READING GRAMSCI ON EDUCATION CRISIS IN SOCIETY: MORPHOLOGICAL ANALYSIS

Article aims to overcome with integrity of its study, the subjectivity of art and objectivity of science, on which the opposition of fields of literature and social science is based respectively. In natural setup, literary narrative and social scientific theory can provide the contradiction. In the article, contrary to the natural setup, narration is taken from the field of social science and the theory is extracted from the area of literature, in order to deepen and validate the contradiction. Thus, it is aimed to expand the borders of literature limited with literary work and to eliminate descriptive differences in social science based on philosophical temperaments. In the study, narration in social science is obtained from Gramsci's Prison Notebooks by experimenting for a depiction of education crisis in the society over the concept of hegemony. Related narrative is separated into functions using the methodology taken from the field of literature and based on Goethe's The Metamorphosis of Plants and Propp's Morphology of the Folktale works. Functions in morphological method constitute invariant, necessary, permanent values of the living or inanimate things. The area outside the functions is abstracted as the variable, random, temporary value. The narration in the focus of article is primarily associated with methodical tool, which enables the concept of hegemony to be leveled up to the notion of social education. Afterwards, reading Gramsci's notes with a lens of social education, the narration on crisis is established stage by stage. With respect to the application of the method on the narrative, education crisis at hand is presented with symbolic sequence of simplified and abstracted functions. Detected functions give the key to reach historical evidence in future studies. The keychain encapsulating all the functions set up a formula for long-term crisis of social education based on comprehensive social change and struggle.

TOPLUMDA EĞİTİM BUNALIMININ GRAMSCI'DEN OKUNMASI: BİÇİMBİLİMSEL ÇÖZÜMLEME

Makale, sanatın öznelliği ile bilimin nesnelliğini, sırasıyla, edebiyat ve toplumbilim alanlarının karşıtlığından kurulu çalışma pratiğiyle aşmayı amaçlamaktadır. Doğal kurulumunda karşıtlık, edebi eser ve toplumbilim teorisi tarafından sağlanabilmektedir. Makalede ise, karşıtlığın derinleştirilmesi adına ve doğal kurulumun tersine, anlatım toplumbilimden, teori edebiyattan alınmaktadır. Böylece edebiyat malzemesinin edebi esere dayalı sınırlarının genişletilmesi ve toplumbilimdeki felsefi mizaca dayalı betimleme farkının giderilmesi hedeflenmektedir. Çalışmada toplumbilimdeki anlatım, hegemonya kavramı üzerinden Gramsci'nin Hapishane Notları'nın okunmasıyla toplumda eğitim bunalımı tasvirinin elde edilmesidir. İlgili anlatım, makalede, edebiyat alanından devşirilen, Goethe'nin Bitkilerin Başkalaşımı Üzerine ve Propp'un Masalların Biçimbilimi çalışmalarına dayalı biçimbilimsel yöntemle işlevlerine ayrılmaktadır. Morfolojik yönteme göre işlevler, odak noktasındaki canlı veya cansız varlığın değişmeyen, zorunlu, kalıcı değerlerini vermektedir. İşlevlerin dışında kalan alan ise; değişken, tesadüfi, geçici değer olarak soyutlanabilir konumdadır. Makalenin odağındaki anlatım, öncelikle, hegemonya kavramının farklı kullanım düzeyleriyle toplumsal eğitim alanına taşınmasına imkan veren yöntem aracıyla ilişkilendirilmektedir. Ardından aşama aşamada irdelenen bunalım anlatımı, eğitimin başatlığındaki hegemonyanın kullanım düzeyleri üzerinden Gramsci'nin notlarının okunmasıyla kurulmaktadır. Yöntemin anlatıma uygulanmasıyla da, eldeki eğitim bunalımı tasviri basitleştirilerek, işlevlerin sembolik dizilimiyle soyutlanmaktadır. Tespit edilen işlevler, ilerideki araştırmalarda tarihsel kanıta ulaşmak için kullanılması mümkün anahtarı vermektedir. Anahtar imgesinde dizili işlevler, uzun döneme yayılan toplumda eğitim bunalımı formülünü, geniş kapsamlı toplumsal değişim ve mücadeleye dayandırmaktadır. Böylece makalede, hegemonya kavramı kullanımının toplumsal eğitim düzeyine kadar taşıyan bakış açısına erişilmektedir.

___

Bezirci, A. (2013). Rıfat Ilgaz. Evrensel Basım Yayım.

Boratav, K. (2016). 1980'li yıllarda Türkiye'de sosyal sınıflar ve bölüşüm (3rd ed.). İmge Kitabevi.

Boratav: N. (2009). Az gittik uz gittik (5th ed.). İmge Kitabevi.

Cassirer, E. (2017). Rousseau, Kant, Goethe (M. Tüzel, Trans.) (2nd ed.). Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.

Descartes, R. (2019). Aklın yönetimi için kurallar (E. Sunar, Trans.) (4th ed.). Say Yayınları.

Durkheim, E. (1982). The rules of sociological method (W. D. Halls, Trans.). The Free Press.

Engels, F. (2014). Doğanın diyalektiği (A. Gelen, Trans.) (10th ed.). Sol Yayınları.

Goethe, J. W. (1790). Versuch die Metamorphose der Pflanzen zu erklaeren. C. W. Ettinger. https://www.loc.gov /item/agr08000317/

Goethe, J. W. (1817). Zur Morphologie. J. G. Cotta'schen Buchhandlung. https://doi.org/10.3931/e-rara-22826

Goethe, J. W. (1885). Goethe's travels in Italy: Together with his second residence in Rome and fragments of Italy. Goerge Bell and Sons. https://warburg.sas.ac.uk/pdf/ndn460b2788755.pdf

Goethe, J. W. (1906). The maxims and reflections (B. Saunders, Trans.). Macmillan Company. https://www.gute nberg.org/files/33670/33670-h/33670-h.htm

Goethe, J. W. (1960). Poetische Werke: Berliner Ausgabe (Vol. 1). http://www.zeno.org/nid/20004838947

Goethe, J. W. (2005). Nature and art. In D. Luke (Ed.), Selected poetry of Johann Wolfgang von Goethe. Penguin

ClassicsGramsci, A. (1996). Prison notebooks (Vol. 2) (J. A. Buttigieg & A. Callari, Trans.). Columbia University Press.

Gramsci, A. (2007). Prison notebooks (Vol. 3) (J. A. Buttigieg & A. Callari, Trans.). Columbia University Press.

Gramsci, A. (2011). Prison notebooks (Vol. 1) (J. A. Buttigieg & A. Callari, Trans.). Columbia University Press.

Gramsci, A. (2018a). Gramsci kitabı: Seçme yazılar 1916-1935 (I. Yıldız, Trans.) (3rd ed.). Dipnot Yayınları.

Gramsci, A. (2018b). Modern prens: Machiavelli, siyaset ve modern devlet üzerine (P. Esin, Trans.) (2nd ed.). Dipnot Yayınları.

Hobbes, T. (2019). Leviathan (S. Lim, Trans.) (19th ed.). Yapı Kredi Yayınları.

Kant, I. (2016). Pratik aklın eleştirisi (İ. Z. Eyuboğlu, Trans.) (9th ed.). Say Yayınları.

Lecercle, J. & Albouy: (1987). Edebiyat biliminin problemleri (S. Mimoğlu, Trans.). In G. V., Plehanov, Sanat ve toplumsal hayat (pp. 199-218). Sosyal Yayınlar.

Lukacs, G. (1971). History and class consciousness (R. Livingstone, Trans.). MIT Press.

Macharey: (2019). Edebi üretim teorisi (I. Ergüden, Trans.). İletişim Yayınları.

Marx, K. & Engels, F. (1996). Seçme yazışmalar (Vol. 2) (Y. Fincancı, Trans.). Sol Yayınları.

Meletinski, E. M. (2017). Masalın yapısal ve tipolojik incelemesi (M. Rifat & A. Rifat, Trans.). In V. Propp, Masalın biçimbilimi (pp. 177-218). Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.

Miller, G. L. (2009). The genetic method. In J. W. Goethe, The metamorphosis of plants (pp. 105-112). MIT Press.

Moran, B. (2018). Edebiyat kuramları ve eleştirisi (29th ed.). İletişim Yayınları.

Plehanov, G. V. (1987). Sanat ve toplumsal hayat (S. Mimoğlu, Trans.) (3rd ed.). Sosyal Yayınlar.

Propp, V. (2009). Morphology of the folktale (L. Scott, Trans.) (2nd ed.). University of Texas Press.

Propp, V. (2017). Masalın biçimbilimi (M. Rifat & S. Rifat, Trans.) (3rd ed.). Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.

Ransome: (2011). Antonio Gramsci: Yeni bir giriş (A. İ. Başgül, Trans.). Dipnot Yayınları.

Rifat, M. (2017). Preface. In V. Propp, Masalın biçimbilimi. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.

Spinoza (2016). Törebilim (N. Bilgiç, Trans.). Dorlion Yayınları.

Todorov, T. (2014). Poetikaya giriş (K. Şahin, Trans.) (4th ed.). Metis Yayınları.

Vasari, G. (1846). Le vite de piu eccellenti pittori, scultori e architetti (Vol. 1) (G. Milanesi, C. Milanesi, V. Marchese & C. Pini, Eds.). Felice le Monnier.