MÜZİK ÖĞRETMENLERİNİN SINIF ÇALGISI OLARAK “BLOK FLÜT” YA DA “MELODİKA” TERCİH ETME NEDENLERİ

Müzik öğretmenlerine lisans eğitimleri süresince genellikle "blok flüt", "gitar", "bağlama" ve "orff çalgıları" eğitimleri verilmektedir. Aldıkları eğitime rağmen müzik öğretmenleri ile yapılan ön görüşme sonucunda, sınıf çalgısı olarak melodika kullanımının arttığı belirlenmiştir. Bu durum müzik öğretmenlerinin sınıf çalgısı olarak neden "melodika" tercih ettikleri sorusunu ortaya çıkarmıştır. Bu araştırmada, müzik öğretmenlerinin sınıf çalgısı olarak "blok flüt" ya da "melodika" tercihleri ve nedenlerinin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmada, müzik öğretmenlerinin sınıf çalgısı tercihlerini belirleyebilmek amacıyla alan taraması (survey yöntemi) kullanılmıştır. 2017 yılı Nisan ve Ağustos tarihleri arasında yapılan araştırmaya, Türkiye'nin 43 farklı ilinde görev yapan 130 müzik öğretmeni katılmıştır. Araştırmanın istatistiksel verileri SPSS-22 programı ile çözümlenirken nitel veriler betimsel analiz yapılarak çözümlenmiştir. Araştırmanın sonucunda blok flüt ve melodika tercih eden müzik öğretmenlerinin sayısı birbirine çok yakındır. Müzik öğretmenlerinin sınıf çalgısı tercihlerinin cinsiyet, deneyim, çalışılan kurumun seviyesi, blok flüt eğitimi almış olmak ve melodika eğitimi almış olmak değişkenleri açısından istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık olmadığı fakat çalışılan kurum açısından anlamlı bir farklılık bulunduğu belirlenmiştir. Sınıf çalgısı olarak blok flüt ya da melodika tercih eden ve devlet okulunda çalışan müzik öğretmenlerinin sayısı birbirine çok yakınken, özel okulda çalışan müzik öğretmenlerinin çoğunun melodikayı tercih etmeleri çalıştıkları kurum ile sınıf çalgısı tercihlerinin arasında bir ilişki olduğunu göstermektedir

REASONS WHY MUSIC TEACHERS PREFER “RECORDER” OR “MELODICA” AS A CLASSROOM INSTRUMENT

Music teachers are generally trained in “recorder”, “guitar”, “bağlama”, and “orff instruments” during their undergraduate education. It has been found out through preliminary interview with music teachers that despite the training they received, the use of melodica in class has recently risen. This situation has led to the question “why do music teachers prefer melodica as the classroom instrument?”. In this research, it is aimed to determine the preference and reasons why music teachers prefer recorder or melodica as their classroom instrument. In the research was conducted between April and August 2017, to identify the recorder or melodica preferences of music teachers, survey method has been used. In total, 130 music teachers from 43 different cities of Turkey have taken part in the survey. While the statistical data of the study has been analyzed with SPSS-22 program, descriptive analysis has been used to analyze the qualitative data. The numbers of teachers who prefer recorder and the teachers who prefer melodica have been found very approximate at the end of the study. It has been found out that there is no meaningful difference among their preferences in terms of gender, experience, the level of institution, having taken a recorder education or having taken melodica education; but a meaningful difference in terms of the institution. It has been found out that there is a correlation between the institutions which music teachers work and those teachers’ preference of classroom instrument; and that while the number of teachers who prefer melodica and recorder as classroom instrument is very approximate in state schools, the number of ones who prefer melodica is more than those who prefer recorder in private schools

___

  • Caroll, B. (1968). “The Recorder in Music Education”. Australian Journal of Music Education. 3, 29-31. 15 Kasım 2016 tarihinde https://search.informit.com.au/documentSummary;dn=817030877258181;res=IELHSS adresinden alınmıştır.
  • Chaseling, M. ve Boyd, W.E. (2014). “The decline and Revival of Music Education in New South Wales School, 1920-1956”. Australian Journal of Music Education, 2, 46-61. 15 Kasım 2016 tarihinde http://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1061980.pdf adresinden alınmıştır.
  • Gül, G. (2014).” In Terms of Music Teachers, the Evaluation of Music Types in the Curriculum for Music in Secondary Education in Turkey”. European Journal of Social Sciences Education and Research, 2(1), 19- 24.
  • Karataş, Y. ve Kılıç, I. (2017). “Ortaöğretim Düzeyi Müzik Derslerinde Kullanılan Okul Çalgıları ve Bu Çalgıların Öğretiminde Karşılaşılan Sorunların İncelenmesi”. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(26), 565-601. 17 Kasım 2017 tarihinde http://dergipark.gov.tr/download/article-file/338341 adresinden alınmıştır.
  • Kıvrak, Y. (2003). “Müzik Eğitimi Çalgılarımız - İlk 40 Yıla Damgasını Vuran Mandolin, Son 30 Yıla Damgasını Vuran Blokfülüt ve Son Yıllarda Müzik Eğitimimizde Zorlamasız Olarak Kendine Kendiliğinden Bir Yer Bulan Klasik Gitar”. Cumhuriyetimizin 80. Yılında Müzik Sempozyumu, s.62-64. 30-31 Ekim 2003. İnönü Üniversitesi, Malatya. Ekim 2016 tarihinde http://www.muzikegitimcileri.net/bilimsel/bildiri/YKivrak_2.html adresinden alınmıştır.
  • Kurtaslan, H. ve Koca, Ş. (2013). “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Müzik Dersleri Kapsamında Aldıkları Blokflüt Eğitimine Yönelik Bakış Açıları”. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(4). 145-151. 20 Kasım 2017 tarihinde http://arastirmax.com/en/system/files/dergiler/116393/makaleler/2/4/arastirmax-sinifogretmeni-adaylarinin-muzik-dersleri-kapsaminda-aldiklari-blokflut-egitimine-yonelik-bakis-acilari.pdf adresinden alınmıştır.
  • Kurtaslan, H. Ve Köksoy, AM. (2017). “Sınıf Öğretmenlerinin Müzik Öğretimine Yönelik Hazır Bulunuşluluk ve Uygulamalarının İncelenmesi: Niğde İli Örneği”. Fine Arts. 6(4). 448-462. 17 Kasım 2017 tarihinde http://dergipark.ulakbim.gov.tr/nwsafine/article/viewFile/5000062685/5000058895 adresinden alınmıştır.
  • Leung, CC. (2012). “Extra-curricular Music Activities in Hong Kong Secondary School”. Music Education Research, 5(2), 193-197. DOI:10.1080/1461380032000085559. 14 Ağustos 2017 tarihinde http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/1461380032000085559 adresinden alınmıştır.
  • MEB. (2006). İlköğretim Müzik Dersi Öğretim Programı (1-8. Sınıflar). Milli Eğitim Bakanlığı İlköğretim Genel Müdürlüğü. Ankara.
  • MEB. (2009). Ortaöğretim 9, 10, 11 ve 12. Sınıflar Müzik Dersi Öğretim Programı. Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Genel Müdürlüğü. Ankara.
  • MEB. (2017). Müzik Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Milli Eğitim Bakanlığı. Ankara.
  • Öcal, A.O. (2014). İlköğretim İkinci Kademe Müzik Dersi Öğretim Programlarında Uygulanan Blok Flüt Eğitimine İlişkin Öğretmen Görüşleri (Ankara İli Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Önal, A.A. ve Aydoğan, S. (2012). “Bir Sınıf Çalgısı Olarak Blokflütün İlköğretim Müzik Dersi Öğretim Programını Gerçekleştirebilmedeki Yeterliliği”. Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Hakemli Dergisi, 10: 57-75.
  • Sakin, AŞ (2017). “Müzik Eğitimi Ana Bilim Dalı Birinci Sınıf Öğrencilerinin Okul Çalgıları-Blok Flüt Dersinden Beklentileri: Uludağ Üniversitesi Örneği”. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, XIV(I): 382-403.
  • Saydam, R. (2003). “İlköğretim Okulu I ve II Devre Müzik Eğitiminde Eğitimci Sorunu”. Cumhuriyetimizin 80. Yılında Müzik Sempozyumu, s.75-81. 30-31 Ekim 2003. İnönü Üniversitesi, Malatya. 19 Kasım 2017 tarihinde http://www.muzikegitimcileri.net/bilimsel/bildiri/R-Saydam.html adresinden alınmıştır.
  • Ünal, S. (1979). TRT Çocuk Yayınları Semineri. 26-28 Ekim, Antalya.
  • Üstün, E. (2014). Okul Çalgılarının İlköğretim Müzik Dersi Kazanımlarına Ulaşmadaki Etkililiğinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi) Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Wong, MW. (2007). “Assessment for Learning and Teacher Development: the Experience of Three Hong Kong Teacher”. Teacher Development, 11(3), 295-312. DOI: 10.1080/13664530701644599. 14 Ağustos 2017 tarihinde http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13664530701644599 adresinden alınmıştır.