MARIE DARRRIEUSSECQ’İN TRUISMES ADLI ROMANINDA ERİL TAHAKKÜM

1969 yılında doğan Marie Darrieussecq Fransız çağdaş kadın yazarlar arasında 1996 yılında yayımlanan romanı, Truismes ile dikkatleri üzerine çekmiş üretken bir yazardır. Yazarın Türkçe ’ye Dişi Domuz adıyla çevrilen bu ilk romanı, çalıştığı parfümeri mağazasında, müşterilerin cinsel arzularını karşılayan, anlatıcı genç kadının, geçirdiği moral değişime koşut olarak dişi bir domuza dönüşmesini konu edinir ama alegorik arka alanda, ciddi bir toplumsal eleştiri gözlemlenir ve bu yönüyle de roman toplumun metaforik bir aynası olarak karşımıza çıkar. Biz bu çalışmada, kapitalizmin dayattığı tüketim alışkanlıkları, ideolojiyi yöneten, kapitalizmi yürüten eril gücün kadını zorladığı güzellik anlayışı, “esen bir toplum” savıyla, marjinal olanı söküp atmaya, farklıları, sistemin, toplumun ve coğrafyanın sınırları dışına itmeye dayalı her türden sömürü, baskı, şiddet, bağımlı kılma, kısıtlama, yönlendirme, engelleme, tutsaklaştırma yöntemleriyle kendini gösteren eril tahakkümü incelemeye çalışacağız. Çalışmada, eril tahakküm alanının yalnızca erkek gücünün varlığıyla biçimlenmediğini, oluşumda dişil etkenlerin yanında toplumda yer edinmiş görünür, görünmez güç öğelerinin de etkili olduğunu vurgulamaya çalışacağız. Ayrıca yazarın vurguladığı üzere, daha büyük bir “vücut” olan toplumun, anlatıcının vücudunun geçirdiği değişim ve bozulmaya koşut olarak nasıl bozulduğunu, böylesi bir toplumda kimi eril odaklarının güç savaşımının yarattığı toplumsal kokuşmayı da vurgulamaya çalışacağız. Çalışmamızın sonunda eril tahakkümün yalnızca eril öğelerden beslenmediğini, dişil güçlerin, sistemin, ideolojinin ve kimi toplumsal kurumların da onun “şeytani” varlığını berkittiğine dikkat çekeceğiz.

___

  • Althusser, L. (2003). İdeoloji ve Devletin ideolojik Aygıtları. (Çev. : Alp Tümertekin), İstanbul: İthaki. Altunok, G. (2007). Şiddetin Eleştirisi Olarak İktidar: Arendt ve Foucault. Doğu Bat, S. 43, Kasım-Aralık-Ocak, Ankara, s. 51-74. Beauvoir, S. (1976a). Kadın, Evlilik Çağı. (Çev. : Bertan Onaran), İstanbul: Payel. Beauvoir, S. (1976b). Kadın, Genç Kızlık Çağı. (Çev : Bertan Onaran), İstanbul: Payel,Bourdieu, P. (2016). Eril Tahakküm. (Çev. : Bediz Yılmaz), İstanbul: Bağlam.Cixous, H. (2018). Le rire de la Méduse. (09.02.2018 tarihinde internet üzerinden alınmıştır.) Connell, R.W. (1998). Toplumsal Cinsiyet ve İktidar. (Çev. : Cem Soydemir), İstanbul: Ayrıntı. Çağlakpınar, B.(2017). La métamorphose physique et psychologique d’une solitaire : Truismes de Marie Darrieussecq, Synergies Turquie n° 10 , p.41-57. Darrıeussecq, M. (1977). Dişi Domuz. (Çev. : Özdemir İnce), İstanbul: Telos. Donovan, J. (2005). Feminist Teori. (Çev. : Bora Aksu, Meltem Ağduk Gevrek, Fevziye Sayılan), İstanbul: İletişim. Entretıen (1998). Rencontre avec Marie Darrieussecq, à l’occasion de la parution de Truismes, 1998, [En ligne] : Http://www.gallimard.fr/catalog/entretiens/01034522.htm (09.02.2018 tarihinde ulaşılmıştır.) Foucault, M. (2016). Özne ve İhtidar. (Çev. Işık Ergüden, Osman Akınbay), İstanbul: Ayrıntı. Irıgaray, L. (1985). This Sex Which Is Not One, (Translated by: Catherine Porter with Carolyne Burke), New York: Cornell University Press. Surveiller et Punir, naissance de la prison, Gallimard, 1975, COPYLEFT YUJI – 2004 (pagination conforme à l’édition originale), Paris.