SİNEMA ARAŞTIRMALARINDA ÖZGÜNLÜK MESELESİ BAĞLAMINDA TÜRKİYE’DE YAPILAN YÜKSEK LİSANS VE DOKTORA ARAŞTIRMALARINA YÖNELİK BİR İÇERİK ANALİZİ

günlük kavramı tarihsel süreçte kültürel açıdan çok farklı yönleriyle ele alınan bir kavram olma özelliği göstermiştir. Kimi yerde ahlak ve değer sistemlerinden beslenen bilgi olarak görülen özgünlük kimi yerde güven ve bazen de kendiliğindenlik, sahicilik gibi tanımlarla karşılaşmıştır. Çok miktardaki yeni verinin ilk kez yazılı olarak sunulması özgünlük değeri ifade edebildiği gibi, ayrıntılara inen, farklı bir yöntem deneyen, mevcut yöntemi başka bir alana ya da mevcut bir teoriyi farklı teorilerle ilişkilendiren; bilgiyi yeniden disiplinler arası üreten çalışmalar da özgünlük kavramı çerçevesinde incelenmektedir. Sinemada özgünlüğün oluşması ise sinemanın başlangıcından 50 yıl gibi bir süre sonra 1950'lerle birlikte Batıdaki eleştirel sinema yayıncılığı ile başlamış sayılabilir. Fransa'da yeni dalga, İtalya'da yeni gerçekçilik, Latin Amerika'da bağımsız yeni sinema akımlarıyla bağlantılı olarak gelişen hareketler sinemada özgün ve nitelikli çalışmaların ortaya çıkmasına aracılık etmiştir. Buradaki özgünlüğü oluşturan unsur endüstriyel üretim mekanizmasından kurtulup sanat odaklı çalışmaların üretilmesidir. Sinemaya ilişkin dergiciliğin, kitapların, kurumlaşmanın, pedagojik, politik ve sosyolojik yaklaşımlarca gelişmesi, sinemada özgünlük meselesinin doğmasına aracılık etmiştir denebilir. Bu çalışma Türkiye'de 1990-2014 yılları arasında üretilen yüksek lisans ve doktora tezlerinin özgünlükleri üzerine bir tarama çalışmasıdır. Belli bir takım kodlar geliştirilerek yapılan bu taramada frekans analizi yapılmıştır. Bu kodların ortaya çıkardığı tabloda yapılan çalışmaların konu, dil, yazar, bağlam, disiplinlerarasılık ve yöntem açısından sınırlı bir çeşitlilik ortaya koyduğu görülmüştür

A CONTENT ANALYZE OF MASTER AND DOCTORATE RESEARCHES DONE IN TURKEY WITHIN CONTEXT OF AUTHENTCITY

The notion of Authenticity is evaluated in the flow of historical process through varies of its aspects. The notion of authenticity can be translated as an ethic and values systems but in some places it can be also evaluated as a meaning of trust, selfdom or reality. Reorganizing the big data, deeply detailed researches, trying new methodologies, correlating the things like as diverse theory, discipline or methods can be also the translation of authenticity. In cinema studies the matter of authenticity was born during 1950s. After the second world war ın the some cinema flows were occurred in France, Italy and Latin America as the new waver, new realism and independent cinema. This flows were de symbols of rupture of industrialized production of cinema. Because in those years as a postwar period the cultural, sociological, pedagogical, institutional and political progress (publishing, courses, films etc.) of the cinema was the main discussion argument of the society. So it can be admitted that it started to discuss the problem of authenticity during years of 1950s of western world. In this study it is aimed to determine the master and doctorate thesis in Turkey within context of authenticable production. According to the listed codes as explained in this article the frequency analyze was realized. In the conclusion according to these codes like as writer, theme, subject, language, focusing period, interdisciplinary and method there is not enough diversity is found.

___

  • Adorno, T. (1986) The Jargon of Authenticity, Routledge and Kegan Paul: London
  • Adorno, T. (2012) Sahicilik Jargonu, Metis: İstanbul
  • BNF (2015). Revues de cinéma françaises et francophones. 20 Kasım 2015 tarihinde http://bnf.libguides.com/critiques_films sitesinden erişildi.
  • Calenge, G. ve J.P. (2015) Le site des index de revues de cinéma (Calindex). 19 Kasım 2015 tarihinde https://calindex.eu/sitesinden erişildi.
  • Carolin Kreber (2010) Academics’ teacher identities, authenticity and pedagogy, Studies in Higher Education, 35:2, 171-194, DOI: 10.1080/03075070902953048
  • Çiğdem, A. (1998) Yerlilik Üzerine Tezler, Birikim Dergisi, Sayı: 111-112 - Temmuz/Ağustos Eryılmaz, Ö. (2017) Özgünlük Nedir? Kriterleri Nelerdir?. 13 Eylül 2017 tarihinde http://www.omereryilmaz.com/ozgunluk-nedir-kriterleri-nelerdir/ sitesinden erişildi.
  • Frodon, J. M. (2008). La Critique de Cinéma, Paris-Milanostrampa-Farigliano: Cahiers du Cinéma – Les petits Cahiers-Scérén-CNDP.
  • Kristoffer Holt (2012) Authentic Journalism? A Critical Discussion about Existential Authenticity in Journalism Ethics, Journal of Mass Media Ethics, 27:1, 2-14, DOI: 10.1080/08900523.2012.636244
  • Lacagne, V. (2003). L’histoire du cinéma français. Erişim Tarihi: 19 Kasım 2015 tarihinde http://histoire-geographie.ac-dijon.fr/Cine/histcinefran.pdf sitesinden erişildi.
  • Lincoln and Guba (1985) Understanding the impact of public involvement in cancer research: Pandya-Wood R (2014); PhD research study 13 Eylül 2017 tarihinde http://www.invo.org.uk/wp-content/uploads/2015/01/50-Pandya-Wood.pdf sitesinden erişildi.
  • Nick Wilson (2014) Managing Authenticity, Journal of Critical Realism, 13:3, 286-303, DOI: 10.1179/1476743014Z.00000000031
  • Özden, Z. (2004). Film Eleştirisi: Film Eleştirisinde Temel Yaklaşımlar ve Tür Filmi Eleştrisi (2. Baskı). Ankara: İmge Kitabevi.
  • Phillips ve Pugh (1994) How to get a PhD, Open University Press, 13 Eylül 2017 tarihinde http://www.ntu.edu.vn/Portals/73/How%20to%20get%20PhD.pdf sitesinden erişildi.