Yöneticilik eğitiminde interaktif çizgi roman: Yöntemin yarattığı faydalılık algısı üzerine bir araştırma

Bu çalışma, yüksek öğretim düzeyinde yöneticilik eğitiminde kullanılan öğretim yöntemlerine bir alternatif olarak “interaktif çizgi roman” aracını ve yöntemini tasarlama, geliştirme, uygulama ve yarattığı faydalılık algısını ölçmeye yöneliktir. Değişen neslin eğitim ihtiyaçlarını karşılayacağı beklentisi ile interaktif çizgi roman yönteminin seçimi, çizgi romanın tarihsel gelişimi, eğitimdeki kullanımı, yöneticilik eğitimine adaptasyonu ve geliştirilmesi süreci ele alınmıştır. Yöneticinin temel fonksiyonlarından “karar alma” fonksiyonunu konu alan interaktif çizgi roman bir ilk uygulama olacağı için yöntemin metodolojisi kurulmaya çalışılmıştır. Yeni yöntem, İstanbul Üniversitesi, Yıldız Teknik Üniversitesi ve Marmara Üniversitesi’nin İşletme Yönetimi tezli ve tezsiz yüksek lisans programlarında 14 derste uygulanmıştır. 215 öğrenciye uygulanan faydalılık algısı ölçeğinin analizinde; tanımlayıcı istatistikler, frekans ve yüzde dağılımları ile farklılık hipotezlerini sınamak için Mann Whitney U testi ve Kruskal Wallis testi kullanılmıştır. Sonuçlar, öğrencilerin interaktif çizgi roman yöntemini bilişsel, beceri geliştirmeye dönük ve duyuşsal olarak faydalı algıladıklarını göstermiştir.

Interactive comic book on executive training and a research on its usefulness perception

This study aims to design, develop and implement the “interactive comic book” material and method as an alternative to instruction methods used in management education on higher education level and to measure the usefulness perception it produces. Reasons for deciding upon interactive comic book method with an expectation of meeting the education needs of the transforming generation, historical development of comic book and its use in education, its adaptation to management education and its design process are examined. Since the interactive comic book about “decision making” function which is among the main functions of a manager will be a first as an application, the methodology of the method was tried to be established. The new method was applied in 14 courses of Business Administration graduate programs with and without thesis in Istanbul University, Yıldız Teknik University and Marmara University. In the analysis of usefulness perception scale applied to 215 students, descriptive statistics, frequency and percentage distribution values, Mann Whitney U test and Kruskal Wallis test to examine difference hypotheses were used. The results show that students perceive interactive comic book method as useful cognitively, affectively and in terms of skills development.

___

  • ALPARSLAN, O. 2002, “Manga Tarihinden Notlar”, Çizgili Hayat Kılavuzu:Kahramanlar, Dergiler ve Türler, İstanbul: İletişim Yayınları, ss: 434-441.
  • ALPİN, H. 1996, “Japon Çizgi Roman Evreni” Darkwood Sakinleri. İstanbul: Şan, Sayı:5, s: 62-71.
  • ARGYRIS, S. 1980 “Some Limitations of the Case Method:Experiences in a Management Development Programme” Academy of Management Review, Vol.5, No.2, s.291-298.
  • ATWELL, M.A. 1985 “Predictable Books for Adolescent Readers”, Journal of Reading, Vol. 29, No. 1, s:18-22.
  • BAIN, S, THORNTON, J. ve SATTAR, A. 2004 “Trends in Artificial Intelligence”, Lecture Notes in Artificial Intelligence, Cilt.3157, s: 144-153.
  • BALLANTINE, J.A. ve MCCOURT LARRES, P. 2004 “A Critical Analysis of Students’ Perceptions of the Usefulness of the Case Study Method in an Advanced Management Accounting Module: the Impact of Relevant Work Experience”. Accounting Education. Vol.13 (2), s: 171-189.
  • CANTEK, L., 2002, Türkiye’de Çizgi Roman, 2.bs., İstanbul: İletişim Yayınları.
  • CANTÜRK, B. 2002, “Değeri Anlaşılamayan Kahraman: Mister No”, Çizgili Hayat Kılavuzu: Kahramanlar, Dergiler ve Türler, İstanbul: İletişim Yayınları, 2002.
  • ÇORUK, H. 2002, “Çizgi Romanımızda Kahramanlık Türü”, Çizgili Hayat Kılavuzu: Kahramanlar, Dergiler ve Türler, İstanbul: İletişim Yayınları, 2002.
  • DORSAY, A. 2004 “Yüz Yıllık Bir Aşk Hikayesi: Çizgi Roman ve Sinema”, Milliyet Sanat, İstanbul, Sayı. 544, Temmuz, s: 71-88.
  • DUUS, P. 1988, “Introduction”, Japan Inc: An Introduction to Japanese Economics. Berkley: University of California Press.
  • DUUS, P. 2001 “Weapons of the Weak, Weapons of the Strong-The Development of the Japanese Political Cartoon”. The Journal of Asian Studies, C. 60, No. 4, Kasım.
  • ERTEMSIR, E. 2011, Alp Bey’in Karar Anı, Çizer: Mehmet Can Gürsoy, İstanbul: Beta Yayınevi.
  • FINK, M.A. FOOTE, D.C. 2007 “Using Simpsons to Teach Humanities with Gen X and Gen Y Adult Students”, New Directions for Adult and Continuing Education, No.115, Fall, s: 45-54.
  • GARİH, Ü. 1994, “Resimli Çizgi Romanlar ve Karakter Oluşumu”, Deneyimlerim III, Alarko Eğitim ve Kültür Vakfı.
  • GRAVETT , P. 2005, Uçsuz Bucaksız Manga, Ed.Arzu Taşçıoğlu. İstanbul:Plan B Yayıncılık.
  • ITO, K. 2005, “A History of Manga in the Context of Japanese Culture and Society”, The Journal of Popular Culture, Vol.38, No:3, s: 456-475.
  • JÜNGST, H. 2008, “Translating Educational Comics”, Comics in Translation. Ed.Federico Zanettin. UK: St.Jerome Publishing.
  • KAMINSKI, J. VE CURRIE, S. 2008, “Planning Your Online Course”, Education for a Digital World : Advice, Guidelines and Effective Practice From Around The Globe, Ed. David G. Harper, 2008, s: 191-212.
  • KARAHAN, M. 2010, “Çizgi Ne Yana Düşer, Edebiyat Ne Yana?” Varlık Dergisi, 1232.Sayı, Mayıs, s: 3-4.
  • KİREÇCİ, Ü. 2008, Çizgi Roman Senaryosu: Önce Yazı Sonra Çizgi, İstanbul, Crea Yayıncılık.
  • KUNZLE, D. 2007“Father of the Comic Strip: Rodolphe Topffer”, Journal of American Cultures, Vol.30, No.3.
  • KURTULUŞ, Ö. 2010, “Delirant Isti Romani: Bu Romalılar Kafayı Yemiş!”, Varlık Dergisi, Sayı: 1232, Mayıs, s: 15-18.
  • LIBBY, P.A. 1991 “Barriers to Using Cases in Accounting Education” Issues in Accounting Education, Vol.6, No.2, 1991.
  • MC ELHATTON, H. 2011, Kendi Maceranı Kendin Yarat!: Tek Başlangıç Sayısız Farklı Son: Şahene Hatalar, Çev. Dilek Berilgen Cenkçiler, Ankara: A.p.r.i.l. Yayıncılık.
  • NEUMAN, W.L. 2004, Approaches, Pearson. Basics of Social Research: Qualitative and Quantitative
  • NICHOLAS, D. ROWLANDS, I. CLARK,D. ve WILLIAMS, P. 2011,“Google Generation II: Web Behaviour Experiments with the BBC”, New Information Perspectives, Vol. 63, No. 1, s: 28-45.
  • OBLINGER, D. (2003). “Understanding the New Students”. Educause Review, 38(4), 37- 47.
  • SARDONE, N.B. 2008, “Teaching Financial Concepts to Undergraduates Using a Simulation and Spreadsheet Tool”, Business Education Digest, Cilt.17, Mayıs, s: 37-54.
  • STARK, L. 2002, “Bir Asteriks Güzellemesi:Veni, Vidi ve de Vici” Çizgili Hayat Kılavuzu: Kahramanlar, Dergiler ve Türler, İstanbul: İletişim Yayınları, s: 219-228.
  • TAPSCOTT, D. 2007 “Educating the Net Generation”, Contemporary Issues In Curriculum, 4.bs., Ed. Allan C.Ornstein, Edward E.Pajak, Stacey B.Ornstein, Pearson, s: 285-292.
  • TUNCER, N. 1993. Çizgi Roman ve Çocuk, Çocuk Vakfı Yayınları, İstanbul.
  • URAL,A.ve KILIÇ, İ. 2005, Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • WEIL, S., OYELERE, P., YEOH, J. ve FIRER, C. 2001, “A Study of Students’ Perceptions of the Usefulness of Case Studies for the Development of Finance and Accounting-Related Skills and Knowledge”, Accounting Education, Vol.10, No.2, s: 123- 146.
  • WEIL, S., LASWAD, F. FRAMPTON, C. ve RADFORD, J. 1999, “Cultural and Other Influences on Student Perceptions of the Use of Case Studies and Study Groups in Management Accounting”. Discussion Paper, No.62, Commerce Division, Lincoln University, New Zeland.
  • WRIGHT, B.W. 2003, Comic Book Nation, The Transformation of Youth Culture in America, USA: John Hopkins University Press.
  • http://www.iie.istanbul.edu.tr , Erişim tarihi: 11 Ekim 2012.
  • http://www.sbe.yildiz.edu.tr, Erişim tarihi: 11 Ekim 2012.
  • http://llp.marmara.edu.tr/?sayfa=ects&dil=tr-TR, Erişim tarihi: 11 Ekim 2012.
  • -,"Comic Book", Encyclopædia Britannica Online, (Çevrimiçi) http://www.britannica.com/EBchecked/topic/127569/comic-book, Erişim: 02 Ocak 2013.