HABER FOTOĞRAFLARINDA SURİYELİ MÜLTECİLERİN TEMSİLİ: SURİYE OLAYLARININ ANADOLU AJANSI ALMANAKLARDAKİ FOTOĞRAFLAR ÜZERİNDEN İNCELENMESİ

Çağımızın en hızlı gelişim alanları arasında görülen iletişim teknolojileri, toplumları değiştiren ve dönüştüren etkilerinin yanı sıra farklı bir kültürün oluşumuna da zemin hazırlayabilmektedir. Günümüzde, gelişen yeni iletişim teknolojileri sayesinde bilginin çok kolay ve hızlı bir şekilde dağıtılabilir olması, kurumları birçok konuda ve farklı alanlarda konumlanmaya yönlendirmektedir. Anı kaydetmek amacıyla ortaya çıkan ve yıllar içerisinde birçok fonksiyon kazanan fotoğraf, iletişim teknolojileri arasında ayrı bir konuma sahiptir. Son zamanlarda akıllı telefon, tablet vb. cihazların ortaya çıkması, fotoğraf kullanımının önemini giderek arttırmaktadır. Haber fotoğrafları, her zaman haber metinlerini destekleyerek habere güç katan çok önemli bir unsurdur. Öyle ki, fotoğraf bazen bir olayı anlatmak için tek başına bile yeterli olabilmekte ya da haberi anlamlandıran ve doğru algılanmasını sağlayan bir olgu olabilmektedir. Yıl içerisindeki önemli olaylara, sosyal veya ekonomik gelişmelerde farkındalık yaratan ve kamuoyu oluşturma açısından önemli mecralar arasında yer alan almanaklardaki fotoğrafların da özel bir yeri bulunmaktadır. 2012 yılında Suriye’de küçük çaplı bir protesto gösterisi olarak başlayan, daha sonraki yıllarda ülke geneline yayılan Suriye İç Savaşı, Türkiye başta olmak üzere tüm dünya ülkelerinde etkisini göstermektedir. İç savaş nedeniyle birçok Suriye vatandaşı ülkelerini terk etmek zorunda kalmıştır. Ülkelerini terk eden Suriyeliler Türkiye başta olmak üzere dünyanın çeşitli ülkelerine göç etmek zorunda kalmıştır. Araştırmada göstergebilimsel analiz yöntemi üzerinden 2014 ile 2018 tarihleri arasında Anadolu Ajansı Almanaklarındaki fotoğraflar belirlenen kriterler çerçevesinde incelenmiştir. Çalışma sonucunda fotoğrafların almanaklardaki temsili ve yansıyış biçimi tartışılarak değerlendirilmiştir.

REPRESENTATION OF SYRIAN REFUGEES IN NEWS PHOTOGRAPHS: INVESTIGATION OF SYRIAN EVENTS THROUGH PHOTOGRAPHS IN ANADOLU AGENCY (AA) ALMANACS

Communication technologies, which are seen as the most rapid development area of our age, together with the changes and transformations on societies, also provide the basis for the formation of a different culture. Nowadays, the possibility of distributing information very easily and quickly on the axis of new communication technologies encourages institutions to be positioned in different areas in many areas. Photography that emerged in order to save the moment and has developed over the years has always been important. Today, smart phones, tablets, etc. emerging with new communication technologies gradually increase the importance of using photographs. In some cases, photographs can be sufficient to describe an incident, even by themselves. Photographs also makes sense of the news and enable it to be perceived correctly. News photos empower the news by supporting news texts. The photographs in almanacs that create awareness of the important experienced during the year are important mediums in terms of the forming of public opinion regarding the awareness and importance of social and economic developments. The Syrian Civil War, which started as a small-scale protest in Syria in 2012 and spread over the country in the following years, has an impact on all countries of the world, especially on Turkey. Many Syrian citizens had to leave their country due to the Civil War. Many Syrian citizens who left their country have migrated to various countries of the world, especially to Turkey. In the research, the photographs of the Anadolu Agency almanacs between 2014 and 2018 were examined in accordance with the criteria determined using semiotic analysis method. At the end of the study, the representation of the photographs in almanacs was evaluated by discussing the form of reflection.

___

  • Aktaş, C. (2013). Yazılı Basında Görsel Bir Uzmanlık Alanı: Fotoğraf Gazeteciliği. Ş. Çağlar içinde, Şövalyelik Mesleği Gazeteciliğin Uzmanlık Alanları (s. 115-140). Konya: Litaratürk Yaınları.
  • Aktaş, F. (2015). Ruslar Saldırıyor Türkmenler Direniyor. Anadolu Ajansı Almanak 2015. Anadolu Ajansı, Ankara.
  • Ali, A. M. (2015). Suriye’de Savaşın Acı Bilançosu. Anadolu Ajansı Almanak 2015. Anadolu Ajansı, Ankara.
  • Altınbüken, B. (2014). Göstergebilim Yöntemiyle Görsel Sözce Çözümlemesi. A. Güneş içinde, İletişim Araştırmalarında Göstergebilim Yazınsaldan Görsele Anlam Arayışı (s. 239-257). Konya: Literatürk.
  • Anadolu Ajansı. (2014). Habercinin El Kitabı Yeni Nesil Gazeteciliğin Temel İlkeleri. Ankara: Anadolu Ajansı Yayınları.
  • Anadolu Ajansı. (2017). Saydnaya’da Binlerce Kişi Yargısız İnfaz Edildi. Anadolu Ajansı Almanak 2017. Anadolu Ajansı, Ankara.
  • Aslan, K. (tarih yok). Haberin Yol Haritası. İstanbul: Anahtar Kitaplar.
  • Bülbül, A. (2000). Genel Gazetecilik Bilgileri. Konya: Nobel Yayınları.
  • Bülbül, R. A. (2001). Haberin Anatomisi ve Temel Yaklaşımlar. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Burgin, V. (2013). Fotoğrafa Bakmak. V. Burgin içinde, Fotoğrafı Düşünmek (s. 153-163). İstanbul: Espas.
  • Canikligil, İ. (2017). Dijital Video Sinema. İstanbul: Alfa.
  • Çağlar, Ş., & Porghamrezaeieh, S. (2012). Şövalyelik Mesleği Gazeteciliğin Keskin Kılıcı Haber. İstanbul: Anonim Yayıncılık.
  • Çetinkuş, H., & Keleş, N. (2018). Muhabir Habercinin Temel Kitabı. İstanbul: Anadolu Ajansı Yayınları.
  • Dağtaş, B. (2012). Reklamı Okumak. Ankara: Ütopya.
  • Devran, Y. (2010). Haber,Söylem,İdeoloji. İstanbul: Başlık Yayınları.
  • Eco, U. (2013). Görüntünün Eleştirirsi. V. Burgin içinde, Fotoğrafı Düşünmek (s. 39-46). İstanbul: Espas.
  • Erdoğan, İ. (2012). Görsel Çerçeveleme Araştırmalarında Kuramsal Yaklaşımlar ve Metodoloji: Görsel Çeçevelere İlişkin Bir Model ve Savaş-Çatışma Haberlerinin Çözümlenmesi. Ö. Güllüoğlu içinde, İletişim Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri Görsel Metin Çözümleme (s. 111-169). Ankara: Ütopya.
  • Fidan, H. (2014). Türkiye'ye Sığındılar. Anadolu Ajansı Almanak 2014. Anadolu Ajansı, Ankara. Günay, D. (2008). Görsel Okuryazarlık ve İmgenin Anlamlandırılması. Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Hakemli Dergisi ART-E, 1-29.
  • Gürbüz, S., & Şahin, F. (2016). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri - Felsefe, Yöntem, Analiz. Ankara: Seçkin.
  • Genco, C. (2016). Bir Babanın “Gözyaşı”. Anadolu Ajansı Almanak 2016. Anadolu Ajansı, Ankara.
  • Gezgin, S. (1994). Basında Fotoğrafçılık. İstanbul: Der Yayınları.
  • Girgin, A. (2000). Yazılı Basında Haber ve Habercilik Etik'i. İstanbul: İnkilap Yayınları.
  • Girgin, A. (2008). Gazeteciliğin Temel İlkeleri. İstanbul: Der Yayınları.
  • Girgin, A., & Özay, S. (2013). Haber Yazmak. İstanbul: Der Yayınları.
  • İnal, A. (1996). Haberi Okumak. İstanbul: Temuçin Yayınları.
  • Juneyd, M. (2016). Suriye’de Kanlı Bilanço. Anadolu Ajansı Almanak 2016. Anadolu Ajansı , Ankara.
  • Kovach, B., & Rosenstiel, T. (2007). Gazeteciliğin Esasları. Ankara: Odtü Yayınları.
  • Leyla, S. M. (2014). Yaşlılar Taburu Cephede. Anadolu Ajansı Almanak2014. Anadolu Ajansı, Ankara.
  • Oskay, Ü. (1992). İletişimin ABCsi. İstanbul: Simavi Yayınlarıı. Oxforddictionaries. (tarih yok). almanac. April 2019 tarihinde English Oxford Living Dictionaries: https://en.oxforddictionaries.com/definition/almanac adresinden alındı
  • Özdel, C. (2016). “Fırat Kalkanı” Cerablus’tan Başladı. Anadolu Ajansı Almanak 2016. Anadolu Ajansı, Ankara.
  • Parsa, A. F., & Olgundeniz, S. S. (2014). İletişimde Göstergebilim ve Anlamlandırma Sürecini Örneklerle Değerlendirme. A. Güneş içinde, İletişim Araştırmalarında Göstergebilim (s. 89- 109). Konya: Literatür.
  • Rigel, N. (2000). İleti Tsarımında Haber. İstanbul: Der Yayınları.
  • Schneider, W., & Raue, P.-J. (2002). Gazetecinin El Kitabı. İstanbul: İstnabul Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.
  • Starr, D. P., & Dunsford, D. W. (2014). Working the Story. United States of America: Rowman&Littlefield.
  • Tekin, A. (1986). Haber,Fotoğraf Ya da Görüntünün Kamuoyu Oluşturmadaki İşlevi. Genç Gazeteciler Eğitim Semineri (s. 268-276). içinde İstanbul: Gazeteciler Cemiyeti Yayınları.
  • Tokgöz, O. (2012). Temel Gaztecilik. Ankara: İmge Kitabevi Yayınları2012.
  • Tutar, H. (1993). 21. Yüzyılda Türk Basını,Tiraj,Promosyon ve Değişim Gerçeği. Ankara.
  • Yılmaz, B. (2016). 131 www.idildergisi.com Görsel Sanatlarda Görüntü, Kadraj Ve Çerçeve Problemi. İdil Dergisi, 131-144.
  • Yurdakul, F. (2015). Şevkat Eli. Anadolu Ajansı Almanak 2015. Anadolu Ajansı, Ankara.
  • Yurdakul, F. (2015). Türkiye Şah Dedi. Anadolu Ajansı Almanak 2015. Anadolu Ajansı, Ankara.
  • Zıllıoğlu, M. (2003). İletişim Nedir? iSTANBUL: Cem Yayınevi.