Nikomakhos’a Etik Bağlamında Aristoteles’in Erdem Etiği

Erdem etiği diğer etik türlerinden farklı olarak, ahlaki hayatın belirleyici unsurları olan failin karakterine ve erdeme vurgu yapar. Erdem etiği temelde ‘iyi hayat’ üzerine yoğunlaşarak, bireylerin ne tür insanlar olmaları gerektiği konusuyla ilgilenir. Erdem etiği söz konusu olduğunda Aristoteles önemli bir değer taşır. Biliyoruz ki Aristoteles’in felsefede yadsınamaz bir yeri vardır. Felsefe tarihi boyunca birçok düşünür, filozof ondan etkilenmiştir. Bazıları ise onun düşüncelerini eleştirerek yahut reddederek yola çıkmıştır. Platon’un öğrencisi olan Aristoteles, hocası ve öncesindeki filozofların düşüncelerini sistematik bir bütünlük içerisinde değerlendirmiş ve kendi düşüncelerini, oluşturduğu sistemle bağlantılı olarak ortaya koymuştur. Bu sebeple Aristoteles sistem düşünürü olarak da adlandırılmıştır. Bu çalışmada, temel kabul edilmiş bir filozof olan Aristoteles’in erdem etiği konu edinilmiştir. Erdem etiğinin oluşumunun ve yapısının ele alınması amaçlanmıştır. Erdem nedir? Aristoteles erdemleri niçin entelektüel erdemler ve ahlaki erdemler olarak ikiye ayırmıştır? Erdem kazanılabilir mi yoksa harici bir kaynaktan mı gelir? Bu makalede Aristoteles’in erdem etiği konusundaki görüşleri bu sorular üzerinden ortaya konulmuştur. 

___

  • Aristoteles, Nikomakhos’a Etik. çev. Zeki Özcan. Ankara: Sentez Yayıncılık, 2014.
  • Arslan, Ahmet. Felsefeye Giriş. Ankara: Adres Yayınları, 22. Basım, 2015.
  • Aster, Ernst von. Ernst von Aster’in Ders Notları. Der. Vural Okur. İstanbul: Sentez Yayıncılık, 2015.
  • Batak, Kemal. Aristoteles’ten Ernest Sosa’ya Erdem Epistemolojisi. İstanbul: İz Yayıncı-lık, 2017.
  • Batak, Kemal. “Aristoteles'te En Yüksek Entelektüel Erdem”. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 18/33 (Haziran 2016), 17-28.
  • Cevizci, Ahmet – Küçükalp, Kasım. Batı Düşüncesi/Felsefi Temeller. Ankara: TDV Yayın Matbaacılık ve Ticaret İşletmesi, 2. Basım, 2010.
  • Cevizci, Ahmet. Etik/Ahlak Felsefesi. İstanbul: Say Yayınları, 2. Basım, 2015.
  • Cevizci, Ahmet. Felsefenin Kısa Tarihi. İstanbul: Say Yayınları, 2. Basım, 2013.
  • Çötok, Tufan. Aristoteles Ahlakının Kurucu Erdemi Olarak Phronesis. Sakarya: Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 2011.
  • Kala, Muhammet Enes. Erdem ve Ödev Ahlâklarına Yeni Yaklaşımlar: David Ross Ve Alas-dair MacIntyre. Ankara: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 2015.
  • Küçükalp, Derda. “Erdem Etiği ve Politika”. Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilim-ler Fakültesi Dergisi 27/1 (2008), 71-83.
  • MacIntyre, Alasdair. Erdem Peşinde. İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2001.
  • MacIntyre, Alasdair. Ethik’in Kısa Tarihi. çev. Hakkı Ünler. İstanbul: Paradigma Ya-yınları, 2001.
  • Özcan, Muttalip. Aristoteles Etiği ve MacIntyre’ın Erdem Görüşü. Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2001.
  • Özlem, Doğan. Etik/Ahlak Felsefesi. İstanbul: Notos Kitap, 2015.
  • Şerif, Mian Muhammed. “Yunan Düşüncesi”. İslamDüşüncesi Tarihi. çev. Kasım Tur-han. 1/150. İstanbul: İnsan Yayınları, 2. Basım, 2014.
  • Thilly, Frank. Bir Felsefe Tarihi. çev. Nur Küçük-Yasemin Çevik. İstanbul: İdea Yayıne-vi, 2. Basım, 2010.
  • Tok, Hülya Umut. Aristoteles ve Thomas Aquinas’ta Erdemler. Ankara: Hacettepe Üni-versitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2006.
  • Weber, Alfred. Felsefe Tarihi. çev. H.Vehbi Eralp. İstanbul: Kabalcı Yayıncılık, 2015.