Paul Gauguin’in Batı Kültürüne Karşı Duruşu Olarak Seramik Eserler

Bu çalışmada İzlenimcilik sonrası Batı sanatındaki en önemli öncülerden (avant-garde’lardan) biri olan Eugène Henri Paul Gauguin’in (1848-1903) seramikleri ele alınmıştır. Çalışmanın amacı Paul Gauguin’in seramik eserlerini Batı kültür tarihi içerisinde anlamlandırmaktır. Dekadanlık felsefesi ve seramik-toprakdoğa, primitif-uygarlık, varoluşçu psikolojide birey-toplum-sanat, modern sanatın primitife neden döndüğü gibi psikoloji ve medeniyetler tarihi alanlarına dair bağıntı ve sorunsallar çalışmanın fikrî çatısını oluşturur. İlk bölümde sanatçının seramik eserleri tanıtılmıştır. İkinci bölümde bu eserlerin primitif ile bağlantısı, bilinçaltı ve yaratım üzerinden yorumlanır. Bilinçaltının başat olduğu yaratımlarda groteskin anlamı sorgulanmış, ayrıca groteskin Batı dünyasında neden protest olarak karşılandığının psikolojik çözümlemesine yer verilmiştir. Üçüncü bölümde Gauguin’in sanatındaki melankolinin kökeni incelenmiş; Batılı ‘insan imgesi’nden kaynaklı olduğu öne sürülmüştür. Son bölümde Batı Uygarlığı genel eleştirisi içerisinde Paul Gauguin’in duruşuna, çözüm önerisine ve bu önerinin gelecek kuşaklara yansısına yer verilmiştir. Güncel sanatın ilkel kültüre ilgisinin psikolojik ve toplumsal nedenleri tartışılmıştır. Gauguin’in politik duruş sergilediği ve seramik eserlerinin, Batı sanat ve kültür tarihinde önemli bir gösterge teşkil ettiği fikrine ulaşılmıştır

Ceramic Artworks of Paul Gauguin as a Stance Against to Western Culture

On this research, one of the most important avant-garde of Western Art after impressionism Eugène Henri Paul Gauguin’s (1848-1903) ceramic works are reviewed. The purpose of the research is explaining the meaning of Paul Gauguin’s ceramic artworks in the Western Culture History. The intellectual framework of the study consists of the relations and problematics in the fields of psychology and the history of civilizations, such as philosophy of decadence and ceramic-earth-nature, primitive-civilization, individualsociety-art in existential psychology, why modern art turns to primitives. In the first chapter artist’s ceramic artworks have been introduced. Relations between of these artworks and primitive have been interpretted based on the subconscious and creation in the second chapter. In the creations where the subconscious is dominant, the meaning of the grotesque has been questioned, and the psychological analysis of why the grotesque is regarded as protest in the Western world is included. In the third chapter, the origin of melancholy in Gauguin’s art was examined; It has been suggested that it originates from Western “human image”. In the last section, Paul Gauguin's stance, solution proposal and the reflection of this proposal to future generations are included. Psychological and societal reasons of contemporary art's attention to primitive culture has been discussed. It has been reached the idea that Gauguin took a political stance and his ceramics formed as an important indicator in the history of Western art and culture

___

  • Aktulum, K. (2020). Sanatsal bir biçim olarak grotesk nedir? Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Uluslararası Filoloji ve Çevrimbilim Dergisi,2(1), 1-35. https://dx.doi.org/55425/IntenetionalJournalOfPhilologyAndTranslationStudies.744989
  • Barkan, E. & Bush, R. (Ed.) (1995). Prehistories of the future –the primitivist project and the culture of Modernism. Stanford University Press Publishing.
  • Barnard, A. (2016). Simgesel düşüncenin doğuşu.(2. Basım). (Çev. M. Doğan). Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • Brady, E. & Haapala A. (2003). Melancholy as an aesthetic emotion. Contemporary Aestetics Journal, 1(1). https://contempaesthetics.org/newvolume/pages/article.php?articleID=214
  • Bodelsen, M. (1964). Gauguin’s ceramics: a study in the development of his art. Farber And Farber Publishing.
  • Campbell, J. (2014). İlkel mitoloji (Cilt 1). Tanrının maskeleri (Çev. K. Emiroğlu). Islık Yayınları.
  • Cachin, F. (1992). Gauguin: the quest for paradise. Harry N. Abrams Publishing.
  • Chung, Y. S. (2008). The monstrous and the grotesque: Gauguin’s ceramic sculpture. Image &Narrative Online Magazine of the Visual Narrative, 9(23). http://www.imageandnarrative.be/inarchive/Timeandphotography/shimchung.html
  • Dagen, P. (2010). Gauguin’s politics. Şu kitapta: Gaugin maker of myth. Tate Publishing, 40-47.
  • Danielsson, B. (1969). The exotic sources of Gauguin’s art. Penn Museum Expedition Magazine, 4(11). http://www.penn.museum/sites/expedition/?p=2030
  • Danielsson, B. (1966). Gauguin in the south seas. Doubleday And Co. Publishing.
  • Dawson, C. (2003). İlerleme ve din. (2. Basım). Açılım Kitap Yayınları.
  • Dickson, A. (2010). Gauguin: a very British reception.Şu kitapta: Gauguin maker of myth. Tate Publishing, 64-225.
  • Dorra, H. (2007). The symbolism of Paul Gauguin –erotica, exotica and the great dilemmas of humanity. University Of California Press.
  • Eliade, M. (2016). Mitlerin özellikleri.(Çev. S. Rifat). Alfa Basım Yayım.
  • Eliade, M. (a, 2017). Arayış: tarih ve dinde anlam. (Çev. C. Soydemir). Doğu Batı Yayınları.
  • Eliade, M. (b, 2017). İmgeler ve simgeler.(Çev. M. A. Kılıçbay). Doğu Batı Yayınları.
  • Eren, I. (2006). Sanat ve bilgi ilişkisi. Asa Kitabevi Yayınları.
  • Erinç, S. (2004). Sanat psikolojisi’ne giriş. (2. Basım). Ütopya Yayınevi.
  • Frankl, G. (2003). Batı uygarlığı -ütopya ve trajedi. (Çev. Y. Kaplan). Açılım Kitap Yayınları.
  • Fischer, E. (2016). Sanatın gerekliliği. (5. Basım). (Çev. C. Çapan). Sözcükler Yayınevi.
  • Forsdick, C. (2010). Gauguin and Segalen: exotism, mtyh and the ‘aesthetics of diversty’. Şu kitapta: Gauguin maker of myth. Tate Publishing, 56-63.
  • Freud, S. (2015). Yas ve melankoli.(Çev. A. Emirsoy). Telos Yayıncılık.
  • Galatalı, A. (1985). Eleştirim. Sanat Çevresi Dergisi, (79): 68-71.
  • Galiamova, G.R. (2014). The sculpture of Paul Gauguin. Art And Literature Scientific And Analytical Journal, 6(2), 41-48. https://art-texts.com/wpcontent/uploads/2019/10/2014_2_web-1.pdf
  • Garb, T. (2010). Gauguin and the opacity of the other the case of Martinique. Şu kitapta: Gauguin maker of myth. Tate Publishing, 24-31.
  • Germaner, S. (1996). 18. Yüzyıl Avrupa Resmi. Kabalcı Yayınları. Gille, V. (2010). The last orientalist: portrait of the artist as Mohican. Şu kitapta: Gauguin maker of myth. Tate Publishing, 48-55.
  • Gilson, E. (2005). Ortaçağ felsefesinin ruhu. (2.Basım), (Çev. Ş. Öçal). Açılım Kitap Yayınları.
  • Goddard, L. (2010). Following the moon: Gauguin’s writing and the myth of the primitive. Şu kitapta: Gauguin maker of myth. Tate Publishing, 32-39.
  • Gray, C. (1980).Sculpture and ceramics of Paul Gauguin.Hacker Art Books Publishing.
  • İnan, H.B. (2018). Seramik form ve yüzeylerde resimsel anlatımlar ve imgeler [Yüksek Lisans Eser Metni]. Ankara Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Jung, C. G. (2003).İnsan ruhuna yöneliş.(5.basım). (Çev. E. Büyükinal). Say Yayınları.
  • Kaplan, Y. (2003). Sunuş. Şu kitapta: İlerleme ve din. (2. Basım). Açılım Kitap Yayınları.
  • May, R. (2018). Yaratma cesareti. (4.Basım). (Çev.A.Oysal). Metis Yayınları.
  • Mülayim, S. (2006). Aklın izleri: bilim olarak sanat tarihi. Arkeoloji ve Sanat Yayınevi.
  • Maestrovic, S. G. (2004). Uygar barbarlık. (Çev. M. Özay). Açılım Kitap Yayınları.
  • Nissen, H. (2004). Ana hatlarıyla Mezopotamya. (Çev. Z. İlkgelen). Arkeoloji ve Sanat Yayınları.
  • Rosamond, E.M. (2005). Doğu malı Batı sanatı- İslam ülkelerinde ticaret ve İtalyan sanatı. Kitap Yayınları.
  • Sayar, K. (2004). Sufi psikolojisi: bilgeliğin ruhu, ruhun bilgeliği. (4.Basım). İnsan Yayınları. Spengler, O. (1978). Batının çöküşü. Dergah Yayınları.
  • Solana, G. (2004). The faun awakes: Gauguin and the revival of the pastoral.Şu kitapta: Gauguin and the origins of symbolism. Philip Wilson Publishing. 15-63.
  • Storr, A. (1992). Yaratma dürtüsü.(Çev. İ. Babacan). Yayınevi Yayıncılık.
  • Şimşek O. (2008). Türkiye’de ve Batı’daki medeniyet kavramlarına zihniyet-özgün sosyal bilim - iktisat etkileşimi bağlamında yaklaşım. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(2),115-139.
  • Tizgöl K. (2008). Sanatta minimalizm ve günümüz seramik sanatına yansımaları. [Sanatta Yeterlik Tezi]. İzmir Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Thomson B. (Ed.) (2010).Paul Gauguin: navigating the myth. Şu kitapta: Gauguin maker of myth. Tate Publishing, 10-23.
  • Thomson G. (2007). Tarihöncesi Ege: eski Yunan toplumu üstüne incelemeler. (1.Baskı). (Çev. C. Üster). Homer Kitabevi.
  • Walther, I. F. (2005). Gauguin. Taschen. Remzi Kitabevi.
  • Weber, M. (2018). Protestan ahlakı ve kapitalizmin ruhu. Nilüfer Yayınları.
  • Yıldırım, C. (2019). Başlangıca dönen modern: Madoura Atölyesi üretimleri ile Picasso. International Fine Arts Journal, 14(3): 200-213. http://dx.doi.org/10.12739/NWSA.2019.14.3.D0238
  • Görsel Kaynakça
  • (Resim 1) Thomson, B. (Ed.) (2010),Gauguin Maker Of Myth, Tate Publishing, s.173
  • (Resim 9) Dorra, H. (2007),The Symbolism Of Paul Gauguin –Erotica, Exotica And The Great Dilemmas Of Humanity.University Of California Press.s.120
  • (Resim 10) Thomson, B. (Ed.) (2010),Gauguin Maker Of Myth, Tate Publishing, s.105
  • (Resim 11) Thomson, B. (Ed.) (2010),Gauguin Maker Of Myth, Tate Publishing, s.101
  • (Resim 12) Chan, I. (2000). Gauguin. Arch Cape Press. s.42
  • (Resim 13) Thomson, B. (Ed.) (2010),Gauguin Maker Of Myth, Tate Publishing, s.72
  • (Resim 14) Thomson, B. (Ed.) (2010),Gauguin Maker Of Myth, Tate Publishing, s.142
  • (Resim 15) Solana, G. (Ed.) (2004). Gauguin Gauguin And The Origins Of Symbolism.Philip Wilson Publishing.s.182
  • (Resim 16) Dorra, H. (2007),The Symbolism Of Paul Gauguin –Erotica, Exotica And The Great Dilemmas Of Humanity.University Of California Press.s.107
  • (Resim 19) Thomson, B. (Ed.) (2010),Gauguin Maker Of Myth, Tate Publishing, s.106 Görsel Kaynakça (Çevrimiçi)
  • (Resim 2) https://artsandculture.google.com/asset/vase-with-swan-ernest-chaplet-haviland-co/kwF-UCFriPVNQ?hl=en / (12.08.2020)
  • (Resim 3) https://www.19thc-artworldwide.org/autumn17/whitmore-reviews-gauguin-artist-as-alchemist/ (12.08.2020)
  • (Resim 4) https://ettagirl.files.wordpress.com/2014/03/picture-15.png / (12.08.2020)
  • (Resim 5) https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Paul_gauguin,_vaso_a_due_anse,_1886.JPG/ (13.08.2020)
  • (Resim 6) https://www.mutualart.com/Artwork/VASE-DECORE-AVEC-UNE-BAIGNEUSE-SOUS-LES- /1F47438C8436241F/ (13.08.2020)
  • (Resim 7) https://cfileonline.org/exhibition-gauguin-moma-ceramics-surface/gauguin-moma-4/ (13.08.2020)
  • (Resim 8) https://publications.artic.edu/gauguin/reader/gauguinart/section/140230/140230_anchor/ (15.08.2020)
  • (Resim 17) https://www.slam.org/audio/paul-gauguin-the-art-of-invention/ (14.08.2020)
  • (Resim 18) http://www.mbaq.fr/en/our-collections/the-pont-aven-school/paul-gauguin-pilgrimage-flask426.html/ (15.08.2020)
  • (Resim 20) https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Paul_Gauguin_- _L%27Esprit_Moderne_et_le_Catholicisme_-_F_82a,_F_82b.jpg/ (15.08.2020)
Turkish Studies (Elektronik)-Cover
  • ISSN: 1308-2140
  • Yayın Aralığı: Yılda 4 Sayı
  • Başlangıç: 2006
  • Yayıncı: Mehmet Dursun Erdem