COVID-19 Pandemisi Dönemindeki Ev İçi Boş Zaman Aktivitelerinin Dijital Yansıması

Dünya genelinde yaşanan COVID-19 pandemisiyle birlikte alınan önlemler, bireylerin günlük yaşam deneyimlerini farklılaşmıştır. Her yaştan bireyin daha izole bir yaşam sürdürmeye başladığı bu dönemde, dijital iletişim araçları kullanıcılarını dış dünyaya bağlamış; günlük gelişmeleri takip etme, iş yapma, eğitim alma gibi tüm faaliyetler dijital ortam üzerinden yürütülmeye başlanmıştır. Fiziki açıdan yalıtılmış olan bireylerin günlük faaliyetlerden arta kalan boş zamanlarında ise, dijital ortam yine önemli bir rol üstlenerek, gün boyu ev içerisinde vakit geçiren kullanıcıların, hem boş zaman aktiviteleri hakkında fikir alabilmelerine hem de bu aktivitelerini duyurarak diğer kullanıcılarla paylaşabilmelerine olanak sağlamıştır. Bu odak noktasından yola çıkan araştırma kapsamında da kullanıcıların dijital ortamda karşılaştıkları çeşitli aktivite önerilerinden nasıl yararlandıklarının; kişisel boş zaman aktivitelerine ilişkin duyuruları diğer kullanıcılarla nasıl paylaştıklarının ve söz konusu paylaşımlar üzerinden yeni bir sosyal eğilimin ortaya çıkıp çıkmadığına ilişkin görüşlerinin ortaya koyulması hedeflenmektedir. Bu çerçevede yarı yapılandırılmış yüz yüze derinlemesine görüşmeler aracılığıyla betimsel yönteme dayalı bir alan araştırması gerçekleştirilmiştir. Sosyal medyayı aktif olarak kullanan 20 katılımcı ile gerçekleştirilen görüşmeler sonucunda, bireylerin boş zamanlarını değerlendirmek için yararlandıkları dijital ortam paylaşımlarının kendisinin de bir aktivite olarak ortaya çıktığı, bunun için tercih edilen öncelikli mecranın Instagram olduğu, yine karşılaşılan paylaşımlar üzerinden kişisel boş zaman aktivitesine dair fikir edinildiği ve ev içi aktivite paylaşımlarının pandemi dönemine özgü bir paylaşım eğilimini beraberinde getirdiğinin düşünüldüğü bulgulanmıştır.

Digital Reflections of Domestic Leisure Activities During COVID-19 Pandemic

Measures adopted across the world to stop the spread of COVID-19 have also changed the daily life experiences of individuals. Digital communication tools not only provided functions in many areas such as doing work, receiving education and following the news, but also it became the means for individuals’ leisure activities. Digital communication has allowed individuals, who had to spend most of their time at home, to access information about leisure activities, announce them and share with other users, eventually becoming the agents of a new social trend. Based on this perspective, the study aims to find out how users make use of various activity suggestions they find on digital media, and how they share various announcements about their leisure activities with other users. In this context, a descriptive field study was conducted through semi-structured face-to-face in-depth interviews. As a result of the interviews with 20 participants who actively use social media, it was concluded that; individuals benefit from the digital environment for their leisure time activities, online sharing itself emerges as an activity in itself over time, the preferred primary medium is Instagram, and the shares provide ideas about personal leisure activity. Lastly, it was found that sharing of household activities brings along a sharing tendency that is specific to the pandemic period.

___

  • Addo, P.C., Jiaming, F., Kulbo, N.B., Liangqiang, L. (2020). Covid-19: Fear appeal favoring purchase behavior towards personal protective equipment. The Service Industries Journal, 40(7-8), 471-490.
  • Arslan, C. (2020). COVID-19 döneminde dijital ortamda yapılan sanat pratiklerine eleştirel bir yaklaşım. İhsan Eken & Başak Gezmen (Ed.), Dijital dünya ve teknolojik gelişmelerin sosyal bilimlere etkisi içinde (ss.107- 122). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Bartik, A.W., Bertrand, M., Cullen, Z.B., Glaeser, E.L., Luca, M., & Stanton, C.T. (2020). How are small businesses adjusting to Covid-19? Early evidence from a survey. National Bureau of Economic Research, Working Paper w26989, 1-35.
  • Beaunoyer, E., Dupere, S., & Guitton, M.J. (2020). Covid-19 and digital inequalities: Reciprocal impacts and mitigation strategies. Computers in Human Behavior, 111, 106424.
  • Bond, A.J., Widdop, P., Cockayne, D., & Parnell, D. (2020). Prosumption, networks and value during a global pandemic: Lockdown leisure and COVID-19. Leisure Sciences, 43(1-2), 70-77.
  • Branquinho, C., Kelly, C., Arevalo, L.C., Santos, A. & Matos, M.G. (2020). “Hey, we also have something to say”: A qualitative study of Portuguese adolescents’ and young people’s experiences under COVID-19. Journal of Community Psychology, 48(8), 2740-2752.
  • Çakıroğlu, K.I., Pirtini, S., & Çengel, Ö. (2020). Covid-19 sürecinde ve post-pandemi döneminde yaşam tarzı açısından tüketici davranışlarının değişen eğilimi üzerine kavramsal bir çalışma. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Covid-19 Sosyal Bilimler Özel Sayısı, 19(37), 81-103.
  • Easterbrook-Smith, G. (2020). By bread alone: Baking as leisure, performance, sustenance, during the COVID-19 crisis. Leisure Sciences, 43(1-2), 36-42.
  • Erkmen, A., Kılıç, M.A., & Kutsal, D. (2020). Covid-19 salgını sürecinde İstanbul’daki sanat müzelerinin erişilebilirliği: Sosyal medya ve dijital uygulamalar üzerinden bir değerlendirme. Mimar Sinan Sosyal Bilimler Dergisi, 2(22), 271-289.
  • Ettekal, A.V., & Agans, J.P. (2020). Positive youth development through leisure: Confronting the COVID-19 pandemic. Journal of Youth Development, 15(2), 1-20.
  • Fletcher, G., & Griffiths, M. (2020). Digital transformation during a lockdown. International Journal of Information Management, 55, 102185.
  • Gov.uk (t.y.). Coronavirus (COVID-19): Online education resources. 24. 06. 2021 tarihinde https://bit.ly/3j7QHhA adresinden edinilmiştir.
  • Gümüşgül, O., & Aydoğan, R. (2020). Yeni tip Koronavirüs-Covid 19 kaynaklı evde geçirilen boş zamanların ev içi rekreatif oyunlar ile değerlendirilmesi. Spor Eğitim Dergisi, 4(1), 107-114.
  • Howcroft, E. (2020, 3 Nisan). Great British lockdown: Bread-making frenzy sweeps the UK. Reuters. 04.05.2021 tarihinde https://cutt.ly/2bv98Ym adresinden edinilmiştir.
  • Jia, P., Zhang, L., Yu, W., Yu, B., Liu, M., Zhang, D., & Yang, S. (2020). Impact of COVID-19 lockdown on activity patterns and weight status among youths in China: The Covid-19 impact on lifestyle change survey (COINLICS). Epidemiology and Population Health, 1-5.
  • Karaküçük, S. (2014) Rekreasyon boş zamanları değerlendirme. Ankara: Gazi Kitapevi.
  • Kaya-Deniz, A. (2020). Covid-19 salgını sürecinde dijitalleşen eğlence anlayışı: Çevrimiçi konserler. SSAD: Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(2), 191-206.
  • Kemp, S. (2020, 24 Nisan). Report: Most important data on digital audiences during Coronavirus. Growth Quarters-The Next Web. 12.04.2021 tarihinde https://cutt.ly/9hIr8Eb adresinden edinilmiştir.
  • King, E., Smith, P., Wilson, P.F., & Williams, M.A. (2021). Digital responses of UK museum exhibitions to the COVID-19 crisis. Curator: The Museum Journal. 04.05.2021 tarihinde https://cutt.ly/ybv3xqv adresinden edinilmiştir.
  • Lashua, B., Johnson, C.W., & Parry, D.C. (2020). Leisure in the time of coronavirus: A rapid response special issue. Leisure Sciences, 1-6.
  • Lehman, E.T. (2020). Washing hands, reaching out-popular music, digital leisure and touch during the COVID-19 pandemic. Leisure Sciences, 1-7.
  • Lin, X., & Falk, M.T. (2021). Nordic stock market performance of the travel and leisure industry during the first wave of Covid-19 pandemic. Tourism Economics, 1-18.
  • Liu, H., Wang, Y., He, D., & Wang, C. (2020). Short term response of Chinese stock markets to the outbreak of COVID-19. Applied Economics, 52(53), 5859-5872.
  • Marvar, A. (2020). Stress baking more than usual?. New York Times. 11.04.2021 tarihinde https://cutt.ly/1hSQtXi adresinden edinilmiştir.
  • Mazur, M., Dang, M., & Vega, M. (2020). COVID-19 and the March 2020 stock market crash: Evidence from S&P 1500. Finance Research Letters, 101690.
  • MMA Türkiye (t.y.). Covid-19 virüsünün dijital medya ve mobil üzerindeki etkisi. 30.04. 2021 tarihinde https:// cutt.ly/objh7Y8 adresinden edinilmiştir.
  • Nicola, M., Alsafi, Z., & Sohrabi, C. (2020). The socio-economic implications of the Coronavirus pandemic (COVID-19): A review. International Journal of Surgery, 78, 185-193.
  • Nguyen, M.H., Gruber, J., Fuchs, J., Marler, W., Hunsaker, A., & Hargittai, E. (2020a). Changes in digital communication during the COVID-19 global pandemic: Implications for digital inequality and future research. Social Media + Society, 6(3), 1-6.
  • Nguyen, H.V., Tran, H.X., Van Huy, L., Nguyen, X.N., Do. M.T., & Nguyen, N. (2020b). Online book shopping in Vietnam: The impact of the Covid-19 pandemic situation. Publishing Research Quarterly, 5(1), 1-9.
  • Pandey, N., & Pal, A. (2020). Impact of digital surge during Covid-19 pandemic: A viewpoint on research and practice. International Journal of Information Management, 55, 102171.
  • Pietrobelli, A., Pecoraro, L., Ferruzzi, A., Heo, M., Faith, M., & Zoller, T. (2020). Effects of Covid-19 lockdown on lifestyle behaviors in children with obesity living Verona, Italy: A longitudinal study. Obesity, 28, 1382-1385.
  • Roberts, K. (2020). Locked down leisure in Britain. Leisure Studies, 35(5), 617-628.
  • Rundle, A.G., Park, Y., Herbstman, J.B., Kinsey, E.W., & Wang, Y.C. (2020). Covid-19 related school closings and risk of weight gain among children. Obesity, 28, 1008-1009.
  • Spotify (2020). How social distancing has shifted spotify streaming. 12.04.2021 tarihinde https://cutt.ly/XhSmGI6 adresinden edinilmiştir.
  • Sucu, İ. (2020). Yeni dünya düzeninde dönüşümün iletişim ve medyadaki ilk adımları: Covid-19 sonun başlangıcında yeni bir dijital çağ. İnsan ve Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), 556-566.
  • Sunal, G., & Bağdatlı-Kalkan, S. (2020). Üniversite öğrencilerinin film izleme alışkanlıklarının Covid-19 pandemisi sürecinde değişiminin belirlenmesi. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 52(30), 187-200.
  • T.C. Milli Eğitim Bakanlığı (t.y.). Eba.gov.tr. 24.06.2021 tarihinde https://bit.ly/3vR9ctt adresinden edinilmiştir.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı (2020). Covid-19 bilgilendirme platformu birincil vaka. 12.04.2021 tarihinde https://cutt.ly/ fbv8YyR adresinden edinilmiştir.
  • Tezcan, M. (1993). Sosyolojiye giriş: Temel kavramlar. Ankara: Nadir Kitap.
  • Thelwall, M., & Thelwall, S. (2020). Covid-19 tweeting in English: Gender differences. El Profesional de la Información, 9(3), e290301.
  • UNESCO (2020). 290 million students out of school due to COVID-19: UNESCO releases first global numbers and mobilizes response. 24.06.2021 tarihinde https://bit.ly/3j4nCDU adresinden edinilmiştir.
  • Üstün, Ç. & Özçiftçi, S. (2020). COVID-19 pandemisinin sosyal yaşam ve etik düzlem üzerine etkileri: Bir değerlendirme çalışması. Anadolu Kliniği Tıp Bilimleri Dergisi, 25(1), 142-153.
  • van Leeuwen, M., Klerks, Y., Bargeman, B., Heslinga, J., & Bastiaansen, M. (2020). Leisure will not be locked down – insights on leisure and COVID-19 from the Netherlands. World Leisure Journal, 62(4), 339-343.
  • Wu, J., Smith, S., Khurana, M., Siemaszko, C., & DeJesus-Banos B. (2020). Stay-at-home orders across the country. NBC News. 04.05.2021 tarihinde https://cutt.ly/xbbrFAP adresinden edinilmiştir.