SANAT AKIMLARI ÜZERİNDEN GELİŞEN DİSİPLİNLERARASI SANAT

Günümüz sanatınabakıldığında biçim algısında büyük değişmelerin olduğu görülmektedir. 20. Yüzyılın sonlarına doğru hızla gelişip yaygınlaşan iletişim teknolojileri disiplinlerarası sanatın yaygın bir şekilde kabul görmesine olanak sağlamıştır. Geleneksel sanatyapma tekniklerine göre, çağımız sanatında temel biçimi teknolojik bir ortam yoluyla insan tarafından görülür, duyulur ve hissedilir hale getiren disiplinlerarası sanat, akademik ve akademik olmayan düşünce alanlarını bir araya getirerek sanat yapmanın yolunu açmıştır. Disiplinlerarası Sanat'ın gelişimi, modern sanat akımları üzerinden olmuştur. Bu dönüşümün taşıyıcısı, kübizmin deneysel uygulamalarından doğan ve farklı evren kavrayışlarını dile getiren kolaj olmuştur. Bu nedenle disiplinlerarası sanatın ilk belirtilerini geçen yüzyılın başlarında ortaya çıkan kübist sanatçıların kolaj yapıtlarında görürüz. Daha özgür ifade olanağının önünü açan kolaj ve Dadacı sanatçıların özgür konu seçimleri malzemeleri ve tavırları farklı disiplinlerin bir araya gelmesinde önemli rol oynamıştır. Dada'nın gücü özellikle, Kübizm, Konstrüktivizm ve Fütürizm gibi dönemin avangard sanat hareketlerinin hepsini birden ortak bir gövdeye eklemleyebilmiş olmasıydı. Böylece, Disiplinlerarası Sanat'ın çok boyutlu görsel dilini oluşturan alfabesi de yaşam serüveninde yerini almış oluyordu. II. Dünya Savaşı sonrası, pop sanat kitle iletişim araçlarının yaygınlaşmasıyla, hiçbir zaman olmadığı kadar büyük kitlelere doğrudan hitabetme olanağı elde etmişti. Kavramsal Sanat eserleri, her gün karşılaştığımız şeylerle, onlara en uygun gelen şeyleri bir araya getirerek farklı bir gerçeklik sunuyordu. Disiplinlerarası Sanat'ta kavramsal bir çalışma, nesnel bir biçim olarak ortaya konmasa da metin, biçimin yerini alabilir ve ses manipülasyonları, dijital miksaj ve baskı teknikleriyle birlikte fantastik bir boyut kazanabilir. Çağdaş sanat akımları içinde disiplinlerarasılık hem farklı disiplinleri bir araya getirmiş hem de gelişen teknolojiye bağlı sanat yapma olanaklarını geliştirmiştir

INTERDISCIPLINARY ART WHICH DEVELOPED OUT OF MOVEMENTS

When contemporary art is studied, major changes in the perception of style are realized. Communication technology that has been changing and spreading towards the end of the twentieth century has enabled to widespread acceptance of interdisciplinary art. In comparison with traditional art making techniques interdisciplinary art, which makes fundamental form in contemporary art visible, audible, and sensible with the help of technology, has paved the way for making art by combining academic and non-academic thought fields. Interdisciplinary art has improved through art movements. This transformation has been carried by collage which comes out of the experimental practice of cubism and expresses different perceptions of the universe. Therefore, we come across the first indications of interdisciplinary art in the works of cubist artists who emerges at the beginning of the last century. Collage, which makes possible more free expression opportunity, and Dadaist artists’ materials, and choosing subjects independently play a significant role in coming together of different disciplines. Dadaism’s capability mainly comes from the success of bringing all avant-garde art movements such as Cubism, Constructivism, and Futurism together at one point. In this way, interdisciplinary art’s alphabet which forms its multidimensional language has taken part in real life. After World War II, with the spread of mass media pop art has had a great opportunity to addressing to masses of people ever before. Conceptual art works have presented a different reality by combining ordinary things and things which are the most suitable to them. In interdisciplinary art, text may take form’s place even if it is not presented as an objective form, and it may be transformed into a fantastic artwork by means of audio manipulation, digital mixing, and printing techniques. Interdisciplinarity has gathered different disciplines among contemporary art movements, as well as it has provided opportunities of art making which is connected to technology

___

  • ANTMEN, A. (2009). 20.Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • ARTUN, Ali. (2013). Sanat Manifestoları, Çev: Kaya Özsezgin, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • BATUR, E. (1998). Modernizmin Serüveni (Pierre Cabanne, Michel Sanouillet, Pierre Restany), Çev: Meltem Cansever, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • BAUDRİLLARD J. (2014). Sanat Komplosu, Çev: Elçin Gen, Işık Ergüden, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • CABANNE, P. (1997). Kolajlar (324-327), Çev: Meltem Cansever, Hazırlayan: Enis Batur, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • HODGE, S. (2014). 50 Sanat Fikri, Çev: Emre Gözgü, İstanbul: Domingo Yayınları.
  • KUSPİT, D.(2006). Sanatın Sonu, Çev: Yasemin Tezgiden, İstanbul:Metis Yayınları.
  • LYNTON, N. (1991). Modern Sanatın Öyküsü, Çev: Cevat Çapan, Sadi Öziş, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • RESTANY P. (1997). Pop Art (346-350), Çev: Sema Rifat, Hazırlayan: Enis Batur, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • SANOUİLLET, M. (1997). Dadacılığın Kökleri (303-316), Çev: Turhan Ilgaz, Hazırlayan: Enis Batur, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • TUNALI, İ. ( 2008). Modern Resim, İstanbul: Remzi Kitabevi Yayınları.
  • Görsel 1. http://en.wikipedia.org/wiki/Collage (08.05.2015)
  • Görsel 2. http://en.wikipedia.org/wiki/Collage (08.05.2015)
  • Görsel 3. www.artyfactory.com/art_appreciation/art_movements/dadaism.htm (08.05.2015)
  • Görsel 4. www.wikiart.org/en/kurt-schwitters/construction-for-noble-ladies-1919 (08.05.2015) Görsel 5.
  • www.artyfactory.com/art_appreciation/art_movements/dadaism.htm (08.05.2015)
  • Görsel 6. http://en.wikipedia.org/wiki/Collage (08.05.2015)