MÜZİK EĞİTİMİNDE BİREYSEL ÇALGILARA YÖNELİK YAPILMIŞ OLAN LİSANSÜSTÜ ÇALIŞMALARIN KARŞILAŞTIRMALI OLARAK İNCELENMESİ: BİR İÇERİK ANALİZİ ÇALIŞMASI

Bu araştırmanın amacı, müzik eğitimi anabilim dallarındaki bireysel çalgı derslerinde eğitimi verilen çalgılarla ilgili (keman, piyano, gitar, flüt, viyolonsel, viyola, şan, bağlama, kanun ve ud v.s.) 2015-2019 yılları arasında yapılmış olan lisansüstü çalışmaları tespit etmek ve bu çalışmalardan elde edilen verileri içerik analizi yöntemiyle derinlemesine çözümleyerek sonuçlarını okuyucuya sunmaktır. Bu amaçla çalgıların isimleri anahtar kelime olarak YÖK ulusal tez merkezinde taranmıştır. Betimsel nitelikte olan araştırmada, 2015-2019 yılları arasında yapılmış olan ve erişim kısıtlaması bulunmayan 563 adet lisansüstü çalışma doküman analizi yöntemiyle incelenmiş, toplanan veriler içerik analizi yapılarak çözümlenmiştir. Oluşturulan temaların kapsam geçerliğini sağlamak için uzman görüşleri alınmış ve uzman görüşleri doğrultusunda içerik analizi için 9 tema (çalgı türü, çalışmanın yapıldığı yıl, çalışmanın yapıldığı üniversite, çalışmanın yapıldığı enstitü, araştırmacının cinsiyeti, tez türü, tezin konusu, araştırma türü ve araştırma modeli) ve bu temalara ait 93 alt tema oluşturularak kodlanmıştır. Araştırmada elde edilen veriler betimsel istatistik yöntemleriyle analiz edilerek (yüzde, frekans,) tablolar ile grafikler halinde sunulmuştur. Araştırmada incelenen lisansüstü çalışmaların en fazla "piyano" çalgısına yönelik olduğu, YÖK ulusal tez merkezinden erişilebilir en eski çalışmaların 1986 yılında "gitar" ile "keman" çalgılarına yönelik olduğu, en fazla çalışmanın 2019 yılında yapıldığı, çalışmaların büyük çoğunluğunun Gazi Üniversitesi'nde ve eğitim bilimleri enstitülerinde yapıldığı sonucuna ulaşılmıştır. Bireysel çalgılara yönelik lisansüstü çalışma yazan kadın ve erkek araştırmacıların sayısında büyük bir farkın olmadığı, yine büyük çoğunluğunun yüksek lisans tezi olduğu ve nitel araştırma yöntemleri ile betimsel araştırma modelleri kullanılarak yapıldığı sonuçlarına ulaşılmıştır.

A COMPARATIVE ANALYSIS OF POSTGRADUATE RESEARCHES WRITTEN ON INDIVIDUAL INSTRUMENTS IN MUSIC EDUCATION: CONTENT ANALYSIS STUDY

The aim of this research is to identify the postgraduate studies conducted between 2015-2019 on the instruments (violin, piano, guitar, flute, cello, viola, singing, baglama, kanun, and oud) that are taught in individual instrument lessons in the departments of music education. To present the results to the reader by analyzing the obtained data in depth with the method of content analysis. For this purpose, the names of the instruments were scanned as key words in the YÖK national thesis center. In the descriptive research, 563 graduate studies conducted between 2015-2019 and without access restrictions were analyzed using document analysis method, and the collected data were analyzed by content analysis. In order to ensure the content validity of the created themes, expert opinions were taken and in line with expert opinions, 9 themes (instrument type, year of study, university where the study was conducted, institute where the study was conducted, gender of the researcher, type of thesis, subject of the thesis, research type and research model) and 93 sub-themes belonging to these themes were created and coded. The data obtained in the study were analyzed by descriptive statistical methods (percentage, frequency) and presented in tables and graphs. Most of the graduate studies examined in the study were on "piano", the earliest studies accessible from YÖK's national thesis center were on "guitar" and "violin" instruments in 1986, the most work was done in 2019, most of the studies were at Gazi University and It has been concluded that there is no big difference in the number of male and female researchers who write postgraduate studies on individual instruments, that the majority of them are master's theses, and that they are made using qualitative research methods and descriptive research models.

___

  • Akıncı, Ç. (1994). Yan flüt tekniği ve flüt dağarının incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Akıncı, M. Ş. (2018). Ses eğitimi alanında yazılmış tezlerin konu yönelimi, problem, amaç, sonuç, öneriler bakımından genel boyutta incelenmesi. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 5(27), 2804-2815.
  • Aktaş, M. (1987). Türk bestecilerinin piyano eşlikli şan yapıtları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Alaskan, A.M. (2004). Ut yapımında belli başlı önemli noktalar ve yeni yapım teknikleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Apaydınlı, K. (2014). Türkiye'de koro alanında yazılmış lisansüstü tezlere bir bakış. ODÜ Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 4(8), 61-66.
  • Arıca, E. (2017). Türkiye'de keman pedagojisi alanında hazırlanan lisansüstü tezler üzerine bir inceleme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(2), 327-342.
  • Babaç, E. E. & Köse, H. S. (2018). Türkiye’de 2011-2018 yılları arasında koro alanında yapılmış olan lisansüstü tezlerin bazı parametreler bakımından incelenmesi. Online Journal of Music Sciences, 3(1), 32-55.
  • Baltacı, A. (2017). Nitel veri analizinde Miles-Huberman Modeli. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(1), 1-15.
  • Birel, A. S. & Qader, H. M. (2017). Türkiye'de kontrbas konusunda yazılmış lisansüstü tezler üzerine durum tespiti. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi. 14(1), 1416-1439.
  • Can, Ü.K. & Günenç, B.C. (2019). Türkiye'de gitar alanında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. A. Dönger ve H. Yıldız (Yay. Haz.) Eğitim Bilimlerinde Akademik Çalışmalar içinde (s. 132-170). Cetinje: IVPE
  • Coşgun, İ. (1991). Bağlama çalgısında ses tablasının incelenmesi. İstanbul Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Çeşit, C. (2015). Türkiye'de viyola üzerine yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. International Journal of Social Science, 38, 445-462.
  • Doğan, T. ve Erdal, B. (2016). Senin favori çalgın hangisi? Çalgı tercihini etkileyen demografik ve sosyo-kültürel faktörler üzerine bir araştırma. Journal of Human Science. 13(3), 6050-6070.
  • Elmas, Y. (1986). Müzik tarihinde gitarın biçim evreni. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Ertekin, M. (2017). Türkiye'de klasik gitar alanı ile ilgili yayımlanan makalelerin içerik analizi ve sınıflandırılması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 6(3), 352-360.
  • Gamze Elif T. & Şebnem Yıldırım O. 2010. Master Theses And Doctoral Dissertations Conducted Between1986 And 2009 İn Music Education. Procedia Social and Behavioral Sciences 2 (2010) 5051–5058
  • Gençel Ataman, Ö. (2009). Ülkemizde flüt ve flüt eğitimi alanlarında yapılan lisansüstü tezler. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1), 341-352.
  • İslamoğlu, H. ve Alnıaçık, Ü. (2014). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (4. bs.). İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • İsrafiloğlu, F. (1994). Eğitim fakülteleri müzik eğitimi bölümlerinde çalgı eğitimi alanında viyola öğretiminin temel esasları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Kaptanoğlu E. ve Çanakçı, P. (2015). Türkiye'de vokal müzikte piyano eşlik alanında yapılmış yüksek lisans, doktora ve sanatta yeterlilik tezleri, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(55),198-206.
  • Karkın, A.M. (2011). Müzik bilimleri alanında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi. 1(2), 143-149.
  • Khoury, E. (2002). Türk ve Arap ud icra üslupları üzerine bir inceleme. İstanbul Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kurtarslan, Z. (2018). Türkiye'de yaylı çalgılarda yay teknikleri üzerine yapılan lisansüstü tez çalışmalarının incelenmesi. Fine Arts (NWSAFA), 13(4), 57-70.
  • Küçükosmanoğlu, O. (2016). "Klasik Gitar Alanı İle İlgili Yapılan Lisans Üstü Tezler Üzerine Bir İçerik Analizi Çalışması". III. Uluslararası Güzel Sanatlar Bilimsel Araştırma Günleri'nde sunulan bildiri, 08-10 Nisan 2016
  • Liisa G. F. (2013). A Content Analysıs Of Musıc Therapy Theses And Dıssertatıons From 2000 To 2012 From Amta Approved Graduate Programs. Western Michigan University. Master's Theses
  • Munzur, P. (1995). Tarih, teknik ve icra özellikleriyle kanun. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Ole R. H. (1969). Content Analysis For The Social Sciences And Humanities.
  • Özdemir, M. A. (1992). Bağlamanın solo bir çalgı olarak çok sesli kullanımı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Öztutgan, Z. (2016). Türkiye'de gitar alanında yapılan lisansüstü tezlerin analizi ve değerlendirilmesi. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 684 - 708.
  • Robert W. (1990). Basic Content Analysis. Second Edition. Printed in United States of America
  • Saban, A. (2009). Çoklu zeka kuramı ile ilgili Türkçe çalışmaların içerik analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9(2), 833-876.
  • Saraç, A. G. (1992). Türkiye'de eğitim fakülteleri müzik eğitimi bölümlerinde viyolonsel öğretiminde kullanılan yöntem ve tekniklerin öğrenciye yansıması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Şengül, N. (1997). Müziğin psikolojik temelleri bakımından ses eğitiminin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Tebi, C. ve Okay, H. H. (2013). Türkiye'de müzik sanatı ve eğitiminde keman ve viyola konulu lisansüstü tezlerin konu ve yöntem olarak incelenmesi. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education. 2(2), 11-20.
  • Teomete, Z. (1990). Viyola yapısı-müzik tarihindeki gelişimi-eğitimi. Marmara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Toptaş, B. (2013). Türkiye'de piyano üzerine yapılmış lisansüstü çalışmalar. The Journal of Academic Social Science Studies, 6(3), 715-728.
  • Uras, G. (1987). Barok dönemi bestecilerinden J.S.Bach, G.F.Handel ve G.P. Telemann'ın yan flüt-klavsen yapıtlarının incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Ülkü, Mç (1987). Çeşitleme biçimi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mimar Sinan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Üstün, H. (2020). Türkiye'de üflemeli çalgılar alanında yazılmış lisansüstü tezlerin incelenmesi. Balkan Müzik ve Sanat Dergisi, 2(1), 26,41.
  • Vincent J. K. 1995. A Content Analysis of Doctoral Research in String Education, 1936–1992. Journal of Research in Music Education
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (9. bs.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, N. (1986). Müzik öğretmeni yetiştiren yükseköğretim kurumlarında ana çalgı keman eğitiminin programlar yönünden incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Fen bilimleri Enstitüsü, Ankara.