KÜLTÜREL VE DİNSEL PERSPEKTİFTE KADIN KİMLİĞİ

Kadınların sosyal koşullar altında ikincil plandaki konumu tarihsel bir süreklilik içermektedir. Bu tarihsel süreklilik günümüzde kadınların konumlarının tartışılması zorunluluğunu ortaya çıkartmış ve genel anlamda ana damar feminist hareketin temel problematiği haline gelmiştir. Özellikle bazı tarihsel dönemlerde ve bazı kültürlerde kadının kimliksizleştirilmesi en hassas ve önemli konu olarak günümüzde tartışılmaktadır. Günümüzde sorunun toplumsal, ekonomik, siyasi ve hatta biyolojik sebeplerinin yanı sıra dini sebepleri ele alınmaktadır. Feminist hareket içerisinde bazı kanatlar yaratılış anlatısındaki ilk kadın olarak ifade edilen "Havva"nın yerine ondan önce Adem'le eşit biçimde yaratılmış olan başka bir kadının (Lilith) olduğunu savunmaktadırlar. Dinlerde, kutsal kitap ve peygamber hadislerinde kadının yerine dair konular oldukça fazladır. Kadının gerçekten dini gerekçelere dayandığı için mi yoksa egemen erkek öyle istediği için mi ikinci planda tutulduğu, çalışmaların temelini oluşturmuştur. Dinler gerçekten kadına önemsiz varlıklar gibi davranmayı öğütlemişler midir yoksa bu onları yorumlayan erkeklerin kendi görüşlerinin bir sonucu mudur? İşte tartışmayı asıl açıklamaya kavuşturacak nokta burasıdır. Semavi dinlerin kadına karşı olan yaklaşımları genel hatları ile bilinmektedir. Bu çalışmada semavi dinlerin yaklaşımları göz önüne alınarak aslen semavi olmayan dinlerde kadına karşı yaklaşımın ne olduğu anlaşılmaya çalışılacaktır. Bu çerçevede din olarak sayılmasa da mitolojilerden diğer inanç sistemlerine kadına bakış açısı ele alarak problemi irdelemek günümüz modern dinlerinde ve toplumlarda kadının durumunu betimlemek açısından son derece önemlidir

WOMEN’S IDENTITY IN CULTURAL AND RELIGIOUS PERSPECTIVES

The position of women in the secondary plan under social conditions contains a historical sustainability. This historical sustainability caused to discuss the position of women and became the basic problematic of feminist movement. Especially, on some historical periods and in some cultures, misidentification of woman has been discussed as the most fragile and important subject. The religious reasons of the problem have been handled beside social, economic, political and biological reasons. Some sides in feminist movement defend that there is a woman (Lilith) who was created equal to Adam instead of “Eve” who is expressed as the first woman. There are a lot of subjects on women in religions, holy books and prophets’ hadiths. Whether the woman was taken a backseat due to the religious reasons or because the dominant man wanted constitutes the basis of the studies. Did the religions advice that women were unimportant creatures or is it the man’s own thoughts? So, this is the main point that will explain the discussion. The approaches of celestial religions to women have been generally known. In this study, considering the approaches of the celestial religions, it will be tried to understand that what the attitudes of noncelestial religions to the women are. So, it is very important to describe the position of women in modern religions and societies by handling the point of view of the other belief systems in mythology for women. reason of being dismissed from heaven and is characterised as the only author of the first sin in Christianity. Disparately, there isn’t a tendency for accusing the woman in Islam and it is observed that there are some advices that she is commended; as a result it means that the woman is disadvantaged compared to male. It is observed that there are differences for the explanation of the woman in noncelestial religions. Especially in polytheistic religions, it is seen that there are female gods. But there are differences for the explanation of female gods. According to the geographies of the societies, some female gods represent the beauty and good, and some represents the bad and dread. There aren’t any female gods in some noncelestial religions, but it is noticed that she is the biggest god especially in old Egypt beliefs. The presentation of the woman as a god affects the explanation of her in these societies. From this data, it is understood how much the effect of religions is for determination of social place of the woman It is observed that the form of religious perception and interpretation changes the place of women in the society in temporal process. When the societies where celestial religions are dominant are considered, it is observed that the woman gains equal status with the man according to the rate of secularization. This is the sign of how strong is the connection between explanation of the woman and religion

___

  • Adsay, Fahriye (2011). Kültürel Sınırların Edilgen Taşıyıcıları, Kadınlar: Viranşehir Yezidileri Örneği. Dicle Üni. SBE. Sosyoloji ABD, Diyarbakır. Alıcı, Mehmet (2011). Mecusi Geleneğinde Tektanrıcılık ve Düalizm İlişkisi. İstanbul Üni. SBE. Felsefe ve Din Bilimleri ABD, İstanbul.
  • Arvon, Henri (2006). Budacılık, Ankara: Dost Kitabevi.
  • Asarkaya, Yusuf (2010). Hesiodos'a Göre Yunan Tanrıları ve Sıfatları. Erciyes Üni. SBE. Felsefe ve Din Bilimleri ABD, Kayseri.
  • Austin, Stephen (1894). Avesta: The Religious Books Of The Parsees, Trns., Artur Henry Bleeck, Hertford.
  • Azizi, Najiba (2009), Zerdüştiliğin Kutsal Kitabı (Avesta) Üzerine Bir Araştırma, Ankara Üni. SBE. Felsefe ve Din Bilimleri ABD, Ankara.
  • Benn, Charles D. (2001). Daily Life in Traditional China. Westport, US: Greenwood Press.
  • Black, Brain (2007). Character of the Self in Anchient India, Ithaka US: Suny Press.
  • Brosius, Maria (2006). The Persian: An Introdustion, London: Routledge.
  • Çoruhlu, Yaşar (2002). Türk Mitolojisinin Anahatları, İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Euripides (2014). Troyalı Kadınlar, Çev.: Onay, Y. İstanbul: Tem Yapım Yayıncılık.
  • Güç, Ahmet (2004). Satanizm, Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.
  • Gül, Ali (2006). Bir Din Olarak Taoizm, Selçuk Üni. SBE. Felsefe ve Din Bilimleri ABD, Konya.
  • Güngörmez, Engin (2013). Eski Türk Dini ve Türk İslam Kültürü Üzerindeki İzleri, Sütçü İmam Üni. SBE. Tarih ABD, Kahramanmaraş.
  • http://www.saarthakindia.org/womens_situation_India.html.Erişim Tarihi 02.04.2016.
  • http://www.turkcebilgi.com/mitoloji.Erişim Tarihi 31.01.2016.
  • Kaya, Korhan (2001). Hinduizm, Ankara: Dost Kitabevi.
  • Közleme, Arif Olgun (2016). “Sosyal Gereklilik Açısından Toplum Biliminin Öncü Ve Kurucu Babalarının Din Anlayışı, Turkish Studies -International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic-, ISSN: 1308-2140, Volume 11/2 Winter 2016, p. 855-874, Ankara.
  • Okumuş, Ejder (2016). “Toplum Bağlamında Din-Kültür Etkileşimi, Turkish Studies -International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic-, ISSN: 1308- 2140, Volume 11/7 Spring 2016, p. 269-292, Ankara.
  • Saadavi, Neval el (1991). Havva'nın Örtülü Yüzü, İstanbul: Anahtar Kitaplar Yayınevi.
  • Salgado, Nirmala S. (2013). Buddhist Nuns and Gendered Pratice, New York: Oxford University Press.
  • Samson, Julia (1985). Nefertiti and Cleopatra, New York: Barnes and Noble.
  • Sevgi, Abdullah (2011). Yeni Dini Akımların Temel Görüşleri ve İslam, Yüzüncü Yıl Üni. SBE. Temel İslam Bilimleri ABD, Van.
  • Şarafullina, Aliya (2013). Budizm'de ve Tibet Budizminde İnanç Esasları, Uludağ Üni. SBE. Felsefe ve Din Bilimleri ABD, Bursa.
  • Şener, Cemal (2003). Şamanizm, İstanbul: Etik Yayınları.
  • Taşğın, Ahmet (2005). Yezidiler, Ankara: Aziz Andaç Yayınları.
  • Tyldesley, Joyce (1994). Daughters of Isis, London: Penguin Books.
  • Uslu, Laleş (2010). Yezidiler Üzerine Sosyo-Arkeolojik İnceleme, Dicle Üni. SBE. Arkeoloji ve Sanat Tarihi ABD, Diyarbakır.