Madeni Eserlerden bir grup gümüş kap

Osmanlı Maden Sanatı, Selçuklu geleneklerini devam ettirmek yanı sıra birçok yenilikleri de bünyesinde barındırır. Osmanlı İmparatorluğu’nun bütün sanat dalları gibi zirveye ulaşan madeni eserleri arasında yer alan, gümüş buhurdanlar, kap türü, form, teknik ve süsleme özellikleri bakımından pek çok zenginlik sunar. Bunlar arasında yer alan İstanbul Türk ve İslâm Eserleri Müzesi koleksiyonuna ait gümüş malzemeden oluşan dört adet buhurdan, fiziki ve süsleyici özellikleri ayrıntılarıyla tanıtılarak çeşitli bakımlardan karşılaştırma ve değerlendirmelerle tanıtılmış ve Türk maden sanatı içindeki konumu aydınlatılmaya çalışılmıştır.

A group silver plate of metalworks

Besides Ottoman Metallic Art continues the traditions of Seldjuk Sultanate it keeps many changes within. Like all of the art branches of the Ottoman Empire metallic art works like silver cencers show lots of variety in form, techics and beautification. In this case four silver cencers which belong to the collection of Turkish and Islamic Art Works Museum in Ġstanbul are tried to be established, compared and assessed. In this connection, it’s been tried to show silver cencer’s place in Turkish Metallic Art.

___

  • ACAR, B., Mufassal Osmanlı Şeceresi, (İstanbul ?) 1996.
  • AHMET REFİK, Osmanlı Devrinde Türkiye Madenleri (967-1200), İstanbul 1931.
  • ALTUNBAY, M., “Klasik Dönemde Osmanlı’da Madencilik”, Türkler, C.10, Ankara 2002, s. 791- 801.
  • ANONİM, Metalwork and Jewellery, Woodwork, (basım yeri ve yılı yok).
  • ARLI, M., Beypazarı’nda Dövme Bakırcılık, Ankara 1984.
  • ARSEVEN, C.E., Les Arts Decoratifs Turcs, İstanbul (1950 ?).
  • ARSEVEN, C.E., Türk Sanatı, İstanbul 1970.
  • BARIŞTA, H. Ö., Türk El Sanatları, Ankara 1998.
  • BELLİ, O. - KAYAOĞLU, İ. G., Trabzon’da Türk Bakırcılık Sanatının Tarihsel Gelişimi (The Historical Development of Coppersmithing in Trabzon), İstanbul 2002.
  • ERGİNSOY, Ü., “Türklerin İslâm Maden Sanatına Katkıları, Turkish Contributions to the Art of Islamic Metalwork”, İslâm Sanatında Türkler, The Turkish Contribution to İslamic Arts, İstanbul 1976, s. 180-204.
  • ERGİNSOY, Ü., İslam Maden Sanatının Gelişimi, İstanbul 1978.
  • ERGİNSOY, Ü., “Maden Sanatı”, Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, 2, İstanbul 1997, s. 1138- 1147.
  • ERUZ, F., Konuşan Maden, Tombak ve Gümüş Madeni Eserler Koleksiyonu, Gilding Copper (Tombak) and Silver Metalwork Collection, İstanbul 1993.
  • İNAL, G., Türk İslam Maden Sanatı (Başlangıcından Osmanlılara Kadar), (basım yeri ve yılı yok).
  • İSLİMYELİ, N., Sanat Terimleri Ansiklopedisi, C.1-3, Ankara 1973-1976.
  • KAYAOĞLU, İ. G., “Bakır Kap Yapım Teknikleri, Dövme Tekniği”, Folklor ve Etnoğrafya Araştırmaları I, İstanbul 1984, s. 215-219.
  • KUŞOĞLU, M. Z. “Dünden Bugüne Kakma Sanatımız, Kabartma, Çökertme”, İlgi, Yıl 21, No:48, İstanbul 1987, s. 32-35.
  • KUŞOĞLU, M. Z., “İbrikler”, İlgi (Yaz 1992), Yıl 27, S.70, İstanbul 1992, s. 12-15.
  • KUŞOĞLU, M. Z., “Milletlerin ve Dinlerin Ortak Mirası, Buhurdanlar”, İlgi, S.113 (40. Yıl Özel Sayısı), İstanbul 2006, s. 21-23.
  • KUŞOĞLU, M. Z., Resimli Ansiklopedik Kuyumculuk ve Maden Terimleri Sözlüğü, İstanbul 2006.
  • LEOTTA, N., Copperbeating a Living Tradition, Ankara 1985.
  • ÖZAY, A., “Maden Sanatı”, Türk ve İslâm Eserleri Müzesi, İstanbul (tarihsiz).
  • WARD, R., Islamic Metalwork, London 1993.
  • YÜCEL, E., “Türk İslâm Eserleri Müzesi”, Sanat Dünyamız, Yıl 7, S. 20 (Eylül 1980), İstanbul 1980, s. 25-30.