SANAT FELSEFESİNDE ESTETİK OBJE ÇÖZÜMLEMESİAÇISINDAN EBRU SANATI*

Sanat felsefesi, insan tarafından üretilen sanat eserlerini inceler. Bu açıdan sanat, bazen tabiatın taklidi olarak, bazen sanatçının iç dünyasını yansıtan bir anlayış, bazen de sadece sanat olduğu için yapılan bir aktivite olarak ele alınmıştır. Ebru sanatının tarihi hakkında net bilgilere ulaşmak mümkün değildir. Ancak 15 ve 16. Yüzyılda Çin ve Orta Asya'dan İstanbul'a gelmiştir. Daha sonra diğer Avrupa ülkelerine yayılmıştır. Ebru, her dönemde toplumun anlayışına göre, çeşitlilik kazanmıştır. Bu değişim toplumun kültür seviyesi ile ilgilidir. Ebru ilk dönemlerde basit bir kâğıt boyama sanatı iken zamanla battal ebru, taraklı ebru, gel git ebrusu, çiçekli ebru, güllü ebru, karanfil ebru, Necmeddin geliştirilmiştir. Okyay ebrusu, Barutçugil ebrusu gibi çeşitler.

ART MARBLING IN TERMS OF AESTHETIC OBJECT ANALYSIS IN THE PHILOSOPHY OF ART

The Philosophy of art examines works of art produced by people. In this respect, art is handled as an activity by imitating of nature, reflecting of the artist's inner world or creating just for the sake of art. It is impossible to obtain clear information about the history of the marbling art from the early written sources of it. However, we know that marbling art has come to Istanbul from central Asia and China in the 15th and 16th centuries and then has spread to the other European countries. Marbling have gained varieties according to undersatanding of society in each period. This variation is related to the cultural level of the society. While marbling was a simple paper painting in the first period, in time it has been developed into different branches such as lapse marbling, splayed marbling, tide marbling, flowery marbling, rosy marbling, clove marbling, Necmeddin Okyay marbling and Barutçugil marbling. Any work of art develops and matures in an artist's mind and then becomes into existence. In the next stage, work of art is presented to admiration of art lovers. Thus, the work of art is to be completed in the final period. In same way, art of marbling becomes a work of art after passing this stage at all. While the artist is performing art of marbling, he adds something from his world. As a result of this, the work reflects identity of what the artist has. Likewise, lover of art watches marbling table by adding something from his world as well and get pleasure from it. Marbling, unlike other art forms, is a kind of art which is able to be never created again in the same form. This difference is not only possible in terms of emotion and time, but also from viewpoint of marbling itself is. In other words, it is never possible to duplicate of it. In this respect, each marbling is unique.

___

  • AKARSU Bedia (Trz), Felsefe Terimleri Sözlüğü, İnkilap Kitapevi, İstanbul.
  • ARSLAN Ahmet (1996), Felsefeye Giriş, Vadi Yayınları, İstanbul.
  • BİNGÖL Ulaş (2013), Abdulhak Hamit Tarhan'ın Kürsi-i İstiğrak Şiirine Estetik Bir Bakış, TURKISH STUDİES-International Periodical fort he Languages, Literature and History of Turkish or Turkic-, ISSN: 1308-2140, Volume: 984, Spring 2013, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.org/10.7827/Turkishstudies.4674 , p. 343-357..
  • BURCKHARDT İbrahim T. (1987), İslam Sanatı, (Çev: Kemal Kahraman), İlim ve Sanat Dergisi, 1987, sayı: 12, İstanbul.
  • ÇOKDAN Ahmet (1992), Türk Ebru Sanatı (Tarihi,Yapılışı, Kelime Anlamı ve Ebru Çeşitleri),Ekmekçin Matbaası, İstanbul.
  • DERMAN M. Uğur (1994), Ebru Maddesi, DİA, İstanbul.
  • DERMAN M. Uğur (1977), Türk Sanatında Ebru, Ak Yayınları, İstanbul.
  • ERİŞ, Muin Nurşen (2007), Mustafa Esat Düzgünman ve Ebru, İBB Kültür A.Ş. Yayınları, İstanbul.
  • EFLATUN (1997), Phaidon, (Çev: Suud K. Yetkin, Hamdi R. Atademir), MEB Yayınları, İstanbul.
  • GÜLGEN Hicabi (2012), Ana Hatlarıyla Türk İslam Sanatları Tarihi, Emin Yayınları, Bursa.
  • KUR'AN-I KERİM VE YÜCE MEALİ, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara.
  • MUTLUEL Osman (2013), Sanat Felsefesi Açısından Hilyeler, TURKISH STUDİES-International Periodical fort he Languages, Literature and History of Turkish or Turkic-, ISSN: 1308- 2140, Volume: 8/12, Fall 2013, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.org/10.7827/Turkishstudies.6876, p. 879-888.
  • ODABAŞ Hüseyin, ODABAŞ Z. Yonca (2008), Osmanlı Yazma ve Belgelerinin Sanatsal Özellikleri ve Türkiye'de Geliştirilen Katalog Sistemlerinde Nadir Eserlerin Sanatsal Özelliklerine İlişkin Yaşanan Niteleme Sorunları, TURKISH STUDİES-International Periodical fort he Languages, Literature and History of Turkish or Turkic-, ISSN: 1308- 2140, Volume: 3/2, Spring 2008, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.org/10.7827/Turkishstudies. 310, p. 545-573.
  • ÖZAYDIN Abdülkerim (!994), İbn Mukle Maddesi, DİA, İstanbul.
  • SCHİLLER F. (1999), Estetik Üzerine, (Çev: M. Özgü), Kaknüs Yayınları, İstanbul.
  • TUNALI İsmail (1996), Estetik, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • TURGUT İhsan (1993),Sanat Felsefesi, Üniversite Kitapevi, İzmir.