Hatırlama ve Anlama Bağlamında Online Haberler ve Sanal Gerçeklik Haberleri Arasındaki Bilişsel Farklılıklar

Bu araştırma sürükleyici gazeteciliği yeni bir gazetecilik türü olarak tanımlamayı, sürükleyici haberlerin hatırlanma ve anlama üzerindeki etkisini medya psikolojisi bağlamında analiz etmeyi amaçlamaktadır. Farklı medyaların anlama ve hatırlama üzerindeki etkilerini inceleyen bu araştırma, iki aşamadan oluşan nicel bir çalışmadır. Araştırmada bağımsız değişkeni manipüle etme ve grupları karşılaştırma modeli kullanılmıştır. Sanal gerçeklik haberleri ve online haberler, son test tasarımı ile 30 kişiden oluşan bir katılımcı grubuna sunulmuştur (N=30). Araştırma, katılımcıların haberleri hatırlama ve anlama düzeylerini araştırmak için tasarlanmıştır. Araştırmanın bu ilk aşamasından elde edilen ana sonuçlar, sanal gerçeklikle izlenen haberlerin çevrimiçi haberlere göre daha iyi anlaşıldığını ve kısmen daha iyi hatırlandığını göstermiştir. Aynı şekilde, sürükleyici gazeteciliğin bilişsel etkiler açısından önemli bir potansiyele sahip olduğu bulunmuştur.

Cognitive Differences Between Online and Virtual Reality News in the Context of Recall and Comprehension

This paper aims to identify immersive journalism as a new type of journalism, analyze the impact of immersive news on recall and comprehension in the context of media psychology. This study is a quantitative research consisting of two stages. In the research, the model of manipulating the independent variable and comparing groups was used. Virtual reality news and online news has been presented to a participant group consisting of 30 people with a post-test design (N=30). Research has been designed to investigate participants’ levels of r recall and comprehension news. The main results from this initial phase of research showed that the news watched with virtual reality is better understood and slightly better remembered than online news. Likewise, it has been found that immersive journalism has an important potential in terms of cognitive effects.

___

  • Barret, T. C. (1968). What is reading?: Some current concepts. H. M. Robinson (Ed.),Innovation and change in reading instruction: The sixty-seventh yearbook of the national society for the study of education içinde (ss. 1-27 ). National Society for the Study of Education.
  • Banakou, D., Kishore, S. & Slater, M. (2018). Virtually being Einstein results in an improvement in cognitive task performance and a decrease in age bias. Frontiers in Psychology, 9, 1-14.
  • Biocca F. & Delaney B. (1995). Immersive virtual reality technology. F. Biocca & Levy M. (Eds.). Communication in the age of virtual reality içinde (ss.57-127). Hillsdale.
  • Brautovic, M., John R. & Potrebica M. (2017). Immersiveness of news: How croatian students experienced 360-video news. L. T. Paolis & A. Mongelli (Eds.). Augmented reality, virtual reality and computer graphics içinde (ss. 263-274). Springer.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak Kılıç, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Çokluk Bökeoğlu, Ö. & Köklü, N. (2016). Sosyal bilimler için istatistik. Pegem Yayınları.
  • Cerdán, R., Vidal-Abarca, E., Martínez, T., Gilabert, R. & Gil, L. (2009). Impact of questionanswering tasks on search processes and reading comprehension. Learning and Instruction, 19, 13-27.
  • Çoban, S. (2013, January, 23-25). Teknolojik determinizm bağlamında bilgi toplumu strateji belgesinin incelenmesi. [Conference presentation]. Akademik Bilişim. Antalya, Türkiye.
  • Doyle, P., Gelman, M. & Gill, S. (2016). Viewing the future: Virtual reality in journalism. Knight Foundation.
  • Evlice, A. T. (2016). Demografik verilerin nöropsikolojik testler üzerine etkisi. Çukurova Medical Journal, 41(3), 528-532.
  • Eymen, U. E. (2007). SPSS 15.0 veri analiz yöntemleri. http://yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/ courses/spring2009/bby606/SPSS_15.0_ile_Veri_Analizi.pdf
  • Güngen, C., Ertan, T. & Eker, E. (2002). Reliability and validity of the standardized mini mental state examination in the diagnosis of mild dementia in Turkish population. Turkish Journal of Psychiatry, 13(4), 273-281.
  • Hardee, G.M. (2016, July 15-20). Immersive journalism in VR: Four theoretical domains for researching a narrative design framework [Conference presentation]. International Conference on Virtual, Augmented and Mixed Reality. Las Vegas, USA.
  • Jorgensen, W., Williams A. & Wardle C. (2010). Audience views on user-generated content: Exploring the value of news from the bottom up. Northern Lights 8, 177-194.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemleri. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kishore, S., Navarro, X., Dominguez, E., de la Peña, N. & Slater, M. (2016). Beaming into the news: A system for and case study of tele-immersive journalism. IEEE Computer Graphics and Applications, 38(2), 89-101.
  • Laws, A. L. S. (2017). Can immersive journalism enhance empathy? Digital Journalism, 8(2), 213-228.
  • Livingstone, S. (2004). The challenge of changing audiences: Or, what is the researcher to do in the age of the internet? European Journal of Communication, 19(1), 75-86.
  • Rath, R. A., Milward, J., Owen, T. & Pitt, F. (2015). Virtual Reality Journalism. http://towcenter.org/research/virtual-reality-journalism/
  • Pena, N., Weil, P., Llobera, J., Giannopoulos, E., Pomes, A., Spanlang B. & Slater M. (2010).Immersive journalism: Immersive virtual reality for the first-person experience of news.Presence: Teleoperators and Virtual Environments, 19(4), 291-301.
  • Seijo, S. P. (2017). Immersive journalism: From audience to first-person experience of news. F. C. Freire, X. R. Araujo, V. A. M. Fernandez & X. L. Garcia (Eds). Media and metamedia management içinde (ss.113–119). Springer.
  • Slater, M., Navarro, X., Valenzuela, J., Oliva, R., Beacco, A., Thorn, J. & Watson, Z. (2018). Virtually being lenin enhances presence and engagement in a scene from the Russian revolution. Frontiers in Robotics and AI, 5, 1-15.
  • Talbert, B. (2000). Comprehension and recall of internet news: A quantitative study of web page design. Journal of Magazine and New Media Research, 3(2), 1-39.