PİYANO PERFORMANSI DERECELİ PUANLAMA ANAHTARININ GELİŞTİRİLMESİ

Müzik performansının değerlendirilmesi son yıllarda bazı araştırmalarla dikkat çekmektedir. Müzik performansı doğası gereği rekabetçi bir etkinlik olmamasına rağmen, müzikte rekabetin sergilenmesi toplumun her kesiminde varmış gibi kabul edilir. Konservatuvarlar, eğitim fakülteleri ve güzel sanatlar fakültelerinin müzik bölümlerindeki sınavlar ve yarışmalar gibi sergilenen performanslar, dünyanın pek çok yerinde piyano eğitiminde önemli rol oynamaktadır. Bu performansların objektif bir şekilde değerlendirilmesi, ölçmenin güvenirliği açısından oldukça önemlidir. Bu araştırmanın amacı, piyano performansını değerlendirmeye yönelik geçerliği, güvenirliği sağlanmış bir ölçme aracı geliştirmektir. Betimsel nitelikte olan bu araştırmada genel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2017-2018 eğitim-öğretim yılında, Akdeniz Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Müzik Bölümü’nde görev yapan piyano öğretim elemanları ile piyano eğitimi alan 60 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında piyano dersi öğretim programı ve ilgili literatür taranıp maddeler hazırlanmış ve uzman görüşlerine başvurularak piyano performansı dereceli puanlama anahtarı 8 boyutta oluşturulmuştur. Geliştirilen Piyano Performansı Dereceli Puanlama Anahtarının güvenilirliğinin belirlenmesi için Cronbach’s Alpha iç tutarlılık testi uygulanmış, hakemler arası tutarlılığı belirlemek için de toplam puanlar arası korelasyon hesaplanmıştır. Piyano Performansı Dereceli Puanlama Anahtarının zamana bağlı kararlı ölçümler yapıp yapmadığının belirlenmesi için test-tekrar test yöntemi, duyarlı ölçümler yapıp yapmadığının belirlenmesi için de t testinden yararlanılmıştır. Ölçme aracının kapsam geçerliliği ise uzman görüşü ile sağlanmıştır. Geliştirilen ölçme aracının madde geçerliğinin sınanması için madde analizi yapılmıştır. Elde edilen bulgular sonucunda piyano performansını ölçmeye yönelik hazırlanan aracın yeterince geçerli, güvenilir olduğu söylenebilir.

DEVELOPMENT OF PIANO PERFORMANCE GRADE SCORING KEY

The assessment of musical performance has attracted attention with some researches in recent years. Although musical performance isn’t naturally a competitive activity, it is accepted in every part of the society as if there is a the competitive display in music. Displayed performances like examinations and competitions in music departments of conservatories, education faculties and fine arts faculties have a great role in piano education in many parts of the world. The objective assessment of these performances is very important for the reliability of the assessment. The purpose of this research is to develop an assessment tool which is proved reliable to validate the assessment of piano performance. General scan model was used in this descriptive research. The study group of this research was formed of piano teachers and 60 students who take piano education in the Akdeniz University Faculty of Fine Arts Music Department in the education years 2017-2018. In the content of this research, articles have been prepared by scanning piano teaching schedule and related sources and piano performance ranking key has been formed as 8 dimension by consulting expert opinions. Cronbach’s Alpha interior consistency test has been performed to determine the reliability of the developed piano performance ranking key and the correlation of total points has been calculated to determine the consistency of the judges. Test after test method has been utilized to determine if the piano performance ranking key can make time dependant decisive assessments, t test has been utilized to determine if it can make sensitive assessments. The validity range of the assessment tool has been assured with the expert opinion. Article analysis was performed to determine the validity of the developed assessment tool. With the results of the obtained data, it can be said that the tool that was prepared to assess the piano performance is quite valid and reliable.

___

  • Abeles, H. F. (1973). Development and validation of a clarinet performance adjudication scale. Journal of Research in Music Education, 21(3), 246-255.
  • Azzara, C. D. (1993). Audiation-based improvisation techniques and elementary instrumental students' music achievement. Journal of Research in Music Education, 41(4), 328-342.
  • Bergee, M. J. (1993). A comparison of faculty, peer, and self-evaluation of applied brass jury performances. Journal of Research in Music Education, 41(1), 19-27.
  • Bergee, M. J. (2003). Faculty interjudge reliability of music performance evaluation. Journal of Research in Music Education, 51(2), 137-150.
  • Boyle, J. D. & Radocy, R. E., (1987). Measurement and evaluation of musical experiences. New York: Schirmer Books.
  • Burnsed, V., Hinkle, D., & King, S. (1985). Performance evaluation reliability at selected concert festivals. Journal of Band Research, 21(1), 22.
  • Ciorba, C. R., & Smith, N. Y. (2009). Measurement of instrumental and vocal undergraduate performance juries using a multidimensional assessment rubric. Journal of Research in Music Education, 57(1), 5-15.
  • Cross, I. (1985). Music and change: On the establishment of rules. Musical structure and cognition, 1- 19.
  • Dalkıran, E. (2008). Keman eğitiminde performansın ölçülmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2).
  • Deutsch, D. (2nd Ed.). (1999). Psychology of music. Academic Press.
  • Geringer, J. M., Allen, M. L., MacLeod, R. B., & Scott, L. (2009). Using a prescreening rubric for all- state violin selection: Influence on performance and teaching experience. Update: Applications of Research in Music Education, 28(1), 41-46
  • Gün, E., & Yıldız, G. (2014). Müzik Öğretmeni Adaylarına Yönelik Piyano Performansı Öz Yeterlik Ölçeğinin Geliştirilmesi. Electronic Turkish Studies, 9(5).
  • Horowitz, R. A. (1994). The development of a rating scale for jazz guitar improvisation performance. Dissertation Abstracts International, 35 (12), 7948A.
  • Jones, H. (1986). An application of the facet-factorial approach to scale construction in the development of a rating scale for high school vocal solo performance. UMI.
  • Levinowitz, L. M. (1989). An investigation of preschool children's comparative capability to sing songs with and without words. Bulletin of the Council for Research in Music Education, 14-19.
  • Özdemir, G. (2016). Müziksel okuma (solfej) performans testi tasarımı. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt:13-3, Sayı:26, 2016-3, s.131-148
  • Russell, B. E. (2010). The development of a guitar performance rating scale using a facet-factorial approach. Bulletin of the Council for Research in Music Education, 21-34.
  • Rutkowski, J. (1990). The measurement and evaluation of children’s singing voice development. The Quarterly Journal of Music Teaching and Learning, 1(1&2), 81–95.
  • Saunders, T. C. (1990). A preliminary investigation of the suitability of selected rating scales used to measure student music performance skills. Missouri Journal of Research in Music Education, 27, 15-29.
  • Saunders, T. C., & Holahan, J. M. (1997). Criteria-specific rating scales in the evaluation of high school instrumental performance. Journal of Research in Music Education, 45(2), 259-272.
  • Smith, N. Y. (2006). The effect of learning and playing songs by ear on the performance of middle school band students (Doctoral dissertation, University of Hartford). Dissertation Abstracts International, 47, 1230A.
  • Uçan, A. (2005). Müzik Eğitimi Temel Kavramlar-İlkeler-Yaklaşımlar ve Türkiye’deki Durum. (3. Basım). Ankara: Evrensel Müzikevi.
  • Wesolowski, B. C. (2012). Understanding and developing rubrics for music performance assessment. Music Educators Journal, 98(3), 36-42.
  • Winter, N. (1993). Music performance assessment: A study of the effects of training and experience on the criteria used by music examiners. International Journal of Music Education, (1), 34-39.
  • Zdzinski, S. F., & Barnes, G. V. (2002). Development and validation of a string performance rating scale. Journal of Research in Music Education, 50(3), 245-255.