POLİTİK İÇERİKLİ GRAFİK TASARIMIN HOPE TO NOPE POLITICS SERGİSİ ÖRNEKLERİ ÜZERİNDEN KAVRAMSAL ANALİZİ

Günümüzde gelişen teknolojinin de etkisiyle insanlar çok sayıda mesaja maruz kalmaktadır ve mesajların istenen hedefe ulaşması her zaman mümkün olmamaktadır. Görsel bir iletişim sanatı olan grafik tasarım, kitleleri etkilemede ve yönlendirmede önemli bir yere sahiptir. Kitlelere bir mesaj ulaştırma çabası içerisindeki her alanda olduğu gibi politik içerikli çalışmalarda da grafik tasarımın sağladığı görsel güçten yararlanmak oldukça yaygın bir yöntem olarak karşımıza çıkmaktadır. Politik içerikli grafik tasarım çalışmaları hızlı şekilde üretilen ve hızlı şekilde yerini yenilerine bırakarak gündemden kalkan bir yapıya sahiptir. Bu nedenle üzerinde uzun eleştirel değerlendirilmelere tabi tutulmazlar. Fakat toplumsal açıdan büyük kitlelerin bilinçaltına etki ederek uzun dönemde kanaat ve algı oluşmasında etkili olurlar. Bazen bir görsel yüzlerce kelimenin anlatamadığı mesajı bünyesinde barındırarak çok büyük bir etki yaratabilir. Özellikle günümüzün dijital dünyasındaki bilgi kirliliğinde etkili bir çalışma yapmak kolay olmamaktadır. Bu çokluk içinde başarılı sonuç almış çalışmaların ayrı bir bölümde değerlendirmesi gerekir. Hope to Nope Serginin amacı başarılı çalışmaları derlemiş olmasıdır. Makalede dünyada son on yılda ön plana çıkan politik içerikli grafik tasarım çalışmalarının yer aldığı Hope To Nope sergisinde yer alan çalışmalar üzerinden kavramsal bir değerlendirme yapılmıştır. Sergide yer alan çalışmalarda, genel olarak otoriterleşen iktidarlar, ırkçılık, cinsiyetçilik, inanç ve fikir özgürlükleri konularının işlendiği görülmektedir. Çalışmaların on yıllık dönemi kapsaması dikkate alındığında, geçen zamanda politik gündemin neredeyse hiç değişmediği sonucuna ulaşılmıştır.

THE CONCEPTUAL ANALYSIS OF POLITICAL THEMED GRAPHIC DESIGN VIA HOPE TO NOPE POLITICS EXHIBITON

Today, people are exposed to numerous messages and the developing technology has its share in it. So, it is not always possible that the messages reach the desired target. The graphic-design, an art of visual communication, bears importance in influencing and directing the mass. As it is in the all areas in an effort to convey a message to the mass, it is quite common to take advantage of the visual power provided by the political-themed graphic design studies. The political-themed graphic design studies have a construct, which is rapidly produced and also rapidly goes out of mainstream agenda. Therefore, they do not face long time critical evaluation. However, in a social angle, they are effective in building concepts in masses in long term. Sometimes, a sole image can be very effective because of carrying a message that a thousand words cannot describe. In fact, it is not easy to make a truly meaningful study in today’s digital world, which has never-ending digital pollution. If a success was to be achieved in this digital enormity, it needs to be evaluated in another article. The aim of the exhibition is that it compiled successful works. In the article, a conceptual analysis has been made via materials in Hope to Nope exhibition, which includes political-themed graphic designs in the last decade. In the works of Hope To Nope, it is seen that the authoritarian acts of power in general, racism, sexism, belief and freedom of opinion are processed. The scope of the ten-year period of the works at the show reached the conclusion that the political agenda had hardly changed at the time.

___

  • Akgül, R. F. (2017). “Nazi Almanya’sı Örneğinde Propaganda Afişleri”, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 35, 159-180.
  • Ambrose, G. & Harris, P. (2009). The Fundamentals of Graphic Design, AVA Publishing.
  • Arıkan, A. (2008). Grafik Tasarımda Görsel Algı, Konya:Eğitim Kitabevi Yayınları, Konya.
  • Artun, A. (2006). “Sanat ve Eleştiri” Modernliğin Sınırında Sanat- Eleştiri, Özerklik, Siyaset, MÜGSF, İstanbul.
  • Barthes, R. (1979). Göstergebilim İlkeleri, (Çev: Berke Vardar, Mehmet Rifat), Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • Batı, U. (2016). Reklamın Dili, 4.Baskı, Alfa Yayınları, İstanbul, 2016.
  • Becer, E. (1993). “Yaratıcılık ve Grafik Tasarım”, Anadolu Üniversitesi Sanat Dergisi. Cilt: 1, Sayı:1, 43-49, Eskişehir.
  • Becer, E. (2015). İletişim ve Grafik Tasarım, 10.Baskı, Dost Yayınevi, Ankara.
  • Bozdağ, L. (2015). “Çağdaş Sanat ve Siyaset Dönüşümüne Yeniden Bakmak - Politikanın Estetize Hali”, Eğitim Bilim Toplum Dergisi, Cilt:13 Sayı:52, 94-127.
  • Creative Review (2018). Hope To Nope: 7 Powerful Designs For Politics, (11.07.2018), https://www.creativereview.co.uk/hope-to-nope-7-powerful-designs-for-politics/
  • Çağlar, B. (2012). “Bir İletişim Biçimi Olarak Göstergebilim”, EUL Journal of Social Sciences (III:II) LAÜ Sosyal Bilimler Dergisi, December, 22-34.
  • Çetin, T. ve Aydemir, A. (2018). “Sosyal Bilgiler Öğretiminde Tasarım Etkinliklerinin Öğretmen Görüşlerine Göre İncelenmesi”, Turkish Studies Educational Sciences Volume 13/11, Spring, 445-466.
  • Çobaner, A. A. (2013). “Sağlık İletişiminde Korku Öğesinin Kullanımı: Sigara Paketlerinde Kullanılan Sigara Karşıtı Görsellerin Göstergebilimsel Analizi”, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, Sayı 37 / Güz, 211-235.
  • Deliduman, C. (2017). “Kültürel Afiş Uygulamalarında İllüstrasyon”, İdil Sanat ve Dil Dergisi, Cilt 6, Sayı 29, Volume 6, Issue 29, 311-328.
  • Deveci, M. ve Güzel, E. (20118). “Grafik Tasarımda Oryantalizm”, Turkish Studies International Congress on Social Sciences II (INCSOS 2018 Quds) Volume 13/15, Spring, 173-193.
  • Durmaz, Ö. (2016). “Sabiha Bozcalı ve Türkiye Grafik Tasarım Tarihi”, Dokuz Eylül Üniversitesi, Dekaum I. Kadın Araştırmaları Sempozyumu “Edebiyat ve Sanatta Tarih Dışında Bırakılanlar”, İzmir.
  • Erkman, F. (1987). Gösterge Bilime Giriş, Alan Yayıncılık, İstanbul.
  • Fiske, J. (1990). Introduction To Communication Studies, Second Edition, Routledge.
  • Gezer, Ö. (2017). “Sanat Siyaset İlişkisi: Propaganda ve Protesto”, İdil Dergisi, Cilt 6, Sayı 39, Volume:6, Issue 39, 3091-3110.
  • Genç, S. (2018). “Görsel Sanatlar Eğitiminde Kök Değerler”, Turkish Studies Educational Sciences Volume 13/11, Spring, 543-560.
  • Güngör, N. (2016). İletişim – Kuramlar ve Yaklaşımlar, 3.Baskı, Siyasal Kitabevi, Ankara.
  • Kahraman, A. D. (2011). “Uzaktan Eğitim ve Grafik Tasarım”, 5th International Computer & Instructional Technologies Symposium Proceedings Book, Fırat University, 1027-1030.
  • Millevoi, F. (2018). Hope to Nope: Graphics and Politics 2008-2018 review, (11.07.2018), https://www.timeout.com/london/things-to-do/hope-to-nope-graphics-and-politics- 20082018-review,
  • Odabaş, O., (2012). “Türkiye’de Çağdaş Sanatta Kurumsal Eleştirinin Sorunları” ART-E, Kasım- Aralık, Sayı:10, 22-41.
  • Öztokat, N. (1999). “Görsel Nesnelerin Çözümlenmesinde Göstergebilimsel Yöntem”, Dilbilim Araştırmaları, Simurg, 135-141.
  • Parsa, S. (2008). Film Çözümlemeleri, Multilingual, İstanbul.
  • Rifat, M.(2009). Göstergebilimin ABC’si, 3.Baskı, Say Yayınları, İstanbul.
  • Thompson, J. (2018). Hope To Nope: Graphics And Politics 2008-18: How the internet started a new age of protest, (11.07.2018), https://www.standard.co.uk/go/london/arts/hope-to- nopegraphics-and-politics-200818-how-the-internet-started-a-new-age-of-protest- a3801561.html,