Osmancık romanında başkişinin arayış, değişim ve dönüşüm süreci

Tarihi romandaki başarı daha çok karakter yaratmak ile ölçülür. Tarık Buğra‟nın Osmancık romanı Osmanlı Devleti‟nin kurucusu Osman Bey‟in yaşamını konu alan başarılı bir karakter romanıdır. Eser, kurmaca yapıtların birçoğunda görülmeyen üçgen arzu denilen bir yapıya sahiptir. Eserdeki üçgen arzuda; arzulayan özne ve arzu nesnesiyle birlikte dolayımlayıcı vardır. Osmancık adlı anlatıda aynı ismi taşıyan başkişi Osmancık‟ın değişim ve gelişim serüveni söz konusu üçgen arzuda gerçekleşir. Osmancık, kimlik ve kişilik sınavlarını dolayımlayıcısı konumundaki Ede Balı önderliğinde gerçekleştirir. Rehberi konumundaki Ede Balı'nın uyarıları ile kendindeki öteki‟ni bulur, yaşam algısı değişir. Kişisel yolculuğunda kendini tanıdıkça zaman ve mekân algısı değişir. Eylemlerinde bireysel kimliğin yerine milli kimliğin buyruğuna girer. Zamanla kişisel benliği bir topluluğun ülküsünde erir. Kişisel değişim ve gelişim sürecinde törel ve kültürel değerler bakımından değişimler yaşar. Rehberi önderliğinde kişisel tutku ve isteklerini yenerek kendini ve yaşama amacını tanıyan kahramanın serüveni tarihi gerçeklere de uygunluk gösterir.

Search, change and transformation process of main character in the novel of Osmancık

Success is measured rather by creating characters in historical novels. Tarık Buğra‟s novel Osmancık is a successful character novel which is about the life of Osman Bey, the founder of Ottoman Empire. This work has a structure which is called triangular desire and this structure is not seen in most fiction novels. There are desiring subject and desired object with mediator in the triangular desire of the work. In the narrative of Osmancık, the main character who has the same name of the novel, Osmancık‟s adventure of change and development actualizes in the mentioned triangular desire. Osmancık performs his identity and personality exams under the leadership of Ede Balı, who is in the position of his mediator. He finds the other in himself, his perception of life changes with the warnings of Ede Balı, who is in the position of his counsellor.

___

  • BACHELARD, Gaston (1995), Ateşin Psikanalizi, Bağlam Yay, (Çev.:Aytaç Yiğit), İstanbul. 1001 s.
  • BUĞRA, Tarık (1996), Osmancık, Ötüken Neşriyat, İstanbul, 350 s.
  • CAMPBELL, Joseph, Kahramanın Sonsuz Yolculuğu, Kabalcı Yayınevi, İstanbul, 46 s.
  • ÇOŞKUN, Sezai (2000), “Tarihi Roman „Gerçeği ve Üç Tarihi Romanda Osmanlının Ele Alınışı”, Türk Edebiyatı, Ocak, Sayı 314, s.21-23
  • FREUD, Sigmund (2007), Narsizm Üzerine/Schreber Vakası, (Çev.: Banu Büyükbal, Saffet Murat Tura), Metis Yay., İstanbul, 126 s.
  • FREUD, Sigmund (1996), Psikanaliz Üzerine, Cem Yay., (Çev: Kamuran Sipal), İstanbul, 112 s.
  • GİRARD, Rene (2001), Romantik Yalan ve Romansal Hakikat / Edebi Yapıda Ben ve Öteki, Metis Eleştiri,( Çev: Arzu Etensel İldem) İstanbul, 254 s.
  • GUENON, Rene (2001), Yatay ve Dikey Sembolizmin Boyutları, (Çev.: Fevzi Topaçoğlu), İnsan Yay., İstanbul, 168 s.
  • GÜROL, Ender (1993), “Dönüşüm Sürecini Canlandıran Örnek Simgeler”, Türk Dili, Sayı 500, s.202-210
  • KAPLAN, Mehmet (1996), Türk Edebiyatı Üzerine Araştırmalar-3 / Tip Tahlilleri, Dergâh Yay., İstanbul, 204 s.
  • KOCABIYIK, Ergun, “Bir Rüyayı Düşlemek/ Osman‟ın Rüyasına Simgesel Bir Yaklaşım”, Varlık, Sayı 1164, 9. 2004,s. 3-5
  • KORKMAZ, Ramazan (2007), “Çatı Romanında Yatay ve Dikey Boyutların Sembolizmi”, Erdem Dergisi, Sayı 127, s. 124– 134
  • KORKMAZ, Ramazan (2002), “Romanda Dramatik Aksiyonu Sağlayan Değerlerin Görüntü Seviyeleri Üzerine Bazı Öneriler”, Scholary Dept and accuracy A Fests Chrift To Lars Johanson Lars Johanson Armağanı, Grafiker Yayınları, Ankara, s.271-282
  • KÖKSAL, Duygu, Türk edebiyatında iki kuruluş anlatısı ve milli kimlik: Devlet Ana ve Osmancık, Toplum ve Bilim, Sayı 81, Yaz 1999, s.44-60
  • JUNG, Carl Gustave, (2005), Dört Arketip, Metis Yay., ( Çev: Zehra Aksu Yılmazer), İstanbul, 144 s.
  • JUNG, Carl Gustave, (2004), İnsan Ruhuna Yöneliş, Say Yay., (Çev:Ezgi Büyükinal), İstanbul, 248 s.
  • LEVİNAS, Emmanuel (2006), Ölüm ve Zaman, (Çev:Nami Başer), Ayrıntı Yay., İstanbul, 156 s.
  • MAY, Rollo, (2007), Yaratma Cesareti, Metis Yay., (Çev: Alper Oysal), İstanbul, 147 s.
  • MORAN, Berna (1997), Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış-II, İletişim Yay., İstanbul, 248 s.
  • MOUNİER, Emmanuel (2007), Varoluş Felsefelerine Giriş, (Çev: Serdar Kırkoğlu), Say Yay., İstanbul,192 s.
  • NARLI, Mehmet (2004), “Roman İncelemesi Üzerine Notlar”, Türk Dili, Sayı 634, Ekim, s. 463-475
  • ÖZCAN, Tarık, (2003), “Osmancık Romanı‟nın Arketipsel Sembolizm Bakımından Çözümlenmesi”, Bilig, Sayı 26, s.103-116
  • ÖZTÜRK, Nurettin, Türk Edebiyatında İnsan, Atatürk Kültür Merkezi Yayınları, 2001, Ankara, 503 s.
  • TURAL, Sadık Kemal (1998), Tarihten Destana Akan Duyarlılık, Atatürk Kültür Merk. Başk. Yay., Ankara, 98 s