Orhan Pamuk’un postmodern bir labirentte yazıyı arayan kahramanları

Orhan Pamuk’un romancılık kariyerindeki en önemli dönemlerden birini hiç kuşkusuz postmodernizm bağlamında değerlendirilen Kara Kitap ve Yeni Hayat adlı yapıtları oluşturur. Yazarın ününü hem Türkiye’de hem de dünyada arttıran bu yapıtlar, Türkiye’de postmodern romanın avangart örnekleri arasındadır. Postmodern bir labirenti andıran bu metinlerde, anlatının merkezinde ise esas olarak yazıyı, ilhamı, edebiyatı arayan iki yazar adayının girift ve çokanlamlı yolculukları vardır. Bu özellikleriyle, gerek Kara Kitap gerekse Yeni Hayat, Alman edebiyatında “Künstlerroman” olarak tanımlanan ve bir sanatçının kendini gerçekleştirme sürecini anlatının odağına yerleştiren roman türüyle benzerlikler gösterir. Nitekim hem Kara Kitap’ın hem de Yeni Hayat’ın ana kişisinin “yazıya ulaşma” ve “yazar olma” sürecine tekabül eden bu anlam arayışı, anlatının merkezinde yer alır ve kurgudan temaya, zamandan mekâna, anlatım tekniklerinden bakış açısına kadar tüm roman unsurlarını belirler.

Orhan Pamuk’s Heroes looking for writing in a postmodern labyrinth

Orhan Pamuk’s The Black Book and The New Life works, which are considered in the context of postmodernism, constitute one of the most important periods of his novel writing career. These works, which increased the writer’s popularity both in Turkey and in the world, are shown among avant-garde examples of postmodern novels in Turkey. In these texts resembling a postmodern labyrinth, at the centre of narration: there are basically attempts of two writer appliers who are looking for writing, inspiration, literature to attain writing/to be a writer. By means of these features both The Black Book and The New Life resemble a novel genre which named as “Künstlernovel” in German literature and establishes self-actualization process of a craftsman at the centre of narration. Likewise this pursuit of meaning corresponding to process of “attainment to writing” and “being a writer” of main character in both The Black Book and The New Life takes place at the centre of narration and determines all novel elements from fiction to theme, from time to place, from narration techniques to point of view.

___

  • AKÇAM Alper (2005). “Kara Kitap‟a Karnavalesk Bakış”, Virgül Dergisi, Aralık, s.25-28.
  • AKSUNGUR Bilal (2005). Orhan Pamuk‟un Romanlarında Şahıslar Kadrosu, Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale: On Sekiz Mart Üniversitesi.
  • ALTUĞ Barbaros (1994). “Orhan Pamuk‟la Söyleşi”, Vizyon Dergisi, Kasım, s.112-115.
  • ASLANKARA Saddık (1996). “Bize Özgü Hüzün ve Yeni Hayatlar Özlemi”, Adam Sanat Dergisi, Ocak, s.72-80.
  • ATAKAY Kemal (1996). “Kara Kitap‟ın Sırrı”, (Der. Nüket Esen), Kara Kitap Üzerine Yazılar, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • BAYRAV Süheyla (1996). “Kara Kitap ve Kendi Olmak”, (Der. Nüket Esen), Kara Kitap Üzerine Yazılar, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • BOZDEMİR Orhan (1998). Orhan Pamuk‟un “Yeni Hayat” ve Hermann Hesse‟in “Bozkır Kurdu” (Der Steppenwolf) Adlı Romanında Kimlik Arayışı, Doktora Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • ECEVİT Yıldız (2004). Orhan Pamuk‟u Okumak, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • ERGUN Zeynep (2006). “Yeni Hayat Üzerine Bir Deneme: Sanatı Yitirme Kaygısı”, (Der. Engin Kılıç), Orhan Pamuk‟u Anlamak, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • EVER Mustafa (2006). “Dante‟den Orhan Pamuk‟a Yeni Hayat”, (Der. Engin Kılıç), Orhan Pamuk‟u Anlamak, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • KİM Sooyong (1996). “Mürşid ile Mürid: Kara Kitap‟ı Bir Yorumlama Çerçevesi Olarak Tasavvuf”, (Der. Nüket Esen), Kara Kitap Üzerine Yazılar, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • KOÇAK Orhan (1996). “Aynadaki Kitap/Kitaptaki Ayna”, (Der. Nüket Esen), Kara Kitap Üzerine Yazılar, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • KUTLU Mustafa (1996). “Kara Kitap”, (Der. Nüket Esen), Kara Kitap Üzerine Yazılar, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • ORAN Fatma (20 Ekim 1994). “Orhan Pamuk‟la Yeni Romanı, Yeni Hayat Üzerine: Mutlak‟ın Karamela Tadı.”, Cumhuriyet Kitap, s. 6.
  • ÖZER Sema (1995). “Don Kihote‟dan Yeni Hayat‟taki Osman‟a”, Varlık Dergisi, Ağustos, s.44-46.
  • SARAÇOĞLU Semra (2003). Self-reflexivity in Postmodernist Texts: a Comparative Study of the Works of John Fowles and Orhan Pamuk, Doktora Tezi, Ankara: Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • ŞEN Cafer Y (1996). “Yeni Hayat‟ın Sırları”, Dergah Dergisi, Nisan, s.11.
  • UĞURLU Ayşegül A (2003). Orhan Pamuk Romanlarında Atmosfer, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi