Erdem etiği ve politika

Bu çalışmada erdem etiği ile politik düşünce arasındaki ilişkiyi ele almaya ve erdem etiği perspektifinden liberal politik düşüncenin bir eleştirisini sunmaya çalışacağız. Erdem etiğinin kökleri antik yunan felsefesine kadar geri götürülebilir. Aristoteles’in etiği, erdem etiğinin en sistematik örneğidir. Erdem etiğinin en temel özellikleri; ahlaklı olmayı insanın doğasını gerçekleştirmesinin bir koşulu olarak görmesi ve ahlakın da ancak bir topluluk yaşamı içerisinde mümkün olabileceğini kabul etmesidir. Erdem etiği temelinde düşünüldüğünde politikanın amacı da içerisinde iyi bireylerin yetişmesine imkân sağlayacak iyi bir politik topluluktur. Erdem etiğinin bu iki özelliği modern politik düşüncenin, özellikle de liberal politik düşüncenin, bireyci karakteri ile çelişir. Bu nedenle erdem etiğini benimseyen, MacIntyre gibi, çağdaş filozoflarda liberalizmin ciddi bir eleştirisini görmek mümkündür.

In this study, we try to investigate the relationship between virtue ethics and political thought, and present a criticism of liberal political thought from the perspective of virtue ethics. The foundations of virtue ethics can be found in Antic Greek philosophy. Aristotle’s ethics is the most systematic examples of virtue ethics. There are two basic characteristics of virtue ethics. Firstly, according to virtue ethics, realization of human nature depends on being a moral being. Secondly, morality can be possible only in community life. According to virtue ethical perspective, the main aim of politics is to provide a political community in which good individuals can be come into existence. These two characteristics of virtue ethics contradict the individualist character of modern political thought, especially liberal political thought. For this reason, like MacIntyre, the philosophers who appropriate virtue ethics have criticized liberalism from this perspective

___

Berten, Andre vd., (2006), Liberaller ve Cemaatçiler, (Çev. Eylem Özkaya), Dost Kitabevi, Ankara.

Brenket, George G., (1998), Marx’ın Özgürlük Etiği, (Çev. Yavuz Alogan), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.

Christman, John, (2002), Social and Political Philosophy: A contemporary introduction, Routledge, London and New York.

Keyman, Fuat E., (2000), Türkiye ve Radikal Demokrasi, Alfa Kitabevi, İstanbul.

Kullman, Wolfgang, (1991), “Man as a Political Animal in Aristotle”, A Companion to Aristotle’s Politics (Edited by David Keyt and Fred D. Miller), Blackwell, Cambridge.

Labarriere, Jean-Louis, (2003), “Erdem” (Çev. İsmail Yerguz), Siyaset Felsefesi Sözlüğü (Der. Raynaud, Philppe ve Rials, Stephane), İletişim Yayınları, İstanbul.

Laszzlo, Versenyi, (1995), Sokrates ve İnsan Sevgisi, (Çev. Ahmet Cevizci), Gündoğan Yayınları, Ankara

MacIntyre, Alasdair, (2001), Erdem Peşinde, (Çev. Muttalip Özcan), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.

Mulhal, Stephen and Swift, Adam, (1992), Liberals and Communitarians, Blackwell, Oxford and Cambridge.

Myers, David B., “Marx and The Problem of Nihilism”, Philosophy and Phenomenological Research, Volume 37.

Pettit, Philip, (1998), Cumhuriyetçilik (Çev. Abdullah Yılmaz), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.

Poole, Ross, (1993), Ahlak ve Modernlik (Çev. Mehmet Küçük), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.

Sandel, Michael, (1992), “The Precedural Republic and the Unencumbered Self”, Communitarianism and Individualism (Edited by Shlomo Avieneri and Avner De-Shalit), Oxford University Press, Oxford.

Schneewind, J. B., (1982), “Virtue, Narrative, and Community: MacIntyre and Morality”, The Journal of philosophy, Volume 79, Issue 11, November.

Strauss, Leo, (1988), What is Political Philosophy, Indiana, University of Notre Dame Press,.

Taylor, Charles, (1992), “Atomism”, Communitarianism and Individualism (Edited by Shlomo Avieneri and Avner De-Shalit), Oxford University Press, Oxford.

Thiele, Leslie Paul, (2002), Thinking Politics: Perspectives in Ancient, Modern and Postmodern Poltical Theory, Seven Bridges Press, New York.

White, Michael J., (2003), Political Philosophy: An Historical Introduction, Oneworld Publications, Oxford.

Williams, S. Melissa, (1995), “Justice Toward Groups: Political Not Juridal”, Political Theory, Vol.23, No. 1, February.