NURETTİN TOPÇU’YA GÖRE AHLAK VE KARAKTER EĞİTİMİNDE OKULUN VE ÖĞRETMENİN ROLÜ

Nurettin Topçu, cumhuriyet döneminde yetişmiş, kökleri Osmanlıya dayanan, milli düşünceye inanan ve onu nefsinde bizzat yaşayan Türk düşünürdür. Aydın bir kişiliğe sahip olan Nurettin Topçu, Türk düşünürler arasına öne çıkan isimler arasında yer almaktadır.1939 Şubatından itibaren çıkarmaya başladığı Fikir ve Sanatta Hareket Dergisiyle; Türkiye’de “Hareket Ekolü” oluşturmuş, bir ahlak filozofudur. Nitel desende tasarlanan bu araştırmada doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Bu doğrultuda 1939-1953 yılları arasında Nurettin Topçu’ya ait Hareket Dergisinde yayınlanan makaleler ve konu ile ilgili diğer bazı eserler dikkate alınarak, ahlak ve karakter eğitiminde okulun dolayısıyla öğretmenin rolü incelenmiştir. Topçu’ya göre günümüzde en çok ihmale uğrayan kalp ve duyguların terbiyesi olan ruh faaliyetidir. Menfaatlere ya da hayatın gerçeklerine uygun olmadığı gerekçesiyle çocukların kalpleri ve ruhları harap ediliyor. Tekniği kutsallaştırıp, çok bilen değil çok iş yapan adam mantığı ile teorik bilimlerin ihmali, toplumu maalesef menfaat hastalığına yakalanmış beton ruhlara dönüştürmektedir. Hayatın gerçekleri bahane edilerek kalp ve ruh eğitiminin ihmal edilmesi yüzünden nesillerin durumları acıklı bir hal almaya başladı. Topçu’nun ahlak ve karakter eğitiminden amaçladığı, milletini muasır medeniyet seviyesinin üzerine çıkarmaya çalışan, milliyetçi ve mukaddesatçı, çağdaş medeniyete uygun büyük şahsiyetleri yetiştirmektir. Bu amaca ulaşmak için, eğitimin alacağı yol, şahsiyetçi, ruhçu, milliyetperver olmalıdır. Eğitim, çok ince bir sanata benzer. İnsan ruhunun en ince değerleri işlemek, büyük maharet ve sabır gerektirir. Bu yüzden muallim her şeyden önce insan mimarı olmalıdır. Öte yandan ahlak eğitiminde en önemli iş, model olmaktır. Muallim, çocuğa iyi bir örnek olamazsa, ahlak eğitiminde başarıyı yakalaması mümkün değildir.

ACCORDING TO NURETTİN TOPÇU, THE ROLE OF THE SCHOOL AND TEACHERS IN MORAL AND CHARACTER EDUCATION

Nurettin Topçu who grew up in the republic period and whose roots were based on the Ottomans is one of Turkish thinkers. Nurettin Topçu who has an intellectual personality is distinguished among the Turkish thinkers. He is a moral philosopher, who established a school of movement in Turkey by having published the Journal of Opinion and Moevement (Original in Turkish: Fikir ve Sanatta Hareket Dergisi) in 1939. In addition, this journal has made a big impact in Turkey. This research was carried out by utilizing document analysis from qualitative research methods. In this regard, the role of school and teacher in moral and character education is examined in this research by analzing Nurettin Topçu’s articles and other related papers on moral and character education in Hareket journal between 1939-1953 were examined. According to Topçu, the spirit, which is the nurture of heart and emotions is the most neglected act these days. The hearts and souls of children are devastated on the grounds that they are not suitable for interests or the realities of life. The society is transformed into concrete souls by sanctifying the technique, theoretical negligence with the logic of the man who does much work, unfortunately. The states of generations began to become pathetic due to the neglect of heart and soul education by making excuses for the facts of life. Nurettin Topçu’s moral and character education aims to educate eligible nationalist and spiritual figures in that they can develop their country. Education is similar to art. Processing human values requires great skill and patience. Therefore, the teacher must be a human architect most of all. On the other hand, the most important method in moral education is to be a model. If the teacher cannot be a good role-model to the child, she/he cannot be successful in moral education.

___

  • Akarsu, B. (1979), Felsefe terimleri sözlüğü, B. II, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Aydın, M. (2013), Namık Kemal’de “Terakki” ve “Maarif” düşüncesi, Ankara üniversitesi dil ve tarih-coğrafya fakültesi dergisi,53 (2), ss. 451-477.
  • Çankı, M. N.,(1954),Büyük felsefe lugatı, 1. İstanbul.
  • Kara, İ.,(2005), Sözü Dilde Hayali Gözde, Dergâh Yayınları, İstanbul
  • Kara, İ. (2013), Nurettin Topçu Hayatı ve Bibliyografyası, Dergâh Yayınları, İstanbul
  • Kara, İ. (2012). Topçu, Nurettin, İslam Ansiklopedisi, Diyanet Yayınları, (41), 248-253.
  • Kaya, B. (2008). Oluşturmacı yaklaşıma göre hazırlanan TC. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersinin öğrenmeye etkisi. Bir eylem araştırması. Yayınlanmamış doktora tezi. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kınalızade A. E. (2013), Devlet ve aile ahlakı, F. Dikmen (Ed), İstanbul: Tutku Yayınları
  • Kök, M.,(1992), “Nurettin Topçu ve rönesansımız”. Nurettin Topçu’ya Armağan, İstanbul, Dergâh Yayınları, ss. 97- 105
  • Kösedağ, S. (2017): Nurettin Topçu’da insan ve şahsiyeti, Mavi Atlas.5(1), 69-79
  • Öztürk, H.,(2001), Belçika’da ve Türkiye’de zorunlu eğitim, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Sami, Ş. (1905), Kamus-ı Türkî, B. IV, İstanbu
  • Topçu, N. (2016a). Ahlak nizamı, E. Erverdi ve İ. Kara (Haz), İstanbul: Dergaâh Yayınları.
  • Topçu, N. (2017a). Kültür ve meddeniyet, E. Erverdi ve İ. Kara (Haz), İstanbul: Dergh Yayınları.
  • Topçu, N. (2016b). İradenin davası- Devlet ve demokrasi, E. Erverdi ve İ. Kara (Haz), İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Topçu, N. (2017b). Türkiye’nin maarif davası, E. Erverdi ve İ. Kara (Haz), İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Topçu, N. ( 1939a). Muallim, (İ. Kara, hazırlayan) Hareket fikir-sanat dergisi, 1(6), 190-192
  • Topçu, N. ( 1939b). Rönesans hareketleri, (İ. Kara, hazırlayan) Hareket fikir-sanat dergisi, 1(1), 1-6
  • Topçu, N. ( 1939c). Vatandaş ahlakı, (İ. Kara, hazırlayan) Hareket fikir-sanat dergisi, 1(2), 48-51
  • Topçu, N. ( 1939d). İki mezar (İ. Kara, hazırlayan) Hareket fikir-sanat dergisi, 1(7), 193-197.
  • Topçu, N. ( 1939e). Asrımızın hareket adamları (İ. Kara, haz.) Hareket fikir-sanat dergisi, 1(2), 33-45.
  • Topçu, N. ( 1939f). Siyaset ve mes’uliyet, (İ. Kara, hazırlayan) Hareket fikir-sanat dergisi, 1(3), 65-71.
  • Topçu, N. ( 1942). Hakikat dini, (İ. Kara, hazırlayan) Hareket fikir-sanat dergisi, 4(8), 225-230.
  • Topçu, N. ( 1943a). Okulda ahlak, (İ. Kara, hazırlayan) Hareket fikir-sanat dergisi, 5(10), 289-292.
  • Topçu, N. ( 1943b). Avrupa, (İ. Kara, hazırlayan) Hareket fikir-sanat dergisi, 5(9), 257-261
  • Topçu, N. ( 1943c). Ortaöğretim, (İ. Kara, hazırlayan) Hareket fikir-sanat dergisi, 5(11), 335-338
  • Topçu, N. ( 1943d). Millet ve milliyet, (İ. Kara, hazırlayan) Hareket fikir-sanat dergisi, 5(12), 355-357.
  • Topçu, N. ( 1943e). Hakikat düşmanı üç felsefe, pozitivizm-pragmatizm-sosyolojizm, (İ. Kara, hazırlayan) Hareket fikir-sanat dergisi, 5(11), 321-331.
  • Topçu, N. ( 1943f). Lise dersleri, (İ. Kara, hazırlayan) Hareket fikir-sanat dergisi, 5(12), 361-365.
  • Topçu, N. ( 1947). İradenin davası (İ. Kara, hazırlayan) Hareket fikir-ahlak-sanat dergisi, 2(12), 3-6.
  • Topçu, N. ( 1949). Dinde irade (İ. Kara, hazırlayan) Hareket fikir-ahlak-sanat dergisi, 3(26), 3-6.
  • Sönmez, V. (2011), Eğitim felsefesi, Ankara, Anı Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, Ankara: Seçkin yayıncılık.