SUFIS IDENTIFIED WITH THEIR CITIES: KARS- ABU’L-HASAN KHARAKANÎ (CONTRIBUTIONS OF KHARAKANI STORIES TO SOCIAL DOCUMENT AND SOCIAL INTEGRATION OF KARS)

Arifler mum gibidirler, çevrelerine ışık saçarken kendileri erir...ve ayna gibidirler ruhunuzu size bir akis gibi yansıtan... Anadolu'da yaşamış bulunan ariflerin pek çoğu yaşamış oldukları şehir ile özdeşleşmişlerdir. Mevlâna'sız bir Konya düşünülemeyeceği gibi, Âhi Evran'sız bir Kırşehir ve Hacı Bektaş'sız bir Nevşehir, Hacı Bayram-ı Velî'siz bir Ankara da düşünülemez. Aynı şekilde Ebu'l Hasan Harakâni olmaksızın da Kars tefekkür edilemez. Ebu'l-Hasan Harakâni ve O'nun menkıbelerinin Kars'ın sosyal dokusuna, sosyo-kültürel yapısına ve sosyal bütünleşmesine yaptığı katkı oldukça önemlidir. Ebu'l Hasan Harakâni, Kars şehrine ve Kars'ın şehir kültürüne bugün dâhi katkıları olan bir velîdir. Bu çalışmanın konusu O'nun şehre ve şehir kültürüne yaptığı bu katkılardır. O yöredeki sünnî, alevi ve farklı etnisitelerden insanlar arasında adeta bir tür sosyal tutkal görevi gören bir enstrüman gibidir. Hala aydınlatıcı, hala ışık vericidir

ŞEHİRLERİYLE ÖZDEŞLEŞEN ARİFLER KARS-EBU’L HASAN HARAKÂNİ ÖRNEĞİ (HARAKÂNÎ MENKİBELERİNİN KARS’IN SOSYAL DOKUSUNA VE SOSYAL BÜTÜNLEŞMESİNE KATKILARI)

The wise (enlightened) people are like candles; they enlighten surroundings as they melt. They are like mirrors which reflect your soul to you. Many of the wise from Anatolia identify with the city they lived in. It is impossible to imagine Konya without Mevlana as well as it is impossible to think Kırşehir without Aji Evran, Nevşehir without Hacı Bektaş and Ankara without Hacı Bayram-ıVelî. Likewise, it is also impossible imagine Kars without Ebu’l-Hasan Harakani. The contribution of Ebu’l-Hasan Kharakani and his anecdotes to social pattern, socio-cultural structure and social integrity of Kars is pretty quite important. Inter alia Ebu’l-Hasan Kharakani is a man who still contributes Kars and the city culture of Kars. The purpose of this presentation is to show His contribution to the city and the culture of city. He is like a social instrument which attaches the sunni, alewi people and people from different ethnicities. He is still illuminating and enlightening

___

  • Attâr, F. (2012). Tezkiretü’l-Evliya. İstanbul: Kabalcı Yayınları.
  • Cebecioğlu, E. (2005). Tasavvuf Terimleri ve Deyimleri Sözlüğü. İstanbul: Anka Yayınları.
  • Çiftçi, H. (2004). Şeyh Ebu’l-Hasan Harakâni. Kars: Şeyh Ebu’l Hasan Harakâni Derneği Yayınları.
  • El-Hanî, M. (2001). Adâb. İstanbul: Erkam Yayınları.
  • Kantarcı, Ş. (2001), Nûru’l-Ulûm. Ankara: Ebu’l-Hasan Harakânî Derneği Yayınları.
  • Kartal, A. (2017), TheUnderstanding Tolerance And Human Love Of Abu’l-Hasan Kharakanî Who Is The Most Important Figure Of Anatolian Mysticism. ICHER Conference Proceedings, Houston.
  • Kirman, M. (2004). Din Sosyolojisi Terimleri Sözlüğü. İstanbul: Rağbet Yayınları.
  • Mevlânâ, C. (1997). Mesnevî. trc. Şefik Can, , 14. Baskı, I-VI, İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • Tenik, A., Göktaş, V. (2016), Tasavvuf Bilgisi: Allah’ı Allah’la Bilmek İlmine Giriş. Kelâm Araştırmaları Dergisi, C:14, S:1.
  • Yalsızuçanlar, S. (2006), Seyr-ü Sülûk Risalesi. İstanbul: Sufî Kitap.
  • Yusuf-u H., Ebû Yakub Yusuf b. Eyyûb (2016). Hayat Nedir (Rütbetü-l Hayat). İstanbul: İnsan Yayınları.
Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi-Cover
  • ISSN: 2146-1961
  • Yayın Aralığı: Yılda 4 Sayı
  • Başlangıç: 2010
  • Yayıncı: Prof. Dr. Kadir ULUSOY