Fârâbî ve İbn Sînâ’da Vahyin Kavramsal Muhtevası

Bu makale, Fârâbî ve İbn Sina’nın vahiy ile ilgili görüşlerinin tasviri ve tahlilini amaçlamaktadır. Bu bağlamda daha çok, nebinin sahip olduğu yetiler incelenecek, bu konunun bir parçası olan din ele alınmayacaktır. Her iki düşünüre göre vahiy, din ve felsefenin ortak bir konusudur. Onların vahiy hakkındaki düşüncelerini, bilgi ve siyasetle ilgili yazılarında bulabiliriz. Fârâbî ve İbn Sina’nın vahiy teorisi, Faal Akıl, rasyonel nefs ve muhayyile gücü çerçevesinde dile gelir ve vahiy, bu üç gücün ortaklaşa çalışması sonucu açığa çıkan bir bilgi türüdür

Fârâbî ve İbn Sînâ’da Vahyin Kavramsal Muhtevası

-
Keywords:

-,

___

  • Ali Durusoy, İbn Sina Felsefesinde İnsan ve Alemdeki Yeri, M.Ü.İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları, İstanbul 1993.
  • Fârâbî, es-Siyasetü’l-Medeniyye, (Çeviri, Mehmet Aydın-Abdulkadir Şener-M.Rami Ayas), Kültür Bakanlığı Yayınları İstanbul 1980.
  • ………, İdeal Devlet (el-Medinetü’l-Fazıla), (Çeviri, Ahmet Arslan), Vadi Yayınları, Ankara 1997.
  • ………, Mutluluğun Kazanılması (Tahsilu’s-Sa’âde), (Çeviren Ahmet Arslan), Vadi Yayınları, Ankara 1999.
  • Fazlurrahman, Prophecy in İslam: Philosophy and Orthodoxy, London 1958.
  • Herbert A. Davidson, AlFârâbî, Avicenna, and Averroes, on Intellect, Oxford 1992.
  • İbn Sina, el-İşârât ve’t-Tenbîhât II, nşr. Süleyman Dünya, Beyrut 1992.
  • ………, el-Kerâmât ve’l-Mu’cizât ve’l-Eâcib, nşr. Hasan Asî, et-Tefsîru’l- Kur’ân ve’l-Lugatü’s-Sufiyye fî Felsefeti İbn Sina, Beyrut 1983.
  • ………, en-Necat, nşr. Muhyiddin Sabri Kürdî, Kahire 1938.
  • ………, eş-Şifa, İlahiyat I, nşr. C. Anawati-Said Zayed, Kahire 1960..
  • ………, eş-Şifa, İlahiyat II, nşr. Muhammed Yusuf Musa-Süleyman Dünya-Said Zayed, Kahire 1960.
  • ………, eş-Şifa, Mantık III, Burhan, nşr. Ebu’l-Alâ el-Afîfî, Kahire 1954.
  • ………,, eş-Şifa, Tabiiyyat II, en- Nefs, nşr. C. Anawati-Said Zayed, Kahire 1975.
  • ………, İsbatü’n- Nübüvvât fî Te’vili Rumuzihim ve Emsalihim, nşr. Michael Marmura, Beyrut 1968. (Çeviri, “Nübüvvetin İspatı ve ‘Nebilerin’ Sembol ve Benzetmelerinin Yorumu Üzerine”, Hüseyin Aydın-Enver Uysal-Hidayet Peker. U.Ü İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı 7, Cilt 7, Bursa 1995.
  • ………, Mebhas ani’l-Kuva’l-Nefsâniyyeti, nşr. Ahmed Fuad el-Ehvani, Ahvalü’n-Nefs, Kahire 1952.
  • ………, Risale fi’l-Fiil ve’l-İnfial ve Aksâmiha, nşr. Seyyid Zeynelabidin Musevi, Mecmu’ Resail, Haydarabad h. 1354.
  • ………, Risale fi’l-Hudud, Tis’u Resail, Kahire 1908.
  • ………, Risale fi’l-Işk, nşr. Hasan Asî, et-Tefsîru’l-Kur’ân ve’l-Lugatü’s- Sufiyye fî Felsefeti İbn Sina, Beyrut 1983.
  • ………, Risale fi’l-Kelam ala’n-Nefsi’n-Nâtıka, nşr. Ahmed Fuad el- Ehvani, Ahvalü’n-Nefs, Kahire 1952.
  • ………, Risaletü’-l Arşiyye, nşr. Seyyid Zeynelabidin Musevi, Mecmu’ Resail, Haydarabad h. 1354.
  • İbrahim Hakkı Aydın, Fârâbî’de Bilgi Teorisi, Bil Yayıncılık, İstanbul 2001.
  • Ömer Mahir Alper, İslam Felsefesinde Akıl-Vahiy Felsefe-Din İlişkisi, Ayışığı Kitaplar, İstanbul 2000.
  • Yaşar Aydınlı, Fârâbî’de Tanrı-İnsan İlişkisi, İz Yayıncılık, İstanbul 2000.