GRAFİK TASARIMI BAĞLAMINDA SANATÇI KİTAPLARI

20. yüzyıl sanat ortamının karakteristik özelliklerini tanımlayanbirçok öncü, deneysel ve bağımsız hareket içinde gelişmiş, bir sanat formuhaline gelen sanatçı kitapları, günümüz teknoloji ve sanat ortamında önemlideğişimlerin somut estetik ürünleri olmuştur. Çok sayıda edebiyat ve sanatakımı, 1960 yıllardan sonra savlarını; yazının geleneksel anlatım yolunukullanmadan, doğrudan sanat ürünü üzerinden açıklamayı seçmiştir.Araştırmanın amacı, çok tartışmalı bir alan olan sanatçılarınkitaplarının kesin bir şekilde tanımlanması ya da tarihsel dökümünü sunmakdeğil; "sanatçıların kitapları" olarak kabul edilen estetik faaliyet alanının,grafik tasarımı bağlamında sanat dünyasına sunduğu estetik yenilikleri analizetmektir. Çok sayıda örneğin ve tartışmanın yer aldığı, konu ile doğrudanbağlantılı bilimsel ve sanatsal çalışmaların incelemesi sonucu elde edilen bilgi;ortak savlar bağlamında rafine edilerek derlenmiştir. Sanatçıların kitaplarınınülkemizde yeterince ilgi görüp tartışılmadığı gözlemiyle bu araştırmagerçekleştirilmiştir.Kültürel bir dönüşüm olarak, savaş sonrası dönemde sanatçı vetasarımcıların, geleneksel medya formlarından ve katmanlardan yavaş yavaşuzaklaşıp değişimi arayan denemeleri; sanatla toplum arasında oluşmuşmesafeyi daraltma açısından da önemli bir rol üstlendi. Böylece sanatçıkitapları alanında görülen yeni tasarım olanakları, kitabın sanat nesnenin birörneği olarak, toplumun erişimine sunulmasını sağladı.

___

  • Akdenizli, F. (2015). Kitabın Tarihsel Gelişimi ve Sanatçı Kitapları. Erişim Tarihi: 10.06.2018,http://www.aydin.edu.tr/trtr/ arastirma/universite-yayinlari/akademik-sureliyayinlar/ Documents/aydin_sanat_1.pdf Alaca, I.V., Karaoğlu, G., Önder, İ.B. (2013). Sanatçı Kitaplarında Metnin Manipülasyonu. Sakarya Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi I. Uluslararası Sanat Sempozyumu Sanat Tasarım ve Manipülasyon Sempozyum Bildiri Kitabı, (s. 215-221). Sakarya: Sakarya Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Yayınları. Altıntaş, U. (2014). Kitap Tasarımında İçerik İnşası: Yazar Olarak Grafik Tasarımcı. Yüksek Lisans Tezi. İzmir. Ambrose, G., Harris P. (2012). Grafik Tasarımın Temelleri. (Çev. M.E. Uslu). İstanbul: Literatür Yay. Dalkıran, Ö. (2013). Kitabın Tarihi. Erişim Tarihi: 10.06.2018, http://www.bby.hacettepe.edu.tr/ebulten/ dosyalar/file/Mart%202013/dalkiran_2013.pdf Drucker, J. (2004). The Century of Artists' Books. New York: Granary Books. Dündar, B. (2011). Grafik Tasarım Bağlamında Kitap Nesnesi ve Nesne Olarak Kitap. Erişim Tarihi: 10.06.2018, https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.j sp Febvre, L., Martin H. J. (2000). Kitabın Doğuşu. (Çev. G. Batuş), İstanbul: Avcıol. Heller, S., Mau, B. (2000). Reputations: Bruce Mau. Eye Magazine 38/10, UK: Quantum Publishing. Erişim Tarihi: 10.06.2018, http://www.eyemagazine.com/feature/article/reputationsbruce- mau Heller, S., Vienne, V. (2016). Grafik Tasarımı Değiştiren 100 Fikir. (Çev. B. Bayrak) İstanbul: Literatür. Labarre, A. (t. y.). Kitabın Tarihi. (Çev. G. Üstün,). İstanbul: İletişim Yayınları. Lissitzky, E. (1926). Kitabımız. Grafik Tasarım Kuramı Tasarım Alnından Okumalar, (Çev. M.E. Uslu), (s. 25-33). İstanbul: Espas Yayınları. Taşçıoğlu, M. (2013). Bir Görsel İletişim Platformu Olarak Kitap. İstanbul: Yem Yayınları. Twemlow, A. (2008). Grafik Tasarım Ne İçindir?, (Çev. D. Özgen,), İstanbul: Yem Yayınları. Yıldız, M. Ö. (2012). Kitabın Bir Sanat Formu Olarak Yeniden Keşfedilişi: Yirminci Yüzyıl Sanatçı Kitapları, Erişim Tarihi: 10.06.2018, http://dergipark.gov.tr/download/articlefile/ 50763