ÇAĞDAŞ SANATTA KAMUFLAJ STRATEJİLERİ

Kamuflaj; herhangi bir canlının kendini savunma ve saldırı amacıyla yaptığı en aktif eylemlerden birisidir. Bu eylem hayvanlar aleminden alınmış olmasına rağmen sanatçıların katkısıyla modern dönemde ortaya çıkan iki büyük savaşta askeri alanda kullanılmaya başlayan bir stratejiye dönüşmüştür. Modern sonrası dönemde ise askeri alan yanında bireyin sosyal, psikolojik gizlenmesi anlamında çağdaş sanat alanında bir kavram olarak kullanılmaya başlamıştır. Çalışma, kamuflajı bir saklanma ve gizlenme stratejisi olarak ele alan çağdaş sanatçıları, eserlerini ve eserlerindeki kavramsal yaklaşımları konu edinmektedir. Konu ile ilgili olarak yapılan araştırmada, çağdaş sanat uygulamalarında kamuflajı modern ve öncesi dönemdeki kullanımından farklı bir kavram olarak ele alıp inceleyen çok sayıda sanatçı tespit edilmiştir. Çağdaş sanatta bir kavram olarak ortaya çıkan kamuflajı bir strateji olarak ele alan eserleri araştırmak, incelemek ve kavramsal bir temel üzerine oturtmak eserlerin anlaşılması açısından önem taşımaktadır. Araştırma literatür taraması ve doküman incelemesi yöntemi ile yapılmıştır. Bu kapsamda kamuflajın tanımı, çeşitleri, kullanım amaçları ve tarihsel süreçte gelişimi ele alınmış, çağdaş sanatçıların stratejik bir tavırla ortaya koydukları yaklaşımlar ve yaptıkları çalışmaların kavramsal bir çerçeve üzerinden sorgulanması ve yorumlanması amaçlanmıştır. Bu temel amaç doğrultusunda yapılan araştırmada, sanatın kamuflajla 20. Yüzyıl başlarında başlayan ve günümüze kadar farklılaşarak gelen ilişkisi içerisinde çağdaş sanatçıların kamuflajı gizlenme, oyun, bedenleme, cinsiyet, kimlik ve kendisine yabancılaşma gibi kavramlarla ele alarak sanatsal ifade aracına dönüştürdükleri görülmektedir.

CAMOUFLAGE STRATEGIES IN CONTEMPORARY ART

As a concept, camouflage is one of the most active actions of any living creature for self-defense and attack. Although this action was taken from the animal kingdom, it has become a strategy that has been used in the military field in the two great wars that emerged in the modern era with the contribution of the artists. In the post-modern era, it has started to be used as a concept in the field of contemporary art in terms of social and psychological concealment of the individual. Contemporary art represents the post-modern era, which uses concepts as a tool based on an intellectual process. In this context, the study includes contemporary artists who consider camouflage as a hiding and concealing strategy, their works and conceptual approaches in their works. Numerous artists, who examined as a concept different from using of camouflage in contemporary art, have been identified. It is important to investigate, examine, and place on a conceptual basis emergent new way of expression in the relationship between contemporary art and camouflage. The research has been carried out with literature review and document analysis method, the definition of the camouflage style, types, intended purposes and development of in the historical process have been discussed, the approaches and the works of contemporary artists with a strategic attitude is aimed to be questioned and interpreted through a conceptual framework. In this research conducted in line with this main purpose, in the relationship between art and camouflage, which began at the beginning of the twentieth century and differentiated to the present day, it is seen that contemporary artists have transformed camouflage into concepts of concealment, play, incarnation, gender, identity and alienation.

___

  • Bauman, Z. (2000), Postmodernlik ve Hoşnutsuzlukları, (Çev: İsmail Türkmen), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Behrens, R. R. (1977), Camouflage, Cubism, and Creativity: The Dissolution of Boundaries, J. Creative Behavior 11, 91.
  • Behrens R., R., (1978). On Vısual Art And Camouflage Leonardo, Vol. 11, pp. 203-204. Pergamon Press Ltd. 19.İngiltere.
  • Behrens, R. R. (1981), Art and Camouflage: Concealment and Deception in Nature, Art and War (Cedar Falls, IA: North American Review / University of Northern Iowa.
  • Behrens, R. R. (1996). Camouflage, in Jane Turner, ed., The Dictionary of Art, London and New York: Grove Dictionaries.
  • Behrens, R. R. (1998), "On Max Wertheimer and Pablo Picasso: Gestalt Theory, Cubism and Camouflage" in Gestalt Theory 20, No. 2.
  • Behrens, R. R. (1999), "The Role of Artists in Ship Camouflage During World War I" in Leonardo 32, No. 1 pp. 53-59.
  • Behrens R. R. (2002), Art. Design and Modem Camouflage, Iowa. Behrens, R. R. (2005), Architecture, Art and Camouflage" in Lotus International Issue 126, 74-83.
  • Blechman, H. (2004), An Encyclopaedia of Camouflage: Nature, Military and Culture, 2 voll. London.
  • Brielmaier, I. (2006), Lalla Essaydi. In Rodrigo, Alonso, Vitamin Ph: New pespectives in photography. London, Phaidon Press,
  • Bouchet, R. (2016), Mémoires du camoulage de la Grande Guerre dans l’art contemporain, Annales de Bretagne et des Pays de l’Ouest Anjou. Maine. Poitou-Charente. Touraine 123-3 / 2016 La Grande Guerre, inspiration des artistes de 1914 à nos jours.
  • Baiges, M. M. (2007), Camuflaje. Engaño y ocultación en el arte contemporáneo, Madrid,
  • Baiges M. M, ve Pizarro, P. (2009), Camuflajes, Exhibition Catalogue, Madrid,
  • Baiges, M. M., (2016), Il Camouflage Mimetico E İl Problema Della Rappresentazione Pittorica, Arti e Culture Visive, Dipartimento delle Arti, Alma Mater Studiorum - Università di Bologna.
  • Chesney, C.H.R. (1941), The Art of Camouflage, R. Hale, London
  • Cork, R. (1994), A Bitter Truth: Avant-Garde Art and The Great War. New Haven, Connecticutand London.
  • Coutin, C. (2014), Camouflage, İnternational Encyclopedia Of The First World War, 08 October 2014
  • Dalí, S. (1942), Total Camouflage for Total War, Esquire, 18 (2), 64-67.
  • Darwin, C. (1976), Türlerin Kökeni, (çev. Öner Ünalan, 2. baskı, Onur Yayınları, Ankara, Nisan 1976).
  • Elias, A, (2011) Camouflage Australia: Art, Nature, Science and War, Sydney University Pres, Australia Elias, A. (2012). Camouflage and Surrealism. War, Literature and the Arts (WLA), 24, 1-25
  • Erişti S. D. B. (2017). Görsel Araştırma Yöntemleri, Teori, Uygulama Ve Örnek, Pegem Akademi Yayınları, Ankara.
  • Fabbri, P. (2015), Sémiotique, Stratégies, Camouflage, Actes Sémiotiques no,118.
  • Gültekin T. ve Buse P, (2016), Sanatta Toplumsal Eleştiri Sürecinde İroni Kavramı, Dil ve Söylem Analizi, DOI: 10.7816/idil-05-19-09 idil, 2016, Cilt 5, Sayı 19, Volume 5, Issue 19
  • Güzel M. (2015). Gerçeklik İlkesinin Yitimi: Baudrillard’ın Simülasyon Teorisinin Temel Kavramları, FLSF (Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi), 2015 Bahar, sayı: 19, s. 65-84.
  • Hébert, H. (2019), Camouflage Art Contemporain Africain, Espace Sculpture, Document généré le 4 juil. 2019 08:11
  • Honef, K. (1992), Contemporary Art, Benedict, Taschen.
  • Kuspit, D. (2010), Sanatın Sonu, Çev. Yasemin Tezgiden, Metis Yayınları, İstanbul.
  • Özdal, I, (2013), Oryantalizm, Görsel İzler ve Günümüz Fotoğraf Sanat, Yedi; Sanat Tasarım ve bilim Dergisi, Sayı 9, 61-73. Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Pettersson R. (2018). Visual camouflage, Journal of Visual Literacy, DOI: 10.1080/1051144X.2018.1529884
  • Read, H. (1974), A Concise History Of Modern Painting, Thames And Hudson Press. London
  • Richardson, B. (1999), Andy Warhol: Camouflage, New York Gagosian Gallery.
  • Şahiner, R. (2015), Çağdaş Sanatta Temsiliyet Krizi, Ütopya Yayınevi, Ankara.
  • Tachev, M. (2015), Influence Of Art On The Camouflage Design, Journal Of Industrial Design And Engineering Graphics, Volume 10, Specıal Issue, 68, Icegd, June 2015
  • Tsoutas N. (2013), Camouflage Seems To Be The Only Game In Town, Camouflage Cultures, Surveıllance, Communıtıes, Aesthetıcs & Anımals, The University of Sydney, 2013
  • White, E. (2017), Modernist Cultures, Technicities of Deception: Dazzle Camouflage, Avant-Gardes and Sensory Augmentation in the First World War, Edinburgh University Press 12.1: 36–58
  • Watson, R. (2009), Mapping and Contemporary Art, The Cartographic Journal Vol. 46 No. 4 pp. 293– 307 Art & Cartography Special Issue, November 2009
  • Zhao, X. ve Belk R., (2008), Politicizing Consumer Culture: Advertising’s Appropriation of Political Ideology in China’s Social Transition, in: Journal of Consumer Research, 231–244.
  • Zohar, A. (2014), Strategies of Camouflage: Depersonalization, Schizoanalysis and Contemporary Photography, London; Bloomsbury Academic.
  • Bolin L., Vigilance, survival instinct and simulation, http://www.galerieparisbeijing.com/artist/liubolin/# erişim tarihi: 20.11.2018
  • Esmer H. (2015) http://hayriesmer.com/makale/cagdas-sanatta-temsiliyet-iliskilerini-nasilokumali/90?ln=tr. Erişim 21.07.2019
  • Errazzouki, S. (2012), Artistic Depictions of Arab Women: An Interview with Artist Lalla Essaydi, https://www.jadaliyya.com/Details/25958, Erişim: 28.07.2019.
  • Pratt, K. (2007), Out of Meat District, http://www.desireepalmen.nl/2007.php. Erişim: 25.07.2019
  • https://media.turuz.com/Dictionary/2018/0968-Yabanci_Sozcuklere_Turkce_Qarshiliqlar-Turklib83s.pdf
  • Silvia, M. (2012), Camouflage Revealed. Liu Bolin and the Art of Mimetic Performance,2012.
  • http://www.galerieparisbeijing.com/artists/liubolin/articles.html erişim tarihi: 20.11.2018
  • Cecilia P, https://www.lensculture.com/articles/cecilia-paredes-eternally-camouflaged 15.11.2018
  • Warhol A. (2018) https://www.warhol.org/lessons/camouflage-sound-activity/). Erişim: 18.11.2018. Warhol (2018b)https://revolverwarholgallery.com/portfolio/camouflage-full-suite/ Erişim: 18.11.18
  • Görsel 1. Henri Matisse, Luxe, Calme Et Volupté, 1904, Tuval Üzerine Yağlıboya, 94X116, Orsay Müzesi, Paris. https://www.hippostcard.com/listing/matisse-henri-luxe-calme-etvolupte/16350182, Erişim 27.09.2019.
  • Görsel 2. Roy Lichtenstein, Little Aloha, 1962, Tuval Üzerine Akrilik ve İpek Baskı, 16.5 x 16.5 cm. https://www.christies.com/lotfinder/Lot/richard-pettibone-b-1938-roy-lichtenstein-5680280- details.aspx, Erişim 27.09.2019.
  • Görsel 3. Warhol, Camouflage Self-Portrait, 1986, Acrylic Silkscreen İnk On Canvas, 101.6 by 101.6cm. https://www.mutualart.com/Artwork/CAMOUFLAGE-SELF PORTRAIT/D529B21FDAED5C13 Erişim tarihi: 28.10.2018
  • Görsel 4. Alighiero Boetti, Tutto, 1988-1989, Nakış, 231 x 212 cm. http://www.artnet.com/artists/alighiero-boetti/tutto-7hrf5d8cFSz4uZaUgvOzIw2 Erişim: 28.07.2019.
  • Görsel 5. Emma Hack, Evolution Crocodile 2008, C-Print, 120 x 90 cm. http://www.emmahackartist.com.au/emma_art/emma_evolution.html#.W_Wya-gzaM8:Erişim tarihi:04.11.2018
  • Görsel 6. Essaydi, Les Femmes du Maroc, Harem Beuty, 2008, Aliminyum Baskı, 122X76 cm https://www.jacksonfineart.com/artists/lalla-essaydi/works/27616/ Erişim tarihi: 14.11.2018
  • Görsel 7. Desiree Palmen, Police Camera Christian Quarter, Polis kamerası, 2006, 92x70 cm. http://www.desireepalmen.com/large.php?foto=jerusalempolitie.jpg&titel=Police%20(Latin% 20Patriachate). Erişim 20.07.2019
  • Görsel 8. Lee Yong Baek, Angel-Soldier Version 23 dk video, 2011, https://www.flashartonline.com/article/hallyu/ Erişim tarihi: 20.11.2018
  • Görsel 9. Liu Bolin, Hiding in the City No. 93 – Supermarket No. 2, photograph, 118x150 cm https://perezartsplastiques.com/2016/02/28/le-geste-dans-lart/ Erişim tarihi: 03.11.2018
  • Görsel 10. Ana Mendieta, Untitled, 1981, Photography lifetime black and white photograph 20.3 × 25.4 cm. https://www.artbasel.com/catalog/artwork/75360/Ana-Mendieta-Untitled Erişim: 27.07.2019.
  • Görsel 11. Cecilia Paredes, Corinthians, 2014, Digital photograph 120 x 120 cm. https://beatrizgilgaleria.com/obras-en-catalogo/cecilia-paredes-fotografia/corinthians-bluedetail Erişim tarihi: 18.11.2018.
  • Görsel 12. Kim Joon, Blue fish, 2008, photographs, c-print, 101.6 x 101,6 cm. https://littlearrow.files.wordpress.com/2011/05/kim-joon-cradle-song-blue-fish-2009.jpg : Erişim:21.11.2018.
  • Görsel 13. Parastou Forouhar, Red Is My Name, Green Is My Name III, 201, Digital drawing on Photo Rag, 80 × 80 cm. https://www.artsy.net/artwork/parastou-forouhar-red-is-my-name-green-ismy-name-iii
  • Görsel 14. Kusama, The Obliteration Room, 2002, collaboration between Kusama and Queensland Art Gallery Erişim tarihi: 14.11.2018 http://www.artfixdaily.com/artwire/release/6315-five-citytour-across-us-and-canada-for-%E2%80%9Cyayoi-kusama-infinity-mi Erişim tarihi: 07.11.2018
Turkish Studies - Social Sciences-Cover
  • ISSN: 2667-5617
  • Yayın Aralığı: Yılda 6 Sayı
  • Başlangıç: 2006
  • Yayıncı: ASOS Eğitim Bilişim Danışmanlık Otomasyon Yayıncılık Reklam Sanayi ve Ticaret LTD ŞTİ