BÂKİ AYHAN T.’NİN ŞİİRİ, HİS VE FİKİR DÜNYASI

Türk şiiri üzerine araştırmalar yapan kimi akademisyenlerin (Bâki Ayhan T., Mehmet Narlı, Nilay Özer, Emel Koşar) yayımladıkları şiir kitaplarıyla da ilgi odağı hâline geldiği görülür. Güçlü bir şiir birikimiyle donanmış bu akademisyenlerin, estetik değeri yüksek şiirler kaleme alıp almadığı ise tartışma konusudur. Daha doğrusu edebiyatımızda akademisyen şairler üzerine yapılan araştırmaların fazla olmayışı söz konusu ilişkinin belirsizliğini de korumuştur. Bu çalışma, günümüz şiirinin en çok tartışılan isimlerinden biri olan akademisyen şair Bâki Ayhan T.’nin yayımlanmış şiirlerini, bu şiirlerden damıtılmış his ve fikir dünyasını konu alır. 1980 sonrası Türk şiirinde görülen biçime ve bireye yönelen anlayış, Bâki Ayhan T.’nin şiirlerine de yansır; ancak bu durum, şairin şiirinin toplumsal yapıdan soyutlandığı anlamına gelmemelidir. Şiirinin kaynağını modern bireyden alan şair; bireyden topluma yönelen bir çizgiyi takip eder. Şiirlerini yeni bir biçimle oluşturan Bâki Ayhan T. 2000’lerden sonra modern Türk şiirine yeni imkânlar kazandırır. Yeni bir tarz ve üslupla kaleme alınan şiirlerde “ben”i etrafında sıkışmış modern bireyin duyguları, kaçış ve arayış içindeki ruh hâlleri çarpıcı bir söylemle dışa vurulur. Uzak Zamana Övgü ve Fırtınaya Hazırlık kitaplarındaki şiirlerinde biçime sıkı sıkıya bağlı kalan şair, sonraki yıllarda ise serbest nazma geri dönüş yapar; ancak serbest nazımla yazılan şiirlerde de biçimin göz ardı edilmediği biçim-konu dengesinin bentler arasında uyumlu olmasına dikkat edildiği ve iç ahenge önem verildiği görülür. Alışılmamış bağdaştırmalar sayesinde çağrışım gücü yüksek metinler yazan şairin şiirlerinde “yalnızlık”, “tekbaşınalık”, “geçmiş zamana ve çocukluğa özlem”, “geleneksel olanın yitimi”, “modernizm eleştirisi”, “ölüm”, “intihar”, “zaman”, “anılar” ve “yaşama sevinci” gibi kavramlar, his dünyasına açılan kapının anahtarları olur. Bâki Ayhan T.’nin modern bireyi, modern yaşamın getirdiği düzene ayak uyduramaz, “arayış” ve “kaçış” içinde yolunu ararken yalnızlığa terk edilir çoğu zaman.

BÂKİ AYHAN T.’S POETRY, HIS WORLD OF EMOTIONS AND IDEAS

It has been seen that some academicians (Bâki Ayhan T., Mehmet Narlı, Emel Koşar) who are doing research on Turkish poetry have become the center of attention with the poem books that they have published. However, it is a matter of debate if these academicians well equipped with profound knowledge of poetry have penned poems of high aesthetical value or not. More precisely, the fact that the researches carried out on academician poets in our literature are few has kept the above-mentioned relation uncertain. This work revolves around the published poems of Baki Ayhan T., one of the most discussed-over poets of our time, and his world of feelings and ideas extracted out of these poems. The perception in Turkish poetry after 1980 which inclines to the form and the individual could also be seen in Baki Ayhan T.’s poems, however, this shouldn’t mean that the poet’s poetry has been abstracted from the social structure of the society. The poet, who bases his poetry on the modern individual, follows a route that goes from the individual to the society. Baki Ayhan T., who forms his poems in a new way, brings new possibilities into the modern Turkish poetry after 2000s. Through the poems penned in a new style and wording, the feelings and the escapist and seeking mood of the modern individual trapped inside himself are reflected strikingly. The poet, who strictly adheres to the form in the poems from his books “Uzak Zamana Övgü” and “Fırtınaya Hazırlık”, goes back to vers libre later, however, it is seen that even in his poems penned in vers libre, poetic harmony is still present and is not neglected. In the poems of the poet, who writes passages with striking associations thanks to his use of unusual projections, the following notions are the keys that open the door to the world of feelings: loneliness, nostalgia, longing for childhood, loss of the traditions, criticism of modernism, death, suicide, time, memories, joy of living etc. Baki Ayhan T.’s modern individual cannot keep up with the modern life of today; and most of the time, seeking and looking for a way out, he is left to loneliness. 

___

  • ALTUĞ, Nezihe, 2016, “Perspektif Bakış Açısıyla Bâki Ayhan T.’nin Hayat ve Hayal Müzesi”, Edebiyatta Üç Nokta, S. 20, s. 55.
  • ALTUN, Sezin Seda, 2016, “ ‘Hilesiz Terazi’den Bilet Geçmez Gemisi’ne: Zamana Derinden İşleyen Şiir”, Edebiyatta Üç Nokta, S. 20, s. 49.
  • AYVAZOĞLU, Beşir, 2006, Bozgunda Fetih Rüyası, İstanbul, Kapı Yayınları.
  • BOZ, Duran, 2016, “Mehmet Narlı ve Ömer Erinç’le Şiir Üzerine Konuşmalar – 1 (Erişim Tarihi: 05/07/2016), http://www.duranboz.com/mehmet-narli-ve-omer-erincle-siir-uzerine- konusmalar-i/
  • ÇAKIR, Ömer, 2008, “Yahya Kemal’de Tarih ve Şiir”, Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2(2), s. 125-150, http://sbedergi.karatekin.edu.tr/Makaleler/1126606982_8.kitapcik.pdf
  • ÇIKLA, Selçuk, “Her Yönüyle Yahya Kemal’in Şiiri”, Prof. Dr. Mustafa Özbalcı Armağanı (Haz. Ahmet Cüneyt Issı, Dinçer Eşitgin), s. 125-135, http://turkoloji.cu.edu.tr/YENI%20TURK%20EDEBIYATI/selcuk_cikla_heryonuyle_y ahyakemalin_siiri.pdf (Erişim Tarihi: 01/07/2016).
  • DIRANAS, Ahmet Muhip, 1994, Yazılar, Adam Yayınları, İstanbul.
  • ERGÜLEN, Haydar, 2016, “Kırmızının Hâlleri”, Edebiyatta Üç Nokta, S. 20, s.18.
  • FREUD, Sigmund, 2010, Narsizm Üzerine ve Schreber Vakası, (Çev. Banu Büyükkal, Saffet Murat Tura), Metis Yayınları, İstanbul.
  • KIRCI, Mustafa, 1997, Ahmet Muhip Dıranas, Hayatı, Fikirleri, His Dünyası, Akçağ Yayınları, Ankara.
  • KOŞAR, Emel, 2009, Yeni Türk Şiirinde Zaman Anlayışı (1923-1990), (Marmara Üniversitesi, Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Doktora Tezi).
  • NARLI, Mehmet, 2015, Şiir Burcu Cumhuriyetten Bugüne Türk Şiiri, Akçağ Yayınları, Ankara.
  • SÜMER, Mehmet, 2016, “Bâki Ayhan T. Şiirinde Benliğin Görünümleri”, Edebiyatta Üç Nokta, S. 20, s. 38-40.
  • T., Bâki Ayhan, 2004, Bâki Ayhan T. ile Söyleşi”, (Konuşan: Özcan Erdoğan), Cumhuriyet Kitap (Erişim Tarihi: 01/07/2016), http://www.siirpenceresi.com/soylesiler/bakiayhant.htm
  • T., Bâki Ayhan, 2015, Hayat ve Hayal Müzesi, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • T., Bâki Ayhan, 2016, “Tutkulu Bir Modernist: Bâki Ayhan T.”, (Konuşanlar: Cenk Gündoğdu, Nilay Özer, Gülce Başer, Mustafa Erdem Özler, Özcan Erdoğan), Edebiyatta Üç Nokta, s. 6-15.
  • TANHAN, Fuat, 2007, Ölüm Kaygısıyla Baş Etme Eğitiminin Ölüm kaygısı ve Psikolojik İyi Olma Durumuna Etkisi, (Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü Basılmamış Doktora Tezi).
  • TARIM, Rahim, 2013, Çocukluk ve Şiir, Özgür Yayınları, İstanbul.
  • UĞURLU, Şerif Mehmet, 2016, “Teraziyi Tartmak”, Edebiyatta Üç Nokta, S. 20, s. 29.
  • ULUTAŞ, Nurullah, 2011, İntihar ve Roman, İntihar Olgusunun Türk Romanına Yansıması, Akçağ Yayınları, Ankara.
  • YETKİN, Fevzi, 2013, Bâki Asiltürk (Bâki Ayhan T.) Üzerine Bir İnceleme, (Celal Bayar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi).