METAPHORS REGARDING SOCIAL WORK CONCEPT AND SPIRITUALITY

The main aim of this study is to put forward perceptions of social work students about “social work” via metaphor analysis, and this led to another aim that is to investigate in detail metaphors about spirituality used by students. The study was conducted of 192 students as 1st, 2nd, 3rd and 4th grades students in Social Work Department of Science and Art Faculty at Bingöl University in 2018-2019 academic years. The data of the study was collected by answering the question “To my mind, the social work profession is like/resembles to …, because…”. The data of the research were arranged in the form of phenomenology which is a qualitative research design. The analysis of the data was done by content analysis technique. As a result of literature investigation, open ended sentence complete forms, which were generally seen in the academic studies, were used. Within this frame, to reveal the perceptions of the participant students’ about “social work” profession, sentence complete was used starting with "Social work is like ......, because.........." in order to reveal the perceptions of the "social work " profession. According to the results of the study, 76 different metaphors were produced for the social work profession. Nine different themes were identified by considering the common features of these metaphors. These themes are spiritual, enlightening / guiding / informative, radical / political / ideological, life / nature, protective and preventive, helpful, epistemic, guiding and professional descriptions. In the context of this study the theme “spiritual” was examined in detail.

SOSYAL HİZMET KAVRAMINA YÖNELİK METAFORLAR VE MANEVİYAT

Bu araştırmanın genel amacı, sosyal çalışmacı adaylarının “sosyal hizmet” kavramına ilişkin sahip oldukları algıları metaforlar aracılığıyla ortaya çıkarmak ve öğrencilerin kullanmış oldukları manevi metaforları derinlemesine incelemektir. Bu da araştırmanın bir diğer amacı olan öğrencilerin kullanmış oldukları manevi metaforları derinlemesine inceleme amacını ortaya çıkarmıştır. Çalışma Türkiye’de Bingöl Üniversitesi Sosyal Hizmet bölümünde öğrenim gören 192 öğrencinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir Bu algıyı tespit etmek amacıyla 2018-2019 öğretim yılında Bingöl Üniversitesi FenEdebiyat Fakültesi Sosyal Hizmet bölümünde öğrenim gören 1, 2, 3, ve 4. sınıf olan 192 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmanın verileri her öğrencinin, “Benim için sosyal hizmet mesleği…gibidir / benzemektedir. Çünkü,…” cümlesini tamamlamasıyla elde edilmiştir. Araştırmanın verileri, nitel araştırma desenlerinden olan fenomenoloji (olgubilim) biçiminde düzenlenmiştir. Verilerin analizi içerik analiz tekniğiyle yapılmıştır. Bu inceleme sonucunda araştırmalarda genel olarak, katılımcılara açık uçlu cümle tamamlatılması şeklinde olduğu görülmüştür. Buna göre araştırmaya katılan sosyal hizmet bölümü öğrencilerinin “sosyal çalışma (hizmet)” mesleğine ilişkin sahip oldukları algıları ortaya çıkartmak için “Benim için sosyal hizmet (sosyal çalışma) mesleği…………………………gibidir/benzemektedir. Çünkü………………………………” cümlesi ve sosyo-demografik durumu ölçen soruların yazılı olduğu bir form verilmiştir. Veriler içerik analizi tekniğiyle çözümlenmiştir. Bu araştırmanın sonuçlarına göre, sosyal hizmet lisans öğrencilerinin, sosyal hizmet mesleğine yönelik olarak 76 farklı metafor üretilmiştir. Bu metaforlar üzerinden ortak özellikleri dikkate alınarak 9 farklı tema belirlenmiştir. Bu temalar, maneviyat, aydınlatıcı/rehberlik/bilgilendirici, radikal/politik/ideolojik, yaşamsal/doğa, koruyucu ve önleyici, yardım edici, epistemik, yol gösterici ve mesleki tanımlamalar şeklindedir. Bu çalışma bağlamında maneviyat teması detaylı bir şekilde değerlendirilmiştir.

___

Acar, H., & Duyan, G. Ç. (2003). Dünyada sosyal hizmet mesleğinin ortaya çıkışı ve gelişimi [The emergence and devolopment of social work profession in the world]. Toplum ve Sosyal Hizmet, 14 (1), 1-19.

Aristoteles (2008). Poetika. İstanbul, Turkey: Remzi Kitabevi. Arslan, M. M. & Bayrakçı, M. (2006). Metaforik düşünme ve öğrenme yaklaşımının eğitim-öğretim açısından incelenmesi [An examination of metaphorical thinking and learning from educational view]. Milli Eğitim, 171, 100-108.

Barker, R. L. (1995). The Social work dictionary (3th ed.). Washington, DC: NASW. Bash, A. (2004). Spirituality: The emperor’s new clothes?. Journal of Clinical Nursing, 13(1), 11–16.

Bisman, C. (2004). Social work value: The moral core of the profession. British Journal of Social Work, 34, 109-123.

Boddy, J., O’Leary, P., Tsui, M., Pak, C., & Wang, D. (2017). Inspiring hope through social work practice. International Social Work, 1–13.

Booth, W. (2003). Gerçege uygun on tez [Ten literal “Theses”]. Dogan M. (Çev.). Kitap-lık, 65, 70–72.

Canda, E. R. (2008). Spiritual connections in social work: Boundary violations and transcendence. Journal of Religion & Spirituality in Social Work: Social Thought, 27(1-2), 25-40.

Canda, E. R., & Furman, L. (2010). Spiritual diversity in social work practice: The heart of helping (2nd ed.). New York, NY: Oxford University Press.

Carroll, M. M. (2001). Conceptual models of spirituality. In E. R. Canda & E. D. Smith (Eds.), Transpersonal perspectives on spirituality in social work (pp. 5–21), New York: Haworth Press.

Cassirer, E. (1997). İnsan üstüne bir deneme [An essay on: An inroduction to a philosophy of human culture], Bölüm VIII. Dil, Çev. Necla Arat, YKY, İstanbul.

Collins, M. E., & Garlington, S. (2017). Compassionate response: Intersection of religious faith and public policy. Journal of Religion & Spirituality in Social Work: Social Thought, 36(4), 392- 408, DOI: 10.1080/15426432.2017.1358127.

Collins, S. (2015). Hope and helping in social work. Practice, 27(3), 197–213.

Constable, R. (2013). Social workers, conscience protection and practice. Journal of Religion & Spirituality in Social Work: Social Thought, 32(2), 114-130.

Creswell, J. W. (2003). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.

Dağci, A., & Kartopu, S. (2016). University students' perceptions regarding the holy Qur'an: A Metaphorical study on muslim Turk sample. Electronic Turkish Studies, 11(7).

Derezotes, D. S. (2006). Spiritually oriented social work practice. Boston, MA: Pearson.

Duffy, T. K. (2001). White gloves and cracked vases: How metaphors help group workers construct new perspectives and responses. Social Work With Groups, 24, 89-99.

Ekşi, H., Kaya, Ç. & Çiftçi, M. (2016). Maneviyat ve psikolojik danışma. In H. Ekşi & Ç. Kaya (Eds.), Manevi yönelimli psikoterapi ve psikolojik danışma (pp.13-28). İstanbul, Turkey: Kaknüs Yayınları.

Eraslan, L. (2011). Sosyolojik metaforlar [Sociological metaphors]. Akademik Bakış Dergisi, 27, 1-22.

Gitterman, A. (2014). Social work: A profession in search of its identity. Journal of Social Work Education, 50, 599–607.

Goldstein, H. (1999). The limits and art of understanding in social work practice. Families in Society: The Journal of Contemporary Human Services, 80,385-395.

Goodman, N. (2003). Ay aydınlığı olarak eğretileme [Metaphor as moonlighting]. Çeviren: Mehmet H. Doğan), Kitap-lık, 65, 71-74, İstanbul.

Gotterer, R. (2001). The spiritual dimension in clinical social work practice: A client perspective. Families in Society, 82(2), 187–193.

Kavas, E., & Kavas, N. (2014). Manevi destek algisi (MDA) ölçeği: geliştirilmesi, geçerliliği ve güvenilirliği[Spiritual support perception (MDA) scale: Development, validity, reliability]. Electronic Turkish Studies, 9(2).

Kemp, E. (1999). Metaphor as a tool for evaluation. Assessment & Evaluation in Higher Education, 24(1), 81-89

Koç, E. S. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmen ve öğretmenlik mesleği kavramlarına ilişkin metaforik algıları [The metaphorical perceptions of classroom teacher candidates regarding teacher and teaching profession concepts]. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 47-72.

Lakoff G., Johnson M. (2005). Metaforlar: Hayat, anlam ve dil [Metaphor we live by], Paradigma Yay., (çev: Gökhan Yavuz Demir), İstanbul.

Lewis, P.A. (1996). Metaphor and critical realism. Review of Social Economy, 54(4), 487-506.

Mackinlay, E. (2004). The spiritual dimension of ageing. , In A. Jewell (Eds.), Ageing, spirituality and well-being (pp.72-85), England: Jessica Kingsley Publishers. Mathews, I. (2009). Social work and spirituality. Exeter: Learning Matters.

McKernan, M. (2005). Exploring the spiritual dimension of social work. Critical Social Work, 6(2).

Modell, A. H. (2009). Metaphor—The bridge between feelings and knowledge. Psychoanalytic Inquiry, 29(1), 6-11.

Morley, L. & Ife, J. (2002). Social work and a love of humanity. Australian Social Work, 55(1), 69-77, DOI: 10.1080/03124070208411673.

Nesterova, S. (2011). Mevlana’nın mesnevi isimli eserinde metaforik anlatımın metafizik boyutu [The metaphisical aspect of metapforical expressionsin Rumi’s Mathnawi]. Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi.

Neuman, W. L. (2013). Toplumsal araştırma yöntemleri [Social resarch methods]. İstanbul, Turkey: Yayınodası Yayınları.

O'Brien, G. V. (2009). Metaphors and the pejorative framing of marginalized groups: Implications for social work education. Journal of Social Work Education, 45(1), 29-46.

Ocak, G., & Gündüz, M. (2006). Eğitim fakültesini yeni kazanan öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine giriş dersini almadan önce ve aldıktan sonra öğretmenlik mesleği hakkındaki metaforlarının karşılaştırılması [The comparison of pre-service teacher’s metaphors about the teacher-profession before and after the introduction to teacher-profession course]. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, VIII (2), 293-309.

Pawlowski, D. R., Badzinski, D. M., & Mitchell, N. (1998). Effects of metaphors on children's comprehension and perception of print advertisements. Journal of Advertising, 27(2), 83-98.

Pugh, S. (1989). Metaphor and learning. Reading Research and Instruction, 28, 97-103.

Richards, P. S., & Bergin, A. E. (2011). A spiritual strategy for counselling and psychotherapy. Washington, DC: American Psychological Association. Salman, Y. (2003). Dilin düşevreni: Eğretileme. Kitap-lık, 65, 53-54, İstanbul.

Sheafor, B. W., & Horejsi, C. J. (2014). Sosyal hizmet uygulaması temel teknikler ve ilkeler [Techniques and guidelines for social work practice]. Ankara, Turkey: Nika Yayınevi

Sheridan, M. J. (2003). The spiritual person. In E. D. Hutchison (Ed.), Dimension of human behavior: The changing life course (pp. 183–225). CA: Sage: Newbury Park.

Şirin, T. (2018). Maneviyat ölçeği'nin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması[Spirituality scale: Developmnet, validity and reliability]. Electronic Turkish Studies, 13(18).

Sloane, T. (2001). Encyclopedia of Rhetoric, Oxford University Press, London.

Tanyi, R. A. (2002). Towards a clarification of the meaning of spirituality. Journal of Advanced Nursing, 39(5), 500–509.

Tompkins, P. & Lawley, J. (2002). The magic of metaphor. The Caroline Newsletter. Retrieved from http://www.cleanlanguage.co.uk/Magic-of-Metaphor.html.

Tuncay, T. (2007). Kronik hastalıklarla başetmede tinsellik [Spirituality in coping with chronic illnesses]. Sağlık ve Toplum, 17(2), 13-20.

Türk Dil Kurumu, (2018, March,). Melek [Angel], Retrieved from http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&kelime=MELEK. Van Ewijk, H. (2009). Citizenship-based social work. International Social Work, 52(2), 167–79.

Wagler-Martin, W. (2007). Listening to our stillness: Giving voice to our spirituality (spirituality and clinical practice). In J. Coates, J. R. Graham, B. Swartzentruberand & B. Ouellette (Eds.), Spirituality and social work: Selected Canadian readings (pp.135-142). Toronto, Canada: Canadian Scholars’ Press.

Wickman, S. A., Daniels, M. H., White, L. J., & Fesmire, S. A. (1999). A “primer” in conceptual metaphor for counsellors. Journal of Counselling & Development, 77(4), 389-394.

Yaman, Ö.M., Karakulak, K. & Dağlar, F. (2015). Kavramlar ve kuramlar bağlamında sosyal hizmeti anlamak-bibliyografik bir değerlendirme. İstanbul, Turkey: Açılım Kitap.

Zastrow, C. (2013). Sosyal hizmete giriş[Introduction to social work and social welfare: Empowering people]. Ankara, Turkey: Nika Yayınevi