SEZGİN KAYMAZ’IN POETİKASINI OLUŞTURAN TEMEL KAVRAMLAR
Alışılmış klasik roman sınırları dışında ürünler sunan Sezgin Kaymaz, son dönem Türk Edebiyatının popüler yazarlarındandır. Edebiyat ansiklopedilerinde yer edinmemesine rağmen son yirmi yılda roman ve hikâye alanında çok sayıda eser vermiştir. Her yazarın yazarlık dünyasını oluşturan kendine özgü poetik yönü vardır. Bunlar aynı zamanda eserlerin içeriğinin çözümlenmesinde de anahtar unsurdur. Edebiyat eserleri, yazarlarının içinde yaşadıkları dönemden ve toplumdan izler taşır. Dolayısıyla yazar bir bakıma toplumun da bir göstergesi olarak kabul edilir. Poetika ilk çağlardan beri sanatla ilgilenen insanların hep ilgi odağında olmuştur. Somut olarak tam anlamıyla sınırlarının çizilemediği alan, pek çok araştırmacı için de inceleme konusu olmaya devam etmektedir. Poetikanın kendisi zaten çok yönlü bir alandır. Dolayısıyla söz konusu alanda yapılacak her çalışma bir bakıma kaynak niteliği taşıyacaktır. Bu çalışma da hem Sezgin Kaymaz’ın poetikasını ortaya koyabileceği hem de poetika alanına ufak da olsa katkı sağlayabileceği düşünülerek hazırlanmıştır. Çalışma, Kaymaz’ın on bir romanı ile sınırlandırılmıştır. Sezgin Kaymaz’ın Poetikasını Oluşturan Temel Kavramlar adlı bu çalışma eserlere bağlı söz varlığı, üslup – veri tespitini içerir. Buradan hareketle yazarın poetikasını oluşturan ve öne çıkan poetik unsurlar, beş ana kavram etrafında incelenmiştir. Seçilen “Ankara”, “köpek”, “ölüm”, “argo”, “epigraf” kavramları ana ve alt başlıklarıyla ele alınmış, sınıflandırılmış, elde edilen veriler tablo ve grafik yardımıyla somut hale getirilmiştir. Ayrıca makalede Kaymaz’ın hayatıyla ilgili kısa bilgi ve sonuç kısmı yer almaktadır.
THE BASIC CONCEPTS COMPOSING THE POETICS OF SEZGİN KAYMAZ
Sezgin Kaymaz is one of the most popular avant-garde writers of recent Turkish literature. Although his name is nor referred in the literary encyclopedias, he has written many novels and short stories in the last two decades. Each author has their own poetic approach forming their writing style. And this style creates elements for the analysis of works. Again author bears both concrete and abstract traces from the period in which they live. Therefore an author is always considered to represent the society in some way. Since the early ages, poetics has always been the center of attention. As concrete boundaries cannot be fully drawn in poetics, it has been the subject of many research. Poetics field relevant with multiple disciplines. Therefore, any study made in this field can be accepted as a reference for further studies. This study aims to be a reference source as well. It only covers eleven novels by Kaymaz and is intended to other works. This study, called The Basic Concepts Composing The Poetics of Sezgin Kaymaz, includes some determinations as to vocabulary preference, style and data in Kaymaz’s works. In the study, the poetic elements that make up the poetics of the author and the prominent elements around five main concepts “Ankara”, “dog” , “death” , “slang” , “epigraph”. These concepts have been studied and classified main and sub-categories and also visualized with graphics and tables. This article also contains a brief summary about Sezgin Kaymaz's life and a conclusion section.
___
- Akça, N. U. (2017). “Cengiz Aytmatov’un Romanlarında Tipler”, Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Adana.
- Arıcan, O. (2018). “Akbar Rıskul’un Poetikasını Oluşturan Leksikostilistik Görünüşler”. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, Sayı 7 (4), s. 2273-2290.
- Baş, M.K. (2010). “Sezai Karakoç Şiirinde Ölüm”. Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 5/1 Winter 2010, s.774-818.
- Baysarı, E. (2007). “İlköğretim Düzeyinde 5.Sınıf Fen ve Teknoloji Dersi Canlılar ve Hayat Ünitesi Öğretiminde Kavram Karikatürü Kullanımının Öğrenci Başarısına, Fen Tutumuna ve Kavram Yanılgılarının Giderilmesine Olan Etkisi”, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
- Börekçi, G. ve Sezgin Kaymaz (2013). “Sezgin Kaymaz: “Romanı yazarken bir taraftan da meraktan ölerek okurum”, https://egoistokur.com/sezgin-kaymazla-son-romani-kun-uzerine/, (Erişim Tarihi: 23.11.2017).
- Burcu, E. ve Demet Akalın (2008). “Ölüm Olgusu Üzerine Sosyolojik Tartışmalar”. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları, Cilt 5, Sayı 8, s. 29-55.
- Cevizci, A. (1999). Paradigma Felsefe Sözlüğü. İstanbul: Engin Yayıncılık.
- Demir, F. ve Yunus Kuş (2017). “Yeraltı Romanında Anlatı Unsurlarının İşlenişi” . Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 12/15, s. 277-296.
- Demir, Y. (2015). “Juan Goytisolo’nun Ara Perde Adlı Romanında Ölüm Kavramına Bakışı”. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih –Coğrafya Fakültesi Dergisi, Sayı 55, s. 431-440.
- Güneş, İ. T. (2016). “Ağır Roman’da Argo Kullanımı ve Eserin Sözvarlığına Etkisi”. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, Sayı 55, s. 305-317.
- Hüküm, M. (2017). “İhsan Oktay Anar’ın “Puslu Kıtalar Atlası” Romanının Metinlerarası İlişkiler Açısından Değerlendirilmesi”. Akademik Matbuat, Cilt 1, Sayı 1, s. 38-51.
- İlkhan, İ. (2012). “Postmodern Edebiyatta İşlevsellik ve İnsan Unsurunun Konumlandırılması”. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, Sayı 27, s. 109-116.
- Kaymaz, S. (2014a). Deccal’in Hatırı. İstanbul: İletişim Yayıncılık.
- Kaymaz, S. (2014b). Kısas. İstanbul: İletişim Yayıncılık.
- Kaymaz, S. (2015a). Ateş Canına Yapışsın. İstanbul: İletişim Yayıncılık.
- Kaymaz, S. (2015b). Son Şura. İstanbul: APRIL Yayıncılık.
- Kaymaz, S. (2016a). Kaptanın Teknesi. İstanbul: İletişim Yayıncılık.
- Kaymaz, S. (2016b). Kün. İstanbul: İletişim Yayıncılık.
- Kaymaz, S. (2016c). Lucky. İstanbul: İletişim Yayıncılık.
- Kaymaz, S. (2017a). Farfara. İstanbul: APRIL Yayıncılık.
- Kaymaz, S. (2017b). Geber Anne. İstanbul: İletişim Yayıncılık.
- Kaymaz, S. (2017c). Uzunharmanlar’da Bir Davetsiz Misafir. İstanbul: APRIL Yayıncılık.
- Kaymaz, S. (2017d). Zindankale. İstanbul: İletişim Yayıncılık.
- Korkmaz, Z. (1992). Gramer terimleri sözlüğü. Ankara: TDK Yayınları.
- Narlı, M. (2009). “Postmodern Roman ve Modern Gerçekliğin Yitimi”. Türkbilig, Sayı 18, s. 122- 132.
- Narlı, M. (2002). “Romanda Zaman ve Mekân Kavramları”. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 5, Sayı 7, s. 91-106.
- Okay, O. (2013). Poetika Dersleri. İstanbul: Dergâh Yayınları.
- Okay, O. (2005). Poetika Dersleri. Ankara: Hece Yayınları.
- Okumuş, S. ve B. Saliha Bahçeci (2012). “Tanzimat Hikaye ve Romanlarında Mekan Unsuru Olarak Deniz”. Dede Korkut Türk Dili ve Edebiyatı Araştırmaları Dergisi, Cilt 1, Sayı 1, s. 149-166.
- Pevane, E. (2015). “Çağdaş Dönem Yazarlarından Barış Bıçakçı, Emrah Serbes ve Sezgin Kaymaz’ın Romanlarında Ankara İmgesi”, Marmara Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
- Püsküllüoğlu, A. (2004). Türkçenin Argo Sözlüğü. Ankara: Arkadaş Yayınları.
- Sarıoğlu, A. ve Sezgin Kaymaz (2014). “Bir Sezgin Kaymaz karakteri: Sezgin Kaymaz”. http://meseledergisi.com/2014/11/bir-sezgin-kaymaz-karakteri-sezgin-kaymaz/ (Erişim Tarih: 23.11.2018).
- Şengül, M. B. (2010). “Romanda Mekân Kavramı”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt 3, Sayı 11, s. 528-537.
- Tunçer, M. (2015). “Ankara’da Şehir Kimliği ve Mimariye İlişkn Bazı Görüşler”. Türk Yurdu Dergisi, Cilt 35, Sayı 335, s. 52-58.
- TÜBA (2018). http://www.tubaterim.gov.tr/ (Erişim Tarihi: 29.11.2018).
- Türk Dil Kurumu (2005). Türkçe Sözlük. Ankara: TDK Yayınları.
- Türkmenoğlu, S. (2015). “Latife Tekin’in Sevgili Arsız Ölüm Romanında Büyülü Gerçekçilik”. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, Sayı 54, s. 417-426.
- Yuldashev, M. (2010). “Özbek Edebi Eserlerinde Esas Metin ve Alıntı Metin İlişkisi”. Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları Türk Dili ve Edebiyatı Araştırmaları Dergisi, Sayı 19, s. 1-11 (Erişim Tarihi: 22.10.2018).