Şâir ve besteci arasındaki ahenk

Âheng; “uygunluk, düzen, çalıp çağırıp eğlenme, cünbüş etme” anlamlarına gelir. Müzikte âhenk; “akort, düzen” mânâsına gelen sesler arasındaki uyumdur. Şair ve besteci, yani güftekâr ile bestekâr arasındaki âhenk, sözlerle müziğin kaynaşması ve iç içe geçmesidir. Şair ve bestecilerin yarattıkları eserlerin, sanata dair teknik, estetik, âhenk gibi kaidelerinin yanı sıra, tarihi aktaran, etkileyici ve öğretici yönleri de bulunmaktadır. Bu eserlerde âhengi sağlayan en önemli unsur elbette prozodi, yani söz ile müziğin uyumudur. Söz ile müziğin uyumlu olduğu eserler kalıcı, öğretici yönü yüksek, sanatlı eserlerdir. Prozodi konusuna dâhil olan ve âhengi sağlayan dil dışında başka unsurlar da mevcuttur. Bunlardan biri, seçilen makamın güfteyi anlatmaktaki yeterliliğidir; diğeri ise müziksel yapının dengesi, yani başka bir ifadeyle (motif, cümle, periyod) eserin iç ve dış yapısının dengesidir. Bu iki konu oldukça önemli ve ayrı bir çalışmayı gerektirecek kadar geniştir. Ancak her ikisine de çalışma içerisinde kısaca yer verilmiştir.

The harmony between the poet and the composer

Harmony means “concord, order, having fun by singing and playing, and spree”. In music, harmony refers to the concord between sounds and also refers to tune and order. A harmony between the poet and the composer, on the other hand, exists when lyrics and music mix with one another and become one. Works created by poets and composers tell stories, arouse feelings and teach things, besides their technical, aesthetic, and harmonic qualities. The most important element of harmony in these works, of course, is prosody, the concord between lyrics and music. Works in which there is a harmony between lyrics and music are lasting, instructive and high quality art works. Besides language, there are other elements of prosody that contribute to harmony. One of these elements is the ability of the selected makam (mode) and rhtym to express the lyrics, another is the balance in musical structure, that is to say, the balance between the internal and the external structure of the work (motive, sentence, period). These three are important and large issues that require separate study, but they will be taken up in the study only briefly.

___

  • AK Ahmet Şahin, Avrupa ve Türk İslam Medeniyetinde Müzikle Tedavi, Tarihî Gelişimi ve Uygulamaları, Öz Eğitim Basım Yayın Dağıtım, Konya, 1997
  • AREL Hüseyin Saadettin, Prozodi Dersleri, Haz. Murat Bardakçı, Pan Yayınları, İkinci Baskı, İstanbul,1997
  • BELVİRANLI Ali Kemal, Aruz ve Âhenk, Selçuk Yayınları, Konya, 1965
  • ERGÖZ Hatice Selen, Türk Müziği Nazariyatı ve Solfeji Uygulama Kitabı I Basit Makamlar, Şed Makamlar, Değişim Yayınları, 2007
  • DEVELLİOĞLU Ferit, “âhenk”, Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Sözlük, 10.Baskı, Aydın Kitabevi, Ankara, 1992
  • GAZİMİHÂL Mahmut Ragıp, Mûsıkî Sözlüğü, MEB Yayınları, 1961
  • GÜLDAŞ Saadet, Vurgu ve Vurgulamaları İle Türk Musıkisinde Prozodi, Kurtiş Matbaacılık, 2003, İstanbul
  • HATİPOĞLU Ahmet, Karşılaştırmalı ve Uygulamalı Türk Mûsıkîsi Prozodisi, T.R.T. Müzik Dairesi Yayınları, Ankara,1983
  • KANTEMİROĞLU, Kitabü İlmi’l Mûsıkî, haz. Yalçın TURA, Yapı Kredi Yayınları, I.Cilt, 2001, İstanbul
  • KÖPRÜLÜ Fuat, Türk Edebiyatı Tarihi, Akçağ Yayınları, 5.Baskı, Ankara, 2003
  • KÖPRÜLÜ Fuat, “Türk Aruzu”, İslam Ansiklopedisi, Milli Eğitim Basımevi, Cilt I, İstanbul, 1978
  • İÇLİ Selâhattin, 50. Sanat Yılında Selâhattin İçli ve Besteleri, Türk Kültürüne Hizmet Vakfı, İstanbul,1997
  • ÖZKAN İsmail Hakkı, Türk Mûsıkîsi Nazariyatı ve Usulleri Kudüm Velveleleri, Ötüken Neşriyat, 8. Baskı, İstanbul, 2006
  • ÖZKIRIMLI Atilla, “Şiir”, Türk Edebiyatı Ansiklopedisi, cilt 4, Cem Yayınevi
  • SAY Ahmet, “prozodi”, Müzik Ansiklopedisi, Başkent Yayınevi, Ankara, 4.cilt
  • SAYAN Erol, Müziğimize Dair Görüşler, Analizler, Öneriler, ODTÜ Geliştirme Vakfı Yayınları, Ankara, 2003
  • SÖZER Vural, “prozodi”, Müzik Ansiklopedik Sözlük, Remzi Kitabevi, Geliştirilmiş 4. Basım, İstanbul,1996
  • TANRIKORUR Cinuçen, Müzik, Kültür, Dil, Dergâh Yayınları, İstanbul, 2003
  • TARLAN Ali Nihat, Edebiyat Meseleleri, Ötüken Yayınevi, İstanbul,1981
  • TURA Yalçın, Türk Mûsıkîsinin Meseleleri, Pan Yayınları, İstanbul, 1988
  • YAVAŞÇA Alâeddin, Türk Mûsıkî’sinde Kompozisyon ve Beste Biçimleri, Türk Kültürüne Hizmet Vakfı, İstanbul, 2002
  • YEKTA Rauf, Türk Mûsıkîsi, Fransızcadan çev. Orhan Nasuhioğlu, Pan Yayınları, İstanbul, 1986 Ders Notları
  • TORUN Mutlu, Eser Analizi Ders Notları, Haliç Üniversitesi, İstanbul, 2007 Tezler
  • GÜREYLİ Göksu (1997), Ahmet Cevdet Çağla’nın Eserlerinde Prozodi, Haliç Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul İnternet http://www.ogretmenforum.net/ataturkun_sanat_ve_sanatci_ile_ilgili_sozleri, 11 Mayıs 2011, saat:14:52 http://www.turkcebilgi.com/ansiklopedi, 30 Mayıs 2011, saat:17:00