Cumhuriyet Dönemi Türk Plastik Sanatları

Batı teknik ve yöntemlerinin kullanımına dayalı gelişimi Osmanlı İmparatorluğu’nun son dönemlerini de kapsamakla beraber, asıl çıkışını Cumhuriyet döneminde gerçekleştiren Türk resim ve heykel sanatının çağdaş ölçütler bağlamındaki seyri, ülkemiz için henüz bir asrı bile doldurmamış, uzun soluklu mesafelerin hızlı ve çarpıcı dönüşümlerle kısaltıldığı çok yoğun bir sürece işaret etmektedir. Çağdaşlaşmaya yönelik kültür politikalarının ana unsurları olarak toplumsal kalkınma ve bilinçlenmedeki rolleri de göz önünde bulundurulduğunda; resim ve heykel sanatı açısından Cumhuriyet’in başlangıcından bugüne alınan yolun anlaşılması, ayrıştırılması; özellikle de literatür bazında bir bütün olarak değerlendirilmesi şüphesiz, çok katılımlı disiplinlerarası bir ekip çalışması yanında, kapsam ve zaman bakımından da geniş açılımlı çabaları öngörmektedir. Bu makale sözkonusu nedenlerden dolayı, çağdaş Türk resim ve heykel sanatına ilişkin literatürün tüm yönleriyle ele alındığı; analitik ve eleştirel yöntemlere göre metodlandırılmış bir çalışma değildir. Kitap, tez, makale, ansiklopedi maddeleri, sergi katalogları, gazete ve arşiv belgeleri, yabancı kaynaklar vd. ilgili yayınların ayrıntılı ve tam bir dökümanının yalnızca künye bilgileri dahi araştırmanın kapsamını fazlasıyla aşacağından, burada daha çok ana kaynak niteliğindeki kitapların ve ilgili alandaki dergi yayıncılığının konu edildiği sistematik ve kronolojik bir gruplandırma çerçevesinde, resim ve heykel literatürüne dair bir giriş, daha çok sonraki araştırmalara bir bakış açısı sunabilme kaygısı gözetilmiştir.

Turkish Plastic Arts in the Republican Period

The development of contemporary Turkish sculpture and paintings based on western techniques and methods began during the last period of the Ottoman Empire. The actual output in the field, however, was produced under the Republic of Turkey. This rather quick development, occurring in less than a century, points to an intensive process marked by rapid and striking transformations. Considering their role in social development and awareness as the main elements of the cultural policy for modernization, understanding and differentiating the courses of sculpture and painting since the beginning of the Republic has utmost significance. Especially the overall evaluation of secondary literature demands a multi-disciplinary team approach as well as a wide coverage of scope and chronology. In this sense, this article is not an analytical or a critical work treating all aspects of the literature on contemporary Turkish arts of painting and sculpture. The existence of extensive documentation, books, theses, articles, encyclopedia articles, exhibition catalogues, and archival documents, newspapers, foreign sources etc. makes it impossible to compile together even a general identification list. Therefore, this article, besides serving as an introduction to the literature on painting and sculpture within the frame of a systematic and chronological grouping based on books and journals, aims to create a perspective for further studies in the field.