KANT’IN DEONTOLOJİK ETİĞİNDEN MESLEK ETİĞİ OLUŞTURMA

Etik tarihi içerisinde bir etik teorisyen olarak İmmanuel Kant dikkat çekmiştir. Bu çalışma Kant’ın ödev etiğini temel alarak bir ilahiyatçının iş hayatında meslek etiğinin gerekli olduğunu ifade etmeyi amaçlar. Bu çalışmanın yapılmasının ana nedeni, ilahiyat öğrencilerine meslek etiği dersleri verilirken karşılaşılan zorluklardır. Çünkü öğrencilerin bir kısmı bu dersi almanın gereksiz olduğunu düşünmektedir. Bu çalışmanın yapılmasının başka bir nedeni de işletme, tıp mühendislik, hukuk, çevre ve basın gibi alanlarda meslek etiği çalışmalarının daha fazla olmasıdır. Fakat bunun yanında ilahiyat alanında ise bu gibi çalışmaların çok fazla olmadığı görülür. Bu çalışma ile alana katkı sağlamak amaçlanmıştır. Günümüzde sadece ilahiyatçıların değil her meslek mensubunun meslek etiği ilkelerine uyması gerekli olduğu düşünülünce durumun önemi ortaya çıkmaktadır. Fakat her şeyden önemlisi toplumda önemli bir yere sahip olan ilahiyatçının etik ilkelere uyması daha da büyük önem arz etmektedir. Bu nedenle Kant’ın ifadesiyle birey mesleğini icra ederken yasayı kendinden alarak bir ödev bilinciyle etik ilkeleri gerçekleştirebilirse toplum içinde pek çok problemin de önüne geçilmiş olacaktır. Çalışmanın ana hipotezi Kant etiğinden bir meslek etiği oluşturulabilir iddiasıdır. Çalışma böylesi bir etik oluşturma çabası içerisinde geliştirilecektir. Yöntem olarak bu çalışmada Kant’ın etik kavramları ve etik anlayışını temel alarak transendental, diskürsif ve analojik bir metotla ilahiyatçı bir meslek etiği oluşturulmaya çalışılmıştır. Çalışma sonuçlarına göre, Kant’ın etiği ile meslek etiği oluşturulabileceği ortaya çıkmış ve bu çerçevede birtakım mesleki etik ilkeler oluşturulmuştur.

CREATING PROFESSIONAL ETHICS FROM KANT’S DEONTOLOGICAL ETHICS

As an ethical theorist in the history of ethics, Immanuel Kant has attracted attention. This study aims to express that the ethics of Kant is based on the ethics of professional ethics is necessary in the professional life of a theologian. The main reason for this study is the difficulties I encountered in giving the ethics courses to the students of theology. Some of the students think that it is unnecessary to take this course. Another reason for this study is that there are more professional ethics studies in the fields of business, medical engineering, law, environment and the press. However, in the field of theology, it is seen that such studies are not much. With the help of this study it is aimed to contribute to the field. The importance of the situation arises when we consider that not only the theologians, but all the professions should comply with the principles of professional ethics. But above all, it is even more important for the theologian who has an important place in society to adhere to the ethical principles. For this reason, in the words of Kant, the individual will be able to realize the profession by taking the law from himself and if he can realize the ethical principles with a duty consciousness, many problems in the society will be prevented. The main hypothesis of the study is the claim that a professional ethic can be created from Kant ethics. The study will be developed in such an ethical effort. In this study, the ethical concepts and ethical understanding of Kant is based on a transcendental, discursive and analytic method to create a professional ethics of theology. According to the results of the study, it has been revealed that Kant's ethics and professional ethics can be formed and within this framework several professional ethical principles have been established.

___

  • Akalın, Ş. H. (2011). Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Aydın, M. S. (1981). Kant'ta Ve Çağdaş İngiliz Felsefesinde Tanrı-Ahlâk İlişkisi. Ankara, Umran Yayınları.
  • Bakış, R. (2015). Epiktetos’un Stoik Ontolojide İrade Ve Özgürlüğe Yer Açma Çabası, Turkish Studies International Periodical For The Languages, Literature And History Of Turkish Or Turkic Volume 10/10 Summer 2015, P. 167-180 Doı Number: Http://Dx.Doi.Org/10.7827/Turkishstudies.8351 Issn: 1308-2140, Ankara-Turkey
  • Bilington, R. (2011). Felsefeyi Yaşamak Ahlâk Düşüncesine Giriş. (A. Yılmaz, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bolay, S. H. (2004). Felsefe Doktirinleri Ve Terimleri Sözlüğü. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Bowie, N. E. (2009). A Kantian Approach To Business Ethics. R. E. Frederick (Dü.) İçinde, Busıness Ethıcs And Normatıve Theorıes (S. 1-16).
  • Çakıroğlu, N. Ö.-D. (2012). Meslek Etiği. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Özlem D. (2004). Etik Ahlâk Felsefesi. İstanbul: İnkılap Yayınları.
  • Erdem, H. (2012). Ahlâk Felsefesi. Konya: Hü-Er Yayıncılık.
  • Feldman, F. (2016). Etik Nedir? İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi.
  • Frenkena, W. (2007). Etik. Ankara: İmge Kitapevi.
  • Kant I. (2007). Ethica Etik Üzerine Düşünceler. (O. Özügül, Çev.) İstanbul: Pencere Yayınları.
  • Kant I. (1999). Pratik Aklın Eleştirisi. Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu.
  • Kant I. (2013). Ahlâk Metafiziğinin Temellendirmesi. Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları.
  • Kant I. (2017). Saf Aklın Sınırları Dahilinde Din. (S. B. Çağlan, Çev.) İstanbul.
  • Kuçuradi İ. (2013). İnsan Ve Değerleri. Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları. Kur'an-I Kerim. (Tarih Yok).
  • Maclntyr, A. (2001). Erdem Peşinde. (M. Özcan, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Pieper, A. (2012). Etiğe Giriş. (V. A. Sezer, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Silber, J. (2012). Kant's Ethics. Germany.
  • Timmermann, J. (2013). Kantian Dilemmas? Moral Conflict in Kant’s. AGPh , 95(1), 36-64. doi:DOI 10.1515/agph-2013-0002
  • Tüzer, A. (2015). Tanrıyı Oynamak: Kant Etiğinin Kritiği. Beytülhikme, 5(2), 140-167.
  • Westphal, K. R. (2009). Kant, Hegel, and Determining Our Duties. G. W. F. Hegel; series: T. Campbell, ed., International Library of Essays in the History of Social and Political Thought, 337-336.
  • Westphal, K (2019). Modern Moral Epistemology. The Routledge Handbook to Moral Epistemology, 254-273.
  • Wood, A. W. (2009). Kant. (A. Kovanlıkaya, Çev.) Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.