Piyano Ensemble Türünün Tarihsel Gelişimi, İcracılık ve Çağdaş Müzik Eğitimindeki Yeri

Piyano icracılığının türlerinden biri olan ansambl icrası fenomeninin tarihsel gelişimi ve oluşum süreci konusu, 16. yüzyıldan günümüze kadar mükemmelleşmeye giden uzun yolun aydınlanması problemi takdim olunan makalenin temelini oluşturmaktadır. İncelenen icracılık türünün gelişimi, zaman içinde çok sayıda piyano düetlerinin, piyano ensemblelerinin dünya müzik kültüründe ortaya çıkmasına neden olmuş ve ayrıca bestecilik yaratıcılığında gittikçe daha fazla yeni eserler ile her türlü düzenlemelerin doğuşuna sebep olmuştur. Besteciler tarihi süreç incelendiğinde günümüze gelinceye kadar afişlerden inmeyen çok sayıda müzikal şaheserler yaratmışlardır. Bu makalede ensemble müziğinin ve piyano ensemble icracılığının gelişim yolları inceleme sürecinde, icracıların profesyonellik yolunda temel olan eğitim sisteminin oluşturulması da özellikle önemli yer tutmaktadır. Bu nedenle, makalede öğretmenlerin ve bazı piyanist sanatçıların yaratıcı tavsiyelerine, metodolojik gelişmelere önemli bir yer verilmiştir. Çalışmanın bu yönü makalede, Türk bestecilerin iki eserinin icracılık analizi örneğinde bazı önerilerin gösterilmesi gerekliliği ortaya çıkarmıştır. Bu eserler: Cemal Reşit Rey'in iki piyano için “12 Prelüd ve Füg” adlı polifonik silsilesinden 3 No' lu Füg, diğeri ise Özkan Manav'ın “İki Anadolu Ezgisi” silsilesinden 4 el Piyano Düeti için “Kesik Çayır Biçilir mi” parçasıdır. Makalede ayrıca dünyanın farklı ülkelerinde düzenlenen çağdaş festivallerin, yarışmaların, konserler programlarında yer alan, müzisyenler ve müzik severler arasında da çok popüler olan düet ve ensemble icracılığının önemi vurgulanmıştır.

The Historical Development of the Genre of Piano Ensemble. His Role in Performing and in the System of Modern Music Education

Starting to work on an article based on the theme of the historical process of the formation and development of one of the types of piano performance - the genre of ensemble playing, the task was set to illuminate the long road to perfection from the sixteenth century to the present day. The development of the studied genre led to the appearance in the world musical culture of piano duets, piano ensembles, and was also accompanied by the birth of more and more new works and all kinds of arrangements in the composer's work. Composers have created a number of musical masterpieces that do not depart from posters to this day. In this article, in the process of researching the development of ensemble music and piano ensemble performance, particular importance is given to the formation of the educational system, which is the foundation in the professional training of ensembles. Therefore, a significant place in the article is given to creative recommendations, methodological developments of some pianist performers, as well as teachers. A similar aspect of the work made it necessary to show some recommendations in the article on the example of a performing analysis of two works by Turkish composers. These are the Fugue No. 3 from the polyphonic cycle for two pianos “12 Preludes and Fugue” by Сemal Reşit Rey and a piece for piano duet “Can You Reap Cut Grass” from the cycle “Two Anatolian Tunes” by Özkan Manav. The article also emphasized the vital importance of duet ensemble performance, which is expressed in the vibrant programs of modern festivals, competitions held in different countries of the world and enjoyed great success by musicians and music lovers.

___

  • Angelo, K. ve Angelo, E. (2016). “Mejdunarodnıe Festivali Fortepiannıh Duetov v San-Francisko”. “Fortepiannıy Ansambl v Sovremennom Muzıkalnom İskusstve i Obrazovanii”. Sankt- Petersburg, 235-239
  • Ercan, N. (2016). “Piyano Eğitimi Alan Öğrencilerde Görsel Eğitimin Önemi, Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri”. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 39, 205-214
  • Ferguson, H. (1995). “Keyboard Duets from the 16th to the 20th Century for One and Two Pianos”, Oxford University Press.
  • Fleyman, V. D. (2011). “Fortepiannıy Duet, İstoriya i Razvitie Janra, Obrazovatelnaya i Razvivayuşaya Rol v Processe Obuçeniya”. Uçebno-Metodiçeskoe Posobiye, Smolensk, 5
  • Georgii, W. (1950). Klaviermusik. II Teil.Geschichte der Musik fur Klavier zu vier Hande von dem Anfangen bis zur Gegenwart. Zürich.
  • Hinson, M. (1983). Music for More than One Piano.
  • İlyasoğlu, Evin. (2005). Cemal Reşit Rey, “Müzikten İbaret Bir Dünyada Gezintiler, Dünya Yayınları, İstanbul, 289.
  • Kasap, Belir Tecimer, (2006). “En Güzel Piyano Düetleri”. Müzik Eğitimi Yayınları, Ankara, 3.
  • Katonova, N. Y. (2002). “Ansambl Dvuh Fortepiano v XX Veke”. Tipologiya Janra, Moskova, 4.
  • Konovalova, T.V. (2018). “Priyemı İ Metodı Rabotı V Klasse Fortepiannogo Ansamblya”. “Piyano Ansambl Sınıfında Çalışma Yöntemleri”, Tomsk. https://infourok.ru/priyomi-i-metodiraboti- v-klasse-fortepiannogo-ansamblya-2994591.html
  • Kurşunet, B. (2014). “Cemal Reşit Rey’in İki Piyano İçin 12 Prelüd ve Füg Adlı Eserinde Polifonik Form ve Usullerin İncelenmesi”. Yüksek Lisans Tezi, Kayseri, 22.
  • Lubin, E. (1976). “The Piano Duet: A Guide For Pianists”, New-York.
  • Markova, R. B. (2016). “Fortepiannıy Ansambl v Sovremennom Muzıkalnom İskusstve i Obrazovanii”, Çetırehruçnıy Duet i Ansambl Dvuh Fortepiano: Osobennosti İspolneniya, Sankt-Petersburg, 61.
  • Moldenhauer, H. (1951). “Duo-pianism: a dissertation”, Chicago Musical College Press.
  • Polskaya, İ. İ. (1992). “Razvitiye Janra Fortepiannogo Dueta v Avstro-Nemetskoy Romantiçeskoy Muzıke”, Sankt-Petersburg, Cilt 1, 231.
  • Selanik, Cavidan. (1996). “Müzik Sanatının Tarihsel Serüveni”. Doruk Yayımcılık, Ankara, 301
  • Sorokina, E. G. (1988). “Fortepiannıy Duet. İstoriya Janra”. “Muzıka”, Moskova, 6.
  • Stupel, A.M. (1963). “Oda müziği hakkında konuşma”, Leningrad: Muzgiz.
  • Stupel, A. M. (1970). “V Mire Kamernoy Muzıki”. 2. Baskı, Leningrad: Muzıka, 21.
  • Tarapovskaya, N.V. (2000). “Ansambl İcrasının Değeri. Ansambl Sınıfında Çalışma Teknikleri ve Yöntemleri”. Rostov-na-Donu, 8.