GÜNÜMÜZ UYGUR YAZARI HALİDE İSRAİL VE ESERLERİ

ÖzetHalide İsrail, Çağdaş Uygur Edebiyatının yetiştirdiği önemli isimlerden biridir. O, kaleme aldığı birçok eserlerinde kendine özgü bir üslup kullanmıştır. Özellikle, bir kadın olarak yarattığı karakterlerin kadınsı özelliklerini, kadınların nazik ve karmaşık duygularını başarıyla ifade etmiş ve Uygur Feminizm Edebiyatının gelişmesi için büyük katkılarda bulunmuştur. Sanat hayatına geç başlamasına rağmen Uygur edebiyatında, özellikle 2000’li yıllardan sonra, büyük yankı uyandıran eserler yazmıştır. “Altın Ayakkabı” romanı Orhan Pamuk’un “Benim Adım Kırmızı” romanıyla gerek içerik gerekse üslup açısından benzerlikler taşımaktadır. Bu makalede; Halide İsrail’in hayatı, edebî kişiliği ve eserleri ile ilgili bilgilere verilmiş, Uygur Feminizm Edebiyatına bulunduğu katkılardan bahsedilmiş, son olarak da onun Uygur Edebiyatındaki yeri incelenmiştir.
Anahtar Kelimeler:

Halide İsrail, Uygur, Edebiyat

___

  • KaynaklarAJDA Baştar (2015). Feminizm ve İngiliz Femenist Tiyatro. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, S. 2, s.173-185.ARZİGÜL Turap; GÜLŞEN Besir (2001). Bügünki Dewir Uygur Pirozichiliqida Ayallar. Tarim Jornil,i S.5, s.105-117.AZAT Sultan; KERİMJAN Abdurehim (2006). Uygur Edebiyat Tarihi 4-Tom. Beijing: Milletler Neşiryati.BARAN Lokman (2008). Çağdaş Uygur Edebiyatının Oluşması ve Gelişmesi. Bilig, S.42, s.191-209.Çağdaş Uygur Edebiyat Tarihi (2017). Neşe Harbalioğlu (Ed.). Ankara: Gazikitabevi.DAVİD Broghy (2011). The Origins Of Uyghur Nationalism. Harvard Ünversitesi Cambrige. Yayımlanmış Doktora Tezi.DİNÇ Ayse; COŞKUN Sezai (2013). Adalet Ağaoğlu’nun Hikâyelerinde Kentleşme. SDÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S. 18, s. 135- 156.GÜLJAMAL Memtimin (2008). Uyghur Bügünki Zaman Edebiyatining Alahidilikliri Heqqide Izdinish. Tarim Jornili, S. 12, s. 110-117.GÜLŞEN Besir (2005). Halide İsrail We Rizwangül Yüsüp İjadiyiti Heqqide Qisqiche Muhakime. Shinjang Pidagogika Unwersititi İlmi Jornili, S. 3, s. 61-67.İÇLİ Gönül (2011). Kentsel Dönüşüme Ilişkin Sosyolojik Bir Değerlendirme-Denizli Örneği. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi Cilt 3, S. 1, s. 43-58.İMİNJAN Exmidi Utuk (2001). Uygur Hazirki Zaman Edebiyatının Shekillinişi Toghrisida Qaraşlirim. Tarim Jornili, S.11, s. 119-130.JAMI Muhemmeteysa (2008). Uyghur Ayal Yazghuchilarning İjadiyiti Heqqide. Tarim Jornili, S.1, s. 123-133.KAŞGARLİ Rahile (2014). Çağdaş Uygur Edebiyatı ve Onun Geleceği. Uluslararası Uygur Araştırmalar Dergisi, S.3, s. 129-145.MEMET Hoshur (2014). Uyghur Pirozichiliqidiki Tema, Pirsunaj We Pisrunaj Munasiwitidin Sheher Edebiyatining Mumkimchilikige Nezer. Tarim Jornili, S. 1, s. 28-32.PATIGÜL, Exmet; PERIDE, Malik (2001). Yazar Halide İsrail İle Söhbet. Tarim Jornili, S. 11, s.151-155.POLAT Muhemmet (2003). Timtas Sheherge Baha. Tarim Jornili, S. 3, s.133-138.RAHİLE Rozi (2007). Halide İsrailning Piroza Ijadiyiti Heqqide Mexsus Tetqiqat. Shinjang Unwersititi Filologiye Inistituti. Urumchi: Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.ŞEN Can (2011). Feminist Edebiyat Eleştirisi Ve Nihan Kaya’nin “Gelin” Hikâyesinin İncelenmesi, CBÜ Sosyal Bilimler Dergisi Cilt 9, S. 2, s.448-458.The Penguin Dictionary (2004). Robert Allen (Ed.), London: Penguin.