Kaynak Mobilizasyonu Kuramında Sosyal Medya ile Kolektif Kimliğin Oluşturulması: Teröre Hayır Kardeşliğe Evet Hareketi

Günümüzde meydana gelen toplumsal hareketlerde kolektif bir kimliğin oluşturulduğu ve bu kimliğin hareketin amaçlarına ulaşılması için aktif olarak kullanıldığı görülmektedir. Özellikle iletişim teknolojilerindeki gelişim ile birlikte; enformasyonun hızlı yayılması, maliyetlerin düşük olması, anonimlik imkânı sunması, kolay üye olunabilirlik ve sanal cemaatler için kamusal alanlar yaratması özellikleri ile sosyal medya kolektif kimliğin oluşturulmasında etkin rol oynamaktadır. Ancak toplumsal hareketlerin yorumlanmasında başvurulan kaynak mobilizasyonu kuramınca kolektif kimlik kavramına gereken önemin verilmediği ifade edilmektedir. Fakat kolektif kimliğin bu kuram penceresinden bakıldığında da önemli olduğunu ve sosyal medyanın bu hususta etkin kullanıldığını ortaya koymak amacıyla Teröre Hayır Kardeşliğe Evet hareketi kaynak mobilizasyonu kuramı ile incelenmiş ve hareket esnasında kolektif kimliğin sosyal medya vasıtasıyla oluşturulduğu tespit edilmiştir. Yapılan incelemede, hareketin resmi internet adresindeki duyurular ve sosyal medya hesaplarındaki paylaşımlar üzerinden elde edilen veriler söylem analizi ile niteliksel olarak değerlendirilmiştir

Producing Collective Identity In Resource Mobilizatıon Theory Through Social Media: ‘No Terorism, Yes Brothership’ Movement

In the current social movements a collective identity is produced and actively used in order to achieve the goals of the movements. Especially in paralel with the developments in communication technologies, the social media plays a crucial role with its properties like spreading the information swiftly, low costs, availibilty of anonimity, easy membership and providing public sphere for the virtual communities. However, it is stated that the resource mobilization theory which is used to interpret the social movements does not give importance to collective identity in an adaquate way. Nevertheless, the collective identity is prominent also for this theory. In order to support this argument and show the effevtive role of social media in collective identity, ‘No Terorism Yes Brothership’ movement has been examined under the light of resource mobilization theory. Moreover, it has been observed that the collective identity of the movement was produced through social media. In the research; the data reached from the announcements on the official internet site of the movement and the sharings of he members in the social media accounts has been evaluated qualitatively by using discource analysis.

___

  • Angiad. [@Angiad1991]. (16 Eylül 2015). Akan kanın artık durmasını istiyoruz @SEMZFATMA @milliyet #terörehayırkardeşliğeevet @bayraginialgel [Tweet]. https://twitter.com/angiad1991/status/644075090481672192, Erişim Tarihi: 13 Aralık 2015.
  • Aslan,M. [@abdulmesut]. (14 Eylül 2015). Türk Kürt kardeştir. PKK kalleştir. #terörehayırkardeşliğeevet [Tweet]. https://twitter.com/abdulmesut/status/ 643364105525555200, Erişim Tarihi: 12 Aralık 2015.
  • Basın açıklaması. (2015). http://www.terorehayirkardesligeevet.org/aciklama.html, Erişim Tarihi: 10 Aralık 2015.
  • Bayrağını Al Gel. [@Bayraginialgel]. (14 Eylül 2015). #teroerehayırkardesliğeevet diyenlerin sayısı hızla artıyor. Tüm Türkiye 17 Eylül’de 16:30’da Ankara Sıhhıye’de. [Tweet]. https://twitter. com/bayraginialgel/status/643804218340548608, Erişim Tarihi: 10 Aralık 2015.
  • Bayrağını Al Gel. [@Bayraginialgel]. (15 Eylül 2015). Bu büyük buluşmada birliğimizin ve bütünlüğümüzün simgesi ay yıldızlı al bayrağımızı taşıyacağız. #teroerehayırkardesliğeevet [Tweet]. https://twitter.com/bayraginialgel/status/ 643806359188819968, Erişim Tarihi: 10 Aralık 2015.
  • Bayrağını Al Gel. [@Bayraginialgel]. (15 Eylül 2015). Doğduğumuz şehirler farklı olabilir ama bu ülke hepimizin. Terör her şeyi yıkar, kardeşlik herkese kazandırır. #teroerehayırkardesliğeevet [Tweet]. https://twitter.com/bayraginialgel/status /643806256008949760, Erişim Tarihi: 12 Aralık 2015.
  • Bayrağını Al Gel. [@Bayraginialgel]. (15 Eylül 2015). İşçiyiz, işvereniz, esnafız, memuruz, emekliyiz, çiftçiyiz; doğuyuz, batıyız, kuzeyiz, güneyiz. Biriz, beraberiz, terörü birlikte lanetliyoruz [Tweet]. https://twitter.com/bayraginialgel/status/ 643805960218255360 Erişim Tarihi: 13 Aralık 2015.
  • Birtek,M. [@MBirtek1]. (14 Eylül 2015). “Komşunu bayrağını alda gel. #TeröreHayırKardeşliğeEVET [Tweet]. https://twitter.com/MBirtek1/status/ 643338991006294016, Erişim Tarihi: 13 Aralık 2015.
  • Bu Hikayede Peri Yok. [@Yiydeli]. (17 Eylül 2015). Hangi dine, ırka, mezhebe vs mensup olursan ol #TeröreHayırKardeşliğeEvet demek; insanlığa olan aidiyet duygumuzu gösterir. Duygunu göster bence [Tweet]. https://twitter.com/YIydeli/status/ 644517661523755008, Erişim Tarihi: 12 Aralık 2015.
  • Burkay,İ. [@Ibrahim_Burkay].(15 Eylül 2015). Yarın, BTSO olarak şanlı Türk Bayrağımızı Bursa esnafımıza ve halkımıza dağıtarak hep birlikte #terörehayırkardeşliğeevet diyoruz [Tweet]. https://twitter.com/Ibrahim_Burkay/status/643808064395714560, Erişim Tarihi: 12 Aralık 2015.
  • Castells,M.(2003).Enformasyon çağı: Ekonomi, toplum ve kültür: Ağ toplumunun yükselişi. (çev.E.Kılıç). İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları
  • Conover,M.D., Ferrara,E., Menczer,F. ve Flammini,A.(2013). The digital evolution of occupy wall street.Plos One. 8,5,1-5
  • Çalı, H.H.(2006). Çevreci toplumsal hareket olarak Greenpeace- Türkiye hareketi. (Doktora tezi). Ankara Üniversitesi.
  • Değirmenci,Y. [@Yavuzdegirmenci]. Hepimizin ortak geleceği için. #TeröreHayırKardeşliğeEvet [Tweet]. https://twitter.com/yavuzdegirmenci/ status/644483859380314112, Erişim Tarihi: 12 Aralık 2015.
  • Ersayın,G.[@06Gorki].(17 Eylül 2015). Bir mitingi Halk tv, Cnn Türk, ahaber aynı anda yayınlıyorsa amacına ulaşmıştır. İlk kez şahit oldum. #TeröreHayırKardesliğeEvet [Tweet]. https://twitter.com/06Gorki/status/644516866401153024, Erişim Tarihi: 12 Aralık 2015.
  • Erdoğan [@ErdoganKartal__]. (16 Eylül 2015). #teroerehayırkardesliğeevet terör istemiyoruz hep insanca yaşamak istiyoruz türkü kürdü alevisi sünisi [Tweet]. https://twitter.com/ErdoganKartal__/status/644166269671968768, Erişim Tarihi: 12 Aralık 2015.
  • Gerbaudo,P. ve Trere, E.(2015). In search of the ‘we’ of social media activism: introduction to the special issue on social media and protest identities. Information, Communication & Society. 18,8, 865–871. DOI: 10.1080/1369118X.2015.1043319
  • Gökhan. [@GokhanTemel]. (17 Eylül 2015). Hepimiz aynı evdeyiz. yangını hepimizin söndürmesi gerek.. #TeröreHayırKardeşliğeEvet [Tweet]. https://twitter.com/ GokhanTemel/ status/644490086395060224, Erişim Tarihi: 12 Aralık 2015.
  • Hisarcıklıoğlu,R. [@RHisarciklioglu]. (16 Eylül 2015). Hepimiz bu ülkenin evlatlarıyız, birbirimizin kardeşiyiz.Bu vatan, bu ülke, bu bayrak hepimizin.Bayrağını al gel #terörehayırkardeşliğeevet [Tweet]. https://twitter.com/RHisarciklioglu/status/ 644165317007163392, Erişim Tarihi: 12 Aralık 2015.
  • Holland,D.,Fox,G.,Daro,V. (2008). Social movements and collective identity: A decentered, dialogic view. Anthropological Quarterly. 81,1,95-126.
  • Işık,G.(2011). Toplumsal hareketler:Politikadan edebiyata, sanattan sinemaya, medyadan toplumsal algıya teorik ve pratik analizler ve yansımalar. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Işık,G.(2015). Sanaldan sokağa toplumsal hareketler. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kawada,A.(2015). Creating the collective: social media, the Occupy Movement and its constitution as a collective actor. Information, Communication & Society.18,8,872–886. DOI: 10.1080/1369118X.2015.1043318
  • Mağrur Kazak.[@magrurk]. 17 Eylül 2015). #teroerehayırkardesliğeevet diyorsan sen de bu Yürüyüşe katıl, şehidinin kanını yerde Bırakma [Tweet]. https://twitter.com/magrurk/status/644367431528509440, Erişim Tarihi: 13 Aralık 2015.
  • Melucci, A.(1985). The symbolic challenge of contemporary movements. Social Research, 52(4), 789-816.
  • Özen, H. (2015). Meydan hareketleri ve ‘eski’ ve ‘yeni’ toplumsal hareketler. Mülkiye Dergisi. 39(2), 11-40
  • Papaioannou,T., ve Olivos,H.E.(2013). Cultural identity and social media in the Arab Spring: Collective goals in the use of Facebook in the Libyan context. Journal of Arab & Muslim Media Research.6(2-3),99-114.
  • Palandöken,B. [@B_PALANDOKEN]. (14 Eylül 2015). Türkiye’nin dört bir tarafından 17 Eylül Perşembe günü Sıhhıye’de toplanıyoruz. #terörehayirkardeşliğeevet [Tweet]. https://twitter. com/B_PALANDOKEN/status/643338995603230720, Erişim Tarihi: 13 Aralık 2015.
  • Polatlı Ticaret Odası [@PolatliTicOdasi].(15 Eylül 2015). #TeröreHayırKardeşliğeEVET 14:00’da Polatlı T.O. önünden otobüslerle hareket edilecektir [Tweet]. https://twitter.com/PolatliTicOdasi/status/643655044915707904, Erişim Tarihi: 13 Aralık 2015.
  • Poletta,F., Jasper,J.M.(2001). Collective identity and social movements. Annual Reviews. 27,283-305.
  • Semagun. [@semagun_]. (17 Eylül 2015). Kardeşlik yürüyüşümüzde tek bir slogan var #terörehayırkardeşliğeevet [Tweet]. https://twitter.com/semagun_/status/ 644518141687689216, Erişim Tarihi: 13 Aralık 2015.
  • SlvrAtby. [SlvrAtabey]. (14 Eylül 2015). #terörehayırkardeşliğeevet onlar iç karışıklık çıkarmadan savaşacak kadar cesur değiller. bizi ayırma çabaları bu yüzden... [Tweet]. https:// twitter.com/SlvrAtabey/status/643365516103524352, Erişim Tarihi: 13 Aralık 2015.
  • Subaşı,N.(2005). İnternet ve sanal cemaat tartışmaları. M.Binark ve B.Kılıçbay (Ed.), İnternet, toplum,kültür (s.106-117). Ankara:Epos Yayınları
  • Teröre Hayır Kardeşliğe Evet.(2015). http://www.terorehayirkardesligeevet.org/haber-03. html, Erişim Tarihi: 12 Aralık 2015.
  • Tilly,C.(1977). From mobilization to revolution. (s.1-10).Michigan: University of Michigan. Timisi,N.(2003). Yeni iletişim teknolojileri ve demokrasi. Ankara: Dost Kitabevi.
  • Timisi,N.(2005). Sanallığın gerçekliği internetin kimlik ve topluluk alanlarına girişi. M.Binark ve B.Kılıçbay (Ed.), İnternet, toplum,kültür (s.89-105). Ankara:Epos Yayınları
  • Tucker,C. (2013). Using social network analysis and framing to assess collective identity in the genetic engineering resistance movement of Aotearoa New Zealand. Social Movement Studies.12,1,81-95.