TASAVVUFÎ KAVRAMLARIN ANLAŞILMASINDA HAYVAN SEMBOLLERİNİN ÖNEMİ

Tasavvufî ve ahlakî kavramların anlaşılmasında ve kavranmasında hayvan sembollerinin oluşturulması çok dikkat çekicidir. Tasavvufî kavramların ve anlayış tarzının manevî ve çok boyutlu anlamları, oluşturulan hayvan sembolleri ve bu sembollere yönelik çağrışım metotlarıyla insanın hem zihninde hem de onun duygusal dünyasında önemli izler bırakabilirHayvan sembolleri ve bu sembollere yönelik çağrışım metotları sayesinde insanın zihninde ve gönlünde izler bırakan tasavvufî kavramların ve anlayış tarzının ahlakî ve manevî yönleri, insanın ruhsal dünyasında hak ettiği yeri alabilir. İnsanın manevî dünyasını yaşanan bir hale ve ahlaka dönüştürebilir. İnsan zihninde kalıcılık kazanan bu bilgiler, insan hayatının merkezine oturabilir. Söz gelimi insan zihni ve onun hafızası, bilgiyi resimlerle hatırlar ve onu kalıcı kılar. İnsan hafızası, anahtar kelimeler ve hedef kavramlar vasıtasıyla hafıza resimlerini oluştururken kavramları daha rahat algılayabilir ve her türlü bilgiyi daha kalıcı kılabilir. İnsan zihni, bilgileri anahtar kelimeler vasıtasıyla hedef kavrama ulaştıracak somut nesnelere, benzetmelere, tasvirlere ve kişileştirmelere ihtiyaç duyar. Çünkü anahtar kelimeler, insan zihnini hedef kavrama ulaştırır. Mesela tevbe hedef kavramına, at sembolü veya anahtar kelimesiyle ulaşılabilir. Bu bağlamda makalede murakabe hedef kavramıyla kedi ve kaplumbağa yavruları sembolleri veya anahtar kelimeleri arasında bir bağ bulunmaktadır.

THE IMPORTANCE OF ANIMAL SYMBOLS IN COMPREHENDING SUFISTIC CONCEPTS

It is very remarkable that animal symbols are being used for perceiving and understanding sufistic and moral notions. The spiritual and multi-dimensional meanings of sufistic notions and styles of understanding can leave significant marks in one's mind as well as his emotional world, by the use of animal symbols and the connotation methods related to these symbols. Thanks to animal symbols and the connotation methods related to these symbols, the moral and spiritual aspects of sufistic notions and style of understanding that leave marks in one's mind and heart can find their deserved place in the spiritual world. This can turn one's spiritual world into a concrete form and morality. By becoming permanent in one's mind, these knowledge can take their places within the centre of man. Human mind and memory remembers knowledge with pictures and makes it permanent. When human memory is forming memory pictures through keywords and target concepts, it can perceive concepts more comfortably and make knowledge more permanent. Human mind needs concrete objects, emulations, depictions and personifications that would help knowledge to reach target concept by keywords. Because keywords let human mind reach the target concept. For example, tawba (repentance) target concept can be reached by a horse symbol or keyword. In this sense, this article contains a connection between muraqaba (meditation) target concept and kitten and baby turtle symbols or keywords.

___

  • Ankaravî, İ. (1869). Minhâcü'l-Fukârâ, İstanbul: Rıza Efendi Matbaası.
  • Attâr, F. (2006). Tezkiretü'l-Evliyâ, (thk. Menâl el-Yemenî Abdülazîz), Kahire: el-Hey'etü'lMısriyyeti'l-Amme lil-Kitâb.
  • Araz, N. (1966). Anadolu Evliyâları, İstanbul: Atlas Yayınları.
  • Cebecioğlu, E. (2004). Tasavvuf Terimleri ve Deyimleri Sözlüğü, İstanbul: Anka Yayınları.
  • Ceyhan, S. (2015). Türkiye'de Tarikatlar Tarih ve Kültür, İstanbul: İSAM Yayınları.
  • Çağrıcı, M. (1982). Gazâlî'ye Göre İslâm Ahlakı, İstanbul: Ensar Neşriyat.
  • Çetin, N. (2014). Abdullah Nidâî Kaşgarî Hayatı, Eserleri ve Tasavvuf Anlayışı, Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 9/8 Summer 2014, Ankara-Turkey, ss. 345-363.
  • ----------------, (2014). Necip Fazıl'ın Abdülhakim Arvâsî'yi Tanıması ve Tasavvufî Düşünceleri, Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 9/8 Fall 2014, Ankara- Turkey, ss. 171-192.
  • Demirci, M. (2005). Gönül Dünyamızı Aydınlatanlar, İstanbul: Mavi Yayıncılık.
  • Hucvirî, A. B. O. (1384). Keşfü'l-Mahcûb, (thk. Mahmûd Âbidî), Tahran: İntişârât-ı Sâdâ ve Sîmâ.
  • Kâşânî, A. (1976). Tasavvuf Sözlüğü, (çev. Ekrem Demirli), İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Kelâbâzî, E. B. M. (1980). Taarruf li Mezhebi Ehli't-Tasavvuf, Kahire: Mektebetü'l-Külliyâti'lEzheriyye.
  • Kuşeyrî, A. (2003). Risâletü'l-Kuşeyrî, Beyrût: Dâru'l-Hayr, Beyrut, 2003.
  • Rûmî, M. C. (2003). Mesnevî-i Mânevî, (thk. Reynold A. Nicholson), Tahran: İntişârât-ı Hermes.
  • ----------------, (1994). Fihi Ma Fih, (çev. Ahmed Avni Konuk), İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Safî, A. B. H., (1977). Reşahât-ı Aynü'l-Hayât, Tahran.
  • Sayın, E. (2015). Kalbine Hatırlat Hafıza Teknikleriyle Tasavvuf Kavramları, İstanbul: Nesil Yayınları.
  • ----------------, (2014). Tasavvuf Terapisi, İstanbul: Nesil Yayınları.
  • ----------------, (2011). Dua Terapisi, İstanbul: Nesil Yayınları.
  • Schimmel, A. (1992). Islam An Introduction, New York: New York State University Press.
  • Sühreverdî, E. H. (1966). Avârifü'l-Maârif, Kahire: Dâru'l-Maârif, c. 1-2.
  • Tarhan, N. (2011). İnanç Psikolojisi-Ruh, Beyin ve Akıl Üçgeninde İnsanoğlu, İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Tosun, N. (2014). Tasavvuf Kültüründe Kedi, Altınoluk Dergisi, Ağustos, sayı. 342., İstanbul, Türkiye, ss. 46-47.
  • Tûsî, S. (2001). Lümâ fi Tarihi't-Tasavvufi'l-İslamiyyi, Beyrût: Dâru'l-Kütübi'l-İlmiyyeti.
  • Uluç, Tahir (2007), İbn Arabî'de Sembolizm, İnsan Yayınları, İstanbul.
  • Uludağ, S. (1999). Tasavvuf Terimleri Sözlüğü, İstanbul: Marifet Yayınları.
  • Yılmaz, Ö. (2015). Geçmişten Günümüze Tasavvuf ve Tarikatlar, Ankara: Akçağ Yayınları