Dans ve Müzik Eğitimi Alan Konservatuvar Öğrencilerinin İşitsel ve Görsel Ritim Algılarının İncelenmesi

Bu çalışmanın amacı, Türk müziği alanında konservatuvar öğrenimi gören öğrencilerin geleneksel dans ve müziklerdeki ritmik yapıyı görsel ve işitsel açıdan algılama becerilerini ölçmektir. Çalışmaya Gaziantep Üniversitesi Türk Musikisi Devlet Konservatuvarı Türk Müziği (n=20, %50) ve Türk Halk Oyunları Bölümlerinde (n=20, %50) öğrenim gören toplam 40 öğrenci katılmıştır. Katılımcıların görsel ve işitsel ritim algılarındaki başarı durumlarını ölçmek için araştırmacı tarafından geliştirilen ve beş uzman tarafından onaylanan test soruları ve görüntüler kullanılmıştır. Katılımcılardan elde edilen verilerin normal dağılım varsayımlarını karşılayıp karşılamadıklarını belirleyebilmek için verilerin normallik analizi yapılmış ve verilerin normal dağılım gösterdiği tespit edilmiştir. Katılımcıların cinsiyet, bölüm ve sınıf değişkenleri açısından görsel ve işitsel ritim algıları arasındaki farklılığın belirlenebilmesi için parametrik test olan Bağımsız Örneklem T testi yapılmıştır. Elde edilen bulgular neticesinde, cinsiyet değişkenine göre katılımcıların görsel ve işitsel ritim algılarında istatistiki açıdan anlamlı bir farklılık görülmezken, sınıf ve bölüm değişkenine göre gruplar arasında anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Türk Halk Oyunları Bölümünde öğrenim gören öğrencilerde görsel ritim algısının, Türk Müziği Bölümünde öğrenim gören öğrencilerde ise işitsel ritim algısının daha iyi olması araştırmadan elde edilen en dikkat çekici bulgudur. Bu sonuç ışığında öğrencinin aldığı eğitiminin içeriğinin görsel ve işitsel ritim algısında anlamlı bir farklılık yarattığı ortaya konulmuştur.

Investigation of Auditory and Visual Rhythm Perceptions of Dance and Music Education Conservatory Students

The aim of this study is to examine the auditory and visual rhythm perceptions of conservatory dance and music students. A total of 40 students from Gaziantep University Turkish Music State Conservatory Turkish Music (n=20, %50) and Turkish Folk Dance Department (n=20, %50) participated in the study. Test questions and images developed by the researcher and approved by five experts were used to measure the success of the participants in their visual and auditory rhythm perceptions. To determine whether the data obtained from the participants meet the normal distribution assumptions, normality analysis of the data was performed, and it was determined that the data were normally distributed. To determine the difference between the visual and auditory rhythm perceptions of the participants, the Independent Sample T test, which is a parametric test, was performed.As a result of the results, while there was no statistically significant difference in the visual and auditory rhythm perceptions of the participants according to the gender variable, significant differences were found between the groups according to the class and department variable. The most remarkable finding obtained from the research is that the visual rhythm perception is better in the students studying in the Turkish Folk Dance Department and the auditory rhythm perception is better in the students studying in the Turkish Music Department. According to this result, it was revealed that the content of the education created a significant difference in the visual and auditory rhythm perception of the students.

___

  • Alp, M. Z. (2010). Halk oyunlarının ritim duygusu, vücut kompozisyonu ve reaksiyon zamanının gelişimi üzerine etkisi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Sakarya Üniversitesi.
  • Aytaç, S., Dursun, S., & Yıldız Bağdoğan, S. (2020). Psikolojiye giriş. Dora Yayınevi.
  • Barakat, B., Seitz, A. R., & Shams, L. (2015). Visual rhythm perception improves through auditory but not visual training. Current Biology, 25(2), 60-61. https://doi.org/10.1016/j.cub.2014.12.011
  • Bijsterbosch, J. D., Lee, K. H., Hunter, M. D., Tsoi, D. T., Lankappa, S., Wilkinson, I. D., ... & Woodruff, P. W. (2011). The role of the cerebellum in sub-and supraliminal error correction during sensorimotor synchronization: Evidence from fMRI and TMS. Journal of Cognitive Neuroscience, 23(5), 1100-1112. https://doi.org/10.1162/jocn.2010.21506
  • Chen, J. L., Zatorre, R. J., & Penhune, V. B. (2006). Interactions between auditory and dorsal premotor cortex during synchronization to musical rhythms. Neuroimage, 32(4), 1771-1781. https://doi.org/10.1016/j.neuroimage.2006.04.207
  • Dalkıran, E. (2011). 5-6 yaş grubu anaokulu öğrencilerinin ritmik bellek, ritmik algılama ve uygulama becerilerinin ölçülmesi. E-Journal of News World Sciences Academy, 6(2), 279-289. https://dergipark.org.tr/tr/pub/nwsafine/issue/19900/213109
  • De La Mothe, L. A., Blumell, S., Kajikawa, Y., & Hackett, T. A. (2006). Thalamic connections of the auditory cortex in marmoset monkeys: core and medial belt regions. Journal of Comparative Neurology, 496(1), 72-96. https://doi.org/10.1002/cne.20924
  • Duman, G. (2019). Temel motor beceriler kazandırma eğitim programının analizi. Turkish Journal of Primary Education, 4(2), 112-120. https://dergipark.org.tr/en/pub/tujped/issue/50537/666637
  • Fedorenko, E., McDermott, J. H., Norman-Haignere, S., & Kanwisher, N. (2012). Sensitivity to musical structure in the human brain. Journal of Neurophysiology, 108(12), 3289-3300. https://doi.org/10.1152/jn.00209.2012
  • Gerek, Z. (2015). Beden eğitimi uygulamalarında ritim eğitimi. Atatürk Üniversitesi Yayınları.
  • Grahn, J. A., & Brett, M. (2007). Rhythm and beat perception in motor areas of the brain. Journal of Cognitive Neuroscience, 19(5), 893-906. https://doi.org/10.1162/jocn.2007.19.5.893
  • Grahn, J. A., & Rowe, J. B. (2009). Feeling the beat: premotor and striatal interactions in musicians and nonmusicians during beat perception. Journal of Neuroscience, 29(23), 7540-7548. https://doi.org/10.1523/JNEUROSCI.2018-08.2009
  • Karasar, N. (2013). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayınevi.
  • Kuru, E., & Karabulut, E. (2009). Ritim eğitimi ve dans dersi alan ve almayan beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin problem çözme becerilerinin çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 441-458. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/77082
  • Li, H., Bao, Y., Pöppel, E., & Su, Y. H. (2014). A unique visual rhythm does not pop out. Cogn Process, 15, 93-97. https://doi.org/10.1007/s10339-013-0581-1
  • Marmara, T. (2016). Temel tasarım öğesi olarak ritim: Johannes Itten'in ritim içerikli pedagojik yaklaşımı [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi.
  • Miller, R. A., Thaut, M. H., McIntosh, G. C., & Rice, R. R. (1996). Components of EMG symmetry and variability in parkinsonian and healthy elderly gait. Electroencephalography and Clinical Neurophysiology/Electromyography and Motor Control, 101(1), 1-7. https://doi.org/10.1016/0013-4694(95)00209-X
  • Muratlı, S. (2007). Antrenman bilimi yaklaşımıyla çocuk ve spor. Nobel Yayınevi.
  • Parncutt, R., & McPherson, G. (1999). The science and psychology of music performance: Creative strategies for teaching and learning. Oxford University Press.
  • Sarısözen, M. (1962). Türk halk musikisi. Resimli Posta Matbaası.
  • Terzi, C. (1992). Türk halk müziği metrik yapısının tesbit ve tasnifinde karşılaşılan problemler ve çözüm yolları [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. İstanbul Teknik Üniversitesi.
  • Thaut, M. H. (2013). Rhythm, music, and the brain: Scientific foundations and clinical applications. Routledge.
  • Uzunkaya, E. (2012). Appraising traditional rhythmical structures of Turkish folk dances musics as a part of meter and “usul” concepts. Journal of Human Sciences, 9(2), 176-187. https://www.j-humansciences.com/ojs/index.php/IJHS/article/view/2156
  • Wallentin, M., Nielsen, A. H., Friis-Olivarius, M., Vuust, C., & Vuust, P. (2010). The Musical Ear Test, a new reliable test for measuring musical competence. Learning and Individual Differences, 20(3), 188-196. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2010.02.004
  • Zatorre, R. J., Chen, J. L., & Penhune, V. B. (2007). When the brain plays music: auditory–motor interactions in music perception and production. Nature Reviews Neuroscience, 8(7), 547-558. https://doi.org/10.1038/nrn2152