Kulaktan (İşitsel Temelli) Öğretim Yöntemi

Yazı ve notanın icadından çok öncesine dayanan kulaktan öğretim yöntemi ile ilgili araştırmaların ülkemizde çok sınırlı sayıda olduğu düşünülmektedir. Sanat eğitiminin yeniliklere açık olması ve dar kalıplarla sınırlandırılmaması gereğinden yola çıkılarak araştırmanın amacı kulaktan öğrenme-öğretmeye ilişkin alanyazına katkıda bulunmak ve konunun önemine dikkat çekmektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Veriler konuya ilişkin literatür taraması sonucu edinilen kaynaklardan elde edilmiştir. Araştırmada kulaktan öğretim, kulaktan şarkı öğretimi ve kulaktan çalgı öğretimi ile ilgili bilgilere değinilmiş, ayrıca kulaktan öğretimin gerekliliğine ilişkin önerilere yer verilmiştir.

Teaching By Ear (Auditory Based)

It is thought that the research on the method of teaching by ear which is based on before invention of writing and the notation is very limited in our country. The fact that art education is open to innovations and is not limited by narrow patterns, it is aimed to contribute to the study of teaching and learning by ear on the importance of the subject. The survey model was used in the research. The data were obtained from sources obtained from literature review of the subject. In the research, information about teaching by ear, teaching song by ear and teaching instrument by ear is mentioned, and suggestions for the necessity of teaching by ear are given.

___

Baker, D. , Green, L. (2013). Ear playing and aural development in the instrumental lesson: Results from a “case-control” experiment. Research Studies in Music Education 35(2), 141-159.

Çilden, Ş. (2016). Çalgı eğitiminde usta-çırak yöntemi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, 2208-2220.

Demirgen, E. , Sazak, N. (2013). III. Selim Dönemi’nde Enderun-İ Hümayun Mekteplerinde Okutulan Müzik Risalesinin Meşk Yöntemi Açısından İncelenmesi. İdil Dergisi, 11(3): 27-46.

Fincher, B. (1983). The effects of playing the melody by rote during the prestudy procedure upon sight reading skill development of beginning class piano students. Doktora tezi, University of Oklahoma, USA.

Fowles Ernest (1926). Ear, Eye, and Hand in Music Study. Proceedings of the Musical Association, 52, 31-51, Royal: Ltd. Royal Musical Association.

Gerçek, İsmail Hakkı (2008). Geleneksel Türk Sanat Müziğinde Meşk Sisteminden Notalı Eğitim Sistemine Geçişle İlgili Bazı Düşünceler. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 38, 151-158.

Gordon, E. (2003). Learning Sequences in Music: Skill, Content and Patterns. GIA, Chicago.

Haşhaş, Sinan (2016). Bağlama Öğretimi/Öğreniminde Geçmişten Günümüze Usta-Çırak İlişkisi. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi İnönü University Journal of Culture and Art. 2 (2), 35-41.

Kalyoncu, N., Özata, C. (2009). “Sözlü Aktarım Geleneği Bağlamında Çalgı Öğretimi: Bolu İli Örneği.” 38. ICANAS, International Congress of Asian and North African Studies, 9(1), 415-436. Ankara: Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Yayınları.,

Kodály, Z., & Bónis, F. (1974). The selected writings of Zoltán Kodály. Boosey & Hawkes. Lilliestam Lars (1996) On Playing by Ear. Popular Music, 15(2), 195-216.

Markovich, V. A. (1985). An investigation of the effects of matching timbre and training on melodic ear-to-hand coordination of college music majors. (Yayımlanmamış doktora tezi) Universty of Michigan, USA.

McPherson, G. E. (1995). The assessment of musical performance: Development and validation of five new measures. Psychology of Music, 23(2), 142-161.

Musco, Ann Marie (2006) The effects of learning songs by ear in multiple keys on pitch accuracy and attitudes of band students (aural transposition). (Doktora Tezi) Oregon State University, Oregon.

Saraç, Ali Gürsan (2016). Müzik Eğitiminde Özel Öğretim İlke, Yöntem ve Teknikleri-1. Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd Şti.

Selanik, C. (1996). Müzik Sanatının Tarihsel Serüveni. Ankara: Doruk Yayımcılık.

Swanwick, Keith (2002). A basis of music education. Oxford: Routledge Taylor & Francis Group.

Oesch, H. (1987). Aussereuropaeische Musik (Teil II). Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft.

Ong, W. J. (2003). Sözlü ve Yazılı Kültür. Sözün Teknolojileşmesi. (Çev. S. Postacıoğlu Banon). İstanbul: Metis Yayınları.

Özal, K. (2007). Suzuki Metodu. Müzik Eğitimi Yayınları.www.muzikegitimcileri.net. 21.11.2017 tarihinde erişilmiştir.

Uçan, A. (2000). Geçmişten Günümüze Günümüzden Geleceğe Türk Müzik Kültürü. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.

Wilder, M. S. (1989). An investigation of the relationship between melodic ear-to-hand coordination and written and aural theory skills within an undergraduate music theory context. (Doktora tezi) University of Michigan, USA.

Woody, Robert H. (2012). Playing by Ear Foundation or Frill?. Music Educators Journal, 99(2), 82-88.

Yücel, Haluk (2017). Yüksekögretim Kurumlarındaki Ud Derslerinin İsleyisinde Metot ve Meşk Sistemine Dair Bir Araştırma .TURAN :Stratejik Arastirmalar Merkezi. 9 (33): 374-382.

Yükrük, H (2017). Geçmişten Günümüze Müzik Eğitiminde Meşk Ve Usta Çırak Yöntemi. II. Uluslararası Felsefe, Eğitim, Sanat ve Bilim Tarihi Sempozyumu Tam Metin Bildiri Kitabı, Muğla.

Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi-Cover
  • Yayın Aralığı: Yıllık
  • Yayıncı: Yüzüncü Yıl Üniversitesi