İbn Haldûn’un Siyaset Teorisi’nin İslami Kökeni

Slane’in Mukaddime çevirisi , von Kremer’in çalışması ve konunun önemine dikkat çeken farklı ülkelerden öğrencilerin birkaç kısa makalesini saymazsak, son elli yılda İbn Haldûn hususunda kaleme alınan ilk müstakil çalışmanın Dr. Taha Hüseyin tarafından yayımlandığı 1917 yılına kadar herhangi bir çalışma yoktu. [Ancak] son üç yıl içerisinde İbn Haldûn odaklı dört farklı çalışmanın olması son derece şaşırtıcıdır. Önceki makalelerin çoğu gibi Taha Hüseyin’in bu çalışması da temelde İbn Haldûn’un tarihsel teorisinin sosyolojik yönleriyle ilgilenmekteydi. Söz konusu ilgi, 1917’den beri yayımlanan üç ya da dört makalenin biri hariç hepsinde baskındır. En son çalışmalarda mezkûr sosyal yöne ağırlık verilmesine rağmen, bu incelemelerin bir bütün olarak daha geniş bir alanı kapsadığı söylenebilir. Dr. Gaston Bouthoul gerçekten de İbn Haldûn’un “Sosyal Felsefesi” başlığı içerisinde kendini sınırlandırmaktadır.

___

  • Ayad, Kamil. Die Geschichts- und Gesellschaftslehre Ibn Halduns. Stuttgart-Berlin: 1930.
  • Bouthoul, Gaston. Ibn Khaldoun, Sa Philosophie sociale. Paris: Paul Geuthner, 1930.
  • Hussain, Taha. Etude analytique et critique de la philosophie sociale d’Ibn Khaldoun. Paris: A Pedone, 1917.
  • Ibn Khaldoun, Abdurrahman b. Muhammed. Les Prolegomines historiques. çev. Baron De Slane. Paris: Librarie Orientaliste Paul Geuthner, 1863-8.
  • Kremer, Alfred Von. Ibn Chaldûn und seine Kulturgeschichte der islamischen Reiche. Wien: Nabu Press, 1878.
  • Quatrémere, E.. Prolegomenes d’Ebn-Khaldoun. 3 Cilt. Paris: 1858.
  • Rosenthal, Erwin. Ibn Khalduns Gedanken fiber den Staat. 3 Cilt. München - Berlin: R. Oldenbourg, 1932.
  • Schmidt, Nathaniel. Ibn Khaldun, historian, sociologist, and philosopher. New York: Columbia U.P., 1930.