ÖRTÜNME KONUSUNDA BAZI MÜLAHAZALAR

Örtünme, Hz. Adem’den itibaren tarih boyunca pek çok kültür ve medeniyette var olmuş, farklı şekillerde uygulanmıştır. Örtünme, hem erkekleri hem de kadınları ilgilendiren bir emirdir. Fakat örtünme denince erkeklerden ziyade, kadınlar akla gelmektedir. Bunun muhtemel nedenlerinden biri, kadınların örtünmesiyle ilgili ayet ve hadislerin kapsamlı bir şekilde açıklamalarda bulunmasıdır. Diğer bir nedende kadınların erkeklere oranla daha cezbedici, ilgi çekici olmalarından dolayı örf ve adetlerimizde de hassasiyetle üzerinde durulmasıdır. Bu makalemizde erkeklerin örtünmesine temas etmekle birlikte, bizde ağırlıklı olarak kadınların örtünmesi üzerinde duracağız. Ancak ifade etmek gerekir ki, gerek kadının gerekse erkeğin karşı cinsi etkileyici yerlerini örtmeleri, Kur’an ve sünnette gerekli görülmüş, açılma ile iffeti koruyamama arsında bir bağ kurulmuştur. Genel anlamda örtünme, özelde tesettür uzun zamandır müslümanları en çok meşgul eden ve çokça tartışılan ancak üzerinde fikir birliğine varılamayan konulardan birisidir. Müslümanları meşgul eden bir konudur. Zira Kur’an, “ey iman edenler”, “ey insanlar” şeklinde genel bir ifade kullanmaktansa “Mümin kadınlara da söyle... Başörtülerini yakalarını da kapatacak şekilde örtsünler...” şeklinde inanan kadınları muhatap almıştır. Mü’min kadınlar da bu emre itaat ederek örtünmektedir. Ancak Kur’an ve sünnet, kadınların örtünmesiyle ilgili belirleyici ölçüler koymasına rağmen, farklı yorumlardan kaynaklanan değişik uygulamalar söz konusu olduğundan, zaman zaman toplum içerisinde ihtilaflar eksik olmamaktadır. Bir nebzede olsa örtünme konusunda yapılan çalışmalara katkı sunmak amacıyla bu makaleyi kaleme aldık. Makalede konuyla ilgili naslar hakkında müçtehitlerin görüşlerini paylaşmakla birlikte, kısa da olsa değerlendirmelerde bulunmaya çalıştık.

SOME CONSIDERATIONS ABOUT VEILING

Veiling has seen in many cultures and civilizations throughout history for the birth of Hz. Adem. Veiling is an order that concerns both men and women.But firstly women come to mind about veiling.One of the possible reasons for this is that the verses and hadiths about women's covering are comprehensively explained.Another reason is that the veiling of women is take part in our traditions and customs because of women’sattractiveness. In this article, we touch upon the covering of men, but we will focus on the veiling of women.However, it should be noted that both men and women are ordered to cover their attractive limbs by verses and hadiths. In general, veiling is one of the issues that have been the most intense and most frequently discussed, but not widely agreed on, by Muslims.It is a topic that occupies Muslims.The Qur'an doesn’t use a general expression as “believers” or “people”.The Qur'an call out to people as “ tell the faithful women... headscarves covers their collars...”. Faithful women are veiling to obeythis order. However, since the Qur'an and the Sunnah have made decisive measures about the veiling of women, there are different practises arising from different interpretations. Sometimes, these differences cause conflicts within the society. We have written this article in order to contribute to the studies on veiling. In the article, we share the opinions of the mujtahids about the subjecton the other hand we tried to make evaluations briefly.

___

  • Kur’an-ı Kerim
  • Ahmed b. Hanbel, Müsnedü İbn Hanbel,
  • Apaydın, H. Yunus, “Tesettür”, T.D.V.İslam Ansiklopedisi, İstanbul, 2011.
  • Askalani, İbn Hacer, Metalibu’l-Aliye fi Zevaidi’l-Mesanidi’s-Semaniye, ts.
  • Buhârî, Sahihu’l-Buhârî.
  • Cezîrî, Abdurrahman, Kitabu’l-Fıkh ale’l-Mezahibi’l-Erbaa, İstanbul, 1986.
  • Çakan, İsmail Lütfü, “Sünnette Giyim-Kuşam ve Örtünme”, İslam’da Kılık Kıyafet ve İstanbul, 1987.
  • Dalgın, Nihat, Gündemdeki Tartışmalı Dini konular, İstanbul, 2009.
  • Ebû Dâvûd, Sünenü Ebî Dâvûd,
  • Ebû Hayyan, en-Nehrü’l-Mad Mine’l-Bahri'l-Muhit, ts.
  • Erdoğan, Mehmet,”Örtünme Ve Başörtüsü”, http://dingorevlileri.blogcu.com/ortunme-ve- basortusu/231373
  • İbrahim Halebi, Halebi Sağir, ts.
  • İbn Hâcib, Câmi’u’l Ümmehat.ts.
  • İbnü’l-Hümâm, Şerhu Fethi’l-Kadir, Beyrut, ts.
  • İbn Kesîr, Tefsîrü’l-Kur’ân’il-Azîm, Beyrut, 1966.
  • İbn Kudâme, el-Muğnî, ts.
  • İbn Mâce, Sünenü İbn Mâce,
  • İbn Nüceym, Zeynüddînel-Bahrü’r-RâikŞerhuKenzi’d- Dekâik, Beyrut, tsz,
  • İbn Rüşd, Bidayetü’l-Müctehid, İstanbul, 1985.
  • İliş, Muhammed, Menhu’l-Celil Şerhu Muhtasari Halil,ts.
  • Karaman, Hayreddin ve Arkadaşları, Kur’an Yolu (Türkçe Meâl ve Tefsir ), Ankara, 2008.
  • Keskin, Mehmet, Şafii Fıkhı, Ankara, 2016.
  • Kurtubî, Muhammed B. Ahmed, El-Cami’ Li Ahkami’l-Kur’an, 1987.
  • Mâlik b. Enes, el-Muvatta.
  • Maverdi, Hâvi’l-Kebir, Ts.
  • Meginâni, el-Hidâye Şerhu Bidâyeti’l-Mübtedî, İstanbul, 1986.
  • Mevsıli, el-İhtiyâr li Ta’lîli’l-Muhtâr, İstanbul, ts.
  • Öksüz, Melek, “Tesettür Tartışmalarının Dünü: II. Meşrutiyet Dönemi”, Turkish Studies, Volume 7/4, Ankara, Fall 2012.
  • Razi, Fahruddin, et-Tefsîrü’l-Kebîr, Mısır, 1357.
  • Sabuni, Muhammed Ali, Safvetü’t-Tefasir, ts.
  • Serahsî, Şemsuddin, Kitabu’l-Mebsut, ts.
  • Süyuti, Celaleddin, Dürrül-Mensûr fi Tefsiri bi’l-Me’sur, Beyrut, ts.
  • Şirazi, el-Mühezzeb fi fıkhi Mezhebi’l-İmam Şafii, ts.
  • Taberî, Muhammed b. Cerir, Cami’u’l-Beyan an Te’vili Ayi’l-Kur’an, 1968.
  • Tirmîzî, Sünenu’t-Tirmizî.
  • Yazır, Elmalılı Hamdi, Hak Dini Kur’an Dili, ts.
  • Zeyla’i,Tebyinu’l-Hakaik, H. 1355, ts