Türkiye Sinema Mekânları, Seyir ve Seyirci Araştırmaları Bibliyografyası: Yaklaşımlar, Kaynaklar ve Yöntemler

Bu çalışmada seyirci sadece filmle, sinema mekânıyla veya diğer seyircilerle etkileşimde bulunan değil, sinemaya giden kişi olarak tanımlanmış ve buradan hareketle bir işletme olarak belli bir program çerçevesinde film gösterimi yapan bir mekân olarak sinemayı; sinemanın şehirde ya da şehir-dışı alanlarda nerede ve nasıl konumlandığını, mekânın nasıl düzenlendiğini ve örgütlendiğini ve seyircinin sinema mekânlarındaki deneyimini konu edinen ulusal alanyazını derlemek ve değerlendirmek amaçlanmıştır. Gerçekleştirilen bu çalışmayla, ulusal geleneksel/ana akım sinema tarihyazımının coğrafî olarak İstanbul’u (çoğunlukla Beyoğlu’nu) merkezine alan ve yakın zamana kadar salt ikincil kaynaklara dayanan yaklaşımından farklılaşarak, tarihyazımını farklı kaynaklar ve yöntemler kullanarak ulusal coğrafyamızın farklı yerlerine bakmayı deneyen araştırmaların bibliyografyasını oluşturmak hedeflenmiştir. Çalışmayı gerçekleştirmek için kütüphane kayıtları, arşiv ve veritabanları sinema(lar), sinema salonu, yazlık sinema ya da açık hava sineması gibi anahtar kelimelerle taranmış; ulaşılan kaynaklardan hareketle ve kartopu yöntemiyle çalışma ilerletilmiştir. Bunun ardından, tarama ve derleme çalışması ile ulaşılan kaynaklar tematik olarak kodlanmış ve tasnif edilmiştir. Sinema mekânları, seyir ve seyirci araştırmaları alanyazınına dair veri, kodlama ve tasnif işlemlerinin ardından üç ana/üst temada –yaklaşımlar, kaynaklar ve yöntemler– yorumlanmış ve değerlendirilmiştir. Bu değerlendirme sonucunda Türkiye sinema mekânları, seyir ve seyirci araştırmalarının bibliyografyası da oluşturulmuştur.

The Bibliography of Researches on the Cinema Venues, Cinemagoing, and Cinemagoers in Turkey: Approaches, Sources, and Methodologies

In this study, the cinemagoer is defined not only as of the person who interacts with the film, the cinema venue or other audiences but as the person who literally goes to the cinema. From this perspective, it is aimed to compile and discuss the literature on cinema venues in Turkey, in which the venues are defined as the place where the films are screened within a certain program as commercial entities; where and how these cinema venues are located in urban or rural areas; how the cinema venues are arranged and organized; and the experiences of the cinemagoers in these venues. It is also aimed to create a bibliography of researches that try to investigate different localities in Turkey by using different sources and methods, differentiating from the approach of traditional/mainstream Turkish cinema historiography, that usually focus on İstanbul (mostly on Beyoğlu) and based primarily on secondary sources. In order to bring out the compilation, keywords such as cinema(s), cinema venue(s), movie theater, summer cinema or open-air cinema were searched in library records, archives and databases and this comprehensive review has been nourished by using the available resources and the snowballing. After the major bibliography was brought together, the sources were thematically coded and classified. After the coding and classification processes, the sources on cinema venues, cinemagoers, and audience researches literature are categorized and analyzed as approaches, sources, and methods. At the end of the review, the bibliography on cinema venues in Turkey, cinemagoers, and audience research is listed.

___

  • Abisel, Nilgün, Türk Sineması Üzerine Yazılar. Phoenix Yayınevi, 2005.
  • Adadağ, Özgür, “From ‘People’s Education’ to People’s Entertainment: The Changing Role of Cinema in Turkey’s People’s Houses (1932–1950).” Middle Eastern Studies, 2020, c. 56, sy. 3, s. 453–468.
  • Adadağ, Özgür, “Ulusu Eğitmek: İki Dünya Savaşı Arası Dönemde Eğitici Sinema.” Galatasaray Üniversitesi İleti-ş-im Dergisi, 2014, sy. 17, s. 29–61.
  • Akbulut, Hasan vd. Kültürel ve Toplumsal Bir Pratik Olarak Sinemaya Gitmek : Türkiye’de Seyirci Deneyimleri Üzerine Bir Sözlü Tarih Çalışması Program Kodu : 1001 Proje No : 115K269. 2018.
  • Akbulut, Hasan, “Bir Seyirci Araştırmasından Etnografik Deneyimler ve Hikâyeler.” Folklor/Edebiyat, 2018, c. 24, sy. 95, s. 13–34.
  • Akbulut, Hasan, “Cinemagoing as a Heterogeneous and Multidimensional Strategy: Narratives of Woman Spectators.” The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication - TOJDAC, 2017, c. 7, sy. 4, s. 530–541.
  • Akbulut, Hasan, “Kültürel ve Toplumsal Bir Pratik Olarak Sinemaya Gitmek Araştırmasından Etnografik Deneyimler ve Hikâyeler.” Sinema, Seyir ve Seyirci: Türkiye’de 2000 Sonrası Değişen Seyir Kültürü ve Yeni Seyir Deneyimleri, Aydan Özsoy (Ed.), Literatürk Akademia Yayınları, 2020, s. 117–141.
  • Akbulut, Hasan, “Sinemaya Gitmek ve Seyir: Bir Sözlü Tarih Çalışması.” Elektronik Mesleki Gelişim ve Araştırmalar Dergisi, 2014, c. 2, sy. 2, s. 1–16.
  • Akçura, Gökhan, Aile Boyu Sinema – Ivır Zıvır Tarihi 7 (Genişletilmiş Basım). İthaki Yayınları, 2004.
  • Akdaş, Cangül, “Kentte Sinema Salonlarının Evrimi: İzmit Sinemaları.” Journal of Social And Humanities Sciences Research (JSHSR), 2017, c. 4, sy. 14, s. 1638–1645.
  • Altınsay, İbrahim, “Manhattan, Paris, Roma... Ve İstanbul - Sinemanın Orta Yeri İstanbul’du.” İstanbul Dergisi, 1996, sy. 18, s. 73–75.
  • Altyazı, “Altyazı’dan.” Altyazı, 2020, sy. 197, s. 4.
  • Anadolu, Batu, Yeni İletişim Ortamlarında Sinemanın Gösterim Olanakları ve Değişen İzleyici Pratikleri, Doktora Tezi. İstanbul Üniversitesi, 2020.
  • Arpad, Burhan, “İstanbul’un Eski Sinemaları.” Turing - Türkiye Turing ve Otomobil Kurumu Belleteni, 1974, sy. 43, s. 16–18.
  • Arslan, Savaş, Cinema in Turkey: A New Critical History. Oxford University Press, 2011.
  • Aslandere, Osman, “İstanbul’da Bir Halk Soruşturması.” Yedinci Sanat, 1973, sy. 6, s. 9–13.
  • Atabinen, İdil, “‘Emek Sineması’ Mücadelesine Dair Anlatılarda Kimlikler ve Konumlanışlar.” Nesne, 2015, c. 3, sy. 5, s. 21–42.
  • Atalar, Mustafa Mert, Türk Sineması-Seyirci İlişkisi, Sanatta Yeterlilik Tezi. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, 2016.
  • Atalay, Haluk, “Tanzimat Kül Oldu.” Milliyet Gazetesi, 1999.
  • Atan, Hilâl, “Kocaeli-İzmit Yöresi Türk ve Çin Filmleri Soruşturması.” Yedinci Sanat, 1975, s. 20, s. 64–69.
  • Ayça, Engin ve Nezih Coş, “Ertem Eğilmez’le Konuşma.” Yedinci Sanat, 1974, sy. 12, s. 16–33.
  • Ayça, Engin, “Hudutların Kanunu - Y. Güney - L. Akad - Seyirci.” Yedinci Sanat, 1973, sy. 4, s. 6–7.
  • Ayça, Engin, “Sinemanın Yeni Tanımlamalara İhtiyacı Var.” Yedinci Sanat, 1973, sy. 1, s. 6–9.
  • Ayça, Engin, “Türk Sineması Seyirci İlişkileri.” Kurgu - Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Uluslararası Hakemli İletişim Dergisi, 1992, sy. 11, s. 117–133.
  • Aydın, Hakan, “Sinemanın Taşrada Gelişim Süresi: Konya’da İlk Sinemalar ve Gösterilen Filmler (1910-1950).” Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2008, sy. 19, s. 61–74.
  • Balan, Canan, “Between Karagöz and Cinema: Connectivity, Mobility, Collectivity.” Performing New Media, 1890-1915, 2014.
  • Balan, Canan, “Imagining Women at the Movies: Male Writers and Early Film Culture in Istanbul.” Doing Women’s Film History - Reframing Cinemas, Past and Future, Christine Gledhill ve Julia Knight (Ed.), University of Illinois Press, 2015, s. 53–65.
  • Balan, Canan, “Münevverler Harikalar Sinemasında: Yirminci Yüzyıl Dönümü İstanbul’unda Sinema Deneyimleri.” Türk Film Araştırmalarında Yeni Yönelimler 11, Deniz Bayrakdar (Ed.), Bağlam Yayınları, 2015, s. 195–203.
  • Balan, Canan, “Wondrous Pictures in Istanbul: From Cosmopolitanism to Nationalism.” Early Cinema and the “National,” Richard Abel vd. (Ed.), Indiana University Press, 2016, s. 172–184.
  • Balan, Canan, Changing Pleasures of Spectatorship: Early and Silent Cinema in Istanbul, Doktora Tezi. University of St Andrews, 2010.
  • Bali, Rıfat N., The Turkish Cinema in The Early Republican Years. İsis Press, 2010.
  • Balkı, Şakir, O Yılları Yaşamak: İzmit Sinemaları. Kocaeli Dokümantasyon Merkezi Yayınları, 2001.
  • Başaran, Mehmet ve Aysun Sarıbey Haykıran, “19. Yüzyılda İzmir’de Kültürel Faaliyetler.” İzmir Araştırmaları Dergisi, 2017, sy. 6, s. 1–30.
  • Baykal, Engin, “Türkiye Sinemaları: Adana Sular Sineması.” AS Akademik Sinema - Aylık Filmcilik ve Sinemacılık Dergisi, 1969, sy. 2, s. 55–59.
  • Bayraktar, Adile Nuray, “Başkent Ankara’da Cumhuriyet Sonrası Yaşanan Büyük Değişim: Modern Yaşam Kurgusu ve Modern Mekânlar.” Ankara Araştırmaları Dergisi, 2016, c. 4, sy. 1, s. 67–80.
  • Berktaş, Esin, “1940’lı Yıllarda Türk Sineması.” Kebikeç, 2009, sy. 27, s. 231–250.
  • Beyoğlu, Süleyman, “Sinema Karadeniz’de (1909-1933).” Toplumsal Tarih, 2001, sy. 92, s. 47–50.
  • Beyoğlu, Süleyman, İmparatorluktan Cumhuriyete Türk Sineması (1895-1939). Dergâh Yayınları, 2018.
  • Beyru, Rauf, “İzmir’de İlk Sinema Gösterileri.” Antrakt, 1996, sy. 53, s. 43–44.
  • Bilgi, Selma Güler, Erken Cumhuriyet Döneminde Bursa’da Gündelik Yaşam (1923-1950), Yüksek Lisans Tezi. Uludağ Üniversitesi, 2006.
  • Bölükbaşı, Esra ve Büşra Arslan, “Safranbolu’da Sinemanın Gelişim Süreci: Özer Sineması.” History Studies, 2019, c. 11, sy. 5, s. 1539–1551.
  • Boran, Tunç, “Erken Cumhuriyet Döneminde Taşrada Sinema Seyri: Çankırı Örneği.” İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 2015, sy. 41, s. 257–276.
  • Borazan, Zeki Yusuf, “‘Arkadaş’ Üstüne Halk Soruşturması.” Yedinci Sanat, 1975, sy. 21, s. 26–29.
  • Bozis, Sula ve Yorgo Bozis. Paris’ten Pera’ya Sinema ve Rum Sinemacılar. Yapı Kredi Yayınları, 2014.
  • Bozyiğit, Ali Esat, “Eski Ankara Sinemaları.” Kebikeç, 2000, sy. 9, s. 171–175.
  • Bulunmaz, Barış ve Ömer Osmanoğlu, İstanbul’un 100 Sinema Salonu. İBB Kültür A.Ş. Yayınları, 2016.
  • Can, Funda, Feminist Eleştiri Açısından Kadın Seyircinin Hıçkırık Filmi Özelinde Melodramla İlişkisi, Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi, 2007.
  • Canpolat, Fikret, “Elazığ’da Halk Soruşturması.” Yedinci Sanat, 1975, sy. 22, s. 52–56.
  • Cantek, Levent, Gündelik Yaşam ve Basın (1945-1950) Basında Gündelik Yaşama Yansıyan Tartışmalar, Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi, 2005.
  • Ceylan, Serdar, “Konya Belediye Sineması Özel Sayısı.” Akademik Sayfalar, 2017, c. 17, sy. 4, s. 50–64.
  • Coş, Nezih, “Eskişehir’in Sinemaları.” AS Akademik Sinema - Aylık Filmcilik ve Sinemacılık Dergisi, 1970, sy. 6, s. 47–48.
  • Coş, Nezih, “İstanbul’un Sinemaları.” AS Akademik Sinema - Aylık Filmcilik ve Sinemacılık Dergisi, 1969, sy. 4, s. 11–20.
  • Coş, Nezih, “İzmit’in Sinemaları.” AS Akademik Sinema - Aylık Filmcilik ve Sinemacılık Dergisi, 1970, sy. 6, s. 49–50.
  • Coş, Nezih, Türkiye’de Sinemaların Dağılışı.” AS Akademik Sinema - Aylık Filmcilik ve Sinemacılık Dergisi, 1969, sy. 2, s. 19–26.
  • Coşkun, Cantürk, “Mustafa Usta’nın ‘Kader Sineması.’” Kebikeç, 2009, sy. 28, s. 177–185.
  • Çağlayan, Tahir Alper, Türk Sineması’nda Seyirci-Sinema Etkileşimi ve Seyirci Profili, Sanatta Yeterlilik Tezi. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, 2004.
  • Çalapala, Rakım,“Türkiyede Filmcilik.” Kebikeç, 2009, sy. 28, s. 103–112.
  • Çam, Aydın ve İlke Şanlıer Yüksel, “Seyir ve Seyirci Çalışmalarında Yöntem Sorunu – Adana Şehir Merkezi ve Toros Yayla Köylerinden Yansıyanlar.” Sinema, Seyir ve Seyirci: Türkiye’de 2000 Sonrası Değişen Seyir Kültürü ve Yeni Seyir Deneyimleri, Literatürk Akademia Yayınları, 2020, s. 143–165.
  • Çam, Aydın ve Özgür İlke Şanlıer Yüksel, “Toros Yayla Köylerinde Sinema Deneyimleri: Modernlik, Şehir, Sinema ve Seyirci İlişkilerine Dair Bir Soruşturma (Özel Sayı).” SineFilozofi, 2019, s. 415–436.
  • Çam, Aydın, “1960–1975 Yılları Arasında Adana’da Filmcilik ve Sinemacılık İşi.” Galatasaray Üniversitesi İleti-ş-im Dergisi, 2018, sy. 28, s. 9–41.
  • Çam, Aydın, “Beyoğlu Sinemalarının Dönüşümü ve Sait Faik Abasıyanık Hikâyelerinde Sinema: Yeni Salonlar, Seyirciler ve Deneyimler.” Ankara Üniversitesi İlef Dergisi, 2020, c. 7, sy. 1, s. 9–38.
  • Çapa, Mesut, “Milli Mücadele’den Cumhuriyet’e Trabzon’da Tiyatro ve Sinema.” Toplumsal Tarih, 2001, sy. 94, s. 22–28.
  • Çelen Öztürk, Ayşen, “Eskişehir’in Geçmişteki ve Bugünkü Kent Belleğinin Zihin Haritaları Üzerinden Okuma Denemeleri.” İdealkent, 2016, c. 7, sy. 20, s. 856–880.
  • Çelen, Pınar, Toplumsal Etkileşim Mekânı Olarak Sinemalar, Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Teknik Üniversitesi, 2010.
  • Çeliktemel-Thomen, Özde vd. “Yuvarlak Masa: Osmanlı / Türkiye Sinema Tarihi: Yöntem, Kaynak ve Yaklaşımlar.” Sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi, 2018, c. 9, sy. 1, s. 183–197.
  • Çeliktemel-Thomen, Özde, “Çocuklar ve Kadınlar: Geç Osmanlı Döneminde Sinema Hakkında Bir Mütâlaa.” Alternatif Politika, 2016, Sinema Özel Sayısı, s. 1–29.
  • Çeliktemel-Thomen, Özde, “Hayal Hakikat Olursa: Osmanlı İstanbulu’nda Filmler, Gösterimler, İzlenimler (1896-1909).” Osmanlı İstanbulu, III: III. Uluslararası Osmanlı İstanbulu Sempozyumu Bildirileri, Feridun M. Emecen vd. (Ed.), 2015, s. 495–519.
  • Çeliktemel-Thomen, Özde, “Regulating Exhibitions at Cinema-Houses in Imperial Istanbul.” Sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi, 2018, c. 9, sy. 1, s. 81–112.
  • Çeliktemel-Thomen, Özde, The Curtain of Dreams: Early Cinema in Istanbul, Yüksek Lisans Tezi. Central European University, 2009.
  • Çeviker, Turgut, “Bir Anadolu Kasabasında Sinema Soruşturması.” Yedinci Sanat, 1975, sy. 24, s. 40–49.
  • Çeviker, Turgut, “Genelev Kadınlarıyla Sinema Soruşturması.” Yedinci Sanat, 1974, sy. 18, s. 35–41.
  • Danacıoğlu, Esra, “1924’te İzmir’de Sinema Hayatı.” Toplumsal Tarih, 1994, sy. 6, s. 51–52.
  • Demirci, Cihan, Araya Parça Giren Yıllar: Türk Sineması’nda 1974-1980 Seks Filmleri Dönemi ve O Dönemden Bugüne... İnkılâp Kitabevi, 2004.
  • Demirel, Füsun, “Çocukluk Düşlerim.” Türk Sineması Üzerine Düşünceler, Süleymâ Murat Dinçer (Ed.), Doruk Yayımcılık, 1996, s. 149–154.
  • Diker, Can, “Az Daha Fazladır: Dijital Seyir Platformlarının Tüketim Kültürü Açısından İzleyicilerin Seyir Alışkanlıklarına Olan Etkisi.” Erciyes İletişim Dergisi, 2019, sy. 1, s. 1–20.
  • Doğan, Ferruh, “Sinema Seyircisi ve İstanbul’da ‘Yeni Sinemalar.’” İstanbul Dergisi, 1996, sy. 18, s. 100.
  • Dönmez-Colin, Gönül, Women, Islam and Cinema. Reaktion Books Ltd., 2004.
  • Dorsay, Atilla vd. “Yapımcı Hürrem Erman’la Konuşma.” Yedinci Sanat, 1973, sy. 6, s. 22–37.
  • Dorsay, Atilla ve Engin Ayça, “İki Film İthalcisi İle Konuşma.” Yedinci Sanat, 1973, sy. 4, s. 16–27.
  • Dorsay, Atilla, “Her Kuşağa Kendi Mekânları... İstanbul’un Yok Olan Hayal Şatoları.” İstanbul Dergisi, 1996, sy. 18, s. 76–83.
  • Elden, Yaşar, Sinema’nın Kayseri’deki Serüveni. Palet Yayınları, 2012.
  • Elem Yıldırım, Fehime ve Tunç Yıldırım, “Türkiye’de Sinematograf: Kâzım Nami Duru’nun Türkiye’de Sinema Tarihyazımına Katkısı.” Ankara Üniversitesi İlef Dergisi, 2020, c. 7, sy. 1, s. 39–72.
  • Emecan, Güzin, “Bulancak’ta Sinema: Şemsi Emecan’la Konuşma.” Kebikeç, 2009, sy. 28, s. 169–176.
  • Erataş, Filiz vd. “Türkiye’de Kültür Ekonomisinin Gelişimine Yerel Bir Bakış.” Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2015, c. 1, sy. 2, s. 25–47.
  • Erdoğan, Nezih, “Edebiyatımızda Sinema: Ahmet Hamdi Tanpınar, Ahmet Haşim ve Ziya Osman Saba.” Türk Film Araştırmalarında Yeni Yönelimler 5, Deniz Bayrakdar ve Elif Akçalı (Ed.), Bağlam Yayınları, 2006, s. 107–113.
  • Erdoğan, Nezih, “Geçmişin Sinema Seyircilerini Araştırmak: Arşivler, Bellekler ve Yöntemler.” Sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi, 2018, c. 9, sy. 1, s. 209–211.
  • Erdoğan, Nezih, “Üç Seyirci: Popüler Eğlence Biçimlerinin Alımlanması Üzerine.” Türk Film Araştırmalarında Yeni Yönelimler 2, Deniz Derman ve Övgü Gökçe (Ed.), Bağlam Yayınları, 2001, s. 219–230.
  • Erdoğan, Nezih, Seyirci ve Bir Anlamlama Süreci Olarak Sinema, Doktora Tezi. Anadolu Üniversitesi, 1989.
  • Erdoğan, Nezih, Seyirci ve Bir Anlamlama Süreci Olarak Sinema. Med-Campus Proje Yayınları, 1993.
  • Erdoğan, Nezih, Sinema Kitabı. Ağaç Yayınları, 1992.
  • Erdoğan, Nezih, Sinemanın İstanbul’da İlk Yılları - Modernlik ve Seyir Maceraları. İletişim Yayınları, 2017.
  • Erkılıç, Hakan, “Dijital Sinema Teorisi Üzerine: Akışkan Sinema ve Akışkan Sinema Teorisi.” SineFilozofi, 2017, sy. 4, s. 56–72.
  • Erkılıç, Hakan, “Düş Şatolarından Çoklu Salonlara Değişen Seyir Kültürü ve Sinema.” Kebikeç, 2009, sy. 28, s. 143–162.
  • Erkılıç, Hakan, “Türkiye’de Sinema Salonlarının Dijital Dönüşümü.” The Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 2012, c. 2, sy. 2, s. 94–99.
  • Erol, Özden, “Kolektif Bellekteki Değişkenleriyle İzmit’te Kamusal Mekân Algısı.” Journal of Architectural and Life, 2017, c. 2, sy. 1, s. 89–103.
  • Ertaylan, Arzu, “İletişim Teknolojilerinin Sinema Alanına Yansıması: Sinemanın Dijitalleşmesi Karşısında Sinema Öğrencilerinin Tepki ve Beklentileri.” Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2018, sy. 30, s. 51–74.
  • Ertaylan, Arzu, “Yeşilçam Döneminde Van’ın Sinema Kültürü.” Journal of Turkish Studies, 2013, c. 8, sy. 8, s. 1839–1857.
  • Evren, Burçak ve Ali Karadoğan, Sinemada Son Adama: Makinist Ramazan Çetin - Ankara Sinemaları Tarihi. DKİV Yayınları, 2008.
  • Evren, Burçak, “Yazlık Ya Da Bahçe Sinemaları - Mahallecek Gidilen Sinemalar.” İstanbul Dergisi, 1996, sy. 18, s. 86–88.
  • Evren, Burçak, Eski İstanbul Sinemaları: Düş Şatoları. Milliyet Yayınları, 1998.
  • Gökatalay, Semih, “Erken Soğuk Savaş Ankara’sında Sinema Kültürü.” Ankara Araştırmaları Dergisi, 2019, c. 7, sy. 1, s. 147–174.
  • Göker, Neslihan, “Sinema Seyirci İlişkisini Etki Çerçevesinde Düşünmek: Bir İzleyici Araştırmasının Sonuçları.” Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2018, sy. 29, s. 270–292.
  • Göker, Neslihan, “Türkiye’de Sinema Seyircisi: İstanbul, Ankara ve İzmir Örneğinde Bir İzleyici Araştırması.” The Journal of Academic Social Science Studies, 2017, sy. 64, s. 431–456.
  • Gökmen, Esma ve Hilal Gür, “Yazlık Açıkhava Sinemaları: Sinema Mekanlarının Sosyal Bir Alan Olarak İşlevleri.” Erciyes İletişim Dergisi, 2017, c. 5, sy. 2, s. 2–18.
  • Gökmen, Esma, “Samsun’da Sinema Mekanları Üzerine Bir Sözlü Tarih Çalışması.” Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 2019, c. 12, sy. 1, s. 325–350.
  • Gökmen, Mustafa, Eski İstanbul Sinemaları. İstanbul Kitaplığı Yayınları, 1991.
  • Gökmen, Mustafa, Yıldız Tiyatrosunda Sinema. Kubbealtı Fotokopi, 1997.
  • Gönden Öktem, Meltem, Sinematograf’tan Video’ya Türkiye’deki Sinema Deneyimi ve Türk Edebiyatındaki Yansımaları, Doktora Tezi. Eskişehir Anadolu Üniversitesi, 2010.
  • Gül, Ruhi ve Mehmet Emre Gül. “Bozkır’da Kültür Sanat Hayatı ve Sinema.” Uluslararası Sempozyum: Geçmişten Günümüze Bozkır, 2013, s. 1479–1488.
  • Gülersoy, Ali Ekber, “Türkiye Kültürel Coğrafyası’nın Az Bilinen Değerleri: Modern Köy Tiyatroları.” ASOS - The Journal of Academic Social Sciences, 2017, c. 5, sy. 51, s. 46–69.
  • Güngör Kılıç, Esra, “Genç Seyircinin Belleği: Yeşilçam’ın Genç Seyirciye Anımsattıkları.” Sinema, Seyir ve Seyirci: Türkiye’de 2000 Sonrası Değişen Seyir Kültürü ve Yeni Seyir Deneyimleri, Aydan Özsoy (Ed.), Literatürk Akademia Yayınları, 2020, s. 249–284.
  • Güvemli, Zahir, Sinema Tarihi - Başlangıcından Bugüne Türk ve Dünya Sineması. Varlık Yayınları, 1960.
  • Hakan, Fikret, Türk Sinema Tarihi. İnkılâp Kitabevi, 2008.
  • İpek, Bilge, Başka Bir Sinema Deneyimi: “Başka Sinema”, Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi, 2019.
  • İri, Murat, “İlk Dönem Sinema: Kimin Kamusal Alanı.” İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | İstanbul University Faculty of Communication Journal, 2012, sy. 25, s. 93–109.
  • Karabağ Sarı, Çağla, “İzleyici Araştırmaları ve Politik İmkân Sorunu.” Moment Dergi: Hacettep Üniversitesi İletişim Fakültesi Kültürel Çalışmalar Dergisi, 2014, c. 1, sy. 2, s. 241–269.
  • Karabağ, Çağla, “Metinsel Konumdan Sosyal Öznelere Kadın Sinema İzleyicileri.” Sinema, Seyir ve Seyirci: Türkiye’de 2000 Sonrası Değişen Seyir Kültürü ve Yeni Seyir Deneyimleri, Aydan Özsoy (Ed.), Literatürk Akademia Yayınları, 2020, s. 53–76.
  • Karagözoğlu, İnal, Ankara’da Sinemalar Vardı... - Bir Sinema Makinistinin Penceresinden O Günlerin Resmi Olmayan Tarihi. Bileşim Yayınları, 2004.
  • Kasap Ortaklan, Oya, “Ulusötesilik İle Çokkültürlülük Arasında Osmanlı İstanbul’unda Sinema (1895-1914).” Alternatif Politika, 2019, c. 11, sy. 1, s. 263–289.
  • Kavaz, İmran ve Tülay Zorlu, “Yaşlı ve Engelli Kullanıcılar Için Sosyal Yaşam: Sinema Salonları Üzerine Bir Analiz.” Yaşlı Sorunları Araştırma Dergisi, 2016, c. 9, sy. 2, s. 48–63.
  • Kaya Mutlu, Dilek, “Between Tradition and Modernity: Yeşilçam Melodrama, Its Stars, and Their Audiences.” Middle Eastern Studies, 2010, c. 46, sy. 3, s. 417–431.
  • Kaya Mutlu, Dilek, “Türk Sineması Ne? Türk Seyircisi Kim?” Türk Film Araştırmalarında Yeni Yönelimler 2, Deniz Derman ve Övgü Gökçe (Ed.), Bağlam Yayınları, 2001, s. 201–217.
  • Kaya Mutlu, Dilek, Yeşilçam in Letters: A ‘Cinema Event’ in 1960s Turkey From The Perspective of An Audience Discourse, Doktora Tezi. Bilkent Üniversitesi, 2002.
  • Kaya, Dilek, “Eski İzmir Sinemaları ve Yıldız Sineması: Mekân, Toplum, Seyir.” Sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi, 2019, c. 8, sy. 2, s. 93–138.
  • Kaya, Mustafa, “Doğu Öğrencilerinden.” Yedinci Sanat, 1973, sy. 6, s. 3–8.
  • Kayador, Vakur, “Bir Zamanlar Ankara Sinemaları.” Kebikeç, 2000, sy. 9, s. 159–170.
  • Kayhan Müldür, Sezen, “Open-Air Cinemas of Istanbul From the 1950s to Today.” Space and Culture, 2018, s. 1–16.
  • Kaynar, Hakan, “Al Gözüm Seyreyle Dünyayı: İstanbul ve Sinema.” Kebikeç, 2009, sy. 27, s. 191–220.
  • Keskin, Sadık, Türk Sinemasının Mali Yapısı ve Problemleri, Uzmanlık Tezi. 2008.
  • Kıraç, Rıza, Hürrem Erman: İzlenmemiş Bir Yeşilçam Filmi. Can Yayınları, 2008.
  • Kırel, Serpil, “Seyir ve Deneyim Açısından Sinema Salonu Nasıl Bir Yerdir?” Sinema Neyi Anlatır, Ayşen Oluk Ersümer (Ed.), Hayalperest Yayınevi, 2015, s. 207–245.
  • Kırel, Serpil, Kültürel Çalışmalar ve Sinema. Kırmızı Kedi Yayınevi, 2010.
  • Koca, Güler ve Rana Karasözen, “1945-1960 Dönemi Eskişehir Modern Kent Merkezinin Oluşumunda Öne Çıkan Yapılar.” Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2010, c. 10, sy. 3, s. 191–211.
  • Kökat, Sedat, “Bir Kamusal Alana Çıkma Pratiği, Sinema Deneyimi ve Hikâyeleme Aracı Olarak Sesli Betimleme Yöntemi.” Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Düşünceler Hakemli E-Dergisi, 2018, sy. 9, s. 5–15.
  • Kökçeoğlu, Serdar, “Sinema Birlikte İzlemenin Güzelliğini Anlatır.” Sinema Neyi Anlatır, Ayşen Oluk Ersümer (Ed.), Hayalperest Yayınevi, 2015, s. 247–257.
  • Küçükkurt, Fatma ve Levent Yaylagül, “Sinemanın Gizli Kahramanları: Sinema Makinistleri.” Türk Film Araştırmalarında Yeni Yönelimler 5, Deniz Bayrakdar ve Elif Akçalı (Ed.), Bağlam Yayınları, 2006, s. 227–246.
  • Kula Say, Seda, “Serkldoryan-Emek Bloğundan Grand Pera’ya: Kazanılanlar-Kaybedilenler.” mimar.ist, 2016, c. 16, sy. 57, s. 30–41.
  • Kurnaz Şahin, Feyza, “I. Dünya Savaşı Yıllarında Osmanlı’da Sinemacılığın Şirketleşme Tezahürleri: Şark İttihad Sinema ve Tiyatro Osmanlı Anonim Şirketi.” Journal of Ottoman Legacy Studies (JOLS), 2018, c. 5, sy. 13, s. 95–114.
  • Kurt, Şule, “Sanatsal İşlevi Açısından Etkileşimli Sinema.” Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2019, c. 2, sy. 1, s. 177–214.
  • Kurt, Şule, “Sinema İzleme Kültürü ve Toplumsal Gelişimi.” Asya Studies, 2018, c. 4, sy. 23–38.
  • Kurt, Şule, Alternatif Film İzleme Mekânları Olarak Sinematek Olgusu, Doktora Tezi. Maltepe Üniversitesi, 2017.
  • Liman, Ali Sait, “Gaziantep’te Sinema, Seyir ve Seyirci (1923-1980).” İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal, 2014, sy. 47, s. 97–123.
  • Makal, Oğuz, “Düş Şatosu Bulma Yarışması Adı: ‘Yıldız.’” Yedi, 2007, sy. 1, s. 62–65.
  • Makal, Oğuz, “Tarih İçinde İzmir’de Sinema Yaşantısı.” Çağdaş Türkiye Tarihi Araştırmaları Dergisi, 1993, c. 1, sy. 3, s. 201–08.
  • Makal, Oğuz, Tarih İçinde İzmir Sinemaları. Güsev Yayınları, 1992.
  • Makal, Oğuz, Türk Sineması Tarihi. Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları, 1991.
  • Malik, Hilmi A., Türkiye’de Sinema ve Tesirleri. Hakimiyeti Milliye Matbaası, 1933.
  • Medin, Burak, “Dijital Kültür, Dijital Yerliler ve Günümüzdeki Yeni Film Seyir Deneyimleri.” Erciyes İletişim Dergisi, 2018, c. 5, sy. 3, s. 142–158.
  • Medin, Burak, “Değişen Sinema Seyir Kültürünü Sözlü, Yazılı ve Elektronik Kültür Bağlamında Anlamak.” Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 2017, c. 10, sy. 1, s. 357–386.
  • Medin, Burak, “Günümüz Sinema Seyir Gündeminin Belirlenmesi.” Galatasaray Üniversitesi İleti-ş-im Dergisi, 2018, sy. 28, s. 43–62.
  • Morva, Ahsen Deniz, “Bir Serbest Zaman Etkinliği Olarak Sinema.” İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal, 2012, sy. 27, s. 113–124.
  • Mugan Akıncı, Güliz, “Youth and Shopping Malls: A Case Study about Youth Preference in Mall Use.” MEGARON / Yıldız Technical University, Faculty of Architecture E-Journal, 2013, c. 8, sy. 2, s. 87–96.
  • Mülayim, Ali, “Endüstri ve Estetiğin Kesişimi: Alpullu Şeker Fabrikası Yerleşkesi - Ergene Köşkü ve Donatıları.” Journal of Awareness (JoA), 2017, sy. 2, s. 221–234.
  • Mungan Yavuztürk, Gülseren, “Ankara’da Bir ‘Büyük Sinema’ Vardı.” Kebikeç, 2009, sy. 28, s. 163–168.
  • Mungan Yavuztürk, Gülseren, “Ataç’ın Ankara’daki Sinema Günleri.” Ankara Araştırmaları Dergisi, 2016, c. 4, sy. 2, s. 180–188.
  • Noyan, Nazlı Eda ve Ayla Ödekan, “Yazının Krallığı: Başlangıç Yıllarında Türk Sinemasında Film Jenerikleri.” İTÜ Dergisi, 2009, c. 6, sy. 2, s. 3–14.
  • Odabaşı, İsmail Arda, Milli Sinema: Osmanlı’da Sinema Hayatı ve Yerli Üretime Geçiş. Dergâh Yayınları, 2017.
  • Onaran, Alim Şerif, Türk Sineması (Cilt I). Kitle Yayınları, 1994.
  • Onaran, Alim Şerif, Türk Sineması (Cilt II). Kitle Yayınları, 1995.
  • Oran, Bülent, “Yeşilçam Nasıl Doğdu, Nasıl Büyüdü, Nasıl Öldü ve Yaşasın Yeni Sinema.” Türk Sineması Üzerine Düşünceler,
  • Süleymâ Murat Dinçer (Ed.), Doruk Yayımcılık, 1996, s. 277–291.
  • Otman, Ahmet, “Salihli’de Kültür ve Sanat.” CBÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 2013, sy. 3, s. 531–545.
  • Öngören, Mahmut T., “Sinemamız ve Kurtuluşu.” Türk Sineması Üzerine Düşünceler, Süleymâ Murat Dinçer (Ed.), Doruk Yayımcılık, 1996, s. 232–242.
  • Özbaşaran, Niyazi Can, Sinema-Seyirci ve Küreselleşme İlişkisi Açısından İstanbul’daki Alışveriş Merkezlerinde Film İzleme Deneyimindeki Değişim, Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi, 2019.
  • Özbulduk Kılıç, Işkın, “Seyirci Deneyiminde Film Tercihini Etkileyen Motivasyonlar ve Filmlerin Alımlanması: Recep İvedik Örneği.” TRT Akademi, 2018, c. 3, sy. 5, s. 322–343.
  • Özen, Mustafa, “‘Hareketli Resimler’ İstanbul’da (1896-1908).” Kebikeç, 2009, sy. 27, s. 183–189.
  • Özgen Tuncer, Aslı, “Salonun İdeolojisi.” Altyazı, 2020, sy. 197, s. 56–58.
  • Özgüç, Ağah, Başlangıcından Bugüne Türk Sinemasında İlkler. Yılmaz Yayınları, 1990.
  • Özgüç, Ağah, Kronolojik Türk Sinema Tarihi 1914-1988. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayını, 1988.
  • Özgüven, Fatih, “Sinema Kaçmayı Kışkırtır - Bilmem Anlatabildim Mi?” İstanbul Dergisi, 1996, sy. 18, s. 84–85.
  • Özkan Altınöz, Meltem, “Yenişehir Sineması ve Endüstri Kenti Karabük’ün Sosyal Yaşantısının Şekillenişindeki Rolü.” İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 2015, c. 4, sy. 1, s. 83-99.
  • Özlü, Nilay, “Dönüşen Beyoğlu Üzerine Notlar: Cercle d’Orient ve Emek Sineması Örneği.” mimar.ist, 2016, c. 16, sy. 57, s. 24–29.
  • Özön, Nijat, Karagözden Sinemaya: Türk Sineması ve Sorunları (Cilt I-II). Kitle Yayınları, 1995.
  • Özön, Nijat, Türk Sinema Tarihi, Dünden Bugüne 1896-1960. Artist Yayınları, 1962.
  • Özsoy, Aydan (Ed.). Sinema, Seyir ve Seyirci: Türkiye’de 2000 Sonrası Değişen Seyir Kültürü ve Yeni Seyir Deneyimleri. Literatürk Akademia Yayınları, 2020.
  • Özsoy, Aydan, “Filmler Yoluyla Yaratıcı Düşünceye Yolculuk: Liseli Gençlerin Film İzleme Deneyimleri.” Sinema, Seyir ve Seyirci: Türkiye’de 2000 Sonrası Değişen Seyir Kültürü ve Yeni Seyir Deneyimleri, Aydan Özsoy (Ed.), Literatürk Akademia Yayınları, 2020, s. 285–304.
  • Özsoy, Aydan, “Sinema, Yeni Seyir Deneyimleri ve Çocuk İzleyici.” TRT Akademi, 2017, c. 2, sy. 4, s. 356–374.
  • Özsoy, Mehtap, “Bir Zamanlar Giresun’da Sinemaya Gitmek: Görüşmeler ve Fotoğraflarla Bir Sözlü Tarih Çalışması.” Sinema, Seyir ve Seyirci: Türkiye’de 2000 Sonrası Değişen Seyir Kültürü ve Yeni Seyir Deneyimleri, Aydan Özsoy (Ed.), Literatürk Akademia Yayınları, 2020, s. 167–198.
  • Öztürk, Mehmet, SineMasal Kentler: Modernitenin İki “Kahraman”ı Kent ve Sinema Üzerine Bir İnceleme. Om Yayınları, 2002.
  • Öztürk, Serdar, “Çocuk Seyircileri Yönelik Yasal Kısıtlama Girişimleri: Fuat Umay’ın Yasa Teklifleri (1926-1941).” Türk Film Araştırmalarında Yeni Yönelimler 5, Deniz Bayrakdar ve Elif Akçalı (Ed.), Bağlam Yayınları, 2006, s. 155–172.
  • Öztürk, Serdar, “Erken Cumhuriyet Yıllarında Sinema Konusunda Başarısız Kalmış İki Girişim: Çekilemeyen İki Propaganda Filmi (1939) ve İbret Yerleri Projesi (1923).” Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 2004, c. 3, sy. 3, s. 77–82.
  • Öztürk, Serdar, “Karagoz Co-Opted: Turkish Shadow Theatre of the Early Republic (1923-1945).” Asian Theatre Journal, 2006, c. 23, sy. 2, s. 292–313.
  • Öztürk, Serdar, “Tanpınar’ın Oyun Dünyaları: Sinema-Enstitü-Kıraathane.” Toplum ve Bilim, 2006, sy. 116, s. 155–173.
  • Öztürk, Serdar, “Türk Sinemasında İlk Sansür Tartışmaları ve Yeni Belgeler.” Galatasaray Üniversitesi İleti-ş-im Dergisi, 2006, sy. 5, s. 47–76.
  • Öztürk, Serdar, “Türkiye’de Sinema Mekânlarını Sözlü Tarih Üzerinden Anlamak.” Milli Folklor, 2013, c. 25, sy. 98, s. 19–31.
  • Öztürk, Serdar, Erken Cumhuriyet Döneminde Sinema Seyir Siyaset. Elips Kitap, 2005.
  • Özuyar, Ali, “Varlık Vergisi Mağduru Sinemacılar.” Kebikeç, 2009, sy. 27, s. 291–305.
  • Özuyar, Ali, Babıali’de Sinema. İzdüşüm Yayınları, 2004.
  • Özuyar, Ali, Devlet-i Aliyye’de Sinema. DeKi Basım Yayım, 2007.
  • Özuyar, Ali, Faşizmin Etkisinde Türkiye’de Sinema (1939-1945). Doruk Yayınları, 2011.
  • Özuyar, Ali, Sessiz Dönem Türk Sinema Tarihi (1895-1922). Yapı Kredi Yayınları, 2017.
  • Özuyar, Ali, Sinemanın Osmanlıca Serüveni. Öteki Yayınevi, 1999.
  • Özyılmaz, Özge, “Türkiye’de Sesli Filme Geçiş.” Alternatif Politika, 2016, Sinema Özel Sayısı, s. 30–54.
  • Pancar, Emine ve Aydın Öğrendik, “Demokrat Parti Dönemi’nde Diyarbakır’da Sosyal Hayat.” Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (DÜSBED), 2014, c. 6, sy. 11, s. 15–31.
  • Resuloğlu, Çılga, “Kavaklıdere Semti’nin Oluşum Öyküsü.” İdealkent, 2014, c. 5, sy. 11, s. 226–248.
  • Satur, Göknur, “Sinemada Ankara Kentinin İzdüşümü: Bir Kenti Sinema Üzerinden Okuma Deneyimi.” Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2018, c. Cilt: 11, sy. 2, s. 1607–1630.
  • Savur, Şenay, “1960’lı Yıllarda İzmir’de Eğlence Hayatı ve Gezinti Yerleri.” Tarih ve Günce - Atatürk ve Türkiye Cumhuriyeti Tarihi Dergisi, 2017, c. 1, sy. 1, s. 153–178.
  • Scognamillo, Giovanni ve Deniz Bayrakdar, “Türk Sinema Tarihinde Seyir.” Türk Film Araştırmalarında Yeni Yönelimler 6, Deniz Bayrakdar vd. (Ed.), Bağlam Yayınları, 2007, s. 13–15.
  • Scognamillo, Giovanni, Bir Levanten’in Beyoğlu Anıları. Agora Kitaplığı, 2009.
  • Scognamillo, Giovanni, Cadde-i Kebir’de Sinema. Metis Yayınları, 1991.
  • Scognamillo, Giovanni, Türk Sinema Tarihi 1896-1997 (Genişletilmiş Baskı). Kabalcı Yayınevi, 1998.
  • Sunal, Gözde, “Sanal Gerçeklik ve Dijital Sinemanın Olanakları Üzerine Bir Değerlendirme.” İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 2016, c. 1, sy. 2, s. 294–309.
  • Şahin, Didem vd. “Diyarbakır’ın Kentsel Gelişiminde Kent Sinemalarının Rolü.” Dicle Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2019, c. 8, sy. 1, s. 1–7.
  • Şahin, Didem ve Fatma Meral Halifeoğlu, “Dilan Sineması’nın Diyarbakır’ın Sosyal ve Kültürel Yaşamındaki Yeri.” International Conference on Multidisciplinary, Science, Engineering and Technology (IMESET’18 Dubai), 2018, s. 54–59.
  • Şahin, Güneş, “Kırşehir Basını’ndan Bir Örnek: Kervansaray Dergisi.” Folklor/Edebiyat, 2017, sy. 91, s. 143–160.
  • Şahin, Osman, “Toros Dağları’nda Sinema Soruşturması.” Yedinci Sanat, 1974, sy. 19, s. 50–53.
  • Şahin, Osman, “Toroslar’da Sinema Çerçileri.” Türk Sineması Üzerine Düşünceler, Süleymâ Murat Dinçer (Ed.), Doruk Yayımcılık, 1996, s. 301–307.
  • Şanlıer Yüksel, İlke ve Aydın Çam, “Adana Sinema Tarihinden Kadınların Seyir Deneyimine Dair Fragmanlar.” Kültür ve İletişim, 2019, sy. 44, s. 63–94.
  • Şanlıer Yüksel, İlke ve Aydın Çam, “Çukurova’da 1960-1980 Dönemi Sinema Pratiklerinin Özel Bir Örneği: Yörük Filmleri.” Sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi, 2019, c. 10, sy. 2, s. 291–320.
  • Şavk, Serkan, “Eski Görüntüler, Yeni Görüngüler: Yeşilçam Filmlerinin Üslup Özellikleri İçin Uzak Okuma Denemesi” Erciyes İletişim Dergisi, 2020, c. 7, sy. 2, s. 1033–1054.
  • Şavk, Serkan, “Dijital Yöntem ve Araçlar Türkiye Sinema Tarihi Çalışmaları Açısından Ne Vaat Ediyor?” Sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi, 2018, c. 9, sy. 1, s. 199–208.
  • Tan, Elif, Tarihi Sinema Salonlarının Dönüşümü: Roma – İstanbul Karşılaştırması, Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Teknik Üniversitesi, 2016.
  • Tanatur Baruh, Lorans, “1870 Yangınından Sonra Beyoğlu’nda İki Bina Yatırımı ve Bir Sokak.” mimar.ist, 2016, c. 16, sy. 57, s. 42–62.
  • Taş Öz, Perihan, “Pelikülden Dijitale Sinemada Seyir Kültürü ve Seyircinin Değişen Konumu.” The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 2012, c. 2, sy. 2, s. 65–73.
  • Taylan, Hasan Hüseyin, “Türkiye’de Serbest Zaman Değerlendirme Aracı Olarak Sinema İzleme Alışkanlıkları.” Turkish Studies Social Sciences, 2019, c. 14, sy. 6, s. 3459–3478.
  • Teksoy, Rekin, Rekin Teksoy’un Türk Sineması. Oğlak Yayıncılık, 2007.
  • Terzi, Ümit ve Suna Can Özbulduk. “Türkiye’de Seyrin Tarihi: 2000’lerde Seyir Kültüründeki Değişimler ve Yeni Seyirci Tartışmaları.” Sinema, Seyir ve Seyirci: Türkiye’de 2000 Sonrası Değişen Seyir Kültürü ve Yeni Seyir Deneyimleri, Aydan Özsoy (Ed.), Literatürk Akademia Yayınları, 2020, s. 305–333.
  • Tilgen, Nurullah, “Bugüne Kadar Filmciliğimiz.” Kebikeç, 2009, sy. 28, s. 113–133.
  • Tuğtepe, Suha, Nişantaşı... Nişantaşı... Renkli Sinemaskop Yıllar... Doğan Kitap, 2008.
  • Tüzün, Selin, “Multipleks Sinema Salonları ve Türkiye Örneğinde Sinema Sektöründe Değişen Güç Dengeleri.” Sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi, 2018, c. 4, sy. 1, s. 85–115.
  • Uçar İlbuğa, Emine, “1960-1970’li Yıllarda Antalya’da Sinema İzleme Deneyimleri.” Ankara Üniversitesi İlef Dergisi, 2018, c. 5, sy. 1, s. 61–90.
  • Uçar İlbuğa, Emine, “1960-1970’li Yıllarda Kent ve Taşra Karşıtlığında Türkiye’de Kadınların Sinema İzleme Pratikleri Üzerine Bir Araştırma.” İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 2017, sy. 45, s. 388–402.
  • Uludağ, Osman Şevki, Çocuklar Gençler Filmler. Kader Basımevi, 1943.
  • Uyar, Tomris, “Yeni Sinemalar.” İstanbul Dergisi, 1996, sy. 18, s. 112.
  • Uybadın, Aynülhayat, “‘Eski Hayat Bambaşkaydı’: Türkiye’de Seyir ve Nostalji.” Sinema, Seyir ve Seyirci: Türkiye’de 2000 Sonrası Değişen Seyir Kültürü ve Yeni Seyir Deneyimleri, Aydan Özsoy (Ed.), Literatürk Akademia Yayınları, 2020, s. 223–247.
  • Uybadın, Aynülhayat, “Ev Kadınlarının Sanat Filmlerini Anlamlandırma Süreci Üzerine Bir Alımlama Çalışması: Hayat Var Örneği.” Sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi, 2019, c. 7, sy. 2, s. 123–147.
  • Üsdiken, Bülent, “Beyoğlu’nun Eski Sinemaları I.” Toplumsal Tarih, 1995, sy. 22, s. 42–48.
  • Üsdiken, Bülent, “Pera ve Beyoğlu’nun Eski Sinemaları II.” Toplumsal Tarih, 1995, sy. 23, s. 36–42.
  • Üsdiken, Bülent, “Beyoğlu’nun Eski Sinemaları III.” Toplumsal Tarih, 1996, sy. 25, s. 34–38.
  • Üsdiken, Bülent, “Beyoğlu’nun Eski Sinemaları IV.” Toplumsal Tarih, 1996, sy. 26, s. 46–51.
  • Üsdiken, Bülent, “Beyoğlu’nun Eski Sinemaları V.” Toplumsal Tarih, 1996, sy. 27, s. 37–42.
  • Üsdiken, Bülent, “Beyoğlu’nun Eski Sinemaları VI.” Toplumsal Tarih, 1996, sy. 28, s. 36–39.
  • Üstün, Berna, “An Anatolian City: A Research on Cinema Culture and Movie Theaters in Eskişehir.” International Journal of Architecture & Planning, 2018, c. 6, sy. 2, s. 433–460.
  • Yaren, Özgür, “The Turkish Sex Influx: Exploiting Class, Constituting Desire.” Camera Obscura, 2018, c. 33, sy. 1, s. 1–27.
  • Yaren, Özgür, “Turkish Erotics: The Rise of the Sex Influx.” Journal of Popular Culture, 2017, c. 50, sy. 6, s. 1356–1375.
  • Yavuz, Saim, “Sinema Salonları ‘Azıcık’ İlgi İstiyor.” Türk Sineması Üzerine Düşünceler, Süleymâ Murat Dinçer (Ed.), Doruk Yayımcılık, 1996, s. 383–387.
  • Yıldız, Pelin, “Sinema Salonlarının İç Mekan Düzenlemesi ve Günümüzdeki Kullanımı.” E-Journal of New World Sciences Academy, 2007, c. 2, sy. 3, s. 197–207.
  • Yücel, Fırat, “Sinema Giden İnsan.” Altyazı, 2020, sy. 197, s. 18–24.