İDEOLOJİ / İDEOLOJİK KİŞİLİK OLGUSUNUN OLUMSUZLUĞU ÜZERİNE

Kesin bir tanımı yapılamamakla birlikte ideoloji kavramı günümüzde daha çokolumsuz bir anlamsal niteliğe bürünmekte ve düşünce ya da eylemlerinde objektifdeğil de, kendi kalıplaşmış ön yargılarına göre davranan, gerçekliği tanımayan, dün- yayı yalnızca kendi ideleri ve tasarımlarına göre algılayıp biçimlendirmek isteyen kişiideolog/ideolojik kişilik olarak adlandırılmaktadır. İdeolojik kişiliğin en önemli ruh- sal karakteristik özelliklerinden bir tanesi, onun başka bir ideolojiyi savunan kimseleridüşman olarak görmesidir. Modern kapitalizmin egemen olduğu ve bir sömürü aracı olarak kullanıldığı gü- nümüz dünyasında siyaset ve hukuk ikilisinin tek bir ideoloji çatısı altında birleştiril- diği ve işlevselleştirildiği söylenebilir. İdeoloji olgusu aracılığıyla toplumsal yaşama vedünyaya kendi çıkarları doğrultusunda yön ve biçim vermek isteyen güç ve odaklar,küreselleşme/teknolojik gelişmeler/kitle iletişim araçları vb. çağdaş imkân ve vasıta- lar yoluyla bu amaçlarına büyük oranda ulaşmış durumdadırlar. İdeolojilerin/ideolojiolgusunun, çağımız dünyasında Batı Emperyalizminin bir sömürü aracı olarak işlevsel- leştirildiği ve kullanıldığı gerçeği inkâr edilemez. Bu çalışmada ele alınan anlamıyla ideoloji olgusu çerçevesinde insanlık tarihi bo- yunca gerçekleşen vukuatlar üzerine biraz düşününce, insan, Jean Dufourun dedi- ği gibi, ideolojinin tadında bir acılık buluyor doğrusu. Tarihsel ve çağdaş bağlamdareel/olgusal olarak bakıldığında tüm ideoloji ve ideolojik fenomenlerin, Paul Dimit- riunun trajik ifadesiyle ilim ve felsefenin aksine mutlakçı, müsamahasız; aynı imanıpaylaşan müminleri, inananları ve mezhep ihtilafları olan; aktif, militan, emperyalistbir işlevsel özellik taşıdıklarını vurgulamak durumundayız

A Study on Negatives of Ideology and Ideological Identity

Nowadays, the concept of ideology, although not having a certain definition, isgenerally associated with a negative meaning. A person, self-centered not being ob- jective on his opinions and acts, moreover, acting upon his bias, is called having anideological identity or simply as an ideologue . An ideologue perceives the exist- ence/life based on his ideas alone, and do not acknowledge any other actuality. Anideologue sees the other people supporting different ideologies as the enemy, theprincipal characteristic of the ideological identity. In today s world, where modern capitalism dominates the economy and is used asthe exploitation tool, one can argue on that politics and the law have become allies andfunction under the same ideological aim. Power centers employ the ideology phenome- non to aim redesign of the social life and World according to their desires. By exploitingthe globalization, technological advances, social media, etc., the power centers mostlyachieve their goal. Without argument, in today s world, ideologies and the ideologyphenomenon are employed as an exploitation tool by the western imperialism. Thinking on the events that have happened throughout the history of humanity,ideology in the concept of this study has a bitter taste, as Jean Dufour says. In thisregard, as Paul Dimitriu indicates on the contrary to the science and philosophy, allideologies and ideological phenomena are rigid and intolerant, and have devotees,yet divided into different sects, also are activist and imperialistic.

___

  • Aiken, Henry D. (1956), The Age of Ideology, The New American Library, Inc. New York. Amiot, Michel, “ İctimai İlim ve İdeoloji” , İlimler ve İdeolojiler, Terc. Fahrettin ARSLAN, Umran Yayınları, Ankara (İçinde), s. 54-63. Aral, Vecdi (1992), İnsan ve Mutlu Yaşam (Yaşamın Anlamı), Birinci Kitap: Mutluluğun Koşulları, İstanbul. Aral, Vecdi (HFTS), Hukuk Felsefesinin Temel Sorunları, Filiz Kitabevi, İstanbul. Aral, Vecdi (2014), Beklediğimiz ve Bizden Beklenen ADALET, İstanbul. Arslan, Hüsamettin (1992), Epistemik Cemaat / Bir Bilim Sosyolojisi Denemesi, İstanbul. Balı, Ali Şafak (2010), “İdeolojilerin Hukuku mu? Hukuk İdeolojisi mi?, HFSA Hukuk Felsefesi ve Sosyolojisi Arkivi, 19.Kitap, İstanbul (İçinde), 2010, s. 142- 157. Bentham, Jeremy (1948), A Fragment On Government and An Introduction to The Principles of Morals and Legislation (ed.Wilfrid Harrison), Basil Blackwel. Bookhin, Murray (1994), Özgürlüğün Ekolojisi - Hiyerarşinin Ortaya Çıkışı ve Çözülüşü (çev. Arif Türker), İstanbul. Borne, Etienne, “ İdeoloji ve Felsefe”, İlimler ve İdeolojiler, Terc. Fahrettin ARS- LAN, Umran Yayınları, Ankara (İçinde), s. 148-166. Buis, Gerard, “ İlim ve İdeoloji”, İlimler ve İdeolojiler, Terc. Fahrettin ARSLAN, Umran Yayınları, Ankara (İçinde), s. 36-53. Ceylan, Yasin (2010), “Hukuk İle Dünya Görüşü Arasındaki İlişki”, HFSA Hukuk Felsefesi ve Sosyolojisi Arkivi, 19.Kitap, İstanbul (İçinde), 2010, s. 195-197. Davidson, William L. (1947), Political Thought in England/The Utilitarians Prom Bentham to Mill, University of Oxford Press, London. Dicey, A. V. (1940), Lectures On The Relation Between Law and Public Opinion in England, London. Dimitriu, Paul, “ İdeolojilerin Çöküşü” , İlimler ve İdeolojiler, Terc. Fahrettin ARSLAN, Umran Yayınları, Ankara (İçinde), s. 64-83. Dufour, Jean, “ İdeoloji ve İktisadi Hayat”, İlimler ve İdeolojiler, Terc. Fahrettin ARSLAN, Umran Yayınları, Ankara (İçinde), s. 122-147. Dunning, William Archibald, A History of Political Theories/From Rousseau to Spencer, The Macmillan Company, New York. Giddens, Anthony (1994), Modernliğin Sonuçları (çev. Ersin Kuşdil), İstanbul. Gökberk, Macit (1980), Felsefe Tarihi, Dördüncü Basım, İstanbul. Gregoire, F. (1971), Büyük Ahlâk Doktrinleri (Çev. Cemal Süreya), İstanbul. Growitz, Samuel (1981), John Rawls: Bir Adalet Kuramı (Çev. Serap Can), Ant- hony de Crespigny, Kenneth R. Minogue (der.): Çağdaş Siyaset Felsefecileri, İstanbul. Guiraud, Pierre, “Dil ve İdeoloji” , İlimler ve İdeolojiler, Terc. Fahrettin ARSLAN, Umran Yayınları, Ankara (İçinde), s. 104-121. Gürbüz, Ahmet (2013), Harabede Define / Tasavvuf Felsefesinde Temel Vurgu- lar, Genişletilmiş ve Yenilenmiş 2.Baskı, İnsan Yayınları, İstanbul. Gürbüz, Ahmet (2013), Hukuk ve Meşruluk / Meşru Hukukun Temel Unsurları, yenilenmiş ve geliştirilmiş 3.baskı, İstanbul. Güriz, Adnan (1963), Faydacı Teoriye Göre Ahlak ve Hukuk, Ankara. Habermas, Jürgen (1993), ‘ İdeoloji’ Olarak Teknik ve Bilim (çev. Mustafa TÜ- ZEL), İstanbul, 1993. Hart, H. L. A. (1986), Law, Liberty and Mortality, Oxford University Press, New York. Hayek, F. A. (1960), The Constitution of Liberty, Chicago. Honneth, Axel (2006), “Liberalizmin Sınırları. Günümüzde Birleşik Devlet- ler’deki Siyasi Ahlak Üzerine” (Çev. Eylem Özkaya), Liberaller ve Cemaatçiler, der: Andre Berten, Pablo da Silveira, Herve Pourtois, Ankara, 2006 (İçinde), s. 292-304. Kant, Immanuel (1989), Pratik Usun Eleştirisi (çev. İsmet Zeki Eyuboğlu), İstan- bul. Lacroix, Jean, “İdeolojiye Karşı Şahsiyetçilik” , İlimler ve İdeolojiler, Terc. Fah- rettin ARSLAN, Umran Yayınları, Ankara (İçinde), s. 214-241. Lapierre, Jean-William, “ İdeoloji Nedir?”: İlimler ve İdeolojiler, Terc. Fahrettin ARSLAN, Umran Yayınları, Ankara (İçinde), s. 6-35. MacIntyre, Alasdair (2006), “Vatanseverlik Bir Erdem midir?” (Çev. Elif Erge- zene),: Liberaller ve Cemaatçiler, der: Andre Berten, Pablo da Silveira, Herve Pourtois, Ankara, 2006 (İçinde), s. 235-252. Magee, Bryan (1985), Yeni Düşün Adamları (Çev. Mete Tunçay), Ankara. Manin, Bernard (1987), “On Legitimacy and Political Deliberation”, (in) Politi- cal Theory, Vol.15, No:3, Sage Publications Inc., August 1987, s. 338-368. Meriç, Cemil (1994), Bu Ülke (YH. Mahmut Ali MERİÇ), 9.Baskı, İstanbul. Meriç, Cemil (1993), Sosyoloji Notları (YH. Ümit Meriç Yazan), 2. Baskı, İstan- bul. Okandan, Recaî G. (1955), Umumi Amme Hukuku Dersleri, İstanbul. Plamenatz, John (1949), The English Utilitarians, Basil Blackwell, Oxford. Plotinus (1996), “Vatana Dönüş”, Prof. Dr. Erol GÜNGÖR: Tasavvufun Mesele- leri, 6. basım, İstanbul (İçinde). Pound, Roscoe (1969), Law and Morals, New York. Ritchie, M. A. / David G, Natural Rights: A Criticism of Some Political and Ethi- cal Conceptions, George Allen & Unwin Ltd., London. Russell, Bertrand (1963), The Problems of Philosophy, Oxford University Press, Oxford - New York. Russell, Bertrand (1948), History of Western Philosophical Thought, London. Scheler, Max, İnsanın Kosmos’taki Yeri (çev. Tomris Mengüşoğlu), İstanbul. Stammler, Rudolf (1969), The Theory of Justice (çev. Isaac Husik), Rothman Reprints, inc, New York. Vercors, Jean Bruller, İnsan ve İnsanlar (çeviri: S. Eyüboğlu, A. Erhat, V. Gün- yol), 3. Baskı, İstanbul.