Sosyal Medya’da Şiddet: Sağduyunun Yitiminde Başkalık ve Kendilik Deneyimleri

Hannah Arendt’in Antik Yunan dünyasına referansla yaptığı kamusal ve özel alan ayrımı, moderndünyada önemini kaybetmiştir. Sağduyunun (sensus communis) oluştuğu ortam olan kamusal alanınortadan kalkması ve kamusal ile özel alan arasındaki sınırların bulanıklaşması ile birlikte şiddettezahür etmektedir. Sağduyunun ve onun ortamı kamusal alanın yokluğunun şiddetle bu ilişkisinitakiben başkalık ve kendilik deneyimleri de sekteye uğramaktadır. Bu çalışmada Arendtçi anlamdasağduyu ile şiddetin ilişkisi ortaya konulduktan sonra bir sosyal medya ortamı olan Twitter’ın neanlamda bir kamusal alan oluşturduğu ya da gerçekten oluşturup oluşturmadığı ortaya konulacak,ortaya çıkan durumun şiddetle ilişkisi incelenecek ve başkalık, kendilik ve öznellik deneyimlerininimkânı sorgulamaya açılacaktır. Bunların ortaya konmasında özel olarak Twitter’daki sosyal linçlerinfenomenolojik bir araştırması yapılacaktır.

___

  • Arendt, H. (1992). Lectures on Kant’s Political Philosophy. (R. Beiner, Ed.). Chicago: The University of Chicago Press.
  • Arendt, H. (2004). Philosophy and Politics. Social Research, 71(3), 427–454.
  • Arendt, H. (2014). Geçmişle Gelecek Arasında (5. baskı). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Arendt, H. (2016a). İnsanlık Durumu. (B. S. Şener, çev.) (8. baskı). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Arendt, H. (2016b). Şiddet Üzerine. (B. Peker, çev.) (8. baskı). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2012). İmkansız Takas (2. baskı). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman, Z., & Lyon, D. (2013). Akışkan Gözetim (1. baskı). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Berktay, F. (2012a). Dünyayı Bugünde Sevmek: Hannah Arendt’in Politika Anlayışı (1. baskı). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Berktay, F. (2012b). Politikanın Çağrısı (3. baskı). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Degryse, A. (2011). Sensus Communis as a Foundation for Men as Political Beings: Arendt’s Reading of Kant’s Critique of Judgment. Philosphy and Social Criticism, 345–358.
  • Derrida, J. (2010). Yasanın Gücü: Otoritenin Mistik Temeli. Içinde Şiddetin Eleştirisi Üzerine (1. baskı, ss. 43–133). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Dick, K., & Ziering, A. (2003). Derrida.
  • Han, B.-C. (2016). Şiddetin Topolojisi. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Hawes, J. (2016). Black Mirror.
  • Heidegger, M. (2011). Varlık ve Zaman. (K. H. Ökten, çev.) (2. baskı). İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Husserl, E. (1991). Cartesian Meditations. Netherlands: Kluwer Academic Publishers.
  • Levinas, E. (1996). Transcendence and Height. Içinde Basic Philosophical Writings. Bloomington- Indianapolis: Indiana University Press.
  • Schmidt, J.-H. (2014). Twitter and the Rise of Personal Publics. Içinde Twitter and Society. New York: Peter Lang Publishing.
  • Yılmaz, Z. (2012). Hukuki Açıdan Toplumsal Şiddet Olarak Türkiye’de Linç. İstanbul Bilgi Üniversitesi.