WOMEN IN TURKISH EROTIC MOVIES BETWEEN 1974 AND 1979

In 1970s, television became a widespread entertainment and communication tool in Turkey. Because of this fact, cinema had lost its popularity in those days and Yeşilçam found the way of gaining money by producing erotic movies. In this study, female Turkish movie stars’ subordinate position in Turkish erotic movies between 1974 and 1979 is discussed and criticized. By doing so, how women images are created and how patriarchal discourses are reproduced in Turkish erotic movies are examined. The main argument of the study is, in Turkish erotic movies, although some of them are superstars of Yeşilçam, women are represented in subordinate positions and the overall oppression of women in the society is reproduced by these movies. The movies were analyzed by “content analysis” technique and frequency analyses method was used in order to analyze, “the erotic scenes”, “the fetish objects” and “the socio-economic status of the male and female characters of the movies”. Besides, the camera movements, mise en scene and the colors of the movies are analyzed in the study. Generally it could be said that, the media is used as a tool to protect the subordinate position and reproduce the patriarchal discourses. Movie is a channel, which helps this situation. But in pornographic movies the condition is worse. Because in these movies women are represented in subordinate positions according to men, like in any other movies. But in pornographic movies the women are also represented as the sex objects who do not say enough to sexual oppression and had violence and gets pleasure from every act those men do to them. So we can say that there is a double oppression to women in those movies.

1974-1979 YILLARI ARASINDA TÜRK EROTİK FİLMLERİNDE KADINLAR

1970'lerde televizyon Türkiye'de yaygın bir eğlence ve iletişim aracı haline geldi. Bu nedenle sinema o günlerde popülaritesini yitirmişti ve Yeşilçam erotik filmler üreterek para kazanmanın yolunu bulmuştu. Bu çalışmada, 1974-1979 yılları arasında kadın Türk film yıldızlarının Türk erotik filmlerinde aşağı konumları tartışılmış ve eleştirilmiştir. Böylece kadın imgesinin nasıl yaratıldığı ve Türk erotik filmlerinde ataerkil söylemlerin nasıl çoğaltıldığı incelenmiştir. Çalışmanın ana tartışması, Türk erotik filmlerinde, bazıları Yeşilçam'ın süper starları olmasına rağmen, kadınlar alt konumlarda temsil edilir ve toplumda kadınlara yönelik olan baskılar, bu filmler tarafından yeniden üretilir. Filmler “içerik analizi” tekniği ile analiz edilmiş ve “erotik sahneler”, “fetiş nesneler” ve “filmlerin erkek ve kadın karakterlerinin sosyo-ekonomik durumunu” analiz etmek için frekans analizi yöntemi kullanılmıştır. Ayrıca, kamera hareketleri, sahneler ve filmlerin renkleri de incelenmiştir. Genel olarak medyanın alt pozisyonu korumak ve ataerkil söylemleri yeniden üretmek için bir araç olarak kullanıldığı söylenebilir. Film bu duruma yardımcı olan bir kanaldır. Ancak pornografik filmlerde durum daha da kötüdür çünkü bu filmlerde kadınlar, diğer tüm filmlerde olduğu gibi, erkeklere göre alt konumlarda temsil edilmektedir. Ancak pornografik filmlerde kadınlar, cinsel baskıya yeterince direnmeyen ve şiddete maruz kalan ve bu erkeklerin kendilerine yaptıkları her şeyden zevk alan cinsel objeler olarak da temsil edilmektedir. Bu yüzden bu filmlerde kadınlara çifte baskı olduğunu söyleyebiliriz.

___

Aktüel, 4-10 April 2002, pp. 36-38

Arkın Sinema Ansiklopedisi (1975). İstanbul: Arkın Kitabevi.

Barron, M. (2000) Sexual violence in three pornographic media: Toward a sociological explanation, Journal Of Sex Research 37(2). pp.161-168.

Belkaya-Şavk G. (2001) Film çözümlemede temel yaklaşımlar. İstanbul: Der Yayınları.

Berger, J. R. (1991) Feminism and pornography. New York: Praeger.

Bernard, M. (1998) Today’s women and yesterday’s men, New Statesman. www.findarticles.com

Carson, D., Dittmar, L. and Welsch, R. J. (1994) Multiple voices in feminist film criticism. London: University of Minnesota Press.

Cornut, C., D’arcy, G., Landa and G.A., Jose (1996) Gender, i-deology essays on theory, fiction and Film. Amsterdam: Rodopi.

Denzin, K. N. (1995) The cinematic society. London: Sage Publications.

Derman, D. (1998). Jean Luc Godard’ın sinemasında kadının yeniden sunumu. Ankara: Değişim Ajans.

Dines, G., Jensen, R. and Russo, A. (1998) Pornography: The production and consumption of inequality. New York: Routledge.

Dorsay, A. (2000) Sinema ve kadın. İstanbul: Remzi Kitabevi.

Esen, Ş. (2000) 80’ler Türkiye’sinde sinema. İstanbul: Betaş Yayınları.

Evren, B. (1995) Türk sinemasında cinsellik ve erotizm. İstanbul: AD Yayınları.

Fetay, S. (1990) Türk sinemasında kadın, unpublished M.A thesis, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.

Hawkins, G. and Zimring, E. F. (1988) Pornography in a free society. New York: Cambridge University Press.

Jennee A. and Evans D. (2001) Attitudes toward pornography and the characteristics attributed to pornography actors, Sex Roles 44(5-6). pp. 351-361.

Johnson, R. and Bone, J. (1987) Understanding the film Linconwood: National Textbook Company.

Kaplan, E. A. (2000) Feminism and film. New York: Oxford University Press.

Kappeler, S. (1986) The pornography of representation. Minneapolis: University of Minnesota Press.

Kuhn, A. (1985) The power of the image: Essays on representation and sexuality. London: Routledge&Regan Poul Ltd.

Kuhn, A. (1982) Women’s pictures: Feminism and cinema London: Routledge&Regan Paul.

Marshall, G. (1999) Sosyoloji sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.

Moscowitz, J. E. (2000) Critical approaches to writing about film. New Jersey: Printice Hall.

Nelmes, J. (1999) An introduction to film studies. London: Routledge.

Nizam, F. (1993) 1980’li yıllarda Türk sinemasında kadın ve toplumsal dayanakları, unpublished M.S thesis, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.

Özgüç, A. (2000) Türk sinemasında cinselliğin tarihi. İstanbul: Parantez Yayınları.

Peach, J. L. (1998) Women in culture. Massachusetts: Blackwell Publishers Ltd.

Quinlan, D. (1986) Ansiklopedik sinema sözlüğü. London: B.T. Batsford.

Roloff B. and Seeblen G. (1996) Erotik sinema: Cinsellik sinemasının tarihi ve mitolojisi. İstanbul: Alan Yayıncılık.

Scognamillo, G. (1998) Türk sinema tarihi. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.

Süllü, N. (1988) Sinemada feminist eleştiri, unpublished M.S thesis, Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.

Tavşancıl E. and Aslan E. (2001) Sözel yazılı ve diğer materyaller için içerik analizi ve uygulama örnekleri. İstanbul: Epsilon Yayınları.