Orhan Pamuk’un romancılık serüveninde yeni bir durak: tematik romanlar

Orhan Pamuk‟un romancılık kariyeri değişik tarzlarda yazılmış yapıtlardan oluşmaktadır. İlk romanı Cevdet Bey ve Oğulları’nı klasik gerçekçi tarzda kaleme alan Pamuk, Sessiz Ev‟de ise modern anlatı tekniklerine yönelir. Daha sonra modern ve postmodern anlatı tekniklerini geleneksel değerlerle sentezlediği Beyaz Kale’yi, Kara Kitap’ı ve Yeni Hayat‟ı yazar. Pamuk, postmodern anlatı tekniklerine ek olarak, popüler okura hitap eden polisiye ve cinsellik ağırlıklı bir boyuta yer verdiği Benim Adım Kırmızı‟dan sonra tematik romanlara yönelir. Pamuk‟un tematik romanları ise Kar ve Masumiyet Müzesi‟dir. Bu iki romanı yazarın önceki romanlardan ayıran en temel özellik işledikleri ana temanın çok fazla öne çıkması/çıkarılmasıdır. Orhan Pamuk romancılık kariyerinde eksik olan siyasi roman örneğini Kar ile aşk romanı örneğini de Masumiyet Müzesi ile tamamlar. Zira Kar hem yayımlanmadan önce hem de yayımlandıktan sonra, politik bir roman olarak tanıtılmıştır. Aynı şekilde, kendisine yönelik yapılan aşkı yeterince anlatmıyor eleştirilerine Masumiyet Müzesi‟ni yazarak cevap veren Pamuk, böylece romancılığının bir başka yönünü de tamamlamış olur.

A new station at the novel writing adventure of Orhan Pamuk: Thematic novels

Orhan Pamuk‟s novel writing career occurs through works which have been written with varied styles. Pamuk, who wrote out his first novel, Mr. Cevdet and His Sons, with a classic realistic style, aims modern narration techniques in The Silent House. Then he writes The White Castle, The Black Book and The New Life novels which he synthesizes modern and post-modern narration techniques with conventional values. In addition to post-modern techniques, Pamuk aims to thematic novels after publishing My Name is Red which has a certain emphasis largely about detective and sexuality aspects. Thematic novels of Pamuk are Snow and The Museum of Innocence. The most important characteristic which distinguishes these two novels from prior novels of author is coming of main themes into prominence. With Snow Orhan Pamuk completes example of political novel lacking in his novel writing career, and with The Museum of Innocence he completes example of romance. Forasmuch, Snow has been introduced as a political novel before publishing and also after published. Likewise, Pamuk, who responded critiques against himself not to write enough about love by writing The Museum of Innocence, thus completes another way of novel writing career, as well.

___

  • Ahmet Oktay, “Kan Lekesi Olabilen Söz”, Milliyet Gazetesi, 31.07.1990.
  • AKÇAM Alper, “Karanlıkta Gelen Ödül‟e „Buruk Kutlama‟”, Virgül Dergisi, Aralık 2006, s. 58-60.
  • ALÇI Nagehan, “Pamuk Oryantalizmi”, Akşam Gazetesi, 03.09.2008.
  • ALPAY Necmiye, “Kar Kışkırtıcı”, Milliyet Sanat Dergisi, Mart 2002, s. 81-83.
  • ANDAÇ Feridun, “Orhan Pamuk‟un Romanla Süren Yolculuğu”, Hürriyet Gösteri Dergisi, Kasım 2006, s. 8-10.
  • BAYRAMOĞLU Ali, “Orhan Pamuk ve Nobel”, Yeni Şafak Gazetesi, 14.10.2006.
  • BİRKİYE Atilla, “Nobel Öyküleri-III”, Referans Gazetesi, 28.10.2006.
  • ÇONGAR Yasemin, (Röp)“Orhan Pamuk‟la 4,5 Saat”, Milliyet Gazetesi, 20.11.2006.
  • ECEVİT Yıldız, “Pamuk: Bir Kurgu Ustası”, Sabah Gazetesi Pazar Eki, 15.10.2006.
  • ERYILMAZ Tuğrul, (Röp) “Her Yerde Kar Var”, Milliyet Gazetesi, 17.01.2002.
  • EVREN Süreyyya, “Pamuk, ġafak, 301 ve Üçüncü Yollar”, Varlık Dergisi, Kasım 2006, s. 36-41.
  • GÜMÜŞ Semih, “Orhan Pamuk Romanının Anlamı”, Tempo Dergisi, 21.12.2006, s. 308.
  • GÜMÜŞ Semih, “Postmodernizm KavĢağında Orhan Pamuk Romanı”, Milliyet Sanat Dergisi, Aralık 2006, s.82-83.
  • GÜVEN Banu, (Röp) “Orhan Pamuk‟la Masumiyet Müzesi Üzerine İlk Söyleşi”, Radikal Gazetesi, 30.08.2008.
  • KOÇAL Ece (2006). Avrupa Birliği Sürecinde Basında Milliyetçilik: Orhan Pamuk Davası Örneği, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • LEKESİZ Ömer, “Pamuk Sargılı Nobel”, Yeni Şafak Kitap, 01.11.2006.
  • PARLA Jale, “Orhan Pamuk Tartışması”, Radikal Gazetesi, 24.02.2005.
  • RİLEY Nathaniel Brann (2007). Orhan Pamuk’un Kar’ında Epigrafik İlişkiler, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bilkent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • SAZAK Derya, (Röp) “Konuşmak Kolay Mı?”, Milliyet Gazetesi, 21.01.2002.
  • SETENAY İLHAN Havva, (Röp) “Laik Kemalist Kadınları Kızdırmaktan Korktum”, Yeni Şafak Gazetesi, 01.02.2002.
  • TÜRKEŞ A. Ömer, “Buzlar Çözülmeden”, Virgül Dergisi, Şubat 2002, s. 20-22.
  • TÜRKEŞ A. Ömer, “Kırık Bir Kalbin Romanı”, Radikal Kitap Eki, 05.09.2008.
  • UĞURLU A. Ayşegül (2003). Orhan Pamuk Romanlarında Atmosfer, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • YILDIRIM Sema, “Orhan Pamuk‟un Yeni Romanı „Kar‟ Üzerine Notlar”, Güney Dergisi, Nisan 2002, s. 68-73.