Optik Renk Karışımı ve Resim Restorasyonunda Tamamlama Yöntemleri

Öncelikle kültürel mirasımızın önemli bir grubunu oluşturan resimler; arkeolojik alanlardan müzelere, özel koleksiyonlardan mimari yapılara kadar panel, kanvas, duvar ve çeşitli diğer taşıyıcı malzemeler üzerinde yer almaktadır. Bunların korunması için niteliklerine ve ortaya koydukları korunma durumlarına göre çeşitli yöntemler uygulanır. Koruma uygulamalarında en çok tartışılan konuların başında resimlerin artistik değerini ve ikonografik okunurluğunu arttırmak için yapılan tamamlamaya dönük müdahaleler gelir. Ancak bunlar resimlerin korunması için hayati bir ihtiyaç değildir. Daha çok kozmetik müdahale niteliği taşıyan bu tür uygulamalar, izleyici için eserin sunumu ile ilgili problemlere odaklanan estetik gereklilik olarak ortaya çıkmaktadır. Bu gereklilik 19. yüzyılın sonlarından itibaren farklı teknik, yöntem ve malzemelerin tartışılarak uygulandığı çalışmaları beraberinde getirmiş; farklı yaklaşımlar geliştirilmiştir. Çalışmada; renk teorisinin gelişimi ile birlikte, koruma yaklaşımlarının gerekliliği olarak renksel (resimsel) tamamlama ilkelerinin gelişiminin araştırılması ve bu doğrultuda bazı örnek uygulamaların yapılması amaçlanmıştır. Böylece Türkiye’de genellikle göz ardı edilen konunun irdelenerek, örnek uygulamalarla da desteklenerek koruma çalışmalarına katkıda bulunulması hedeflenmektedir.

Optical Color Mixing and Reintegration Methods on Painting Restoration

The paintings which have a significant place in our cultural heritage can be seen on panels, canvases, murals and various other carrier materials situated in different locations, from archaeological sites to museums and from private collections to architectural structures. Various methods are practiced for the conservation of the paintings depending on their material features and the quality of their conservation. One of the most controversial issues related to the conservation practices is interventions with reintegration purposes, which are carried out to enhance the artistic value and iconographic legibility of the paintings. However, these are not a vital for painting conservation. Such practices, which can rather be seen as cosmetic treatments, emerge as an aesthetic necessity, focusing on the problems associated with the artwork's presentation for the beholder. Since the late 19th century, that requirement has brought about the works in which various techniques, methods and materials have been discussed and distinctive approaches have been developed. By including the development of color theory, the study and the development of color theory aim to investigate the development of the principles of color (pictorial) reintegration as a necessity of conservation approaches and make some sample practices in that direction. As a result, our study aims to contribute to conservation efforts by examining the issue that is often ignored in Turkey and supporting it with sample applications. 

___

  • Agulli, G. ve Silva, L. (2015). Treatment of lacunae, Gestalt psychology and Cesare Brandi. From theory to practice, A. Bailao, F. Henriques ve A. Bidarra (Ed.), 3rd International Meeting on Retouching of Cultural Heritage, RECH3 (s. 93-102) içinde, 23-24 October 2015, Porto, Portekiz.
  • Ahunbay, Z. (2009). Tarihi çevre koruma ve restorasyon. İstanbul: Yapı Endüstri Merkezi Yayınları.
  • Bailao, A. ve Calvo, A. (2015). The “value-function” attributed to cultural heritage as a criterion for reconstruction or reintegration: the paintings. A. Bailao, F. Henriques ve A. Bidarra (Ed.), 3rd International Meeting on Retouching of Cultural Heritage, RECH3 (s. 17-22) içinde, 23-24 October 2015, Porto, Portekiz.
  • Bailao A. ve Cardeira L. (2017). Mixing and matching. A survey of retouching materials. A. Bailao ve S. Sustic (Ed.), 4th International Meeting on Retouching of Cultural Heritage, RECH4 (s. 248-255) içinde, 20-21 October 2017, Split, Hırvatistan.
  • Baldini, U. (1997). Teoria del restauro e unità di metodologia-2. Florence: Nardini Editore.
  • Baldini, U. (2001). Teoria del restauro e unità di metodologia-1. Florence: Nardini Editore.
  • Baroni, S. (2003). Restauro e conservazione dei dipinti: Manuale pratico. Milano: Fabbri Editori.
  • Botticelli, G. (2003). Metodologia di restauro delle pitture murali. Firenze: Centro Di.
  • Brandi, C. (1977). Teoria del restauro. Torino: Giuglio Einaudi editöre. Formun Altı Brandi, C. (2005). Theory of restoration. Rome: ICR.
  • Briggs, D. (2012, Kasım). 6.1 Mixing paint. The Dimensions of Color. Erişim adresi: http://www.huevaluechroma.com/061.php
  • Briggs, D. (2015, Haziran). 11.2 Traditional and modern colour theory: 1 modern colour theory. The Dimensions of Color. Erişim adresi: http://www.huevaluechroma.com/112.php
  • Casazza, O. (2007). Il restauro pittorico nell’unità di metodologia. Florence: Nardini Editore.
  • Conti, A. (2007). History of the restoration and conservation of works of art (H. Glanville, Çev.). Oxford: Butterworth-Heinemann.
  • Curtis, C., Anderson, S., Seims, J., Fleischer, K. ve Salesin, D. (1997). Computer-generated watercolor. Proceedings of the 24th annual conference on computer graphics and interactive techniques, SIGGRAPH '97 (s. 421-430) içinde. doi: 10.1145/258734.258896
  • Çağlar Eryurt , B. (2017). Ankara Devlet Resim ve Heykel Müzesi koleksiyonunda bulunan bir grup yağlı boya tuval resminin korunmasına yönelik araştırma ve uygulama çalışmaları (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Ankara.
  • Çağlar Eryurt , B. (2019). Yağlı boya tuval resminde mimetik tamamlama uygulaması [Tuval üzerine yağlıboya]. Berna Çağlar Eryurt fotoğraf arşivi, Ankara.
  • Çağlarca, S. (2018). Renk ve armoni kuralları. İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Derksen, B. (2005). A white cup or two black faces? Wikipedia. Erişim adresi: https://en.wikipedia.org/wiki/Figure–ground_(perception)#/media/File: Cup_or_faces_paradox.svg
  • Doerner, M. (1984). The materials of the artist and their use in painting, with notes on the techniques of the old masters. San Diego: Harcourt Brace Jovanovich.
  • Efes yamaç evler duvar resimleri. (MS 100-300a). Tamamlama yapılmadan korunmuş duvar resmi [Sıva üzerine fresko ve sekko]. Bekir Eskici 2019 fotoğraf arşivi, Ankara.
  • Efes yamaç evler duvar resimleri. (MS 100-300b). 2,1 no’lu konut birimi ‘tiyatro odasının’ SR 6 kuzey duvarı tratteggio uygulaması [Sıva üzerine fresko ve sekko]. Berna Çağlar Eryurt 2019 fotoğraf arşivi, Ankara.
  • Ersen, A. (2011). Cesare Brandi (1906-1988) ve restorasyon teorisi. Restorasyon ve Konservasyon Çalışmaları Dergisi, 7, s. 3-11.
  • Eskici, B. (2018). Seramik onarımlarında bütünleme yöntemleri üzerine bir değerlendirme. Sanat ve Tasarım Dergisi, 22, 135–153.
  • Genç, A. ve Sipahioğlu, A. (1990). Görsel algılama sanatta yaratıcı süreç. İzmir: Sergi Yayınevi.
  • Goethe, J. W. V. (2020). Renk öğretisi (İ. Aka, Çev.). İstanbul: Kırmızı Yayınları.
  • Gordon, E. (2000). A comparative study of Italian retouching techniques. J. Whitten (Ed.), AIC Paintings Specialty Group Postprints (s. 62-66) içinde, Pennsylvania: American Institute for Conservation of Historic and Artistic Works.
  • Grenda, M. (2010, Kasım). Tratteggio retouch and its derivatives as an image reintegration solution in the process of restoration. CeROArt [Online], EGG 1, doi: https://doi.org/10.4000/ceroart.1700
  • Hodge, S. (2016). Gerçekten bilmeniz gereken 50 sanat fikri (E. Gözgü, Çev.). İstanbul: Domingo Yayınları.
  • Hoeniger, C. (1999). The restoration of the Early Italian ‘Primitives’ during the 20th century: Valuing art and its consequences. Journal of the American Institute for Conservation, 38 (2), 144-161.
  • Itten, J. (1970). The elements of color (E. V. Hagen, Çev.). Ravensburg: Van Nostrand Reinhold Company.
  • Koffka, K. (1935). Principles of Gestalt psychology. Harcourt, Brace and Company. Erişim adresi: https://archive.org/details/in.ernet.dli.2015.7888
  • Mittone, L. (2010). The use of ‘neutral colours’ in the retouching of large losses in wall paintings. Erişim adresi: www.create.uwe.ac.uk/norway_paperlist/mittone.pdf
  • Mora, P., Mora, L. ve Philippot, P. (1984). Conservation of wall paintings. London: Butterworths.
  • Muir, K. (2010). Approaches to the reintegration of paint loss: theory and practice in the conservation of easel paintings. Studies in Conservation. 54 (1), 19-28.
  • Murray, N. ve Vazquez, E. (2010). Lacuna restoration: How to choose a neutral colour? Erişim adresi: http://www.cat.uab.cat/Public/Publications/2010/MuV2010/p131.pdf
  • Napoleone, L. (2008). Integrazione pittorica. Acqua sporca, sottotono, tinta neutra, rigatino. Progetto colore, 2, 21-24.
  • Nicolaus, K. (1999). The restoration of paintings. Slovenia: Könemann.
  • Ocvirk, O.G., Stinson, R. E., Wigg, P.R, Bone, R. O. ve Cayton, D. L. (2015). Sanatın temelleri (N. B Kuru ve A. Kuru, Çev.). İzmir: Karakalem Kitabevi Yayınları.
  • Olsson, N. (2003). From mimetic to differentiated: Traditions and current practices in Italian inpainting. AIC Paintings Specialty Group Postprints (s. 4-12) içinde, Washington, DC: Textile Specialty Group of the American Institute for Conservation of Historic & Artistic Works (AIC).
  • Opacity (optics) maddesi. (t.y.). Wikipedia içinde. Erişim adresi (22 Kasım 2020): https://en.wikipedia.org/wiki/Opacity_(optics)
  • Opak. (t.y.). TDK sözlükleri içinde. Erişim adresi: https://sozluk.gov.tr/
  • Öztuna, H. Y. (2008). Görsel iletişimde temel tasarım. İstanbul: Tibyan Yayıncılık.
  • Pascual, E. ve Patino, M. (2003). O restauro de pintura. Lisboa: Editorial Estampa.
  • Per, M. (2009). Başlangıcından İzlenimcilik’e kadar resimde rengin simgesel kullanımı. Yedi: Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, (8), 17-26.
  • Seylan, A. (2019). Temel tasarım. İstanbul: YEM Yayınları.
  • Sguaitamatti, D. (2012). L’Arte rivelata dall’alta tecnologia L’Ultima Cena Leonardo Da Vinci. Milano: White Star.
  • Todorovic, D. (2008). Gestalt principles. Scholarpedia, 3(12), s. 5345. doi:10.4249/scholarpedia.5345
  • Weyer, A., Picazo, P. R., Pop, D., Cassar, J., Özköse, A., Vallet, J. M. ve Srsa, I. (Ed.). (2015). EwaGlos - European illustrated glossary of conservation terms for wall paintings and architectural surfaces. Almanya: Michael Imhof Verlag.
  • Yetiş, E. (2019). Ton altı renk tamamlama uygulaması [Sıva üzerine suluboya]. Ezgin Yetiş 2019 fotoğraf arşivi, Kastamonu.
  • Yetiş, E. (2020a). Kromatik seçim renk tamamlama uygulaması [Sıva üzerine suluboya]. Ezgin Yetiş 2020 fotoğraf arşivi, Kastamonu.
  • Yetiş, E. (2020b). Kromatik soyutlama renk tamamlama uygulaması [Sıva üzerine suluboya]. Ezgin Yetiş 2020 fotoğraf arşivi, Kastamonu.