VARLIK TABAKALARI ARASINDAKİ ÇATIŞMA BAĞLAMINDA ABBAS SAYAR’IN YILKI ATI ROMANI

İçerdiği anlam dizgeleriyle varoluşsal özü bünyesinde barındıran edebi eserler, malzemesini hayattan alarak estetiksel oluşumun göstergeleri olurlar. Türk edebiyatının başarılı eserleri arasında yer alan Abbas Sayar’ın Yılkı Atı romanı, gerek içerdiği anlam katmanlarıyla gerekse yaşamı, doğa ve insan birlikteliği içerisinde yorumlayan tavrıyla özgün bir yere sahiptir. At’ın başkişi olarak ele alınıp yorumlandığı eser, varlık tabakaları arasında yapılan kıyaslamayla değer algısının sadece insana değil, hayvanlara/doğaya ve tüm canlılara ait olduğunu vurgular. Vefa, emek, fedakârlık, birliktelik, aidiyet ve özgürlük gibi pek çok insani değerin varlık kazandığı roman, zengin bir içeriğe ve sağlam bir kurguya sahiptir. Çalışmada Abbas Sayar’ın Yılkı Atı adlı romanı, izleksel açıdan incelenmiş ve varlık tabakaları arasındaki çatışma unsurları çözümlenmeye çalışılmıştır.

THE NOVEL OF ABBAS SAYAR NAMED YILKI ATI IN THE CONTEXT OF THE CONFLICT BETWEEN THE LAYERS OF EXISTENCE

The literary works that contain the existential essence with the string of meanings and aesthetic pleasure, become the indicator of an aesthetic formation by taking their content from life. Among the successful works of Turkish literature, Abbas Sayar’s Yılkı Atı novel, has an original place with its attitude that interprets life within the unity of nature and people with its meaning stages. The work, in which a horse is treated and interpreted as a character, emphasizes that the perception of value belongs not only to human, but to animals / nature and all living things with the comparison between human and animal species. The novel, in which many judgments such as loyalty, labor, value, sacrifice, togetherness, belonging and freedom, has a theme-rich content. In the study, Abbas Sayar’s novel titled Yılkı Atı has been examined thematically; and conflict between the layers of existence/ living species was tried to be resolved.

___

  • Aydın, Orhan vd. (2013). “Ait Olma İhtiyacının ve Haberdar Olmanın Psikolojik Dışlanmaya Gösterilen Tepkiler Üzerindeki Etkileri”, Türk Psikoloji Dergisi. 28(72) , 21-31.
  • Bachelard, Gaston (2008). Uzamın Poetikası. Alp Tümertekin (Çev.) İstanbul: İthaki.
  • Balanuye, Çetin (2008). “Beden ve Aşkınlık”, Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi. (6): 49-59.
  • Bumin, Tülin (1998). Hegel/Bilinç Problemi, Köle-Efendi Diyalektiği, Praksis Felsefesi. İstanbul: YKY.
  • Campbell, Joseph (2000). Kahramanın Sonsuz Yolculuğu. Sabri Gürses (Çev.), İstanbul: Kabalcı.
  • Cioran, Emil (2000). Çürümenin Kitabı. Haldun Bayrı (Çev.), İstanbul: Metis.
  • Deveci, Mutlu (2003). “Ferit Edgü’nün ‘Beklenmeyen Konuk’ Adlı Öyküsü Üzerine Bir İnceleme”, Türkoloji Dergisi. 16(2): 181-192.
  • Fromm, Erich (1988). Özgürlükten Kaçış. Şemsa Yeğin (Çev.), İstanbul: Payel.
  • Frolov, Ivan (1991). Felsefe Sözlüğü. Aziz Çalışırlar (Çev.), İstanbul: Cem.
  • Hari, Johann (2019). Kaybolan Bağlar Depresyonun Gerçek Nedenleri ve Beklenmedik Çözümler. Barış Engin Aksoy (Çev.), İstanbul: Metis.
  • Hegel, G.W. Friedrich (1986). Tinin Görüngübilimi, Aziz Yardımlı (Çev.), İstanbul: İdea.
  • Homer, Sean (2013). Jacques Lacan. Abdurrahman Aydın (Çev.), İstanbul: Phoenix.
  • Karabulut, Ramis (2011). Nail Abbas Sayar: Hayatı, Edebi Kişiliği ve Eserleri Üzerine Bir Araştırma, Doktora Tezi. Kırıkkale: Kırıkkale Üniversitesi.
  • Kolburan, Şahide Güliz; Erbay, Elif Özge (2015). “Bir Eğitim Liderliği Örneğinde, Disleksi Vakası”, Aydın Toplum ve İnsan Dergisi. (1): 1-35.
  • Korkmaz, Ramazan (2008). Aytmatov Anlatılarında Ötekileşme Sorunu ve Dönüş İzlekleri. Ankara: Grafiker.
  • Korkmaz, Ramazan (2015). Yazınsal Okumalar. İstanbul: Kesit.
  • Marshall, Goldon (1999). Sosyoloji Sözlüğü. Osman Akınhay, Derya Kömürcü (Çev.). Ankara: Bilim ve Sanat.
  • Sartre, Jean-Paul (2009). Varlık ve Hiçlik Fenomenolojik Ontoloji Denemesi. Turhan Ilgaz, Gaye Çankaya Eksen (Çev.). İstanbul: İthaki.
  • Sartre, Jean-Paul (1999). Varoluşçuluk. Asım Bezirci (Çev.). İstanbul: Say.
  • Sayar, Abbas (2015). Yılkı Atı. İstanbul: Ötüken.
  • Sayar, Abbas. Kendime Dair. Bozok. 23 Ekim 1970.
  • Sayar, Kemal (2020). Yavaşla. İstanbul: Kapı.
  • Söylemez, Orhan; Kale, Özlem (2010). “Roman Kahramanı ‘at’lar: Cahil, Gülsarı, Dorukısrak ve Dilara”, Türk Kültürü İncelemeleri Dergisi, (21), 199-220.
  • TDK (2005). Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu.
  • Tunalı, İsmail (2002). Sanat Ontolojisi, İstanbul: İnkılâp.
  • Yılkı Atı Belgeseli: http://www.belgeselizle.org/belgeseller/Yilki-Atlari-Belgeseli-2313.html (Erişim Tarihi 15.05.2016)