Sosyal Medya Platformlarından Youtube Üzerinden Benlik Sunumunun Dramaturjik Bir Analizi

Günümüzün en büyük iletişim platformu sosyal medyadır. Facebook, Instagram, Twitter, Youtube ve daha birçok platformda bireyler oldukça aktiftir. Dolayısıyla bugünün iletişim unsurlarını idrak etmek için sosyal medyada yer alan bu platformlar Goffman’ın analizi ışığında ele alınmalı ve incelenmelidir. Goffman, dramaturjik analiz başlıklı araştırmasıyla, insanların günlük hayatta kendilerini nasıl ortaya koyduklarını odak noktasına almıştır. Goffman, bireylerin kendilerini takdim etmesi anlamında tiyatro sanatından yararlanmıştır. Bu çalışmada, sosyal medya mecralarından biri olan Youtube ele alınmaktadır. Youtube kanalına sahip olan kişiler araştırma kapsamı bağlamında “diğer içerikler paylaşan” ve “muhafazakar içerik yönetenler” olarak ikiye ayrılmaktadır. Ardından bu iki kategoriden farklı içeriklere sahip Youtuberlar içerisinden en fazla takipçisi olanlar ve trendlerde en fazla yer alan kanallardan 10 tane kanal belirlenmiştir.Dramaturjik analiz sonucu iki kategorinin benlik ve beden sunumunda Goffman’ın tanımlamaları çerçevesinde bir farklılık olup olmadığını ortaya koyma amacı güdülmektedir.

A Dramaturgical Analysis of the Presentation of Self on One of the Social Media Platforms; Youtube

Today’s largest communication platform is social media. Individuals on Facebook, Instagram, Twitter, Youtube and many other platforms are quite active. Therefore, in order to comprehend the communication elements of today, these platforms in social media should be dealt with and analyzed in the light of Goffman’s analysis.Goffman, with his research titled Dramaturgical Analysis, has focused on how people manifest themselves in daily life.Goffman made use of the art of theater in introducing individuals.In this study, one of the social media channels Youtube is discussed. People who have a Youtube channel are splitted up two as “other content sharing” and “conservative content controlling”. After that, 10 channels were chosen among the most followed by Youtubers with different contents from these two categories and the most frequently received channels in the trends. As a result of the dramaturgical analysis, it is aimed to determine whether there are any differences between the two categories according to Goffman’s definitions in the presentation of self and body

___

Erving Goffman, Günlük Yaşamda Benliğin Sunumu, 2016, Metis Yayınları

Ayşe Gül Soncu, Benliklerin Beğenilere Sunulduğu Yeni Ortam: İnstagram, Uluslararası Hakemli İletişim ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi (UHIVE), İstanbul, 2016

Aydın Bayad, Erving Goffman’ın Benlik Kavramı ve İnsan Doğası Varsayımı, Psikoloji Çalışmaları Dergisi, İstanbul, 2016

Merve Koç, Dramaturjik Teori Çerçevesinde Sosyal Medyada Engelli Bireylerin Benlik Su- numu, Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin, 2017

Zygmunt Baumann, Kimlik, 2017, Heretik Yayıncılık

Celile Evil Kulga, Günlük Yaşamda Benlik Sunumları Üzerine Bir İnceleme, 2014, Ankara

Cengizhan Salih, 2018 Türkiye İnternet Kullanım ve Sosyal Medya İstatistikleri, https://di- jilopedi.com/2018 -turkiye-internet-kullanim-ve-sosyal-medya-istatistikleri/ 2018, Son Erişim Tarihi: 29.11.2018

Güz, H. ve Şahin G., Sosyal Medya İletişiminin Yeni Aracı Olarak Bedenler ve Benlikleri Dram- aturjik Bir Analizi, Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 1, Sayı 2, 2018

Mehmet Sinan Tam, Erving Goffman’ın Dramaturjik Kuramı Çerçevesinde Sosyal Medyada Selfie (Özçekim) Paylaşımları, İstanbul, 2015

Ernur Genç, Muhafazakarlık ve Türkiye Muhafazakarlarının Bazı Halleri, Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2015 Cilt 8, Sayı 1

A&G Araştırma Şirketi, Halkın Ne Kadarı Muhafazakar?, 2018, www.agarastirma.com.tr/ara- stirmalar/halkin-ne-kadari-muhafazakar

Zafer Özdemir, Sosyal Medyada Kimlik İnşasında Yeni Akım: Özçekim Kullanımı, Maltepe Üni- versitesi İletişim Dergisi, 2015, Cilt 2, Sayı 1