Hakan Bıçakçı’nın Doğa Tarihi Adlı Romanında Öz Sömürü ve Şiddet

Güney Koreli yazar ve kültür kuramcısı Byung-Chul Han’a göre 21. yüzyıl toplumu, bir başarı ve performans toplumudur. Aşırı başarı ve performans hırsı, bireyi depresif bir şiddete maruz bırakır. Şiddet, disiplin toplumundaki somut tezahürlerinin aksine, geç modernitede ruhsal ve psikolojik bir biçim alır. Bu yüzden Han, başarı ve performans toplumunun bir öz sömürü toplumu olduğunu söyler. Başarıya odaklı özne, ruhsal ve fiziksel bir tükenişe kadar kendisini sömürür. Bir doyma noktası olmayan bu sömürü, öznenin hem fail hem de kurban olduğu refleksif ve örtük bir şiddet doğurur. Hakan Bıçakçı’nın Doğa Tarihi (2014) adlı romanı, Han’ın bu düşünceleri ekseninde okunmaya müsait bir içerik ve yapı sunar. Bir kadın karakteri odağına alan roman, geç modernitenin birey üzerinde yarattığı ruhsal tahribatı konu edinir. Romanın ana karakteri Doğa, geç modernitenin başarı ve performansa odaklı yaşayan tipik bir bireyidir. Site-plaza-AVM üçgeninde rutin ve mekanik bir yaşam sürdürür. Takıntı derecesinde imaj düşkünü ve obur bir tüketicidir. İş yaşamında ve dış görünüşünde kesintisiz bir başarı elde etmek yaşamının temel amacıdır. Bu amacın kesintiye uğradığı anlara, derhâl abartılı bir mutsuzluk ve kaygı eşlik eder. Başarı ve performans hırsı, giderek ruhsal bir tükenişe ve depresyona yol açar. Bu durum, halüsinasyonların ve kendine dönük şiddet içeren davranışların eşlik ettiği bir gerçeklik kaybıyla doruğa ulaşır. Nitekim Doğa, etrafında, kendisini sürekli izleyen “küçük adamlar” görmeye başlar. Moderniteye karşı eleştirel ve ironik bir tavır alan yazar, aşırı hızlı ve mekanik bir yaşam tarzına hapsolan insan için bireysel kökene, geçmişe dönmeyi önerir. Başka bir deyişle çözüm, gayriinsani beton, cam ve metal yığınlarından kurtularak doğal duruma, özbenliğe dönmektir. Şiddet kavramının modernite koşullarında aldığı görünümü, Han'ın “başarı ve performans toplumu” kavramsallaştırması ekseninde Doğa Tarihi romanı üzerinden incelemek, bu makalenin temel amacını oluşturmaktadır.

Self-Exploitation and Violence in Hakan Bıçakçı's Novel in Natural History (of a Woman)

According to the South Korean writer and cultural theorist Byung-Chul Han, 21st century society is a society of success and performance. Excessive achievement and performance ambition expose the individual to depressive violence. Violence takes a spiritual and psychological form in late modernity, in contrast to its concrete manifestations in disciplinary society. So Han says that the success and performance society is a society of self-exploitation. The success-oriented subject exploits her/himself to spiritual and physical burnout. This exploitation without a saturation point produces a reflexive and implicit violence in which the subject is both the perpetrator and the victim. Hakan Bicakci's novel Natural History(of a Woman) (2014) offers a content and structure suitable to be read in the axis of Han's thoughts. Focusing on a female character, the novel discuss the spiritual damage caused by late modernity on the individual. Doga, the main character of the novel, is a typical individual of late modernity who lives with a focus on success and performance. It leads a routine and mechanical life in the triangle of site-plaza-mall. She is an obsessive and voracious consumer. Achieving uninterrupted success in business life and appearance is the main goal of her life. An exaggerated unhappiness and anxiety immediately accompany the moments when this goal is interrupted. Passion for success and performance increasingly leads to mental burnout and depression. This condition culminates in a loss of reality accompanied by hallucinations and reflexive violent behavior. As a matter of fact, Doga begins to see "little men" around her constantly watching her. Taking a critical and ironic attitude towards modernity, the author proposes a return to individual origin, the past, for the human trapped in an extremely fast and mechanical lifestyle. In other words, the solution is to get rid of the inhuman piles of concrete, glass and metal and return to natural state and self. The main purpose of this article is to examine the view that the concept of violence takes in modernity conditions through Natural History (of a Woman)in the axis of Han's concept of "success and performance society".

___

  • Agamben, G. (2018). İstisna hâli. Kemal Atakay (Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Aksoy, M. U. (2016). Giorgio Agamben: Mesihçi bir siyaset felsefesinde kutsal insan ve istisna. Kaygı Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, (27), 43-58. https://doi.org/10.20981/kaygi.286644
  • Baudrillard, J. (2019). Tüketim toplumu. Nilgün Tutal-Ferda Keskin (Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Bıçakçı, H. (2014). Doğa tarihi. İletişim Yayınları.
  • Han, B.-C. (2017). Şeffaflık toplumu. Haluk Barışcan (Çev.). Metis Yayınları.
  • Han, B.-C. (2018a). Şiddetin topolojisi. Dilek Zaptçıoğlu (Çev.). Metis Yayınları.
  • Han, B.-C. (2018b). Yorgunluk toplumu. Samet Yalçın (Çev.). Açılım Kitap.
  • Han, B.-C. (2018c). Zamanın kokusu: Bulunma sanatı üzerine felsefi bir deneme. Şeyda Öztürk (Çev.). Metis Yayınları.
  • Han, B.-C. (2019). Psikopolitika: Neoliberalizm ve yeni iktidar teknikleri. Haluk Barışcan (Çev.). Metis Yayınları.
  • Spinoza, B. (2019). Ethica. Çiğdem Dürüşken (Çev.). Alfa Yayınları.
  • Wittmann, M. (2018). Hissedilen zaman: Zamanı nasıl deneyimleriz?. Özde Duygu Gürkan (Çev.). Metis Yayınları.
Turkish Studies - Language and Literature-Cover
  • ISSN: 2667-5641
  • Yayın Aralığı: Yılda 4 Sayı
  • Başlangıç: 2006
  • Yayıncı: ASOS Eğitim Bilişim Danışmanlık Otomasyon Yayıncılık Reklam Sanayi ve Ticaret LTD ŞTİ
Sayıdaki Diğer Makaleler

Turkish Subtitling of the F Word on the Digital Streaming Platform: Is There Censorship?

Seda KUŞÇU ÖZBUDAK

Hz. İsa’ya Methiye: Ahmedî’nin “ʿÎsî” Redifli Kasidesini Mitoloji ve Dinler Tarihi Üzerinden Okuma Denemesi

Fatma Sabiha KUTLAR OĞUZ, Fatih UĞUR

Fantastik Çocuk Yazınında Türk Mitolojisinin Bulunma Durumu: Yeşim Taşı Efsanesi Örneği

Şerife seher EROL ÇALIŞKAN, Müge BAYRAKTAR

İstanbul Üniversitesinin Kuruluş Yıllarında Alman Profesörlerin Derslerinde Yapılan İlk Sözlü Çeviri Denemeleri * (1933-1953)

Şule Erdoğdu YILMAZ, MUHARREM TOSUN

Dede Korkut Hikâyeleri’nin 13. Boyu: “Salur Kazan’ın Yedi Başlı Ejderhayı Öldürmesi”nde Eş Dizimli Öge (Küme ve Dizi)lerin Bilgisayarlı Dil Bilim Yöntemleri ile İncelenmesi

Yasemin KUBİLAY, Yasemin KUBİLAY

Mitik Trajik’ten Modern Trajik’e Bireyin Döngüsü: Edip Cansever’in “Medüza” Şiiri Üzerine

Gökhan REYHANOĞULLARI

Toplumun ve Bireyin Erginlenme Sürecinde Yer Alan Mitolojik İmgeler: Salur Kazan Örneklemi

Şahin BÜTÜNER

المخالفة الصوتية في تهذيب اللغة ألبي منصور األزهري

İHAB SAİD İBRAHİM İBRAHİM, Soaad Ahmed Aly SHOLAK

La perception de la « guerre » dans La Force de l’âge de Simone de Beauvoir : une lecture sous la lumière de la sémiotique des instances*

Selin GÜRSES ŞANBAY

Yabancılara Türkçe Öğretiminde Öğreticilerin Sınıf İçi İletişim Yaklaşımları ve Mikro Saldırganlık

Mehmet ER, Mustafa DURMUŞ