MODA VE SANAT BAĞLAMINDA ROBERTO CAPUCCİ ÖRNEĞİ VE GİYİLEBİLİR SANAT

Bu çalışma İtalyan moda tasarımcısı Roberto Capucci’nin 1950’li yıllarda ve sonrasındaki kırk yıl boyunca moda, Haute Couture ve Giyilebilir Sanat alanındaki çalışmaları ve Capucci’nin diğer tasarımcılara, moda takipçilerine ve moda sektörüne etkilerine değinmektedir. Roberto Capucci’ nin kendinden sonraki dönemlerde Giyilebilir Sanat ve Haute Couture alanında ilham kaynağına dönüşmesi araştırılacaktır. Capucci, 1930 yılında Roma’da doğmuş ve II. Dünya Savaşı'ndan sonra ortaya çıkan modern İtalyan moda endüstrisinin başlangıcı içinde doğan bir tasarımcı olmuştur. 1951 yılında yirmi bir yaşındayken, Floransa’da kendi modaevini açarak kendi koleksiyonlarını hazırlamaya başlamıştır. Moda konusunda geniş hayran ve müşteri kitlesine sahip olan Capucci, halen Roma’da yaşamaktadır. Malzeme, biçim ve renk konusundaki devrimsel tasarımlarıyla döneminde bilinen sınırları değiştirmiştir. Tasarımcı özel yenilikleri, zaferleri ve kaygıları arasında dolaşarak yaratımlarda bulunmuştur. Tasarımlarında doğa, mimari ve çağdaş sanattan ilham almıştır. Dünya gezileri düzenlemiş ve İtalya’ya döndüğünde önemli çağdaş tasarımlara imza atmıştır. Dünyanın sanat müzelerinin koleksiyonlarında yer alan; deneysel, gelişmiş, heykelsi ve doğa etkileşimli sanatsal çağdaş giysi tasarımları ve müzelerde sergilenen Giyilebilir Sanat anlayışındaki tasarımları ile tanınmaktadır. Tasarım koleksiyonları önemli sanat müzelerinin süreli sergileri olarak da yer almaya devam etmektedir. Çalışmada sanatçının giysi tasarımına farklı bakış açısı, moda tasarım kavramına,  moda eğilimlerine yaklaşımı ve bahsi geçen tasarım koleksiyonları, sanatsal ve teknik açıdan incelenecektir.

___

  • Kitaplar
  • Bayazıt, N. (2008). Tasarımı Anlamak, İdeal Kültür ve Yayıncılık, İstanbul.
  • Bianchino, G. Quintavalle, A (1989). Moda, dalla fiaba al design. Novara, Italy: De Agostini.
  • Clark,J., Haye, A.(2014). Exhibiting Fashion: Before and After 1971 Yale University Press,USA.
  • Dale, J. S., Stupakoff O. (1986). Art to Wear, Abbeville Pr; 1st edition, England.
  • Gillion, V. (2010). İtalyan Modası Berg Moda Kütüphanesi, Berg Yayıncılık, İtalya
  • Seeling C. (1999). Fashion, The Century of the Designer, Könemann Cologne, Almanya.
  • The Fashion Book (1998), Cataloque Phaidon Press Limited London- Singapore. Worsley H. (2012). Modayı Değiştiren 100 Fikir, Laurence King Publishing Ltd. London.
  • Makaleler
  • Ertürk, N. (2011). Moda Kavramı, Moda Kuramları ve Güncel Moda Eğilimi Çalışmaları”, Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Hakemli Dergisi, ART-E, Mayıs 2011-7
  • Kroening E. (2012). From Runway to Museum, Journal of Minessota State University, Mankato Volume 12; Article 5
  • Bauzano, G., Sozzani F. (2003). Roberto Capucci: Lo stupore della forma, Ottanta abiti-scultura a Villa Panza. Milan: Skira. Özüdoğru Ş. (2013). Bir Sanat Biçimi Olarak Moda, Moda Sergileri ve Galeri Estetiği, 1. Uluslararası Sanat Sempozyumu: Sanat Tasarım ve Manipülasyon, Sakarya
  • Yetmen, G. (2012). Giyilebilir Sanat, ETHOS, Felsefe ve Toplumsal Bilimlerde Diyaloglar, Ocak/January,2012.
  • King, S. R. (2000). Wearable Art Inspired by the Effects of Informatıo Technology at the Beginning of the Twenty-First Century, The Graduate School, University of Wisconsin-Stout, Menomonie.
  • Tez
  • Bat, M. (2008). Moda Oluşturma Sürecinde, Stratejik Planlama ve Halkla İlişkilerin Rolü, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Halkla İlişkiler ve Tanıtım Anabilim Dalı, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İzmir
  • İnternet Kaynakları
  • URL1:www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&view=bts&kategori1=v2 Erişim tarihi:8-10-2018 URL 2:https://humeyradalmis.wordpress.com/sanat-felsefesi/sanatta-guzellik-problemi/ URL 3:http://www.edebiyathaber.net/hegel-felsefesinde-sanat-ve-sanat-yapiti-kavrami-prof-dr-onur-bilge-kula/ URL 4:influentialdesigners.weebly.com/roberto-capucci.html/) erişim tarihi:25-10-2018 URL 7:fashion-history.lovetoknow.com/fashion-clothing-industry/fashion- designers) Erişim tarihi:21-09-2018 URL 9:www.studiointernational.com/index.php/studies-in-form-roberto-capucci-art-into-fashion Erişim tarihi:21-09-2018
  • Resim Kaynakları
  • Resim 1-2-3 URL 4: influentialdesigners.weebly.com/roberto-capucci.html/) Erişim tarihi:25-10-2018 Resim 4-5 URL 5:www.forbes.com/sites/raquellaneri/2011/06/04/fashion-and-art-alexander-mcqueen- and-roberto-capucci/#14295f8) Erişim tarihi:16-10-2018 Resim 6-7 URL 4:influentialdesigners.weebly.com/roberto-capucci.html/) Erişim tarihi:25-10-2018 Resim 8 URL6http://www.alaintruong.com/archives/2011/03/25/20725586.html Erişim tarihi:16-10-2018 Resim 9-10-11 URL8www.Fondazionerobertocapucci.Com/Mostrepersonali_En.Htm) Erişim Tarihi:16-10-2018 Resim 12 URL 5:www.forbes.com/sites/raquellaneri/2011/06/04/fashion-and-art-alexander-mcqueen- and-roberto-capucci/#14295f8 Erişim tarihi:16-10-2018 Resim 13-14 URL 10:http://backgroundimgfer.pw/Nove-Gonne-Nine-Skirts-1956-By-Roberto-Capucci-Italian-b.html Erişim tarihi:19-10-2018 Resim 15 URL 11: http://www.emmemagazine.it/2016/03/07/roberto-capucci- the-tailor-designer-has-never-done- Erişim tarihi:19-10-2018 Resim 16 URL 12:http://www.fondazionerobertocapucci.com/news_en.htm Erişim tarihi:19-10-2018 Resim 17 URL 13:www.philamuseum.org Erişim tarihi:19-10-2018 Resim 18 URL14:https://fashionbeyondfashion.com/2015/06/02/three-days-in-mantova-under-the-sign-of-roberto-capucci1/ Resim 19 URL 15:https://www.pinterest.ru/pin/267893877808651155/?lp=true
  • Kumaş isimleri: Jorjet: Bürümcük görünümlü çok bükümlü pamuk veya ipek kumaş Mikado: Mikado ipeği, gelinlik kumaşı, dokumasından çizgili kumaş Tafta: Atkısı ve çözgüsü farklı renklerde, ipek, sert, yanar döner kumaş. Gazar: Çift kat dokumalı dimi saten ipek veya polyester kumaş.