Kayıp Düşlerin Trajedisi: Fırtına Üzerine Yapısalcı Bir Çözümleme Denemesi

Fırtına, Pericles, Cymbeline ve Kış Masalı ile birlikte Shakespeare’in romances olarak adlandırılan son dönem oyunlarıarasında yer alır. Doğaüstü unsurların, gizemli kişilerin yer aldığı romance’larda, gerçek yaşamda rastlanmasımümkün olmayan olağanüstü durumlar ve heyecan verici romantik serüvenler işlenir. Ne var ki Fırtına bir yana, buromance’ların Shakespeare’in büyük komedyaları ve tragedyaları değerinde olmadığı hemen herkes tarafındankabul edilen bir gerçektir.1611’de sarayda oynanılan Fırtına’nın büyük olasılıkla son oyun olduğu ileri sürülmektedir. Fırtına, birçokShakespeare oyunu gibi çok değişik biçimlerde okunabilir, okunmuştur da… Oyun bir anlamda büyük yazarıninsan doğası üzerine yaptığı derin bir felsefi deneme gibidir. Bu çalışma yapısalcı çözümleme yönteminden yararlanarakbu derinliği ortaya çıkarma denemesidir.
Anahtar Kelimeler:

-

___

  • KAYNAKÇA
  • • EAGLETON, Terry; William Shakespeare, Çev. A. Cüneyt
  • Yalaz, Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, İst. 1998.
  • • HOLLAND, Norman N., Psikanaliz ve Shakespeare, Çev.
  • Özgür Karacam, Gendaş Kültür, İst. 1999.
  • • KOOT, Jan, Çağdaşımız Shakespeare, Çev. Teoman Güney,
  • MitosBOYUT Yayınları, İst. 1999.
  • • NUTKU, Özdemir, Gecenin Maskesi, Mitos Boyut Yayınları,
  • İstanbul, 1995.
  • • SHAKESPEARE, William, Fırtına, Çev. Can Yücel, Adam
  • Yayınları, İst. 1991.
  • • ŞENER, Sevda, Yaşamın Kırılma Noktasında Dram Sanatı,
  • Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 1997.
  • • URGAN, Mina, Shakespeare ve Hamlet, Altın Kitaplar
  • Yayınları, İst. 1984.
  • • WELLS, Stanley, Shakespeare Yazar ve Eserleri, Çev. Cevza
  • Sevgen, Yapı Kredi Yayınları, İst. 1992.
  • • YÜCEL, Can, “Fırtına Önsöz”, William SHAKESPEARE -
  • Fırtına, Çev. Can Yücel, Adam Yayınları, İst. 1991, s. 13.
  • • YÜKSEL, Ayşegül, Yapısalcılık ve Bir Uygulama, Yazko
  • Yayınları, İstanbul, 1981.
  • NOTLAR
  • Stanley WELLS, Shakespeare Yazar ve Eserleri, Çev. Cevza
  • Sevgen, Yapı Kredi Yayınları, İst. 1992, s. 85.
  • Mina URGAN, Shakespeare ve Hamlet, Altın Kitaplar Yayınları,
  • İst. 1984, ss. 330–331.
  • Jan KOOT, Çağdaşımız Shakespeare, Çev. Teoman Güney,
  • MitosBOYUT Yayınları, İst. 1999, s. 236.
  • Ayrıntılı bilgi için bakınız: HOLLAND, Norman N., Psikanaliz
  • ve Shakespeare, Çev. Özgür Karacam, Gendaş Kültür, İst. 1999, ss.
  • –220.
  • EAGLETON, Terry; William Shakespeare, Çev. A. Cüneyt
  • Yalaz, Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, İst. 1998, s. 117.
  • J. KOOT, Çağdaşımız Shakespeare, s. 259.
  • A.g.y., s. 240.
  • Anlambirim, Derin Yapı ve Eşyapılılık kavramları, Ayşegül
  • Yüksel’in Yapısalcılık ve Bir Uygulama adlı incelemesindeki kullanımıyla
  • ele alınmıştır.
  • J. KOOT, Çağdaşımız Shakespeare, s. 245.
  • A.g.y., s. 248.
  • S. WELLS, Shakespeare Yazar ve Eserleri, s. 93.
  • William SHAKESPEARE, Fırtına, Çev. Can Yücel, Adam
  • Yayınları, İst. 1991, s.60
  • Can YÜCEL, “Fırtına Önsöz”, William SHAKESPEARE - Fırtına,
  • Çev. Can Yücel, Adam Yayınları, İst. 1991, s. 13.
  • A.g.y., s. 13.
  • W. SHAKESPEARE, Fırtına, s. 100.